[Artikel] Test: Eldrivna system för lavinryggsäckar

Redaktionen

Aktiv medlem
image00004-1000x750.jpeg

Att gå på längre toppturer med lavinryggsäck har länge varit förknippat med mycket vikt och lite packutrymme, men utveckligen går framåt och Freeride har testat de tillgängliga systemen för att reda ut vad som är vad i världen av eldrivna lavinryggsäckar.

Läs hela artikeln:

Kompletteranade info:
Batteridriven lavinryggsäck är främst för dig som planerar åkning i Kanada, usa eller Japan (pga av svårigheter att flyga hit med vanlig, patron- säck).

De eldrivna säckarna har ”bäst före datum” på 5 år. Funkar säkert fler år än så, men andrahandsvärdet lär nog sjunka fort (en vanlig lavinrygga kan du byta ut patronen när datumet passerat. Kostar 300kr).

Om du inte åker mycke skidor (typ säsongare), hyr istället (ex Hygglo)!

De eldrivna säckarna har ”bäst före datum” på 5 år. Funkar säkert fler år än så, men andrahandsvärdet lär nog sjunka fort (en vanlig lavinrygga kan du byta ut patronen när datumet passerat. Kostar 300kr).
Du får nog ge betydligt mer än 300 kronor för en ny patron. Den billigaste som jag kan hitta på Alpingaraget kostar strax under tusingen. Det är lite billigare hos Tysken men fortfarande runt 60 Euro. Däremot kan du nog komma undan billigare för att återfylla en påfyllbar patron.

Men ja, livslängden på fläktsäckar är något som borde kommuniceras lite tydligare ut till konsument när man lägger så stora summor på en airbag. Trots det tror jag att fläktdrivna säckar kommer att ta över lite från patronsäckar under dom kommande åren, just eftersom det går att flyga med dom på den stora och trendsättande nordamerikanska marknaden. Dessutom är det ju en liten fördel att dom går att träna med för osäkra användare.

Lite intressant också att Arc'teryx varit inblandade i två olika fläktsystem, Voltair och Litric, som bägge fått återkallas från marknaden.

Du får nog ge betydligt mer än 300 kronor för en ny patron. Den billigaste som jag kan hitta på Alpingaraget kostar strax under tusingen. Det är lite billigare hos Tysken men fortfarande runt 60 Euro. Däremot kan du nog komma undan billigare för att återfylla en påfyllbar patron.
Man behöver ju aldrig köpa ny patron (om man inte vill ha en extra).
Olika tillverkare har olika system för utbyte eller påfyllning. Utbyte av ABS kostade 30 chf senast jag gjorde det (i dyra Schweiz).

Bca säckarna (största märket i Nordamerika) fyller du på med luft. Mer eller mindre gratis (på brandstation, mekanisk verkstad eller dykcenter).

vanliga lavinryggsäckar är certifierade för flyg. Frågan är varför det ska vara problem vid just atlantflygningar..?

Kompletteranade info:
Batteridriven lavinryggsäck är främst för dig som planerar åkning i Kanada, usa eller Japan (pga av svårigheter att flyga hit med vanlig, patron- säck).

Vad är det som gör att de elektriska har ett "bäst före-datum"?

Kompletteranade info:

Håller uppenbarligen inte med dig på första punkten, men det är en annan diskussion.

LiTRIC säger själva att systemet har en livslängd på 10 år från första dragningen och är garanterat till 50 dragningar.

Alpride E2 garanterar även dem 50 dragningar och minst 5 år, längre om kontinuerligt underhållen och kontrollerad.

JetForce Pro likaså med 50 dragningar, här är problemet batteriet men det är utbytbart och BD/ Pieps rekommenderar att byta efter 5 år. Systemet i sig har en livslängd på 10 år.

Detta är alltså samma livslängd som ABS garanterar på sitt system. BCA Float (ej E2 versionerna som tar över mer och mer) garanterar 20 dragningar och säger själva om systemet används flitigt kan det behöva bytas innan 5 år. Max hållbarhet är 10 år från tillverkningsdatum. Mammut RAS 3.0 garanterar 40 dragningar och max 10 år från tillverkning, kortare vid flitigt användning.

Så livslängden på de elektriska systemen är mycket lik den på patronsäckarna, något bättre i antal dragningar vilket känns rimligt.

Man behöver ju aldrig köpa ny patron (om man inte vill ha en extra).
Olika tillverkare har olika system för utbyte eller påfyllning. Utbyte av ABS kostade 30 chf senast jag gjorde det (i dyra Schweiz).
Det där är ju något som branschen inte varit speciellt duktiga på att kommunicera till konsument om man säger så. Finns ju dessutom risk för några veckors väntan på en ny patron om det inte finns hemma i butiken.
vanliga lavinryggsäckar är certifierade för flyg. Frågan är varför det ska vara problem vid just atlantflygningar..?
Det amerikanska inrikesflyget gick från att ha haft samma säkerhetstänk som en normal busslinje till att i det närmaste röntga folks interna organ efter 9/11, så kanske inte så konstigt att det är hårda regler för inkommande flyg också.

Att patronerna är certifierade för kommersiella flyg är dock ingen garanti för att att man får flyga med dem. Tro mig. Jag har varit tvungen att "ge upp" patroner på grund av okunnig personal. Till och med på flygplatsen i Zürich där man, i alla fall jag, trodde att personalen skulle ha koll, har jag varit tvungen att "vaska". Efter allt strul jag upplevt är jag tveksam till att jag skulle rekommendera någon som ska flyga med sin rygga att köpa en med en patron. Andra har bättre erfarenheter, men för mig har det inte varit en höjdare att ha patron. Orkar inte med allt strul längre och ska köpa ny till nästa vinter...

Tillbaka
Topp