Alperna 2024, rimligt pris?

Hej. Vi var i Cervinia i år och funderar redan på nästa års resa. Kanske främst för att kunna få ett bra pris!

Skulle säga att vi (2 eller 4 personer) skulle vilja betala 10 - 15 000 per person för följande:
  • Flyg
  • Transfer
  • Liftkort
  • Boende (hotell eller fin lägenhet)
  • Frukost och middag (flexibelt vid bra pris i övrigt)
Baserat på det jag har sett hittills, så blir det svårt att komma undan detta för under 18 - 20 000 och då känner vi nog att det blir lite för mycket.

Vad rekommenderar ni för tillvägagångssätt för att följa vår budget? Eller skulle ni säga att budgeten helt enkelt är för låg?

Vi skulle även kunna tänka oss andra orter utöver Cervinia, till exempel Bad Gastein eller Tignes.

Har sett en del som rekommenderar att gå via turistförmedlingen men har inte hittat något den vägen. Kanske även är lite tidigt?

Tacksam för tips!!!

En sak i taget…
1. Liftkortet kostar vad det kostar. Litet billigare på mindre orter, och litet billigare om man håller sig till en ort istället för hela stora liftsystem. Å andra sidan är det ett tråkigt sätt att spara…
2. En lägenhet bör gå att hitta för ca 6000 kr, dvs då blir boendet 1500 per person
3. Med självhushåll kan matbudgeten bli riktigt låg. Och man kan ändå ha nöjet av att handla lokal mat.
4. Flyg - hitta biljetter där skidtransport ingår (om ni inte hyr)
5. Transfer - försök hitta flygplats med reguljär tåg/buss till orten

Senast ändrad:
Du har fått jättebra tips i inlägget ovan, jag kan bara lägga till ett tips om att snegla på t.ex. sunweb eller snowtrex eller liknande som säljer boende med liftkort inkluderat. Jag gissar på att de får liftkorten rabatterade? Ibland kan man få boende+ liftkort för säg 5-7k/skalle på lågsäsong. Du kan lätt hitta en flygresa till Zurich tur och retur för 2k. Då ingår skidfrakt i priset. Sen tar du tåget till Österrike. Men ska du ha halvpension så kostar det typ minst 15-18k som du säger tyvärr.

Snickrade egen resa v.3 denna säsong till st Anton, landade väl på 12-13k och det inkluderade :
Flyg till Zurich
Transfer tur och retur till St Anton
Liftkort
Boende direkt vid pisten med krypavstånd till Mooserwirt (afterskin).

Hittade boendet via St antons Turistförmedling. Pga läget åt vi faktiskt ganska mycket i lägenheten, men ruttnade ganska snabbt på att behöva styra med mat och allt vad det innebär. Nästa resa blir med halvpension eller så försöker jag få till en egensnickrad "resa billigt" och käkar ute varje lunch och kväll. Om du kan snickra egen resa för säg 3000-5000 kr billigare än paketresorna med halvpension så måste du käka frukost och middag för 500-833 kr per dag för att komma i kapp en halvpensionsresa (de flesta paketresor erbjuder i regel bara middag 6 av 7 kvällar).

Hej. Vi var i Cervinia i år och funderar redan på nästa års resa. Kanske främst för att kunna få ett bra pris!

Skulle säga att vi (2 eller 4 personer) skulle vilja betala 10 - 15 000 per person för följande:
  • Flyg
  • Transfer
  • Liftkort
  • Boende (hotell eller fin lägenhet)
  • Frukost och middag (flexibelt vid bra pris i övrigt)
Baserat på det jag har sett hittills, så blir det svårt att komma undan detta för under 18 - 20 000 och då känner vi nog att det blir lite för mycket.

Vad rekommenderar ni för tillvägagångssätt för att följa vår budget? Eller skulle ni säga att budgeten helt enkelt är för låg?

Vi skulle även kunna tänka oss andra orter utöver Cervinia, till exempel Bad Gastein eller Tignes.

Har sett en del som rekommenderar att gå via turistförmedlingen men har inte hittat något den vägen. Kanske även är lite tidigt?

Tacksam för tips!!!
Tänk Innsbruck…typ Axamer eller Schlick2000, även enklare ställen i ValGardena bör budgeten räcka tillflyg till München hyr bil av OK tar typ 20 euro per dag för bilen (dock stor dep om man väljer bort försäkringar)

En sak i taget…
1. Liftkortet kostar vad det kostar. Litet billigare på mindre orter, och litet billigare om man håller sig till en ort istället för hela stora liftsystem. Å andra sidan är det ett tråkigt sätt att spara…
2. En lägenhet bör gå att hitta för ca 6000 kr, dvs då blir boendet 1500 på.
3. Med självhushåll kan matbudgeten bli riktigt låg. Och man kan ändå ha nöjet av att handla lokal mat.
4. Flyg - hitta biljetter där skidtransport ingår (om ni inte hyr)
5. Transfer - försök hitta flygplats med reguljär tåg/buss till orten
Väldigt bra råd!
Några tillägg:
Priset på resan beror till stor del vilken vecka ni åker. Skollov= dyrt.
Flyg utan skidtransport kan vara snorbilligt. Ex RyanAir: Arlanda- Turin för 300kr tur&retur nästan alla veckor (utom nyår och v9). Visst, bagaget kostar men det är fortfarande småpengar.

Tåg till klassiska skidområden som Bardoneccia, Limone eller Aosta/Pila från Turin är löjligt billigt.
Priset på liftkort i paritet med typ Fjätervålen på dessa orter

Boendet ordnar ni via Airbnb

Senast ändrad:
Jag har flera gånger flugit ruskigt billigt med RyanAir till Bergamo (men antar att Turin funkar lika bra), hyrt bil och kört till Cervinia. Resekostnaden har då varit väldigt låg och det är inte speciellt långt.

Hur hittar ni så billiga flyg? Ryans "billiga" biljetter ingår ju inget bagage så väljer man deras andra biljetter med bagage är de ju lika dyra som alla andra.
Hyrbil är ju tyvärr också dyrt numera efter pandemin då alla hyrbilsföretag fick säga upp leasing och sälja stora delar av sin flotta. Brukade betala 3000-4000kr för hyrbil i 2v i Italien på sommaren, fick betala 11 000kr för samma i somras. Är det bättre priser på vintern?

Hyrbilspriserna verkar ha normaliserats igen här och där. Men det är mycket olika.
Håller inte med om Ryanair, även när man lägger på bagage brukar de vara billiga. Men deras riktigt billiga biljetter ser man mer sällan numera.

Jag jämförde väl iofs med sommarbiljetter då vinterns inte är ute än och då är det ungefär samma pris som t ex norwegian. Hyrbilspriserna i Italien är tyvärr fortfarande dyrt under sommaren iaf. Börjar skissa lite på att få familjen till alperna så följer med intresse :)

Hur hittar ni så billiga flyg? Ryans "billiga" biljetter ingår ju inget bagage så väljer man deras andra biljetter med bagage är de ju lika dyra som alla andra.
Hyrbil är ju tyvärr också dyrt numera efter pandemin då alla hyrbilsföretag fick säga upp leasing och sälja stora delar av sin flotta. Brukade betala 3000-4000kr för hyrbil i 2v i Italien på sommaren, fick betala 11 000kr för samma i somras. Är det bättre priser på vintern?
Detta var före pandemin. Har inte hyrt bil sedan dess så har ingen koll på det.

RyanAir med extra väska är fortfarande billigt. Flyger till Italien nästa vecka för nån hundring. Visserligen inte för skidåkning. När jag flög hade jag bara pjäxväska + handbagage.

Det blev 3 svängar ner denna vinter med samma upplägg: Resesällskap 2 pers, 3 dagars skidåkning, hyrbil med transfer till La Thuile, Valtournenche, Courmayeur (och ej liftnära boende).
Våra ca:kostnader per person:

Flyg t/r Arlanda avbokningsbart inkl skidfrakt och extra bagage till Bergamo, Linate eller Turin mellan 2800kr - 3500kr
Hyrbil (kombi med vinterdäck) 2500kr
Boende 4 nätter med kök 2100 - 2450kr
Motorvägstullar 250kr
Liftkort 3 dagar 1800kr - 2200kr
+ bensin
+ frukost/middag hemma
+ lunch/middag restaurang

Det du kan spara mest på tror jag är boendet. Bor du en bit ifrån systemet så går kostnaden ned, men kanske inte så skoj.

Tillbaka
Topp