Salmon qst 98 vs K2 Mindbender 99 Ti vs völkl mantra m6

Jontiish

Medlem
Jag har letat ett långt tag efter nya skidor och har kommit fram till att jag vill köpa någon av de här tre men undrar om villken jag borde välja och villken som är bäst för de jag söker då jag är en åkare som kör off men mest pist och gillar carva mycket men också kunna köra lekfullt

Salmon qst 98 vs K2 Mindbender 99 Ti vs völkl mantra m6 villken är den bästa allmountain skidan om man kör 60% pist och 40% off pist.

Tack i förhand(:

En av skidorna sticker ut i sammanhanget.

Qst98 tycker jag själv är en förträffligt rolig skida. Kvick och lekfull. Förmodligen den roligaste all mountain skidan för stunden i mitt tycke.

Mantra vill åka fort på skär. Det gör den väldigt bra men inte mycket

Mindbender 99 är av ganska traditionell all mountain karaktär. Spprviölig och relativt stabil. Med en geometri som gör den smidigare än förväntat.

Vad söker du mer specifikt? Vart åker du mest, geografiskt?

En av skidorna sticker ut i sammanhanget.

Qst98 tycker jag själv är en förträffligt rolig skida. Kvick och lekfull. Förmodligen den roligaste all mountain skidan för stunden i mitt tycke.

Mantra vill åka fort på skär. Det gör den väldigt bra men inte mycket

Mindbender 99 är av ganska traditionell all mountain karaktär. Spprviölig och relativt stabil. Med en geometri som gör den smidigare än förväntat.

Vad söker du mer specifikt? Vart åker du mest, geografiskt?
Jag söker allmountain skida Som är stark på carving men också är stark i offpisten men som är rolig samtidig.

Jag kör både i svergie och utomlands så de är välldigt varierande.

Jag söker allmountain skida Som är stark på carving men också är stark i offpisten men som är rolig samtidig.

Jag kör både i svergie och utomlands så de är välldigt varierande.
Spontant skulle jag välja bort mantran. Den utmärker sig som sagt på att vara fantastiskt bra på storslalominspirerade svängar. Spårstabil som tusan men i ärlighetens namn är den inte speciellt kul utanför pisten, framför allt inte när träden står lite tätare.

Qst98 är livligast i gänget, kvick in och ut ur sväng oavsett slade/skär med relativt kort radie gör den rolig både när det är mindre plats eller backarna är kortare. Det märks att den är sprungen ur ett modernt friåkningstänk. Lättmanipulerad och mycket åkglädje helt enkelt.

Mindbender ligger lite mer mitt emellan, lugn och trygg, gör allting med relativt bravur. Kräver lite mer mellan träden och för att skapa samma g-krafter på skär jämfört med qst98 men är inte tungjobbad. I utbyte får du lite mer trygghet i högre fart på stökigt underlag.

Spontant skulle jag välja bort mantran. Den utmärker sig som sagt på att vara fantastiskt bra på storslalominspirerade svängar. Spårstabil som tusan men i ärlighetens namn är den inte speciellt kul utanför pisten, framför allt inte när träden står lite tätare.

Qst98 är livligast i gänget, kvick in och ut ur sväng oavsett slade/skär med relativt kort radie gör den rolig både när det är mindre plats eller backarna är kortare. Det märks att den är sprungen ur ett modernt friåkningstänk. Lättmanipulerad och mycket åkglädje helt enkelt.

Mindbender ligger lite mer mitt emellan, lugn och trygg, gör allting med relativt bravur. Kräver lite mer mellan träden och för att skapa samma g-krafter på skär jämfört med qst98 men är inte tungjobbad. I utbyte får du lite mer trygghet i högre fart på stökigt underlag.
Tack då vet jag men vad tycker du om blizzard rustler 10?

" någon av de här tre". Sen slänger du in en fjärde skida efter att du fått bra hjälp med de tre du ville ha hjälp med.
Det slutar med att som det gör i alla vilka skidor ska jag köpa trådar. Du får så många olika svar så om du var osäker i början så blir det bara värre.
Håll dig till planen.
Sagt i all välmening.

Tack då vet jag men vad tycker du om blizzard rustler 10?
Det är en bra skida. Landar mitt emellan mindbender 99 och qst 98 av de du tagit upp. Generellt brukar jag beskriva mindbender (108) som en väldigt lekfull charger och rustler (11) som en väldigt kompetent lekskida. Grundkonceptet gäller de smalare modellerna med men de är båda lite mer svängglada bland annat

Jag har också intresse av detta populära segment och försöker sammanfatta era åsikter på en endimensionell skala:

Lekfull
Salomon Qst 98​
Blizzard rustler 10/11​
K2 Mindbender 99Ti/108​
Mantra M6​
Kryssningsmissil

?

Det är väldigt svårt att hitta en skida som ska vara bra på allt --> Du måste kompromissa åtminstone med en av dimensionerna.
För mig är Mindbender 99 komplett. Jag känner inte att jag kompromissar på något område. Jag fattar inte hur det är möjligt själv. Har aldrig åkt en skida som fixar allt tidigare. Den är ett lekfullt fartmonster som funkar utmärkt offpist. Så om @Jontiish är typ som mig (rätt avancerad åkare som helst åker offpist, ca 70kg) så bör den funka utmärkt.

Ska jag jämföra med något så upplever jag den lika lättmanövrerad och mjuk som gamla Rossignol Soul men lika stabil och fartsäker som gamla Blizzard Bonafide, eller någon styvare Völklmodell. Den gör helt enkelt exakt det jag för stunden vill göra, oavsett om det är tight skogsåkning eller pistbrännande.

Ja, kompromissen är väl att det är en "directional" skida. Så länge du har spetsarna nedåt och tar kommandot så gör den som du vill. Och det är väl inte en skida man tar till parken, men där är jag aldrig ändå.

Jag ha testat M6 några dagar alpint och Mindbender några åk alpint. (Har tycärr inte testat dem på telis ännu) Allt Mindbender gör, gör Mantra M6 bättre tycker jag. Har inte testat Salomon men den verkar inte alls ha samma klipp ("top end") som mantran, vilket jag gillar. M6 är för mig mycket lättvriden i offpisten och går fint på skär i pist. M6 känns lätt och lättåkt i pist och offpist för mig. Jag gjorde nyligen en djupdykning i Völkl M6 vs Blizzard Bonafide vs annat och konstaterade att Mantra M6 vann alla webbtester jag har hittat på engelska samt gillas av åkare som verkar likna mig och min åkning. Det är ju den viktiga frågan egentligen; vem är du, hur tränad är du, hur åker du och hur vill du att skidan ska reagera på din input?

Bland de skidor du först tar upp vågar jag hävda att M6 är bäst i pist och du skriver 60% pist, så köp en Mantra M6. M6 gillas mycket av min far också i pist och lite lagom svensk offpist. Kan han och jag så kan nog du också. Det tar några åk innan man förstår sig på deras sk. 3D-radie men det ger sig på någon timme.

Snödjup

Tillbaka
Topp