[Artikel] Vilken hybridbindning är bäst – Shift, Duke PT eller Cast?

Redaktionen

Aktiv medlem
Nytt-projekt-1-1000x563.jpg

Idag finns det bindningar som är väldigt bra på att göra flera saker. Det har aldrig varit så enkelt att kombinera till exempel liftburen åkning med topptur utan att behöva kompromissa för mycket. Men vilken hybridbindning gör det bäst? Vi går igenom 3 olika modeller för att försöka reda ut detta. 

Läs hela artikeln:

Skulle vilja hävda att lägsta DIN för Cast/Look är 6, då pivot 15 har intervall 6-15. Alltså inte 15 som ni skriver.

Skärpning!
Nu verkar artikelförfattaren helt missat nyheten att Marker Duke finns i flera varianter vilket är en svag research. Det är förmodligen en av de större nyheterna. En reflektion varför just Marker har så många olika varianter och de andra märker så få osv.

Duke PT 11 DIN 3-11
Duke PT 12 Din 4-12
Duke PT 13 DIN 4-13
Duke PT 16 DIN 6-16

Senast ändrad:
Duke PT 16 DIN 6-16 finns nu i 3 olika färger.

Bilagor

• IMG_1605.jpeg
    IMG_1605.jpeg
    16.7 KB · Besök: 164
  • IMG_1606.jpeg
    IMG_1606.jpeg
    18.9 KB · Besök: 132
  • IMG_1607.jpeg
    IMG_1607.jpeg
    18 KB · Besök: 119
Skärpning!
Nu verkar artikelförfattaren helt missat nyheten att Marker Duke finns i flera varianter vilket är en svag research. Det är förmodligen en av de större nyheterna. En reflektion varför just Marker har så många olika varianter och de andra märker så få osv.

Duke PT 11 DIN 3-11
Duke PT 12 Din 4-12
Duke PT 13 DIN 4-13
Duke PT 16 DIN 6-16
Tänkte samma sak när jag läste artikeln, men PT12 kommer att försvinna ur sortimentet (svag research att inte ha koll på det när du tillrättavisar 😉).
Den nya PT11 verkar vara samma som den gamla PT12, bara med lite mjukare fjädrar. Häldelen är precis som tidigare samma som på Squire 11 - Hollow Linkage 2. PT11 har i princip samma vikt som PT12 har haft.
PT13 och PT16 har båda den biffigare häldelen Inter Pivot 3, tagen från Griffon och Jester (och gamla PT16). De är alltså rejält mycket tyngre än PT11. PT13 är 50 gram lättare än PT16. Förmodligen är det bara fjädrarna som skiljer dem åt.
Nu harmonierar DIN-intervallerna och häldelarna med Squire 11/Griffon/Jester och det kanske har produktionsmässiga fördelar, men jag kan tycka det är lite synd att behöva lägga på 150 gram per bindning för att få DIN högre än 11. DIN 12 var en bättre gräns, hävdar jag rent godtyckligt.

Skärpning!

Duke PT 11 DIN 3-11
Duke PT 12 Din 4-12
Duke PT 13 DIN 4-13
Duke PT 16 DIN 6-16
Det var en miss men den är uppdaterad och jag tackar för infon :)

apropå hybridbindningar så har jag kört rätt så rejält med såväl Marker Kingpin som G3 Ion och en viss Norrman kör på rätt så rejält med tech-bindningar också……

men med det sagt så kan jag lämna mina synpunkter på iaf shift och cast.

Shift körde jag med i slutet av säsongen 18/19 när jag jobbade i Verbier och hade väl inget att klaga på förutom att skidstoppersarna strulade lite då och då samt att det minst sagt var ett mindre företag att få isär skidorna när man ställt dom i varandra…. sedan så var det lite pill att få till plattan under tårna och det gav på det hela en liten känsla av att inte stå riktigt ”säkert” på skidorna…. att skifta mellan åk- och gåläge var ingen större apparat. När man väl knatade så var det väl bortsett från strulet med skidstopperserna lite meckigt att skifta hälhöjarna

Cast har jag bara kört en vecka med i Chamonix och även om man står stabilt med dessa så är känslan ändå inte lika gjuten som med en vanlig look pivot setup, beror nog till viss del på toleranser mellan ”skruvarna” och bindningsplattan, men när man väl åker så är det inget man tänker på. Att ställa om mellan åk- och gåläge tar minst sagt sin lilla tid så man är tveklöst klar sist av alla i gruppen och samtidigt är man konstant livrädd för att tappa look-tådelen när man skiftar om mitt på en bergssluttning……. sedan så är det även lite av ett företag att fippla med hälhöjarna när man väl traskar samtidigt som skidstopperserna kan han svårt att stanna kvar i upphöjt läge.

att kalla cast en hybridbindning är i min värld att ta i lite eftersom det är en hyfsad apparat att ställa om mellan åk- och gåläge och vice versa….. om man ytterst sällan turar eller har all tid i världen samtidigt som man prompt måste köra med look pivot 18 precis som Reine B så kan detta vara ett alternativ, men för oss vanliga dödliga så är detta bara ”mycket skrik för lite ull” då är shift en klart mycket bättre lösning om man inte vill gå hela vägen till tech?!

se nu inte detta som en diss av cast för det är det verkligen inte, för att ha en lösning som bygger på den legendariska Look Pivot så är detta en fantastisk produkt men den kommer med sina baksidor. Samtidigt så skulle jag välja en ren techbindning sju dar i veckan framför shift om jag ska tura lite oftare. Det handlar bara om vad man prioriterar och det finns en anledning till att korkskruven är det mest använda verktyget på en swiss army knife……

/C

Kör på Tecton, enda av de här varianterna jag skulle överväga är nog cast med pivot 15. Men kör ju 99% freeride och väger inte tresiffrigt så till vardags är prioritet på en bindning utan strul, bra häldel och låg vikt när jag bär skidorna över parkeringen. 😜

Senast ändrad:
Skärpning!

Duke PT 11 DIN 3-11
Duke PT 12 Din 4-12
Duke PT 13 DIN 4-13
Duke PT 16 DIN 6-16
Varför????
Vad blir bättre med alla de valen jämfört med bara två?
DIN 3-11 & DIN 6-16

Lite bättre men endå en för mycket.
Eller?
Ja menar även om det "bara" är någon fjäder som skiljer så kostar det i alla led pengar i onödan

Mera info ska släppas i februari. Men ryktena finns på tex. på Newschoolers och TGR efter att @mikedski hade postat en bild på IG. Plus Cody Townsend bekräftade ryktena i kommentartråden här

Mera info ska släppas i februari. Men ryktena finns på tex. på Newschoolers och TGR efter att @mikedski hade postat en bild på IG. Plus Cody Townsend bekräftade ryktena i kommentartråden här
Det där låter riktigt lovande, även om det bara är rykten än så länge och Cody Townsend skrev att allt inte stämde. Utifrån ryktena kan vi ändå säga att Salomon till slut har lyssnat, tagit till sig av kritiken och tagit fram något (förhoppningsvis) bättre:
- Ny, mer stabil AFD.
- Ny konstruktion på skistoppern.
- Mer robust plast.
- Något lättare.

Undrar ju varför det tagit så många år att få till?
Är väl samma som med Guardian bindigen. Dom skiter i om folk kör åt helvete med deras binding.
Men dom kanske började känna av att Marker Duke Pt började ta för mycket andel av hybrid marknaden. Så dom kände sej tvungen att äntligen göra nått åt det.

Undrar ju varför det tagit så många år att få till?
Pengar, tid, prioriteringar, internpolitik, certifieringar och fransk tjurighet. Rimligtvis började dom kolla på en uppdatering av Shift för 2-3 år sedan (minst), såna här saker tar tid att dra igenom hela maskineriet. Sen är Shift en ganska liten produkt i Salomons utbud, både i volym och ekonomiskt. Saker som deras löparskor drar in mångdubbelt mer pengar och kommer alltid ha betydligt högre prio.

Sen kan man ju fundera på varför den ursprungliga lösningen på AFD släpptes igenom från första början, det krävs ingen raketforskare för att inse att den är kass.

Nytt-projekt-1-1000x563.jpg

Idag finns det bindningar som är väldigt bra på att göra flera saker. Det har aldrig varit så enkelt att kombinera till exempel liftburen åkning med topptur utan att behöva kompromissa för mycket. Men vilken hybridbindning gör det bäst? Vi går igenom 3 olika modeller för att försöka reda ut detta.

Läs hela artikeln:
Väldigt nöjd med Kingpin för pist/tur pga hältrycket. De första höll i 3 år vilket är godkänt. För tur fungerar ATK trofeo, ca 250g, som bara det. Gick ned från 10 till 8 fjäder för att lösa ut! (80 kg). De andra bindningarna från ATK är också otroligt bra, t.ex Crest, men de kan sitta lite på gränsen med breda skidor i pist har jag hört. Använder oftast Freeraider som också funkat i pist. (även om Kingpin har ett annat hältryck som sagt). Lite synd ifall proffsen visar upp så mycket svintunga prylar. Svårt att njuta ens korta turer då.

Väldigt nöjd med Kingpin för pist/tur pga hältrycket. De första höll i 3 år vilket är godkänt. För tur fungerar ATK trofeo, ca 250g, som bara det. Gick ned från 10 till 8 fjäder för att lösa ut! (80 kg). De andra bindningarna från ATK är också otroligt bra, t.ex Crest, men de kan sitta lite på gränsen med breda skidor i pist har jag hört. Använder oftast Freeraider som också funkat i pist. (även om Kingpin har ett annat hältryck som sagt). Lite synd ifall proffsen visar upp så mycket svintunga prylar. Svårt att njuta ens korta turer då.
Nu tycker jag att du jämför päron och äpplen här. Dessa är inte avsedda i första taget för turer uppförs utan att ta sig åt sidan från liftsystem och tillbaka till anläggningen om man råkar ha kommit ifrån dess liftsystem. Vissa av oss klättrar i dem gladeligen ändå.

Senast ändrad:
Nu tycker jag att du jämför päron och äpplen här. Dessa är inte avsedda i första taget för turer uppförs utan att ta sig åt sidan från liftsystem och tillbaka till anläggningen om man råkar ha kommit ifrån dess liftsystem. Vissa av oss klättrar i dem gladeligen ändå.
Och om man är väldigt nöjd med Kingpin måste man haft tur och missat alla trådar om dem här i forumet… 🥴

Även jag är politisk inkorrekt och tycker Kingpin är bra och funkar för det jag använder dom till.

När släpps shift 2.0? Känns ju dumt att köpa de gamla nu när uppdateringen kommer.

Tror ni att nya plattan är bakåtkompatibel så att den passar på den äldre bindningen? Ser lite ut som att de är separata delar när man tittar under Shiften. 😇🤓

Tror ni att nya plattan är bakåtkompatibel så att den passar på den äldre bindningen? Ser lite ut som att de är separata delar när man tittar under Shiften. 😇🤓
Tycker den ser väldigt lik ut den gamla, hålbilden lär definitivt vara samma som förut. Jag är övertygad om att man ändrat så lite som möjligt och fokuserat på dom saker som skapat problem.

Shift.png

Tycker den ser väldigt lik ut den gamla, hålbilden lär definitivt vara samma som förut. Jag är övertygad om att man ändrat så lite som möjligt och fokuserat på dom saker som skapat problem.

Visa bilaga 29893
Men kan man köpa en ny AFD-platta bara tror du? Jag har inte 100 koll på hur den är konstruerad. Jag har inga problem med den förutom AFDn.

Men kan man köpa en ny AFD-platta bara tror du? Jag har inte 100 koll på hur den är konstruerad. Jag har inga problem med den förutom AFDn.
Det misstänker jag inte kommer att gå att göra. Förutom AFD:n har man ändrat både bredden och utformningen på vingarna, bygeln fram i tådelen, hur stoppern fästs i gåläge samt höjden på gåbygeln. Kanske, kanske att den kan finnas som en reservdel hos Salomon själva men högst tveksamt att vanliga konsumenter kommer kunna köpa den.

Tillbaka
Topp