erik_lagg
Aktiv medlem
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Nej, det tar tid att ställa om.Öka utbudet bara trollas fram nästa dag eller?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej, det tar tid att ställa om.Öka utbudet bara trollas fram nästa dag eller?
... adaption inte kommer vara hållbart, eller ens möjligt, om uppvärmningen fortsätter.
Ser absolut ingen motsättning. Uppskattar hans försök att lyfta fram positiva exempel. Personligen har jag kontinuerligt försökt göra detsamma i tråden genom sveriges framgångar i klimatarbetet sen 90 talet, hur vi konkret kan skapa förutsättningar för en annan värld, och hur Kina blivit den största miljötech plattformen vilket syns på deras sollcellstillverking etc.![]()
”Världen kommer inte att gå under” – medierna missade klimatgeneralens budskap
Bland annat public service-medierna SVT och SR missar att rapportera om att IPCC fått en ny ordförande som signalerar teknikoptimism och att den alarmistiska klimatrapporteringen är kontraproduktiiv.naringslivets-medieinstitut.se
Kommer Anzom och Plisken fortsätta att lyssna på IPCC nu?
Ja! Precis! Vi behöver lägga enorma resurser på att stoppa klimatomställningen.Vi kommer att behöva lägga enorma resurser på både förebyggande och reaktiva åtgärder. Två saker att hålla i huvudet samtidigt - sorry. Och det är inte lätt att prioritera.
+göra det omställningar som behövs, vilka per definition inte behöver innebära en kostnad.- Jag tycker att vi ska lägga de resurser som prognoserna visar behövs för att skydda oss mot klimatets effekter. Jag tycker även att vi ska lägga de resurser som behövs för att bromsa, och slutligen stoppa den globala uppvärmningen.
Ja! Precis! Vi behöver lägga enorma resurser på att stoppa klimatomställningen.
Och det är inte svårare att prioritera än såhär:
+göra det omställningar som behövs, vilka per definition inte behöver innebära en kostnad.
Resurserna tycker jag ska hämtas i första hand från statliga medel som finansierar miljöskadliga projekt, samt skatter på miljöskadliga beteenden/varor - exv flyg mm.
Det låter som du håller med?
Bara för det går betyder det inte att man gör de.Nej, det tar tid att ställa om.
Väldigt väldigt väldigt bra liknelse!Huset brinner
Några vill släcka med vad som helst, på en gång.
Någon funderar på om vad som är bäst att släcka med, vatten , skum eller pulver och tycker vi måste utvärdera vad som är effektivast.
Ytterligare någon säger att huset brinner inte på riktigt . -Det kanske bara är fasaden som brinner, eller kanske bara inredningen. Innan jag gör något vill jag ha bevis på att huset verkligen brinner
Ytterligare någon annan bryr sig inte. -Det är ju inte mitt hus som brinner, det tar flera år till innan elden hinner fram till mitt.
Välj själv kategori
Huset brinner
Några vill släcka med vad som helst, på en gång.
...
Jämlikhet och rättvisa. Varför skyffla över ansvaret på några få när klima/miljö är allas ansvar
Om klima/miljö är allas ansvar inkluderar väl det barnen i Afrika?Christofferlarsson! Jag är lite fundersam på hur du lyckats skapa din bild av mig. Tydligen är jag väldigt lätt att missförstå
Tack att du till sist läste in lite mindre mellan raderna.Läste noggrannare nu. Ok, du menar att det är oansvarigt att inte förbereda sig för klimatförändringen. Håller med, men mycket anpassningar görs nog redan (i Sverige iaf men antagligen alldeles för lite där det behövs som mest).
Parisavtalet trädde i kraft 2016 - mindre än ett årtionde sen. Jag ser det som högst rimligt att vi håller fast vid det. Sverige har också ett ramverk för att följa avtalet. Klimatpolitiska rådet med flera experter från olika ämnen är en del av detta ramverk.Det är oansvarigt att årtionde efter årtionde planera inför framtiden efter ett idealt mål när det som ”måste göras” faktiskt inte inträffar. CO2 har inte ens vänt nedåt ännu globalt. Och uppvärmningen med följdhändelser accelerar.
Parisavtalet trädde i kraft 2016 - mindre än ett årtionde sen. Jag ser det som högst rimligt att vi håller fast vid det. Sverige har också ett ramverk för att följa avtalet. Klimatpolitiska rådet med flera experter från olika ämnen är en del av detta ramverk.
@fredw nej, det vore inte rimligt. Mina hälsoval drabbar främst mig själv. Dessutom går trender i olika hälsoutfall åt olika håll. Men visst man kan tänka olika här när det gäller balansgången mellan individuell frihet och folkhälsa.
Tycker inte att man tänker märkligt runt just klimatfrågan. Koldioxidutsläppen har ökat lavinartat under årtionden och orsakat en höjning av medeltemperaturen som i sin tur leder och kommer att leda till en mängd svårhanterbara konsekvenser. En fortsatt höjning i samma takt kommer att få katastrofala följder. Därför skriver de flesta nationer under ett avtal om att minska utsläppen. Även näringslivet är till stora delar med på detta.
Jag inser också att det finns fler problem i världen. Många är svårlösta. Några av dem har haft en positiv utveckling under många år - andra inte.
Klimatkrisen är speciell på det sättet att vi kan predicera hur mänsklighetens utsläpp leder till ökad värme och ganska väl (numera) hur detta leder till andra konsekvenser.
Ditt perspektiv är förstått. 90% av dina inlägg i tråden har gått ut på att förklara att vi inte vet något och kan således inte göra allt vi önskar. Går det att gå vidare och titta på frågan i ett nytt perspektiv?Klimatkrisen är också speciell på det sättet att dessa prediktioner ligger 100 år in i framtiden och därmed inte går att verifiera. Det gäller både uppvärmningen i sig och dess orsaker (som faktiskt är två skilda saker). Det är en självklarhet att den typen av förutsägelser är mindre säkra än sådana som går att kontrollera. Det är ingens fel att det är så, men det är så. Hittills har prediktionerna inte varit så exakta som man hoppats. Det är ingens fel att det är så, men det är så.
Visst finns det en rädsla/förnekelse hos många att "inse" vad som måste/bör göras. Men det finns också en rädsla att ens erkänna och diskutera denna osäkerhet, hur stor den är, vad den innebär och medför avseende våra åtgärder. Sådant som kallas "risk management". Ska vi satsa allt på ett kort?
Håller med om innehållet i ditt inlägg.Jag inser också att det finns fler problem i världen. Många är svårlösta. Några av dem har haft en positiv utveckling under många år - andra inte.
Klimatkrisen är speciell på det sättet att vi kan predicera hur mänsklighetens utsläpp leder till ökad värme och ganska väl (numera) hur detta leder till andra konsekvenser. Så på samma sätt som med hålen i ozonlagret går det att påverka problemet genom internationella överenskommelser. En del är teknikoptimister och tror att vi kan minska (netto)utsläppen med ny teknik (koldioxidinlagring etc) och andra tänker att vi måste ändra vår livsstil. I längden är kanske svaret någonstans emellan dessa poler. Om man vill bidra genom att minska sina egna koldixidutsläpp kan man själv göra en hel del.
Ditt perspektiv är förstått. 90% av dina inlägg i tråden har gått ut på att förklara att vi inte vet något och kan således inte göra allt vi önskar. Går det att gå vidare och titta på frågan i ett nytt perspektiv?
Klimatkrisen är också speciell på det sättet att dessa prediktioner ligger 100 år in i framtiden och därmed inte går att verifiera.
Hittills har prediktionerna inte varit så exakta som man hoppats. Det är ingens fel att det är så, men det är så.
Nej, de ligger inte 100 år in i framtiden. Därmed har man redan kunnat verifiera tidigare modeller.
Källa på det?
Håller med om innehållet i ditt inlägg.
Vad jag tycker fattas i den här debatten är en sak som till stor del är grunden till problemet - den ständiga befolkningstillväxten.
Vad du och jag gör för att minska våra utsläpp äts upp av att det tillkommer fler människor i en annan del av världen. Fler människor kräver mer livsmedelsproduktion och lantbruksmaskiner kräver energi och drivs med fossilbränslen, och sedan tillkommer ju det övriga klimatavtrycket från fler människor. Vi är redan så många människor och det krävs en industrialiserad livsmedelsproduktion. Och en total livsstilsomställning worldwide (som några här förespråkar) skulle få katastrofala följder.
Det borde vara fullt fokus på att få stopp på befolkningstillväxten.
Annars var exemplet med freonförbudet bra, det fanns tekniska lösningar så att vi kunde fortsätta använda kylskåp. Och det måste till tekniska lösningar för växthusgaser också, människor kommer aldrig att acceptera att börja leva som för 150 år sedan, det kommer inte att hända.
Din läsförståelse lämnar en del att önska och vi får här ta del av din förvrängda version av vad jag skriver och tycker, ibland kryddat med konspirationsteorier, förtal och förolämpningar. Nu deltar jag i en öppen konversation med Erik som är frivilligt att läsa. Är du moderator?
Det är 30% mer CO2 förutsatt allt annat konstant, det är illa nog.Jag tror också vi behöver en industriell storskalig livsmedelsproduktion men som är bättre än idag och med mindre animalisk produktion. Befolkningstillväxten bidrar ju helt klart till koldioxidutsläppen. Men den mattas av. Vi är runt 8 miljarder idag och det kommer att stiga till 10,4 till 2080 enligt FN:s prognos och sedan ligga ganska still.
Tycker det va helt otroligt korkad kommentar...alla har inte 7-800000 att lägga på en elbil samt att alla skidåkare är inte tjänstemän som har tjänstebil.-Varför skaffar inte alla skidåkare (längd och utför) med lite självrespekt elbil eller åker tåg längre sträckor?
-Varför är så många skidunfluencers sponsrade av företag som inte verkar bry sig om mer än sin produkt. Trots att man verkar och tjänar pengar i en vintervärld.
-Varför börjar vi konsumenter inte sätta press?
-Se följande klimatnätverk nedan. Hur många av dem reser klimatsmart som är ambassadörer? Stannar mer än 1 vecka på samma ställe, väljer bättre transportsätt än flyg och fossil bil osv.
-Vad kan ni som läser detta på freeride göra, mer än att lägga in en skön gif och skriva något om elbilens problem eller att ni åtminstone inte besökt Kina som släpper ut mer än Sverige.Ambassadörer - Protect Our Winters
www.protectourwinters.se
Ok, jag uttryckte mig slarvigt. Min poäng var snarare att det också finns prediktioner för år i närtid så man behöver inte vänta i 100 år på att utvärdera modellerna.Behöver du länkar till prediktioner av klimatförändringarna 100 år in i framtiden? Finns oändligt att hitta. Här "bara" 80 år:
Rent krasst tror jag att människor är bekväma och till viss del egoistiska. Det blir då svårt att få människor att förändra sina levnadsvanor om de inte får något kvitto på att det faktiskt har någon effekt. Man måste övertyga en bred massa att de skall vara beredda att försaka viss välfärd, levnadsstandard och bekvämlighet för ett ändamål där det är svårt att se effekten, speciellt när de märker att resten inte gör likadant, och då är deras insats helt förgäves.Visst finns det en rädsla/förnekelse hos många att "inse" vad som måste/bör göras. Men det finns också en rädsla att ens erkänna och diskutera denna osäkerhet, hur stor den är, vad den innebär och medför avseende våra åtgärder. Sådant som kallas "risk management". Ska vi satsa allt på ett kort?
nja.. Teslas nybilspriser börjar på 500k (går att hitta en tre år gammal för drygt hälften eller en "simplare" beg-elbil för 100k).Tycker det va helt otroligt korkad kommentar...alla har inte 7-800000 att lägga på en elbil samt att alla skidåkare är inte tjänstemän som har tjänstebil.
Sen vet vi inte ens om elbil är miljövänligt då ingen har en aning om vad som händer med batterierna när de är slut.
Återigen för låg nivå.Jag tror också vi behöver en industriell storskalig livsmedelsproduktion men som är bättre än idag och med mindre animalisk produktion. Befolkningstillväxten bidrar ju helt klart till koldioxidutsläppen. Men den mattas av. Vi är runt 8 miljarder idag och det kommer att stiga till 10,4 till 2080 enligt FN:s prognos och sedan ligga ganska still.
Ok, jag uttryckte mig slarvigt. Min poäng var snarare att det också finns prediktioner för år i närtid så man behöver inte vänta i 100 år på att utvärdera modellerna.
Och tack för källan. Intressant, men ingen systematisk genomgång av klimatmodeller och över 10 år gammal.
Återigen för låg nivå.
Tack för att du höjer nivån. Men det är inte helt irrelevant hur mycket människor det finns på jordklotet.
Ja, det vore toppen! Jag hittade en sådan som jag delade förut som handlade om tidiga modeller som stämde väl. Jag är genuint intresserad av hur väl modellerna stämmer om tipping points har slagit in etc. Tänkte att du satt inne på något. Inser nu att jag inte ska söka dessa svar på ett skidforum. ;-)Ville du att jag skulle förse dig med en "systematisk genomgång av klimatmodeller"?