Varför är skidåkare miljöomedvetna?

1. Ni som planerar flygresa för skidor. Hur motiverar ni moraliskt att flyga till vintern?
Hur andra fria människor lever sina liv har du inte med att göra.

2. Hur kan resebolag som lever på vinterturism erbjuda flyg som resealternativ?
För att det finns efterfrågan på det, och för att det går snabbare än bil, tåg, buss och lådcykel.

"Hur andra fria människor lever sina liv har du inte med att göra."

"Precis sådan bullshit som jag hade förväntat mig från dig."

Steppa upp lite, vi höjer nivån här inne. Har man inget att skriva som tillför så undvik det. Istället för att i två trådar i rad hugga. Fullständigt relevant fråga att ställa med tanke på nuvarande situation i världen.

Just nu fascinerad över att resebolagen trycker på sina weekendresor till alperna inför i år. Åk torsdag till söndag etc.

Steppa upp lite, vi höjer nivån här inne. Har man inget att skriva som tillför så undvik det. Istället för att i två trådar i rad hugga. Fullständigt relevant fråga att ställa med tanke på nuvarande situation i världen.
Höj din egen nivå Anzom, vad har du för rätt att avkräva andra människor deras moraliska värderingar och motiveringar till deras val av färdmedel när de reser. Tillför ingenting när du försöker pådyvla andra dina värderingar.
Diskutera fakta och åtgärder om du vill ha en vettig diskussion.

Höj din egen nivå Anzom, vad har du för rätt att avkräva andra människor deras moraliska och värderingar motiveringar till deras val av färdmedel när de reser. Tillför ingenting när du försöker pådyvla andra dina värderingar.
Diskutera fakta och åtgärder om du vill ha en vettig diskussion.
Det är ganska lätt. De som svarar svarar. Om man inte har något att tillföra behöver man inte göra det. Folks val är viktiga för att få veta hur vi kan motverka CO2 dumma val. Genom högre priser osv. Särskilt viktigt att få veta hur folk som släpper ut mer Co2 än andra tänker i det akutläge vi nu har.

Frankrike hade i september en snitttemperatur 4 grader högre än normalt. Spanien riskerar ökenklimat i 75% av landet inom en generation.

I slutändan är det personliga val. Företagens början av miljöprogram som blir förändringen av det här. Svavelmoln får vi hoppas på i framtiden.. men det kan lika gärna skapa katastrofer.

1. Ni som planerar flygresa för skidor. Hur motiverar ni moraliskt att flyga till vintern?
Har faktiskt inga som helst moraliska betänkligheter vad gäller vilket transportmedel jag använder för att ta mig till berg med snö. Jag väljer det som är tillgängligt, prisvärt och smidigt. Den globala uppvärmningen kommer tyvärr att fortgå i samma takt oavsett vad jag väljer. Men jag ser gärna att det erbjuds fler smidiga tågresor på det sätt som Snälltåget nu gör när de börjat köra till alperna.

För att det finns en efterfrågan. Till stor del eftersom alternativen inte är tillräckligt attraktiva.

Det är ganska lätt. De som svarar svarar. Om man inte har något att tillföra behöver man inte göra det. Folks val är viktiga för att få veta hur vi kan motverka CO2 dumma val. Genom högre priser osv. Särskilt viktigt att få veta hur folk som släpper ut mer Co2 än andra tänker i det akutläge vi nu har.

Frankrike hade i september en snitttemperatur 4 grader högre än normalt. Spanien riskerar ökenklimat i 75% av landet inom en generation.

I slutändan är det personliga val. Företagens början av miljöprogram som blir förändringen av det här. Svavelmoln får vi hoppas på i framtiden.. men det kan lika gärna skapa katastrofer.
Då var det bättre nivå, tack för det.
Jag anser annars att din "skamkänsla-pedagogik" är en mycket ineffektiv metod för förändringar. Människor vill fatta sina egna beslut, inte bli pådyvlade eller påtvingade andras värderingar.
Vi behöver anstränga oss mer för att stimulera miljövänlig produktutveckling och se till (delvis genom politiska styrmedel) att de klimatsmarta valen också är de ekonomiskt smarta.
T ex har staten i Sverige (och andra länder) på olika sätt stimulerat utvecklingen och försäljningen av fossilfria bilar. Det är nu i stort sett genomfört och nu behövs inte subventionen längre, ingen utvecklar längre nya fossilbilar och elbilarna har helt tagit över nybilsförsäljningen.
Jag har själv nyligen gjort mig av med familjens två dieselbilar och ersatt dem med två renodlade elbilar. Inte för att du skambelägger det, utan för att det är ekonomiskt smartare och komfortablare att köra elbil.

Senast ändrad:
Smidigt. Tar mindre tid.

Riktar tillbaka en annan fråga.
Blir responsen från er annorlunda beroende på vilken motivering som ges?

Konkurrens? För att behålla en attraktiv produkt för konsumenterna måste alternativet finnas?

1. Skidåkning i Alperna är så kul!

2. Alla är inte så rika, som kanske du är. Alla har inte råd att ta 3 veckors sportlov, resa först 1 vecka med lyxiga hästvagnar och rodd- eller segelbåtar till Alperna, sen åka en vecka, och ännu tillbaks med hästvagnar och båtar. Hälsningar från Finland. Många är så fattiga, att de måste använda flygplan, tyvärr. De flesta måste också jobba som slaver och har bara ett par veckor fri på vintertiden.

Den största orsaken, att jag kanske inte skall göra mera än en resa till Alperna nu, är, att flygbiljetter är så hemskt dyra nuförtiden. Jag tror nästan dubbelt dyrare än kanske för 3 år sedan.

2. Alla är inte så rika, som kanske du är. Alla har inte råd att ta 3 veckors sportlov, resa först 1 vecka med lyxiga hästvagnar och rodd- eller segelbåtar till Alperna,

Finns ju tåg?! Mindre än 2 dygn och bara 13 byten till soliga Limone Piemonte!

1696483383367.jpeg

Finns ju tåg?! Mindre än 2 dygn och bara 13 byten till soliga Limone Piemonte!

Visa bilaga 26363
Jag har rest flera gånger med tåg till Marseille/Nizza på 80-talet. Två dygn? Det tar (tog...) minst 2 nätter i Köpenhamn (Istedgaden, Cristiania osv.) innan man hann resa vidare.

P.S. Jag gillar ju tågresandet, mycket mera än flygresor. Vi har funderat flera gånger, att vi borde samla vårt gamla gäng ihop och göra ännu en interrail resa: Köpenhamn, Amsterdam (Warmoesstraat ännu en gång!) Berlin punk-klubbar, Hamburg Reeperbahn, Barcelona, Nizza Beach! Men, men men men, frugorna tycker, att det är inte alls en bra ide.

Senast ändrad:

2. Alla är inte så rika, som kanske du är. Alla har inte råd att ta 3 veckors sportlov, resa först 1 vecka med lyxiga hästvagnar och rodd- eller segelbåtar till Alperna, sen åka en vecka, och ännu tillbaks med hästvagnar och båtar. Hälsningar från Finland. Många är så fattiga, att de måste använda flygplan, tyvärr. De flesta måste också jobba som slaver och har bara ett par veckor fri på vintertiden.

Den största orsaken, att jag kanske inte skall göra mera än en resa till Alperna nu, är, att flygbiljetter är så hemskt dyra nuförtiden. Jag tror nästan dubbelt dyrare än kanske för 3 år sedan.
Du kanske inte borde åka till alperna om varken tid eller intresse för miljövänlig resa finns? Varför ska vi åka en vecka/kortvecka till alperna men är ok med 4 veckor på samma sommarställe?

Alla vet att skidåkning är på övertid. Du kan välja hur du vill hantera situationen i övriga världen med torka, extrem väder och höga temperaturer.

Göra något eller apatiskt sitta i båten och förstöra för möjligheterna till barn/barnbarn. Alarmism är sällan kul- men i det här fallet kommer vargen.

Bra sammanfattning över nuläget.

Ja mycket oroväckande, också eftersom det är oförutsett. Som IPCC-chefen säger: "Vi ser en väldigt signifikant avvikelse och det är skäl för oro. Där har forskningen sett vad som sker, men vi vet ännu inte förklaringen".

Ja mycket oroväckande, också eftersom det är oförutsett. Som IPCC-chefen säger: "Vi ser en väldigt signifikant avvikelse och det är skäl för oro. Där har forskningen sett vad som sker, men vi vet ännu inte förklaringen".
Styckena efter är intressanta med. Tar upp olika alternativ till anledningar. Vattenånga från vulkanutbrott är en stark växthusgas. Får återinföra svavelblandning..

P.S. Jag gillar ju tågresandet, mycket mera än flygresor. Vi har funderat flera gånger, att vi borde samla vårt gamla gäng ihop och göra ännu en interrail resa: Köpenhamn, Amsterdam (Warmoesstraat ännu en gång!) Berlin punk-klubbar, Hamburg Reeperbahn, Barcelona, Nizza Beach! Men, men men men, frugorna tycker, att det är inte alls en bra ide.
Lösningen är enkel:

Älskling, jag tänkte dra iväg och fiska med några polare, länge sen vi sågs så vi tänkte ta en längre resa ,blir nog runt två veckor. Vi kommer till stor del vara i områden utan mobilsignal men jag hör av mig vid möjlighet. Risk för någon extra natt om vädret blir för dåligt.
Ses sen!

Du kanske inte borde åka till alperna om varken tid eller intresse för miljövänlig resa finns? Varför ska vi åka en vecka/kortvecka till alperna men är ok med 4 veckor på samma sommarställe?

Alla vet att skidåkning är på övertid. Du kan välja hur du vill hantera situationen i övriga världen med torka, extrem väder och höga temperaturer.

Göra något eller apatiskt sitta i båten och förstöra för möjligheterna till barn/barnbarn. Alarmism är sällan kul- men i det här fallet kommer vargen.
För att vi känner för det? Det är liksom var och ens ensak.

Tyvärr artikel numera bakom lås och bom för min del.
Styckena efter är intressanta med. Tar upp olika alternativ till anledningar. Vattenånga från vulkanutbrott är en stark växthusgas. Får återinföra svavelblandning..

In science and philosophy, an ad hoc hypothesis is a hypothesis added to a theory in order to save it from being falsified. Often, ad hoc hypothesizing is employed to compensate for anomalies not anticipated by the theory in its unmodified form.

Att rökning orsakar cancer är lika sant även om radon förstärker effekten av rökning… så på liknande sätt om ytterligare en faktor påverkar uppvärmningen. Sen får vi nog vänta och se om och i så fall på vilket sätt klimatmodellerna kommer att justeras.

Du söker komplicerade svar till banala frågor. Det är avsevärt billigare och snabbare att flyga. Problemställningen och konsekvensen är diffus samtidigt som allmännyttan för det mijlövänliga alternativet är oklar. Mitt reseval (eller mitt liv överlag) har idagsläget med dagens klimat- och utsläppstakt ingen reell påverkan.

Ingen flygresa för skidåkning planerad denna säsong men flöd förra året. Provar buss med UCPA i år. Hade hoppats att fler bolag skulle våga investera i kvalitetsbussar istället för vanliga sittbussar. Förstår att de såklart rymmer färre antal passagerare men samtidigt är det så att UCPA i dagsläget inte fyller sina bussar och tror inte att de kan lyckas få alla som valt flyget att välja buss igen såvida inte bekvämligheten där ökar markant. Speciellt inte i år när det nästan var lika dyrt att ta buss som att flyga och då måste man även ta en extra semesterdag.
När jag för tio år sedan reste i Sydamerika åkte jag mycket buss och där fanns det ett par företag (t.ex. Cruz del Sur) som erbjöd förstaklassbussar med stora bekväma säten som näst intill gick att fälla - riktigt trevligt. En sådan produkt hade i alla fall lockat mig att boka buss i högre utsträckning.

Åkte Snälltåget till Österrike i somras och det tyckte jag var riktigt trevligt! Åker gärna tåg igen om jag skall till Österrike och direkttåg erbjuds. Bekvämt, prisvärt, stressfritt och smidigt, kliver av direkt på skidort! Tyvärr inga tåg till Frankrike och tyvärr ingen UCPA i Österrike.

Varför ska vi åka en vecka/kortvecka till alperna men är ok med 4 veckor på samma sommarställe?
Därför att vi inte åker skidor på sommarstället?
Med den argumentationen borde vi ju i sådant fall åka så mycket som möjligt medan vi kan.
Att göra "något" är ju som nämnts tidigare väldigt oklart. Vad är effekten av att jag avstår en flygresa? Och om vi pratar barn/barnbarn så är väl det mest miljövänliga man kan göra att avstå att skaffa barn? Har du kritiserat alla familjer i Sverige som väljer att skaffa flera barn, hur kan det vara OK?

Hur motiverar människor idag att bilda familj? Hur kan det vara försvarbart? Nej jag raljerar såklart men det påvisar hur moral fungerar, där vi tar oss friheten att skambelägga människor som bryter mot våra egna egna moraliska värderingar & normer men inte andra beteenden som anses OK fastän de är lika dåliga för ett visst ändamål.

Om vi bara tittar på flyget som ett klimatproblem och siktar på att reducera dess påverkan så tror jag inte lösningen är att förbjuda långflygningar. De behövs helt enkelt eftersom det är det enda sättet att på en rimlig tid ta sig stora sträckor. Istället utveckla bättre motorer och bränslen samt ersätta så många kortflyningar som möjligt med effektiva och bekväma tågresor.

För att vi känner för det? Det är liksom var och ens ensak.
Hade du haft ett eget jordklot. En egen värld. En egen stad. Absolut. Men nu är det inte så.

Vi kommer komma in i mer auktoritära år framöver där individens rätt minskar. Inte bara på grund av klimat. Gäng som infiltrera och skapar egna samhällen ligger också som grund.

Du söker komplicerade svar till banala frågor. Det är avsevärt billigare och snabbare att flyga. Problemställningen och konsekvensen är diffus samtidigt som allmännyttan för det mijlövänliga alternativet är oklar. Mitt reseval (eller mitt liv överlag) har idagsläget med dagens klimat- och utsläppstakt ingen reell påverkan.

Ingen flygresa för skidåkning planerad denna säsong men flöd förra året. Provar buss med UCPA i år. Hade hoppats att fler bolag skulle våga investera i kvalitetsbussar istället för vanliga sittbussar. Förstår att de såklart rymmer färre antal passagerare men samtidigt är det så att UCPA i dagsläget inte fyller sina bussar och tror inte att de kan lyckas få alla som valt flyget att välja buss igen såvida inte bekvämligheten där ökar markant. Speciellt inte i år när det nästan var lika dyrt att ta buss som att flyga och då måste man även ta en extra semesterdag.
När jag för tio år sedan reste i Sydamerika åkte jag mycket buss och där fanns det ett par företag (t.ex. Cruz del Sur) som erbjöd förstaklassbussar med stora bekväma säten som näst intill gick att fälla - riktigt trevligt. En sådan produkt hade i alla fall lockat mig att boka buss i högre utsträckning.

Åkte Snälltåget till Österrike i somras och det tyckte jag var riktigt trevligt! Åker gärna tåg igen om jag skall till Österrike och direkttåg erbjuds. Bekvämt, prisvärt, stressfritt och smidigt, kliver av direkt på skidort! Tyvärr inga tåg till Frankrike och tyvärr ingen UCPA i Österrike.

Därför att vi inte åker skidor på sommarstället?

Med den argumentationen borde vi ju i sådant fall åka så mycket som möjligt medan vi kan.

Att göra "något" är ju som nämnts tidigare väldigt oklart. Vad är effekten av att jag avstår en flygresa? Och om vi pratar barn/barnbarn så är väl det mest miljövänliga man kan göra att avstå att skaffa barn? Har du kritiserat alla familjer i Sverige som väljer att skaffa flera barn, hur kan det vara OK?

Hur motiverar människor idag att bilda familj? Hur kan det vara försvarbart? Nej jag raljerar såklart men det påvisar hur moral fungerar, där vi tar oss friheten att skambelägga människor som bryter mot våra egna egna moraliska värderingar & normer men inte andra beteenden som anses OK fastän de är lika dåliga för ett visst ändamål.

Om vi bara tittar på flyget som ett klimatproblem och siktar på att reducera dess påverkan så tror jag inte lösningen är att förbjuda långflygningar. De behövs helt enkelt eftersom det är det enda sättet att på en rimlig tid ta sig stora sträckor. Istället utveckla bättre motorer och bränslen samt ersätta så många kortflyningar som möjligt med effektiva och bekväma tågresor.
Tar du striden mot familjebildning så tar jag striden mot resande ;) Vissa resonerar säkert så, att det gäller att gasa medan man kan. Har svårt att förstå de som har barn och är klimatfientliga. Hur vill man deras uppväxt ska bli?

Hade personligen sett ett 10 årigt flygförbud tills utvecklingen av motorer gått framåt. För att belysa nöden vi är i. Även om jag förstår att alla här inne inte ser/vill se det och tycker det hindrar utveckling.

Ucpa verkade väl satsa på "mer miljövänliga" bussar, vilket gjorde att det var svårt att få till liggandes. Säkert klokt beslut. Har försökt få snälltåget att förstå att franska alperna är intressant för fler. Kunde istället för att gå till Salzburg- gå med direkttåg till Basel och sen dela tåget i två. När man ändå har två lok. Och låta ett gå mot Österrike och ett mot Frankrike.

Vi kommer komma in i mer auktoritära år framöver där individens rätt minskar. Inte bara på grund av klimat. Gäng som infiltrera och skapar egna samhällen ligger också som grund.

Precis. Tur att jorden inte var 2-3 grader varmare redan under upplysningstiden, och att man då inte kände till CO2-effekten, för då hade man ju inte kunnat argumentera för frihet, mindre auktoritära regimer och mänskliga rättigheter? Eller?

Precis. Tur att jorden inte var 2-3 grader varmare redan under upplysningstiden, och att man då inte kände till CO2-effekten, för då hade man ju inte kunnat argumentera för frihet, mindre auktoritära regimer och mänskliga rättigheter? Eller?
Det är ingen idé att predika demokrati för dem som inte vill ha demokrati.
Extinction Rebellion, Bevara Våtmarker etc.
Det finns många diktaturregimer runt om i världen, och det hjälper säkert inte heller att påpeka att de för en sämre klimatpolitik än demokratiska länder.
Extremisterna är en liten minoritet som skränar och bröstar upp sig för att ge intryck av att de representerar majoriteten.
I vår riksdag representeras de av två partier som tillsammans endast samlar drygt 10% av folkets röster (och alla medlemmar i de två partierna är nog inte extremister heller).

Hade du haft ett eget jordklot. En egen värld. En egen stad. Absolut. Men nu är det inte så.

Ursäkta nivåsänkningen, men denna har sällan passat mer än nu.

Bilagor

• 20230921_001510.jpg
    20230921_001510.jpg
    91.9 KB · Besök: 57
Hur politiken och samhället påverkas av klimatet diskuterade man redan under upplysningen - Montesqieus klimatlära. 😁

Lösningen är enkel:

Älskling, jag tänkte dra iväg och fiska med några polare, länge sen vi sågs så vi tänkte ta en längre resa ,blir nog runt två veckor. Vi kommer till stor del vara i områden utan mobilsignal men jag hör av mig vid möjlighet. Risk för någon extra natt om vädret blir för dåligt.
Ses sen!
Det funkar tyvärr inte. Många många år sedan träffade min fru första gången några mina kompisar. Hon var först tyst, sen frågade hon: "Är alla dina polare alkoholister?"

Så, jag kan inte säga, att vi skall till Amsterdam för att fiska. Också för många år sedan, min polare pratade med några vänner om en fisketur till Pattaya. Jukkas fruga sade: "Okej killar, om ni skall till Pattaya för att fiska, jag skall till Gambia för att plocka blåbär."

I första hand ges människor, i Sverige, frihet. Är andelen för stor som inte kan hantera friheten kommer den per automatik minska. Välstånd ger ofta högre andel individuell och samhällig frihet. Det vi har att vänta ger det omvända.

I övrigt är jag övertygad om att samtliga svenska riksdagspartier är för ett demokratiskt styrelseskick alldeles oavsett hur man ser på klimatfrågan.

Tar du striden mot familjebildning så tar jag striden mot resande ;) Vissa resonerar säkert så, att det gäller att gasa medan man kan.
Haha nej det är nog ingen strid någon vill ta.
Har svårt att förstå de som har barn och är klimatfientliga. Hur vill man deras uppväxt ska bli?
Jag tror förklaringen är så enkel att vi är rätt egoistiska av oss och globala problem som dessa är övermäktiga där någon rimlig lösning inom en överskådlig framtid just nu ses som otänkbar. Vi är bekväma och delvis egoistiska varelser, därför tror jag att det är svårt att få människor (i Sverige) att göra klimatvänliga val som har ett stort pris (i pengar, bekvämlighet, tid etc) när effekten av valet inte kan mätas, eller när mman samtidigt matas med info om hur någon annan gjort ett annat val som gör min (och Sveriges) klimatpåverkan helt obetydlig.

Jag är ledsen men jag har inte särskilt mycket hopp till att vi kommer nå något av de globala klimatmål som satts upp. Det finns helt enkelt för stora geopolitiska utmaningar att lösa.
Hade personligen sett ett 10 årigt flygförbud tills utvecklingen av motorer gått framåt. För att belysa nöden vi är i. Även om jag förstår att alla här inne inte ser/vill se det och tycker det hindrar utveckling.
Det är helt enkelt inte görbart. Jag själv hade inte viljat se det av rent egoistiska anledningar då jag lever med en person som kommer från latinamerika och vi därför på årlig basis flyger över atlanten.

Sen tycker jag att det läggs på tok för stor vikt på flyget som klimatbov för det är ju trots allt inte det största problemet. Det största problemet är energiförsörjningen, till bostad och industri.
Ucpa verkade väl satsa på "mer miljövänliga" bussar, vilket gjorde att det var svårt att få till liggandes. Säkert klokt beslut.
Ja alltså jag efterfrågar inte liggbussar utan mer sådana som ser ut som business/premium economy-säten på flyg. Dvs mer fåtöljliknande säten som ger mer utrymme och bekvämlighet med där man fortfarande får plats med ett stort passagerarantal.
Har försökt få snälltåget att förstå att franska alperna är intressant för fler. Kunde istället för att gå till Salzburg- gå med direkttåg till Basel och sen dela tåget i två. När man ändå har två lok. Och låta ett gå mot Österrike och ett mot Frankrike.
Jag hoppas verkligen att det blir fler tågrutter till Alperna, gärna med direkttåg eller maximalt 1-2 byten. För att tåget skall konkurrera måste det vara prisvärt och tidseffektivt. Dvs när det tar 20-24h att resa måste det vara smidigt, alltså få och korta byten, gärna med tåg som går direkt till skidorterna. Jag åker gärna tillbaka till Österrikiska alperna och då helst med Snälltåget. Det var skönt att slippa tänka på transfer, byten eller eventuella förseningar, att kliva på ett tåg där man kunde sova och äta och som man sedan vet går direkt till destinationen.

Extremisterna är en liten minoritet som skränar och bröstar upp sig för att ge intryck av att de representerar majoriteten.
I vår riksdag representeras de av två partier som tillsammans endast samlar drygt 10% av folkets röster (och alla medlemmar i de två partierna är nog inte extremister heller).
Jag får det till ett parti som samlar 22%. Men ändå lite för hårt att kalla dem för extremister. Skulle nöja mig med att säga att de har auktoritära tendenser. Många av dem verkar inte förstå betydelsen av fri press eller att demokratin är urholkad i vissa länder i Östeuropa. Som grädde på moset är de ofta klimatskeptiker.

Jag får det till ett parti som samlar 22%. Men ändå lite för hårt att kalla dem för extremister. Skulle nöja mig med att säga att de har auktoritära tendenser. Många av dem verkar inte förstå betydelsen av fri press eller att demokratin är urholkad i vissa länder i Östeuropa. Som grädde på moset är de ofta klimatskeptiker.
Är inte partier med 10% per definition mer extrema än ett parti på 22%?

Ja, sådana personer upptäcks ju regelbundet i det partiet (finns säkert en och annan Putin och Trump sympatisör där). Men då tycker jag att man ska tillägga att det inte är partiets officiella politik samt att dessa personer oftast utesluts och tvingas lämna.
Till skillnad från ett annat parti som har riksdagsmän som offentligt demonstrerar sitt stöd för terroristorganisationer. Och där vidtas inga interna åtgärder. Stor och viktig skillnad. Hade de fått egen majoritet så hade nog den där sista borttappade bokstaven (K) snabbt kommit tillbaka och det hade varit farligt att skriva det här inlägget.

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp