1. Ni som planerar flygresa för skidor. Hur motiverar ni moraliskt att flyga till vintern?
Du söker komplicerade svar till banala frågor. Det är avsevärt billigare och snabbare att flyga. Problemställningen och konsekvensen är diffus samtidigt som allmännyttan för det mijlövänliga alternativet är oklar. Mitt reseval (eller mitt liv överlag) har idagsläget med dagens klimat- och utsläppstakt ingen reell påverkan.
Ingen flygresa för skidåkning planerad denna säsong men flöd förra året. Provar buss med UCPA i år. Hade hoppats att fler bolag skulle våga investera i kvalitetsbussar istället för vanliga sittbussar. Förstår att de såklart rymmer färre antal passagerare men samtidigt är det så att UCPA i dagsläget inte fyller sina bussar och tror inte att de kan lyckas få alla som valt flyget att välja buss igen såvida inte bekvämligheten där ökar markant. Speciellt inte i år när det nästan var lika dyrt att ta buss som att flyga och då måste man även ta en extra semesterdag.
När jag för tio år sedan reste i Sydamerika åkte jag mycket buss och där fanns det ett par företag (t.ex. Cruz del Sur) som erbjöd förstaklassbussar med stora bekväma säten som näst intill gick att fälla - riktigt trevligt. En sådan produkt hade i alla fall lockat mig att boka buss i högre utsträckning.
Åkte Snälltåget till Österrike i somras och det tyckte jag var riktigt trevligt! Åker gärna tåg igen om jag skall till Österrike och direkttåg erbjuds. Bekvämt, prisvärt, stressfritt och smidigt, kliver av direkt på skidort! Tyvärr inga tåg till Frankrike och tyvärr ingen UCPA i Österrike.
Varför ska vi åka en vecka/kortvecka till alperna men är ok med 4 veckor på samma sommarställe?
Därför att vi inte åker skidor på sommarstället?
Alla vet att skidåkning är på övertid. Du kan välja hur du vill hantera situationen i övriga världen med torka, extrem väder och höga temperaturer.
Med den argumentationen borde vi ju i sådant fall åka så mycket som möjligt medan vi kan.
Göra något eller apatiskt sitta i båten och förstöra för möjligheterna till barn/barnbarn. Alarmism är sällan kul- men i det här fallet kommer vargen.
Att göra "något" är ju som nämnts tidigare väldigt oklart. Vad är effekten av att jag avstår en flygresa? Och om vi pratar barn/barnbarn så är väl det mest miljövänliga man kan göra att avstå att skaffa barn? Har du kritiserat alla familjer i Sverige som väljer att skaffa flera barn, hur kan det vara OK?
Hur motiverar människor idag att bilda familj? Hur kan det vara försvarbart? Nej jag raljerar såklart men det påvisar hur moral fungerar, där vi tar oss friheten att skambelägga människor som bryter mot våra egna egna moraliska värderingar & normer men inte andra beteenden som anses OK fastän de är lika dåliga för ett visst ändamål.
Om vi bara tittar på flyget som ett klimatproblem och siktar på att reducera dess påverkan så tror jag inte lösningen är att förbjuda långflygningar. De behövs helt enkelt eftersom det är det enda sättet att på en rimlig tid ta sig stora sträckor. Istället utveckla bättre motorer och bränslen samt ersätta så många kortflyningar som möjligt med effektiva och bekväma tågresor.