Montering av Booster Strap

vilkor95

Medlem
Hej!
Har precis införskaffat mig ett par Booster Strap till mina Atomic Hawk Ultra XTD 120 men har lite problem med montering.

Var 100 på att den nuvarande strapen satt fast med skruvar men det visade sig sitta med något typ av pop/hålnit.

Är det någon här som har tips på hur man monterar av dessa på bästa sätt samt vart man hittar liknande pop/hålnitar?

(Bild på nuvarande Strap)

Tänkte försöka själv innan jag lämnar till verkstad 😁
Tack på förhand!

Bilagor

• 603B0EA1-3C75-41B1-A881-130A29DA627C.png
    603B0EA1-3C75-41B1-A881-130A29DA627C.png
    999.6 KB · Besök: 324
Det är inte en plastplupp ovanpå skruven? Hur ser det ut på insidan?
Om det är nit så borra ur den och montera en ny. Liknande nitar med stor bricka brukar finnas på byggvaruhus. Annars går det att använda en vanlig nit med en bricka. Skydda dock innerskon på insidan

Borra bort popnitarna, sedan tar du inslagsmutter med matchande maskingängad skruv (förslagsvis insex eller torx) när du ska fästa boosterstrapen.

Om du har tur kan du återanvända någon bricka från originalfästet annars behöver du sådana också.

Tjo!
Har faktiskt exakt likadana pjäxor och tänkte också smälla på en boosterstrap istället för originalet, med tanke på att det gått ca 1.5 år så kanske du lyckades lösa det.
Så min fråga är:
Lyckades du för det första?
Iså fall hur gjorde du?
Har du möjligtvis någon bild? :)

Tjo!
Har faktiskt exakt likadana pjäxor och tänkte också smälla på en boosterstrap istället för originalet, med tanke på att det gått ca 1.5 år så kanske du lyckades lösa det.
Så min fråga är:
Lyckades du för det första?
Iså fall hur gjorde du?
Har du möjligtvis någon bild? :)
Jag är inte ts men har monterat ett oräkneligt antal booster straps.

1 borra bort nit
2 måtta upp vårt du vill ha hålen på din nya strap
3 slå hål i strålen (alternativt bränn hål med valfri lagom stor metallbit)
4 bränn kanterna på hålet så att strålen inte fransar sig
5 sätt fast inslagsmutter (fördelaktigt om det är för metrisk maskinskruv, m6 eller liknande)
6 trä lagom stor bricka på maskinskruv
7 skruva fast strap
8 återupprepa 5-7 tills båda Strapsen sitter fast
9 för pluspoäng, sätt en tunn plastfilm (eller tejp) så att immersion inte kan haka fast - gäller framför allt skal som inte är försänkta vid skruvar/nitar.

Edit. Såhär kan det se ut på en annan sko

Bilagor

• IMG_20230821_223005.jpg
    IMG_20230821_223005.jpg
    262.6 KB · Besök: 225
  • IMG_20230821_222955.jpg
    IMG_20230821_222955.jpg
    356.2 KB · Besök: 248
Jag är inte ts men har monterat ett oräkneligt antal booster straps.

1 borra bort nit
2 måtta upp vårt du vill ha hålen på din nya strap
3 slå hål i strålen (alternativt bränn hål med valfri lagom stor metallbit)
4 bränn kanterna på hålet så att strålen inte fransar sig
5 sätt fast inslagsmutter (fördelaktigt om det är för metrisk maskinskruv, m6 eller liknande)
6 trä lagom stor bricka på maskinskruv
7 skruva fast strap
8 återupprepa 5-7 tills båda Strapsen sitter fast
9 för pluspoäng, sätt en tunn plastfilm (eller tejp) så att immersion inte kan haka fast - gäller framför allt skal som inte är försänkta vid skruvar/nitar.

Edit. Såhär kan det se ut på en annan sko
Yes, ska ta och köra på det!
Har dock inte klickat hem någon boosterstrap ännu och är lite tveksam på vilken hårdhet man ska gå för. Jag har åkt mycket skidor och skulle väl ändå klassa mig som en vass åkare och jag åker rätt hårt/fort och sätter mycket kraft ner i backen trots att jag själv inte är speciellt stor eller tung. Väger ca 70kg och är drygt 178cm lång. (Gillar även när pjäxan sitter "Stenhårt" och att den är styv)
Några tips? :)

Då köper du en hård racestrap. Tycker du att det blir för hårt klipper du av en av tre delar på den och den blir lite softare.

Yes, ska ta och köra på det!
Har dock inte klickat hem någon boosterstrap ännu och är lite tveksam på vilken hårdhet man ska gå för. Jag har åkt mycket skidor och skulle väl ändå klassa mig som en vass åkare och jag åker rätt hårt/fort och sätter mycket kraft ner i backen trots att jag själv inte är speciellt stor eller tung. Väger ca 70kg och är drygt 178cm lång. (Gillar även när pjäxan sitter "Stenhårt" och att den är styv)
Några tips? :)
Som @farsan56 skriver går de bra att klippa/skära av band om du upplever dem som för styva.

Enda skillnaden mellan Expert/racer och WC är att WC har ett nylonband (alltså stumt) påsytt där jag markerat med rött.
booster.jpg

Detta nylonband går givetvis också bra att klippa av. Personligen tycker jag att det förtar en del av den fjädrande effekten - även de perioder jag vägt 83-85 starka kg (173cm lång). Av den anledningen föredrar jag expert/racer på mina vardagspjäxor, jag kanske hade resonerat annorlunda om jag skulle ha en pjäxa för SL, för friåkning vill jag inte ha en lika direkt påverkan åkare-pjäxa-skida. Pjäxan på bild är att jämföra med 130-flex i nuvarande konfiguration, väger för stunden 73kg.

Som @farsan56 skriver går de bra att klippa/skära av band om du upplever dem som för styva.

Enda skillnaden mellan Expert/racer och WC är att WC har ett nylonband (alltså stumt) påsytt där jag markerat med rött.
Visa bilaga 25639

Detta nylonband går givetvis också bra att klippa av. Personligen tycker jag att det förtar en del av den fjädrande effekten - även de perioder jag vägt 83-85 starka kg (173cm lång). Av den anledningen föredrar jag expert/racer på mina vardagspjäxor, jag kanske hade resonerat annorlunda om jag skulle ha en pjäxa för SL, för friåkning vill jag inte ha en lika direkt påverkan åkare-pjäxa-skida. Pjäxan på bild är att jämföra med 130-flex i nuvarande konfiguration, väger för stunden 73kg.
Har du även skurit bort plast på manschetten fram så att strapen ligger direkt mot innerskon? Verkar finnas lite olika skolor. Jag har min booster strap över manschetten, men funderar på att skära av lite plast så att strapen ligger mot innerskon. Men därefter går det ju inte att ångra sig…

Har du även skurit bort plast på manschetten fram så att strapen ligger direkt mot innerskon? Verkar finnas lite olika skolor. Jag har min booster strap över manschetten, men funderar på att skära av lite plast så att strapen ligger mot innerskon. Men därefter går det ju inte att ångra sig…
I fallet med pjäxan på bilden så är den tredelad och fungerar således lite annorlunda än traditionella tvådelade skal så på den skar jag ingenting.

Vad det gäller andra pjäxor så skulle jag ta ett beslut beroende på modell och användningsområde. Att var bestämd på den ena eller andra sidan i frågan om innanför/utanför skal eller skära i skalet är att förenkla det hela lite väl mycket om du frågar mig.

Lite av ett intetsägande svar tyvärr.

I fallet med pjäxan på bilden så är den tredelad och fungerar således lite annorlunda än traditionella tvådelade skal så på den skar jag ingenting.

Vad det gäller andra pjäxor så skulle jag ta ett beslut beroende på modell och användningsområde. Att var bestämd på den ena eller andra sidan i frågan om innanför/utanför skal eller skära i skalet är att förenkla det hela lite väl mycket om du frågar mig.

Lite av ett intetsägande svar tyvärr.
Tack för svar. Det är väl just de tankarna jag själv går i… Har strapen på mina friåkningspjäxor (2-delade Lange RX 130) men tror att jag skulle få ut mest effekt av strapen om den satt mot innerskon. Jag är nog ute efter en mer sympatisk känsla över smalbenen. Mina träningspjäxor (Lange RS130) har originalstrapen monterad, och den är stum. Upplever den pjäxan som rejält styvare, och strapen har nog viss inverkan på upplevelsen. Men tar ju lite emot att skära av manschetten… Jag funderar en säsong till. Eller två.

Tack för svar. Det är väl just de tankarna jag själv går i… Har strapen på mina friåkningspjäxor (2-delade Lange RX 130) men tror att jag skulle få ut mest effekt av strapen om den satt mot innerskon. Jag är nog ute efter en mer sympatisk känsla över smalbenen. Mina träningspjäxor (Lange RS130) har originalstrapen monterad, och den är stum. Upplever den pjäxan som rejält styvare, och strapen har nog viss inverkan på upplevelsen. Men tar ju lite emot att skära av manschetten… Jag funderar en säsong till. Eller två.
Tror du att du får en bättre pjäxa genom att kapa plasten är det bara att plocka fram dremeln. Ta lite åt gången så ska det nog bli bra

På mina RX130 (gröna) fanns det en stansad linje på insidan av manschetten. Blev perfekt att skära där för att boostern skulle ligga direkt mot plösen.

Vad eller vilka är fördelarna att montera och spänna mot plösen istället för utanpå plasttungan på pjäxan. Känns som att det kan röra sig på två ställen och dessutom röra olika?

Vad eller vilka är fördelarna att montera och spänna mot plösen istället för utanpå plasttungan på pjäxan. Känns som att det kan röra sig på två ställen och dessutom röra olika?
Poängen med en booster strap är att den flexar, vilket delvis ger en ganska härlig retur från pjäxan ut ur sväng. Beroende på hur skalet sitter mot underbenet och hur den är konstruerad kan skalet röra sig på lite olika sätt. En välsittande tvådelad pjäxa i bra plast, under normala skidtemperaturer, med tjockt gods i standardutförande (dvs fullhöjd och stum strap) kommer i princip att röra sig framåt genom deformation i anläggningsytorna mellan skaft/sko. Genom att till föra en elastisk strap och eventuellt kapande i plast kommer du tillåta mer rörelse och eventuellt deformation i skaftets övre del. Det ger en lite mindre direkt reaktion från pjäxan på din input framåt men också en mindre av/på-känsla i ingången på en sväng (och som sagt ett annat beteende ut ur sväng).

På en tredelad pjäxa tillåts mer deformation i toppen av tungan, vilket i mitt tycke förstärker de egenskaper jag redan gillar med den typen av konstruktion.

På mina RX130 (gröna) fanns det en stansad linje på insidan av manschetten. Blev perfekt att skära där för att boostern skulle ligga direkt mot plösen.
Tack för det mod ni ingjuter! Har nu tagit manschetterna från mina reservdelspjäxor (ett par Ross Hero 130) och skurit av dem så att Boostern ligger mot innerskon. Ska bli kul att testa känslan, har tro på att det kommer bli mer skonsamt för underbenen.

Att ha boostern utanpå skalet borde motverka det boostern är bra på - skonsam flex framåt och kvick retur (som beskrivs ovan). Trots det ser jag väldigt många raceåkare i klubben som kör utanpå manschetten. Jag kan inte se fördelen av detta. Men nu ska det bli kul att prova! Kom vinter.

Tack för det mod ni ingjuter! Har nu tagit manschetterna från mina reservdelspjäxor (ett par Ross Hero 130) och skurit av dem så att Boostern ligger mot innerskon. Ska bli kul att testa känslan, har tro på att det kommer bli mer skonsamt för underbenen.

Att ha boostern utanpå skalet borde motverka det boostern är bra på - skonsam flex framåt och kvick retur (som beskrivs ovan). Trots det ser jag väldigt många raceåkare i klubben som kör utanpå manschetten. Jag kan inte se fördelen av detta. Men nu ska det bli kul att prova! Kom vinter.
Vad jag vet så är det ingen raceåkare som har den direkt mot inneskon utan utan på pjäxan för de vill ha de som direkta som möjligt.

Tillbaka
Topp