La Grave till Les Deux Alpes på skidor

Hej,

ska åka till Alpes d'Huez i mars och tänker kanske också nån dag i Les Deux Alpes. Vi åker enbart pistat men skulle gärna se La Grave och ta en sväng med liften. Frågan blir då: kan man ta liften upp från La Grave och sedan, på ett inte alltför komplicerat sätt ta sig över till Les Deux Alpes? Hur ser transportsträckan ut/hur fungerar den? Tanken är sedan att ta sig hem från Les Deux Alpes till Alpe d'Huez med typ buss.

:)

Hej Johan,

Jag bor i La Grave sen 2 år tillbaka.

I La Grave kan ni ta kabinen upp till Troncon 3 på 3200 m där det finns en restaurang. Sen få ni knata en kort bit. Om knappliften på glaciären går, kommer en pistmaskin ner och drar er upp till knappliften som går upp till 3600 m. Håll höger efter knappliften och gå upp längs den "pistade" transporten som tar er till toppen på glaciären i Les Deux Alpes.

Ni kan också gå över från Les Deux Alpes till La Grave. Det finns en pistad nerfart på glaciären, men tänk på att åkning på glaciären (off-piste) kräver sele, rep och glaciärutrustning.

All åkning från 3200 m ner till La Grave är helt osäkrad off-piste, och om ni inte är så hemma på det rekommenderar jag guide.

Lokaltrafik mellan de 3 skidorterna är väl mer eller mindre obefintlig, så lifta är nog ett bättre alternativ. Annars får ni nog åka buss via Bourg d'Oisans.

Mvh,

Stefan

Hej Stefan och tack så mycket för svaren. 😊

Hittade lite klipp på Youtube också med folk som dras efter en pistmaskin, vilket jag misstänker är utmed det som i alla fall Fatmap kallar Liaison 2 Alpes/la Grave. Om man inte vill skida/gå.

Tittade också på transport och du verkar ha helt rätt i att lokaltrafiken är begränsad. Framför allt verkar det krångligt att ta sig från Alpes d’Huez till La Grave och sedan från Les Deux Alpes tillbaka till Alpes d’Huez.

Jag hade gärna anlitat en guide för att åka hela vägen ner till La Grave, men delar av mitt sällskap är lite till åren komna och har knäproblem, så jag/vi är mest ute efter att se omgivningarna till den klassiska skidorten och såklart upplevelsen av bergen. Och kanske åkt den smått ikoniska kabinen upp. 😊

Det visar sig dock att åtminstone på onsdagar går det en direktbuss från Alpes d’Huez till Les Deux Alpes på morgonen och sedan tillbaka på eftermiddagen. Det blir då sannolikt enklare att åka hela vägen upp i systemet i Les Deux Alpes (särskilt med tanke på att liftkortet gäller en eller två dagar där), ta sig över till la Grave och åka pisten ner till restaurangen på 3200 och sedan ta sig tillbaka till Les Deux Alpes igen. Tänker att det blir en trevlig heldagsutflykt från pisterna i Alpes d’Huez.

Men hur vet man om knappen är öppen på la Grave-sidan? Finns det någon sida man kan hitta det på?

Det visar sig dock att åtminstone på onsdagar går det en direktbuss från Alpes d’Huez till Les Deux Alpes på morgonen och sedan tillbaka på eftermiddagen. Det blir då sannolikt enklare att åka hela vägen upp i systemet i Les Deux Alpes (särskilt med tanke på att liftkortet gäller en eller två dagar där), ta sig över till la Grave och åka pisten ner till restaurangen på 3200 och sedan ta sig tillbaka till Les Deux Alpes igen. Tänker att det blir en trevlig heldagsutflykt från pisterna i Alpes d’Huez.
Jag är inte helt säker på att ni får till det där på en dag om jag ska vara ärlig. Först tar det en skaplig stund att ta sig med buss från Alpe d'Huez till Les 2 Alpes. Sedan ska ni upp +2000 fallhöjdsmeter genom hela 2 Alpes skidsystem, korsa glaciären på toppen, åka ner på La Grave-sidan, ta gondolen + snövesslan + knappliften tillbaka upp till toppen, korsa glaciären igen och åka ner hela vägen till 2 Alpes by och pricka bussen tillbaka till Alpe d'Huez. Det är väldigt många steg som ska klaffa för att ni inte ska bli strandsatta någonstans längs vägen.

Hej Stefan och tack så mycket för svaren. 😊

Hittade lite klipp på Youtube också med folk som dras efter en pistmaskin, vilket jag misstänker är utmed det som i alla fall Fatmap kallar Liaison 2 Alpes/la Grave. Om man inte vill skida/gå.

Tittade också på transport och du verkar ha helt rätt i att lokaltrafiken är begränsad. Framför allt verkar det krångligt att ta sig från Alpes d’Huez till La Grave och sedan från Les Deux Alpes tillbaka till Alpes d’Huez.

Jag hade gärna anlitat en guide för att åka hela vägen ner till La Grave, men delar av mitt sällskap är lite till åren komna och har knäproblem, så jag/vi är mest ute efter att se omgivningarna till den klassiska skidorten och såklart upplevelsen av bergen. Och kanske åkt den smått ikoniska kabinen upp. 😊

Men hur vet man om knappen är öppen på la Grave-sidan? Finns det någon sida man kan hitta det på?
Ladda ner appen SATG Telepheriques La Grave - La Meije. Under Ouvertures ser ni på morgonen vad som är öppet; 1er Troncon 2400 m, 2nd Troncon 3200 m, Teleski 3600 m.

Tidigt på säsongen fixar de till glaciären och knappliften och det är inte säkert att glaciärliften är öppen.

Ladda ner appen SATG Telepheriques La Grave - La Meije. Under Ouvertures ser ni på morgonen vad som är öppet; 1er Troncon 2400 m, 2nd Troncon 3200 m, Teleski 3600 m.

Tidigt på säsongen fixar de till glaciären och knappliften och det är inte säkert att glaciärliften är öppen.

Jag är inte helt säker på att ni får till det där på en dag om jag ska vara ärlig. Först tar det en skaplig stund att ta sig med buss från Alpe d'Huez till Les 2 Alpes. Sedan ska ni upp +2000 fallhöjdsmeter genom hela 2 Alpes skidsystem, korsa glaciären på toppen, åka ner på La Grave-sidan, ta gondolen + snövesslan + knappliften tillbaka upp till toppen, korsa glaciären igen och åka ner hela vägen till 2 Alpes by och pricka bussen tillbaka till Alpe d'Huez. Det är väldigt många steg som ska klaffa för att ni inte ska bli strandsatta någonstans längs vägen.
Hej,

Det är ju förstås bara en plan, men sen får man se hur tiden passar med det. Det kan hända att det blir för lite tid, men då får vi ägna den åt att åka i Les Deux Alpes pister istället. Och att åka hela vägen ner till La Grave finns inte i planen, eftersom vi inte åker offpiste på den planerade resan.

Men direktbussen går från Alpe d'Huez 0845 och det kan inte ta så vansinningt mycket längre tid än att åka bil. Sen är det två gondoler, ett tåg och en släplift med total transittid på runt 30-40 min för att komma hela vägen upp. Ideala förhållanden ja, men det borde inte vara omöjligt.

Men men, i vilket fall blir det en utflykt och så får man improvisera lite beroende på och se hur långt man kommer. :)

Snödjup

Tillbaka
Topp