Laga avbruten skidspets?

skidmannen

Aktiv medlem
Laga avbruten skidspets?
Allt går att laga och jag brukar ofta lägga alldeles för mycket effort på att lappa gammalt mög istället för att köpa nytt och lägga tiden på något vettigt.

Så, är det någon idé att försöka fixa detta? Kolfiberskida (Völkl BMT 109) med avbruten spets. Träkärna, men oklart om den sträcker sig så långt fram. Brottet sitter så pass långt fram att det inte påverkar glidet. Slipa av ovansidan och smaska på med kolfiber och epoxi? Eller bara ge upp och göra något vettigt? Kolfiber och epoxi kostar pengar, det kommer ta tid och resultatet blir….?
IMG_6254.jpeg

IMG_6253.jpeg

IMG_6252.jpeg

Laga avbruten skidspets?
Bör väl gå att laga funktionellt om du inte har stora krav på hur det ser ut. Men varför blanda in dyr kolfiber?

PS. Om du "ger upp" så kan jag hjälpa dig bära dom till tippen... :rolleyes:;)

Senast ändrad:
Laga avbruten skidspets?
Problemet är väl att jag har ganska många hobbyprojekt. Man kan ju inte slänga typ en osthyvel bara för att den går av. Eller lämna bort nånting alls på bilen eller huset eller en gammal pannlampa eller. Ja ni förstår, bara att inse att jag antingen lagar detta eller får förvara dom i källaren tills barnen ärver huset.

Nåväl, hur lappar jag skida på ett vettigt sätt? Epoxi med kolfiber eller möjligen glasfiber känns som ett alternativ, men att bara lappa platt på ovansidan kommer att bli lite vekt och att få på det under är nog svårt utan att belaget släpper. Borra hål och bulta på ett plattjärn skulle ju se tufft ut i liftkön, men lite mindre kul när man åker med ett halvkilo extra swing weight på ena skidan. Sandwich på ovansidan med nån mm frigolit i mitten?

IMG_6257.jpeg

Laga avbruten skidspets?
jag lagade spetsen på mina völkl mantra genom att såga av spetsen på ett par andra trasiga skidor, och skruva fast den ovanpå min brutna skidspets. funkade super faktiskt, och jag kände inte den extra tyngden särskilt mycke, men då var det ju ett par tunga skidor redan från början.
den avsågade spetsen gick kanske 4cm bakom och framför brottet, försökte ha den så kort som möjligt och det funkade ju. min matra gick av på nästan exakt samma ställe som dina.
men hittar du nån donatorskida av lättare modell så prova det!

Laga avbruten skidspets?
jag lagade spetsen på mina völkl mantra genom att såga av spetsen på ett par andra trasiga skidor, och skruva fast den ovanpå min brutna skidspets. funkade super faktiskt, och jag kände inte den extra tyngden särskilt mycke, men då var det ju ett par tunga skidor redan från början.
den avsågade spetsen gick kanske 4cm bakom och framför brottet, försökte ha den så kort som möjligt och det funkade ju. min matra gick av på nästan exakt samma ställe som dina.
men hittar du nån donatorskida av lättare modell så prova det!
Bra med faktisk riktig erfarenhet. Jag har ett par Gotama som tappat stålkanten (hoarder med stor vind) man kanske kan nyttja.

Laga avbruten skidspets?
Det finns ingen anledning att gå på kolfiber för en sån lagning om du inte redan har det liggande och inte ska använda det till något annat. Det är väldigt mycket dyrare än glasfiber och det kommer inte bli någon mätbar skillnad i vikt. Vikten kommer till 90% vara epoxyn ändå och dessutom klarar glasfibret bättre de vibrationerna iom sin högre flexibilitet.

Laga avbruten skidspets?
Det finns ingen anledning att gå på kolfiber för en sån lagning om du inte redan har det liggande och inte ska använda det till något annat. Det är väldigt mycket dyrare än glasfiber och det kommer inte bli någon mätbar skillnad i vikt. Vikten kommer till 90% vara epoxyn ändå och dessutom klarar glasfibret bättre de vibrationerna iom sin högre flexibilitet.
Vikten av epoxyn kommer att vara ca. 75% av vikten av kolfibern vid blandningstillfälle för vakuumgjutning och inte av hela kakan. Klistrar en länk av kolfiberremsa som inte är så mycket dyrare än glasfibern. Sen är skidorna byggda av kolfiber så det är väl inte nödvändigt att bygga en led av mer flexande material.
https://www.epoxiofiber.se/tuote/ko...ytUW4RCOXv_jnEHs5qhxSeR3B3oKTCrRoC11QQAvD_BwE

Senast ändrad:
Laga avbruten skidspets?
Var i Romme på 80-talet med fritidsklubben, kommer ej ihåg om det var vilt i skogen eller en kompis som körde över och lyckades knäcka toppen på mina 3-stripes K2, begav mig bedrövad ner till skidshopen, efter 15min hade jag 4st små plattjärn typ 1x3cm och 2 nitar, funkade hur bra som helst😄

Laga avbruten skidspets?
Vikten av epoxyn kommer att vara ca. 75% av vikten av kolfibern vid blandningstillfälle för vakuumgjutning och inte av hela kakan. Klistrar en länk av kolfiberremsa som inte är så mycket dyrare än glasfibern. Sen är skidorna byggda av kolfiber så det är väl inte nödvändigt att bygga en led av mer flexande material.
https://www.epoxiofiber.se/tuote/ko...ytUW4RCOXv_jnEHs5qhxSeR3B3oKTCrRoC11QQAvD_BwE
Ett visst mått av fiberflex är bra för hållbarheten i en sådan lagning. I en vanlig bonnlagning är det riktigt svårt eller omöjligt att komma ner i så låg limmängd skulle jag säga men då utgick jag från press/gladpackvarianten och inte vacuum. Vacuum är svårt att få till om man inte har rätt grejor tycker jag.

Laga avbruten skidspets?
Ett visst mått av fiberflex är bra för hållbarheten i en sådan lagning. I en vanlig bonnlagning är det riktigt svårt eller omöjligt att komma ner i så låg limmängd skulle jag säga men då utgick jag från press/gladpackvarianten och inte vacuum. Vacuum är svårt att få till om man inte har rätt grejor tycker jag.
Det är inte så svårt att göra det hemma när man vill lite extra, och det brukar vara lite skojigt också. Nu tror jag att detta ska vara ett hobbyprojekt med lite pilsner i handen och att få lära sig nya saker. Klibbar in ett klipp av ett vakuumbygge de flesta kan prova göra hemma.

Och du har rätt om handpålagd laminering, att kol passar inte så bra då och är därmed onödigt.

Tillbaka
Topp