Alperna i mellandagarna

AnnnaK

Medlem
Alperna i mellandagarna
Undrar om det är galet med liftköer överallt eller om det finns ställen som sväljer folkmassorna denna populära reseperiod. Undrar alltså var det är bra att resa denna tid om man inte vill stå i liftkö. Har siktet lite inställt på Engelberg, då det är smidigt och inte så dyrt att resa dit (såklart dyrt där, jag vet).

Alperna i mellandagarna
Tyvärr kan det vara rätt mycket folk i Engelberg den tiden, är ju som du säger smidigt att ta sig till. Beror mycket på vädret, är det fint strömmar det in schweizare över dagen, är det mulet stannar de hemma. Det är några få ställen det blir kö under vissa tider på dagen, försöker man undvika att synca med alla andra går det ändå an. Och långt i från vad jag sett på bilder från Åre tex.
Ifjol var det ett av få ställen som hade snö, tack vare höjden, så det gjorde det ännu värre. Vi får hoppas på en kall och snöig start på vintern så de små orterna kan öppna och folk sprids ut bättre. :) ⛷️

Smartaste om man vill undvika köer är nog att åka till något mindre system där utländska gäster lyser med sin frånvaro.

Alperna i mellandagarna
Mellan Jul och Nyår är det HÖG-säsong i Alperna, mellan Nyår och Trettonhelgen ibland lite lättare.
Regel: Leta upp mindre kända orter (än t ex Engelberg) med små/medelstora liftsystem. Jag var detta året mellan Nyår och Tretttonhelgen i Paznauntal (där superkända Ischgl ligger och som jag naturligtvis undvek) och hade inga problem med liftköer.
Första bilden är från See in Paznaun kl 10 den 3 januari och andra bilden är från Kappl den 5 januari.
1697009880190.jpeg

1697009935167.jpeg

Alperna i mellandagarna
Mellan Jul och Nyår är det HÖG-säsong i Alperna, mellan Nyår och Trettonhelgen ibland lite lättare.
Regel: Leta upp mindre kända orter (än t ex Engelberg) med små/medelstora liftsystem. Jag var detta året mellan Nyår och Tretttonhelgen i Paznauntal (där superkända Ischgl ligger och som jag naturligtvis undvek) och hade inga problem med liftköer.
Första bilden är från See in Paznaun kl 10 den 3 januari och andra bilden är från Kappl den 5 januari.
Visa bilaga 26466
Visa bilaga 26467
Efter nyårshelgen (som går till 2:a januari i Schweiz) är det oftast betydligt lugnare än mellan jul och nyår. Lite beroende på hur helgdagarna ligger år från år.

Alperna i mellandagarna
Visa bilaga 26466
Visa bilaga 26467
Tack så mycket för tipset! Ser ut som fina anläggningar med åkning på relativt hög höjd. Nära Zurich också! Dock en bit ifrån varandra, så man måste väl ha bil om man vill testa båda. Vart bodde du?

Alperna i mellandagarna
Tack så mycket för tipset! Ser ut som fina anläggningar med åkning på relativt hög höjd. Nära Zurich också! Dock en bit ifrån varandra, så man måste väl ha bil om man vill testa båda. Vart bodde du?
Vi bodde i See in Paznaun.
Det ingår skidbuss i hela dalen, mellan See och Kappl är det bara 10 min. Galtür längst in i dalen är också ett skidområde man kan besöka.
En stor fördel med Kappl förutom att skidåkningen är mycket bra, är att backarna ligger mot söder och badar i sol även i januari när solen står lågt.

Alperna i mellandagarna
Var där 31 dec - 7 jan och det var ganska trångt, 5 - 10 minuter, vid gondolerna precis vid öppning men sen var det max några minuters väntetid ute i systemet vid dom mest belastade liftarna.
var också där v 1 ifjol. samam erfarenhet. Enda gångne det var riktigt trångt var då la folie douce stängde. Men med det sagt de centrala backarna som var enkla var totalt sönderkörda. Ute i systemet var det lungt förutom en propp som var vallon de l`iserand / col liften.

Alperna i mellandagarna
Vi bodde i See in Paznaun.
Det ingår skidbuss i hela dalen, mellan See och Kappl är det bara 10 min. Galtür längst in i dalen är också ett skidområde man kan besöka.
En stor fördel med Kappl förutom att skidåkningen är mycket bra, är att backarna ligger mot söder och badar i sol även i januari när solen står lågt.
Finns där något gemensamt liftkort mellan systemen?

Alperna i mellandagarna
Tänkte just på det här. Inte säkert det är så nära på vintern när vissa pass stänger… utan bil känns det inte nära Zürich oavsett (med schweiziska mått mätt).

Alperna i mellandagarna
Tänkte just på det här. Inte säkert det är så nära på vintern när vissa pass stänger… utan bil känns det inte nära Zürich oavsett (med schweiziska mått mätt).
Hmm ja allt är ju relativt. 23 mil är ganska kort för mig men jag bor i Stockholm och har kört till Jämtland och Härjedalen i alla år. Men stänger de av vägarna menar du? Hyrbil är inget problem för oss men av anledningarna till att jag tittade på Engelberg är ju att tåg från flygplatsen verkar väldigt smidigt. Annars insåg jag att Montafondalen också ligger nära Zürich. Nån som varit där vid jul/nyår?

Alperna i mellandagarna
Ja, du tycker ju all bilkörning längre än en timme är ”långt” och kommer därför sällan längre än till Engelberg. ;)

Hade jag bott i t ex Frankfurt så hade jag tyckt att jag haft extremt nära till Alperna.:unsure:

Alperna i mellandagarna
Ja, du tycker ju all bilkörning längre än en timme är ”långt” och kommer därför sällan längre än till Engelberg. ;)

Hade jag bott i t ex Frankfurt så hade jag tyckt att jag haft extremt nära till Alperna.:unsure:
Ja, man blir ju bortskämd och kör över dagen istället för att ta hotell. 😅
Med bil går det ju till tex Kappl från ZRH, får ta Arlbergtunneln och runt hörnet. Med kollektivtrafik ser det ut att ta minst 5 h, rätt stor skillnad mot Engelberg mfl då.

Alperna i mellandagarna
Med bil går det ju till tex Kappl från ZRH, får ta Arlbergtunneln och runt hörnet. Med kollektivtrafik ser det ut att ta minst 5 h, rätt stor skillnad mot Engelberg mfl då.
Vilka är mfl? Jag har inte varit i Alperna så mycket. Vilka orter är smidiga att ta sig till med kollektivtrafik?

Alperna i mellandagarna
Hade jag haft 5h till Alperna så hade jag kört dit många helger när vädret är fint.

Alperna i mellandagarna
Hade jag haft 5h till Alperna så hade jag kört dit många helger när vädret är fint.
Brukar säga att om jag hade hamnat i Basel när jag flyttade ner hade jag aldrig lärt mig åka skidor. :ROFLMAO: Men åkte ju inte skidor innan.
Vilka är mfl? Jag har inte varit i Alperna så mycket. Vilka orter är smidiga att ta sig till med kollektivtrafik?
De flesta större orter i Schweiz nås från ZRH med tåg och eventuellt buss sista biten. Davos, Flims, Arosa, Lenzerheid, Grindelwald, Zermatt, St Moritz osv.

Tillbaka
Topp