Varför är snön alltid djupast där jag inte är?

Anzom

Aktiv medlem
Ni vet hur det är. Uppladdningen inför säsongen är igång. Ingen period är bättre än inför en säsong när man fritt får börja drömma och pusselbitarna kring semester, plats och personer som ska med börjar läggas tydligare. För en som har offpist på hjärnan ställs frågan: Vilket ställe får mest snö? Bäst snö? Var håller den sig kallast längst? Glädjen över att nörda ner sig i evigheter för att uppnå absolut väderstatistik-nirvana.

Spola fram till dagarna innan avfärd. Helt plötsligt har 70 cm på den tilltänkta orten blivit 5 cm. Snön verkar hamna 3 timmar bort. Och snögränsen är 300 meter längre ner.

Prognosen följs timme efter timme. Det går att nörda ner sig, och få tag på information som man tidigare bara drömt om. Hur ser luftströmmarna ut på 1500 meter? Kommer snögränsen gå vid 1500 eller 1200? Eller 2300?

Ur offpistsynpunkt har alpåkningen gått från glädje till att vara någon form av konstant väderberedskap. Där jag kan få ett bättre åk om jag tar mig högre upp, redo att bestämma mig 24 timmar innan. Glädjen försvann någonstans på vägen.

Det är lättare i norden. Där ett snöfall är ett snöfall. Utan att behöva ta större hänsyn till höjden och föhn. Nästa år får det bli skanderna där jag vet att det blir vindblåst, men åtminstone kallsnö. Jag orkar inte med att hantera vädervariationerna.

Trevlig skidvinter folk! (Och jag börjar med att tidsbegränsa användningen för väderapparna)

Halvvägs igenom tänkte jag föreslå att du bara borde åka till Norge - här är det ändå alltid avblåst och allt annat är en bonus som bara ger extra glädje. Men den idén verkar du ha kommit fram till själv!

Precis: jaga puder i alperna är inte helt enkelt (dessutom kan det leda till att man möts av stängda liftar när det kommit FÖR mycket snö).

Skanderna kanske är tillförlitligare. Västra Norge brukar få enorma mängder nederbörd (men ibland som regn..). Och just nu har puderhålan Stranda haft blå himmel i flera veckor, samtidigt som östra fjällen fått massor (ex Norefjell och Bydalen)

Bäst att ha ett säsongskort som gäller på många olika skidorter och planera resa med kort varsel utifrån snöprognos ;)

Edit: jag bjussar åxå på bild från säsongens första tur (Bydalen)

Bilagor

• IMG_7548.jpeg
    IMG_7548.jpeg
    586.4 KB · Besök: 122
  • IMG_7535.jpeg
    IMG_7535.jpeg
    549.5 KB · Besök: 116
Senast ändrad:
Också vädernerd och lägger alltför mycket tid på det...🤦‍♂️ Tex igår när det kom över 60 mm nederbörd men snöfallsgränsen pendlade mellan 2500 och 2800 m större delen av dagen. Åtminstone borde den snö som blev kvar nedanför nu ha satt sig och har mindre risk att blåsa bort i nästa storm (kommer på fredag, senast).
Skönt ändå att jag skiter fullständigt om var det är djupast, åker på hemmaberget oavsett förhållanden (vad väder och lavinfara tillåter självklart). Och när man ofta kör åk över 1000 fhm så måste man ju vara beredd på alla möjliga snöformer på vägen oavsett.
Tycker det brukar vara bäst 2-3 dagar efter snöfall, riskerar inte att köra fast för att det är för mycket snö/inte brant nog, lavinfaran har gått ner minst ett steg, och oftast är man i det närmaste ensam i de fina långa åken där man ändå hittar bra kallsnö eftersom de flesta som bara dyker upp när det är puder inte hittar utanför "motorvägen".

TL;DR: om man är en puderkåt jävel får man räkna med att bli besviken rätt ofta.

... Men med lite lokalkunskap kommer man också bra långt, så ett ännu bättre alternativ är att bara flytta på sig ;)

Som inspo bjuder jag, i sann outfluencer-anda, på en bild från säsongens tredje skiddag i lördags!
Visa bilaga 27366
Synd bara att du la upp en så tråkig bild!
Den skapar liksom inte något skidsug alls🤪
Det där får du jobba på 😉

Också vädernerd och lägger alltför mycket tid på det...🤦‍♂️ Tex igår när det kom över 60 mm nederbörd men snöfallsgränsen pendlade mellan 2500 och 2800 m större delen av dagen. Åtminstone borde den snö som blev kvar nedanför nu ha satt sig och har mindre risk att blåsa bort i nästa storm (kommer på fredag, senast).
Skönt ändå att jag skiter fullständigt om var det är djupast, åker på hemmaberget oavsett förhållanden (vad väder och lavinfara tillåter självklart). Och när man ofta kör åk över 1000 fhm så måste man ju vara beredd på alla möjliga snöformer på vägen oavsett.
Tycker det brukar vara bäst 2-3 dagar efter snöfall, riskerar inte att köra fast för att det är för mycket snö/inte brant nog, lavinfaran har gått ner minst ett steg, och oftast är man i det närmaste ensam i de fina långa åken där man ändå hittar bra kallsnö eftersom de flesta som bara dyker upp när det är puder inte hittar utanför "motorvägen".

TL;DR: om man är en puderkåt jävel får man räkna med att bli besviken rätt ofta.

Haha ja, besvikelsen ligger nära eufori. Möjligt att bo på en plats minskar jagandet. Säg att Airolo fått stort dump på sydlig vind, är det ändå Engelberg som gäller en helg?

Det måste ju i så fall bli en eldriven ID Buzz, kan inte tänka mig att @Anzom kör diesel?;)

Och att logistiskt jaga nysnö med tåg blir nog lite för ”jubbit”….:unsure:

Visa bilaga 27369

Gillar Buzzen. Jag kan tänka mig att dela en sådan med Anzom! Ska bara installera litet rysk teknisk utrustning först... (obs internt skämt, peace). Den har onekligen viss "vill-ha-känsla" den där buzzen.

Finns den med extra lång sladd?

Gillar Buzzen. Jag kan tänka mig att dela en sådan med Anzom! Ska bara installera litet rysk teknisk utrustning först... (obs internt skämt, peace). Den har onekligen viss "vill-ha-känsla" den där buzzen.

Är skarvsladd att se som tillbehör? :unsure:😄

Hah, lögnare!
Du gillar ju inte elbilar alls, ditt sätt att resa långt med bil är ju att köra i skift som under ett Le Mans race. 🏎️ ;)

Hah, lögnare!
Du gillar ju inte elbilar alls, ditt sätt att resa långt med bil är ju att köra i skift som under ett Le Mans race. 🏎️ ;)
Jag brukar tacka mina föräldrar för att vi bilade till Marbella som liten. Tre dagar tog det, men man blev formad och härdad för långa resor och jag gillar snarare att köra långt. :)

Jag brukar tacka mina föräldrar för att vi bilade till Marbella som liten. Tre dagar tog det, men man blev formad och härdad för långa resor och jag gillar snarare att köra långt. :)
Jag har nyligen lärt mig uppskatta regelbundna nybryggda cappuccino-muggar lite sådär varannan var tredje timme.:coffee::)
Har nyligen klarat av min första alpresa med elbil, gick bättre än förväntat. Kanske skriver samman och delar med mig av erfarenheter och nyttiga tips här på forumet om intresse finns hos andra som funderar på att ”ta steget”?

Jag har nyligen lärt mig uppskatta regelbundna nybryggda cappuccino-muggar lite sådär varannan var tredje timme.:coffee::)
Har nyligen klarat av min första alpresa med elbil, gick bättre än förväntat. Kanske skriver samman och delar med mig av erfarenheter och nyttiga tips här på forumet om intresse finns hos andra som funderar på att ”ta steget”?
Finns en artikel om det från för några år sen, kanske det kunde vara intresserat med en uppdatering? @PetterElfsberg

Finns en artikel om det från för några år sen, kanske det kunde vara intresserat med en uppdatering? @PetterElfsberg
Den artikeln, om du menar gänget som åkte ner med en hyrd/lånad Polestar, var ett mycket trevligt skrivet resereportage, men den gav i stort sett noll användbar information om hur man på bästa sätt använder en elbil på långresor.

Haha ja, besvikelsen ligger nära eufori. Möjligt att bo på en plats minskar jagandet. Säg att Airolo fått stort dump på sydlig vind, är det ändå Engelberg som gäller en helg?
Airolo har jag aldrig brytt mig om att åka till, den där tunneln är verkligen inte lockande att åka igenom... Gemsstock i Andermatt har det blivit några gånger när basen varit bättre där tidigt på säsongen och när jag haft besök, men aldrig pga dump. Hade säsongskort som täckte lite fler orter några år. Numera har jag säsongskort i Engelberg för de jag åker med har lägenheter där.

Den artikeln, om du menar gänget som åkte ner med en hyrd/lånad Polestar, var ett mycket trevligt skrivet resereportage, men den gav i stort sett noll användbar information om hur man på bästa sätt använder en elbil på långresor.
Håller helt med, därför jag tänkte det kunde vara intresserant för FR om du ville skrev en bättre variant 😉 Jag har en känsla av att du lyckas bättre med din laddplanering t ex och förmodligen kan ge en lite mer rättvis bild av vad det innebär att köra ner med elbil.

Håller helt med, därför jag tänkte det kunde vara intresserant för FR om du ville skrev en bättre variant 😉 Jag har en känsla av att du lyckas bättre med din laddplanering t ex och förmodligen kan ge en lite mer rättvis bild av vad det innebär att köra ner med elbil.
Det är just laddplaneringen det hänger på.
Elbilar har ju ganska kort räckvidd och det är genom laddplaneringen som man utnyttjar räckvidden optimalt, och den påverkar även i hög grad hur snabbt bilen laddar när man väl är på laddstationen. En annan sak är laddkostnaden, tänk att åka iväg på långresa och på vissa mackar kostar bensinen 10 kr/liter och på andra kostar den 30 kr/l. Så är det att köra elbil om man inte har förberett sig och har koll.

Enkelt: kolla inte på Instagram utan lev i nuet och njut av den snö du har under dina skidor.
Där satt den ;).

Jag har levt 3 olika skidåkerliv, än så länge.

1) Först med föräldrar, mest i alperna. Fokus på semester. Då handlade det mycket om att bygga hopp bakom stugan/ lgh.

2) Sen som 20 åring. Sovsäck + kombibil och försöka pricka in puderdagar i alperna.

3) Nu med större sällskap, 3-4 veckor per år. Behövs boka tidigt så att alla kan fixa semester/ ledighet. Ingen chans att ta hänsyn till snöfall etc.

Det jag kan säga är att livet nummer 2 var som jobbigast. Mest var man besviken för att det inte blev som prognosen. Man trodde man skulle åka bottenlös puder, men det blev bara 20 cm. Puderhetsen gjorde att man alldrig var ensam. Man var mest stressat, tycker jag.

Under mina år i liv 3 kom jag på att det i över 90% av fallen går att hitta bra offpist åkning var man än är. Jag är mycket lugnare nu under vintern, som är skönt. Och, man blir glad av att hitta puder, och inte besviken för att det inte är mer. Kollar knapp väderprognosen längre. Blir ju som det blir, och det kommer blir bra.
Sen fanns det några veckor där det fanns allt för dåligt med snö för offpist. Men vadå, öva på carvingen istället.

Eller så bygger man hopp med barnen och känner sig ung igen ;).

Där satt den ;).

Jag har levt 3 olika skidåkerliv, än så länge.

1) Först med föräldrar, mest i alperna. Fokus på semester. Då handlade det mycket om att bygga hopp bakom stugan/ lgh.

2) Sen som 20 åring. Sovsäck + kombibil och försöka pricka in puderdagar i alperna.

3) Nu med större sällskap, 3-4 veckor per år. Behövs boka tidigt så att alla kan fixa semester/ ledighet. Ingen chans att ta hänsyn till snöfall etc.

Det jag kan säga är att livet nummer 2 var som jobbigast. Mest var man besviken för att det inte blev som prognosen. Man trodde man skulle åka bottenlös puder, men det blev bara 20 cm. Puderhetsen gjorde att man alldrig var ensam. Man var mest stressat, tycker jag.

Under mina år i liv 3 kom jag på att det i över 90% av fallen går att hitta bra offpist åkning var man än är. Jag är mycket lugnare nu under vintern, som är skönt. Och, man blir glad av att hitta puder, och inte besviken för att det inte är mer. Kollar knapp väderprognosen längre. Blir ju som det blir, och det kommer blir bra.
Sen fanns det några veckor där det fanns allt för dåligt med snö för offpist. Men vadå, öva på carvingen istället.

Eller så bygger man hopp med barnen och känner sig ung igen ;).
I teorin är jag med dig om att vara förnöjd med det man har, vilket går på tvärs med en skidåkares jakt och längtan om nya platser. Finns snö finns det alltid bra åkning!

Det ska troligtvis till barn och andra livsprioriteringar för att skidåkningen ska få en mindre plats i livet och därmed bli mindre viktigt. Stadie 3 innefattar troligtvis inte samma tid för skidåkning. När barnen blivit äldre så kanske stadie 2 kommer tillbaka ;)

Själva stressen får jag tillägga rör för min del mindre instagram. Utan egna förväntningar kring att få en bra upplevelse, inte nödvändigtvis djupast. Nuförtiden finns dessutom risken att man i alperna kan vara utan natursnö på vissa höjder. Att tappa 50% av området för att regngränsen ligger på 2000 istället för på 1500.

Att köra pist går alltid, men pisterna är bättre på 250 fhm natursnö i Tänndalen än 1500 fallhöjdsmeter där sträckan till 70% varm-kall-varm- kall konstsnö i St Anton.

I teorin är jag med dig om att vara förnöjd med det man har, vilket går på tvärs med en skidåkares jakt och längtan om nya platser. Finns snö finns det alltid bra åkning!

Det ska troligtvis till barn och andra livsprioriteringar för att skidåkningen ska få en mindre plats i livet och därmed bli mindre viktigt. Stadie 3 innefattar troligtvis inte samma tid för skidåkning. När barnen blivit äldre så kanske stadie 2 kommer tillbaka ;)

Själva stressen får jag tillägga rör för min del mindre instagram. Utan egna förväntningar kring att få en bra upplevelse, inte nödvändigtvis djupast. Nuförtiden finns dessutom risken att man i alperna kan vara utan natursnö på vissa höjder. Att tappa 50% av området för att regngränsen ligger på 2000 istället för på 1500.

Att köra pist går alltid, men pisterna är bättre på 250 fhm natursnö i Tänndalen än 1500 fallhöjdsmeter där sträckan till 70% varm-kall-varm- kall konstsnö i St Anton.
Tror inte att fas 2 kommer tillbaka. Vi kommer säkert lägger mer tid på skidåkningen om några år (eller rätt många då), men jag kommer inte ta upp den där jakten igen. Hellre nlir det några månader i nån stuga nånstans och man tar det som det kommer. Lungnet kom när jag insåg att åkningen blir inte mycket bättre om man jagar efter snön. Däremot blir det bättre om man lär känna nåt ställe och vet var snön finns.
De senaste 10 åren har jag alltid åkt djupt kallsnö, helt utan att jaga snö, bara genom att boka mina veckor långt i förväg och leta efter snön när jag var där. Tom Åre/ Duved v5 i år, som var riktigt snöfattigt, hittade vi en riktigt skön tur med typ pjäxdjup kallsnö. Alldeles underbart. Och eftersom man förväntade sig en långhelg med lite snö och piståknbing blev njutningen så mycket större....

Edit: Det jag skrev var tänkt gälla för skandinavien och alperna... Men jag håller med om att nordisk natursnö slår alpernas uppkörda konstnsö alla dagar i veckan. Men då finns det risk att det blir en stor diskussion här ;). Att blåsa ner över 500 fhm i ett svep med branta bergstoppar runtomkring har sin charme det med. Dock känner jag igen det där med stressen om regngränsen från förra året. Gränsen låg på typ 1500 m hele två veckor vi var där nere. Lägsta punkten i skidområdet var på 1400 m ...

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp