Skarjärn kompatibilitet

lmk30

Aktiv medlem
Skarjärn kompatibilitet
Hej!
Snabb och dum fråga; Hittade denna artikel om vilka skarjärn som passar med vilken bindning. Vill bara dubbelkolla med bättre vetande så jag fattar rätt: Om jag köper ett par Dynafit-järn kommer de passa både med mina ATK och Marker Alpinist?
Tack å bock!

Skarjärn kompatibilitet
Tack för svaret @RandoScando! 🙏🏻 Nu dök nästa fråga upp: inser att de skidparen jag ska ha dem till är 96 och 98mm respektive. ATK har 97mm och sen 102mm. Gissar att det är kört att få på 97orna på 98orna? Hade ju varit najs att slippa ha flera par...

Skarjärn kompatibilitet
Bara en referens när det gäller Dynafits skarjärn. Deras 120 mm var för tajt för en 120 mm skida (BD Carbon Megawatt). Om jag minns rätt stod det på deras websida att max 118 midjebredd.

Skarjärn kompatibilitet
ATK 97 skulle jag säga passa på 100mm
Jag har dom på mina G95 med god marginal och dom skrapar lite på ett par K2 med 102mm

Skarjärn kompatibilitet
Tack för svaret @RandoScando! 🙏🏻 Nu dök nästa fråga upp: inser att de skidparen jag ska ha dem till är 96 och 98mm respektive. ATK har 97mm och sen 102mm. Gissar att det är kört att få på 97orna på 98orna? Hade ju varit najs att slippa ha flera par...
Rekommenderar att du mäter skidans bredd också exakt där skarjärnet kommer att sitta. Jag har ett par skidor som är 100 mm på papperet, men 102 mm ATK skarjärn hade aldrig fungerat. Nästa dimension 108 mm blev perfekt! Sen är det en faktor också hur "noggrant" bindningen är monterad centrerat på skidan, har du liten marginal på skarjärnets bredd så kan ju en liten förskjutning av bindningen i sidled göra att det inte kommer att fungera. Rekommenderar inte heller att man för att vara säker har bredare skarjärn än man behöver...

Skarjärn kompatibilitet
Letade själv info och kan efter köp konstatera att ATK passar perfekt till Marker Alpinist.
95 skida, 102 skarjärn 👍
400:- på rea 😀

Bilagor

• DSC_1675.JPG
    DSC_1675.JPG
    322.4 KB · Besök: 80

Snödjup

Tillbaka
Topp