NyslipadeKanter
Aktiv medlem
[Artikel] Köp din egna skidort - puderparadiset utanför Åre fortfarande till salu
Haha ja, även om det har ökat igen.Satsning på snowboard låter väldigt... 1996.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Haha ja, även om det har ökat igen.Satsning på snowboard låter väldigt... 1996.
Enig!
Även lite frågande inför vad skillnaden är i praktiken. Inga plana transportsträckor?
Haschplanka!!Det är oftare en sorts dimma där man åker mer snowboard.
Jag ser inte att det skiljer sig från andra projekt, i pitchen för investerare finns där stugbyar hela vägen upp till Skuttorpet. Anläggningen har enorma begränsningar som kassako, så svårt att tolka detta på något annat sett än att intäktskällan är försäljning av kalla bäddar.Intervju med nya ägarna på SVT Jämtland:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...tt-nya-agare-vill-skapa-aret-runt-destination
I tider av storslagna fjällprojekt med hybris som nått blandad framgång får man ändå säga att det här är åt det nyktrare och mer realistiska hållet.
I tider av storslagna fjällprojekt med hybris som nått blandad framgång får man ändå säga att det här är åt det nyktrare och mer realistiska hållet.
Var hittar du pitchen med stugbyar ända upp dit? Var det i google docs-länken jag postade?Jag ser inte att det skiljer sig från andra projekt, i pitchen för investerare finns där stugbyar hela vägen upp till Skuttorpet. Anläggningen har enorma begränsningar som kassako, så svårt att tolka detta på något annat sett än att intäktskällan är försäljning av kalla bäddar.
I sin nuvarande form ser det inte ut som något som gynnar byn Huså, då det kommer trissa upp huspriserna ännu mer och ännu fler av husen i byn kommer stå som kalla bäddar. Finns flera barnfamiljer som vill flytta hit men de kan inte vinna budgivningar mot kapitalstarka turister.
Håller tummarna för att de sansar sig och släpper planerna på att bygga ett nytt Sadeln.
Då kan detta bli bra, för liften behöver ny energi (och lite olja i vändhjulen).
Jämfört med hur det ser ut på andra sidan fjället i Sadeln, på Förberget, med View i byn och Tege så är planerna i Huså en stilla bris. Sen hoppas jag ju att så lite som möjligt av planerna blir av, förutom att glesa ur skogen.Jag ser inte att det skiljer sig från andra projekt, i pitchen för investerare finns där stugbyar hela vägen upp till Skuttorpet. Anläggningen har enorma begränsningar som kassako, så svårt att tolka detta på något annat sett än att intäktskällan är försäljning av kalla bäddar.
I sin nuvarande form ser det inte ut som något som gynnar byn Huså, då det kommer trissa upp huspriserna ännu mer och ännu fler av husen i byn kommer stå som kalla bäddar. Finns flera barnfamiljer som vill flytta hit men de kan inte vinna budgivningar mot kapitalstarka turister.
Håller tummarna för att de sansar sig och släpper planerna på att bygga ett nytt Sadeln.
Då kan detta bli bra, för liften behöver ny energi (och lite olja i vändhjulen).
"Ta snowboardåkare på allvar". Hur ska snowboardåkare tas på allvar som inte görs på andra destinationer? Hur ser snowboardåkares behov annorlunda ut jämfört med skidåkares? Är snowboardåkare en annan människovariant som vi andra inte förstått ännu? För dom snowboardåkare som jag åkt med genom åren har det räckt bra med ett snötäckt berg och kanske en lift upp till toppen, men jag kan ju i vanlig ordning ha missförstått allt.Satsningen på brädåkare handlar om att det är en andra boom nu, och att det finns väldigt få destinationer som tar brädåkare på allvar. Men vi kommer absolut inte exkludera skidåkare!
Det där var bland det märkligare jag läst på Freerides forum (och då har jag ändå läst en hel del tossigheter här genom åren). Så det är företrädelsevis snowboardåkare som gillar hajk, springa, cykling och/eller hundspann? Intressant!En annan poäng med brädåkare är att de älskar i princip alla andra typer av aktiviteter vi planerar för att göra Huså till en egen destination:
offpist med powboard som specialitet, hajk, springa (vi tänkte t ex försöka få till ett ultramarathon), cykling, vind- och vågsurfing... kort sagt, alla typer av vildmarksäventyr, som vi tänker oss som det sammanhållande temat för Gruvberget i Huså. Och en massa andra grejer som hundspann, ridning och scooteråkning.
Catskiing och heliskiing på Skutan? Intressant! Och var ska dessa aktiviteter hålla till? Dom enda ställen som jag på rak arm kommer på skulle vara värda att betala pengar för att få komma upp snabbt till är Baksidan/Blåsten, tvivlar på att det går att få tillstånd för den typen av mekanisk transport dit. Markägarna på Skutan är inte direkt att leka med.Vi kommer att jobba med catski, droneski (kan jag berätta mer om, om någon är intresserad) och kanske heliski för att få upp folk till bra platser på skutan.
Nej, det går ju fint att åka bil från både Åre och Järpen...Så att man inte behöver komma från Åre för att komma till Huså, utan att Huså ska bli en egen destination, med ”egen” offpist.
Du menar ungefär som att Skistar satt upp blå lampor i Blå Tåget ner från VM8:an?Och vi kommer att jobba med nitelite, kolorerad kvällsupplysning, som första stället i Sverige. Galet häftig åkupplevelse!
North Face historia? Pratar vi klädmärkets historia eller nordsidan på Eiger här? Nyfiken!Att det är norrsidan ser vi bara som en poäng, kolla in North Face historia. Bättre snö, bättre vildmark, bättre allt, kort sagt, för vildmarksälskaren!
Vilken del av Kanada pratar vi om här? Whistler? En av världens mest exploaterade skidorter med mer liftköer och trängsel än dom flesta andra. Eller kanske Revelstoke med sina kilometerlånga köer på puderdagar? Eller kanske rentav Nelson/Whitewater med sin trevliga stad och lokala satsning på "alternativt jordbruk"?När det gäller utbyggnad så planerar vi för hotell i dalen, boende i dalen, i backen och ovanför/bortom toppen, men "Canada Huså style", alltså glest och med stor respekt för byn i både utformning och plan.
Applåd! Även om jag är rädd för at prisnivån på nybyggda boenden i Huså kan bli i högsta laget för folk med glesbygdslöner så är det ändå vettigt att bygga så att det faktiskt går att bo i husen året runt.Och allt boende skall byggas för att funka bra som permanentboende, både i standard och planlösning.
Som sagt, kör liften, glesa ur skogen och ha en vettig prisnivå på Djupa Gruvans krog så kommer i alla fall jag och åker, även fast jag inte åker sidledes.Låter det som det kan va' nå't?
Oj oj, det var många intressanta kommentarer. Hör av dig till mig, så kan vi säkert vaska fram en otrolig massa bra idéer och utveckling för byn! Och, du hade ju några konkreta frågor som jag kan räta åt dig också!"Ta snowboardåkare på allvar". Hur ska snowboardåkare tas på allvar som inte görs på andra destinationer? Hur ser snowboardåkares behov annorlunda ut jämfört med skidåkares? Är snowboardåkare en annan människovariant som vi andra inte förstått ännu? För dom snowboardåkare som jag åkt med genom åren har det räckt bra med ett snötäckt berg och kanske en lift upp till toppen, men jag kan ju i vanlig ordning ha missförstått allt.
Ursäkta, men det här låter mer som något den notoriske skidhataren Ants Neo kommit på för att äntligen få sin revansch på etablisemanget. Lite som när han kissade okvädingsord mot skidförbundet i halfpipen i Bydalen någon gång på 90-talet. (Missförstå mig inte, jag gillar inte heller skidförbundet...)
Det där var bland det märkligare jag läst på Freerides forum (och då har jag ändå läst en hel del tossigheter här genom åren). Så det är företrädelsevis snowboardåkare som gillar hajk, springa, cykling och/eller hundspann? Intressant!
Och för övrigt heter det skoter. En scooter är en italiensk moppe eller ett tyskt technoband (fast det kanske var dom som du menade?). Kan bara bra att ha koll på när man pratar med riktiga Husålocals. Och köp för bövulen inte en Arctic Cat om du köper en skoter.
Catskiing och heliskiing på Skutan? Intressant! Och var ska dessa aktiviteter hålla till? Dom enda ställen som jag på rak arm kommer på skulle vara värda att betala pengar för att få komma upp snabbt till är Baksidan/Blåsten, tvivlar på att det går att få tillstånd för den typen av mekanisk transport dit. Markägarna på Skutan är inte direkt att leka med.
Och berätta gärna mer om vad droneski är för något.
Nej, det går ju fint att åka bil från både Åre och Järpen...
Vad åsyftas med "egen offpist"? Har inte Huså redan sin egen offpist i skogen?
Du menar ungefär som att Skistar satt upp blå lampor i Blå Tåget ner från VM8:an?
North Face historia? Pratar vi klädmärkets historia eller nordsidan på Eiger här? Nyfiken!
Vilken del av Kanada pratar vi om här? Whistler? En av världens mest exploaterade skidorter med mer liftköer och trängsel än dom flesta andra. Eller kanske Revelstoke med sina kilometerlånga köer på puderdagar? Eller kanske rentav Nelson/Whitewater med sin trevliga stad och lokala satsning på "alternativt jordbruk"?
Applåd! Även om jag är rädd för at prisnivån på nybyggda boenden i Huså kan bli i högsta laget för folk med glesbygdslöner så är det ändå vettigt att bygga så att det faktiskt går att bo i husen året runt.
Som sagt, kör liften, glesa ur skogen och ha en vettig prisnivå på Djupa Gruvans krog så kommer i alla fall jag och åker, även fast jag inte åker sidledes.
Fanns så mycket att fråga om! Absolut, jag hör gärna av mig.Oj oj, det var många intressanta kommentarer. Hör av dig till mig, så kan vi säkert vaska fram en otrolig massa bra idéer och utveckling för byn! Och, du hade ju några konkreta frågor som jag kan räta åt dig också!
Behövs busstrafik till/från Åre kvällstid för att öka volymen på både lift och mat/afterski. Tyvärr har Åre kommun ett osunt fokus på Åre by och vill att nästintill alla i kommunen ska åka tåg till jobbet eller skidåkning i Åre by.Jag ser inte att det skiljer sig från andra projekt, i pitchen för investerare finns där stugbyar hela vägen upp till Skuttorpet. Anläggningen har enorma begränsningar som kassako, så svårt att tolka detta på något annat sett än att intäktskällan är försäljning av kalla bäddar.
Det är inte Åre kommun som driver lokaltrafiken utan regionen. Skidbussarna i Åre/Duved körs i Skistars regi så det är ganska naturligt att dom håller sig kring deras anläggningar.Behövs busstrafik till/från Åre kvällstid för att öka volymen på både lift och mat/afterski. Tyvärr har Åre kommun ett osunt fokus på Åre by och vill att nästintill alla i kommunen ska åka tåg till jobbet eller skidåkning i Åre by.
Jo, det vet jag men kommunen har inflytande i utvecklingen och styr indirekt genom var det får byggas etc. Just nu är det t ex stopp på planverksamheten till 2025. Åre kommun är livrädda för större byggplaner på nya ställen då det betyder att kommunen måste fixa med avlopp.Det är inte Åre kommun som driver lokaltrafiken utan regionen. Skidbussarna i Åre/Duved körs i Skistars regi så det är ganska naturligt att dom håller sig kring deras anläggningar.
Åre kommun går på knäna ekonomiskt, det är inte så konstigt att man är restriktiv med nya planer. Dessutom finns det även en sorts baksmälla efter dom senaste 15-20 årens vansinniga utvecklingstakt, en stor andel kommuninvånare är mest troligt emot ytterligare storskaliga exploateringar.Jo, det vet jag men kommunen har inflytande i utvecklingen och styr indirekt genom var det får byggas etc. Just nu är det t ex stopp på planverksamheten till 2025. Åre kommun är livrädda för större byggplaner på nya ställen då det betyder att kommunen måste fixa med avlopp.
Ja, det är ju i sådana här fall som beslut om planstopp skaver lite fel.Huså t ex har egen VA förening där kapaciteten redan är maxad och de måste bygga ut. Svårt för en sådan förening att ta större investeringar som krävs vid utbyggnad och/eller nya krav på rening.
Den vansinniga utvecklingstakten gäller mest närområdet kring Åre by, övriga kommundelar har kommunen dragit ned på vad gäller antal byar med skolor, äldreboenden och kommunal service. Därmed har de indirekt strypt inflyttning och underlag för övrig service som affärer och bensin mm.Åre kommun går på knäna ekonomiskt, det är inte så konstigt att man är restriktiv med nya planer. Dessutom finns det även en sorts baksmälla efter dom senaste 15-20 årens vansinniga utvecklingstakt, en stor andel kommuninvånare är mest troligt emot ytterligare storskaliga exploateringar.
Ja, det är ju i sådana här fall som beslut om planstopp skaver lite fel.
Lite inspiration angående boende från ett framgångsrikt inflyttningsprojekt i grannkommunenHej alla Åre- och Huså-älskare!
Här svarar "gubben" som älskar skidor på litet frågor och kommentarer! Och kontakta mig gärna med inspel (mail längst ned).
Satsningen på brädåkare handlar om att det är en andra boom nu, och att det finns väldigt få destinationer som tar brädåkare på allvar. Men vi kommer absolut inte exkludera skidåkare!
En annan poäng med brädåkare är att de älskar i princip alla andra typer av aktiviteter vi planerar för att göra Huså till en egen destination:
offpist med powboard som specialitet, hajk, springa (vi tänkte t ex försöka få till ett ultramarathon), cykling, vind- och vågsurfing... kort sagt, alla typer av vildmarksäventyr, som vi tänker oss som det sammanhållande temat för Gruvberget i Huså. Och en massa andra grejer som hundspann, ridning och scooteråkning.
Någon gondol till toppen tror vi inte på av ett antal anledningar:
- det kostar sjuka pengar, vilket kräver massturism, som
- skulle förstöra det unika, Sveriges kanske bästa offpist och en fantastisk känsla av Kanada i stället för Åres något överbefolkade alpby,
- att bygga en gondol på kalfjället skulle nog stöta på väldans mycket patrull, från miljövänner, länsstyrelse och inte minst samebyn.
Vi kommer att jobba med catski, droneski (kan jag berätta mer om, om någon är intresserad) och kanske heliski för att få upp folk till bra platser på skutan. Så att man inte behöver komma från Åre för att komma till Huså, utan att Huså ska bli en egen destination, med ”egen” offpist.
Och vi kommer att jobba med nitelite, kolorerad kvällsupplysning, som första stället i Sverige. Galet häftig åkupplevelse!
Att det är norrsidan ser vi bara som en poäng, kolla in North Face historia. Bättre snö, bättre vildmark, bättre allt, kort sagt, för vildmarksälskaren!
När det gäller utbyggnad så planerar vi för hotell i dalen, boende i dalen, i backen och ovanför/bortom toppen, men "Canada Huså style", alltså glest och med stor respekt för byn i både utformning och plan. Och allt boende skall byggas för att funka bra som permanentboende, både i standard och planlösning.
Låter det som det kan va' nå't?
Hör gärna av dig till mig med tips och råd vad du skulle vilja kunna göra i Huså, det är ju du som kan det hela!
Och, för dig som kommer till oss i vinter, om inte allt sitter perfekt från början, så ha litet överseende. Det är tusen grejer att hålla koll på!
Glada hälsningar!
Andreas: andreas@gruvbacken.se
Fast en ”lockvara” i Kaxåsprojektet var just närheten till en bra skidlift (Almåsa, inte helt olik Huså).Lite inspiration angående boende från ett framgångsrikt inflyttningsprojekt i grannkommunen
Kaxås
Visst fast Almåsabacken har funnits i 50 år och projekt Kaxås är väl kanske 4-5 år gammalt och utan någon finansiell koppling till Almåsa så förstår inte riktigt vad problemet är? Är inte någon gemensam satsning.Fast en ”lockvara” i Kaxåsprojektet var just närheten till en bra skidlift (Almåsa, inte helt olik Huså).
Och Almåsa (som håller stängt i vinter) ska nog snarare ses som varnande exempel på vad som kan hända om man satsar fel
Ps. Kul att Huså engagerar här på Freeride
Skulle dra till med att ca 40 % av brädåkarna jag känner där majoriteten är 40-50år springer någon form av långlopp (ultra, maraton, halvmara …) vi är flera som till och med sysslar med det töntigaste som finns. Längdskidor.Ultramarathon och brädåkare? Låter mer som att telemarksåkare är målgruppen för marathon men det kanske är en ny generation brädåkare nu?
mellan Kittel och Nuolja ligger Jäckvik; Sveriges längsta släplift med enorma ytor och 355m fallhöjd (på tal om små intressanta skidanläggningarJag har aldrig varit i Huså men blir klart sugen. Får en känsla av en blandning mellan Kittel och Nuolja![]()
Sådär ska en anläggning vara, underbart.mellan Kittel och Nuolja ligger Jäckvik; Sveriges längsta släplift med enorma ytor och 355m fallhöjd (på tal om små intressanta skidanläggningar![]()
Eftersom brädboomen 2.0 även påstås mest gälla det täcka könet så kan man då förvänta sig en massa spänstiga 40 åriga damer på bräda alltså?Skulle dra till med att ca 40 % av brädåkarna jag känner där majoriteten är 40-50år springer någon form av långlopp (ultra, maraton, halvmara …) vi är flera som till och med sysslar med det töntigaste som finns. Längdskidor.
Jag har aldrig varit i Huså men blir klart sugen. Får en känsla av en blandning mellan Kittel och Nuolja![]()
Absolut!Eftersom brädboomen 2.0 även påstås mest gälla det täcka könet så kan man då förvänta sig en massa spänstiga 40 åriga damer på bräda alltså?
Som gubbe så är det ju bara att applådera då![]()
Absolut!
En uppsjö av spänstiga damer!
För att vara seriös en stund så har det blivit fler damer som ställt upp på olika ”Banked” tävlingar vilket givetvis är kul så det blir en större blandning.
Dock fnyser dom flesta ät kryckåkare ( obs: kan ej bekräfta någon sanningshalt i detta då jag njutit av tre Fernet och har något som min mellanstadielärare kallade för ”ohälsosamt livlig fantasi”)
Trevlig fredagskväll påer!
Om det nu är för dyrt att bygga en gondol, där ovanför trädgränsen finns ju enorma ytor för skidåkning, varför inte bygga på med en släplift och få en rejäl fallhöjd på systemet?Förövrigt en väldigt fin översiktsbild över Husås skidsystem och skutan i denna annons.
https://www.svenskfast.se/gard/jamtland/are/grotom-1-5/366401
![]()
Haha, tänkte faktiskt exakt samma sak. Hur mycket yta som helst.Om det nu är för dyrt att bygga en gondol, där ovanför trädgränsen finns ju enorma ytor för skidåkning, varför inte bygga på med en släplift och få en rejäl fallhöjd på systemet?
Måste ju dessutom gå att åka skidor där på nordsidan in i maj månad.
Vad är timkapaciteten på den?Exakt! Det är därför vi kommer att ha catski etc upp dit från Huså!
Av mina brädåkande vänner är det 0% om ingen smyger med sin sanna identitet.Skulle dra till med att ca 40 % av brädåkarna jag känner där majoriteten är 40-50år springer någon form av långlopp (ultra, maraton, halvmara …) vi är flera som till och med sysslar med det töntigaste som finns. Längdskidor.
Jag har aldrig varit i Huså men blir klart sugen. Får en känsla av en blandning mellan Kittel och Nuolja![]()