[Artikel] Köp din egna skidort - puderparadiset utanför Åre fortfarande till salu

[Artikel] Köp din egna skidort - puderparadiset utanför Åre fortfarande till salu
Om det nu är för dyrt att bygga en gondol, där ovanför trädgränsen finns ju enorma ytor för skidåkning, varför inte bygga på med en släplift och få en rejäl fallhöjd på systemet?
Måste ju dessutom gå att åka skidor där på nordsidan in i maj månad.
Från topp på befintlig lift och till Bjelkes gruvor vid kanten på skutan är det platt myr en dryg km. Leden ner från Åre och skutan går förbi Bjelkes gruvor och sedan mer västerut och gör en sväng ner mot byn och är efter Bjelkes omväxlande turåkning eller blå utförsåkning ju längre ned man kommer. Går kanske göra en bättre anslutning från leden mot backen men är väl en del markägare att komma överens med. På skutan finns det dock massor med bra åkning. Kanske där drone ski passar?

På bilden (från Kall) får man intrycket att det går att borde gå att bygga vidare med lift upp på västerskutan.
Men: från toppen av liften är det nästan 2 km på platten till västerskutans ”fot”. (Se min kartbild)

Fint för topptur men knappast lämpligt att dra en lift.
Catski kan mycket väl funka

Bilagor

• IMG_7981.png
    IMG_7981.png
    861.2 KB · Besök: 115
Från topp på befintlig lift och till Bjelkes gruvor vid kanten på skutan är det platt myr en dryg km. Leden ner från Åre och skutan går förbi Bjelkes gruvor och sedan mer västerut och gör en sväng ner mot byn och är efter Bjelkes omväxlande turåkning eller blå utförsåkning ju längre ned man kommer. Går kanske göra en bättre anslutning från leden mot backen men är väl en del markägare att komma överens med. På skutan finns det dock massor med bra åkning. Kanske där drone ski passar?
Det var synd.
På bilden såg det perfekt ut för ett nytt svensk skidområde med 800 fhm.
Men jag ser också nu på höjdkurvorna att det är precis som Ivo skriver nästan 2 km plattmark innan sluttningen börjar igen och bjuder på 600 fhm upp till toppen.
Den befintliga Husåliften är ju bara på dryga 250 fhm, tyvärr.
1703275420536.png

Nu har jag ingen aning om hur det ser där uppe, men en titt på höjdkurvorna säger ju att man ska bygga ut från andra hållet. Och få en "Ski-Schaukel" i systemet, som man säger i Österrike.
1703275311186.png

Det var synd.
På bilden såg det perfekt ut för ett nytt svensk skidområde med 800 fhm.
Men jag ser också nu på höjdkurvorna att det är precis som Ivo skriver nästan 2 km plattmark innan sluttningen börjar igen och bjuder på 600 fhm upp till toppen.
Den befintliga Husåliften är ju bara på dryga 250 fhm, tyvärr.
Visa bilaga 28661

Nu har jag ingen aning om hur det ser där uppe, men en titt på höjdkurvorna säger ju att man ska bygga ut från andra hållet. Och få en "Ski-Schaukel" i systemet, som man säger i Österrike.
Visa bilaga 28660
Skistar övervägde väl att köpa Huså för en massa år sedan men det blev inget. Vet inte om det var svårigheten att patrullera eller svårigheter med väder i kombination med kostnader att bygga ihop systemen som avskräckte.

Nu ids ju inte Skistar sätta upp något temporärt i 1000m backen ens. 7 år i kommande januari sedan liften brakade ihop och kasserades. Ekonomer istället för visionärer som styr.

Skistar övervägde väl att köpa Huså för en massa år sedan men det blev inget. Vet inte om det var svårigheten att patrullera eller svårigheter med väder i kombination med kostnader att bygga ihop systemen som avskräckte.

Nu ids ju inte Skistar sätta upp något temporärt i 1000m backen ens. 7 år i kommande januari sedan liften brakade ihop och kasserades. Ekonomer istället för visionärer som styr.
Intressant, jag sökte på Huså på twitter och denna tweet från 2010 dök upp; Skistars dåvarande Årechef skriver att han var på väg till Huså för stopp vid Bjelkes Gruva för "framtida koncept". Man undrar vad dessa koncept innebar?

Intressant, jag sökte på Huså på twitter och denna tweet från 2010 dök upp; Skistars dåvarande Årechef skriver att han var på väg till Huså för stopp vid Bjelkes Gruva för "framtida koncept". Man undrar vad dessa koncept innebar?

Om Åreskutan inte var så väderutsatt skulle det vara självklart att dra upp en lift från tväråvalvet upp på västerskutan. Därifrån är det ett fint åk på 600 höjdmeter ner till Bjelkes gruvor, där en lift kunde ta dig tillbaka till västerskutan/tväråvalvet.

Men nu ligger inte skutan i alperna och vi har lite tuffare väder på fjället 🥶

Om Åreskutan inte var så väderutsatt skulle det vara självklart att dra upp en lift från tväråvalvet upp på västerskutan. Därifrån är det ett fint åk på 600 höjdmeter ner till Bjelkes gruvor, där en lift kunde ta dig tillbaka till västerskutan/tväråvalvet.

Men nu ligger inte skutan i alperna och vi har lite tuffare väder på fjället 🥶
Två vädersäkrade liftar; Tväråvalvet till Västerskutan och en ny 1000-meterslift hade verkligen höjt högzon ordentligt.
2/3-kabel-sittlift med hus i toppstationen för maximal vindsäkring.

Men som sagt; hade kostat en del.

Två vädersäkrade liftar; Tväråvalvet till Västerskutan och en ny 1000-meterslift hade verkligen höjt högzon ordentligt.
2/3-kabel-sittlift med hus i toppstationen för maximal vindsäkring.

Men som sagt; hade kostat en del.
Max vädersäkring är väl tunnelbana i berget som finns på ett antal orter i alperna. Dock är det nog ingen höjdare att åka överhuvudtaget i 30 m/s och snödrev.

Max vädersäkring är väl tunnelbana i berget som finns på ett antal orter i alperna. Dock är det nog ingen höjdare att åka överhuvudtaget i 30 m/s och snödrev.
Ja, jag har länge varit en förespråkare för en modern Åre Bergbana till toppen som ursprungstanken var.
Men nu ska vi inte gå off-topic, detta diskuteras bäst i:

En grej som många kanske inte tänker på, eller ens vet om, är att all markanvändning på Skutan ovanför trädgränsen (har jag för mig att det är) måste godkännas av markägarföreningen Skutsamfälligheten. Jag vet inte exakt hur det ser ut på fjällets norra sida men på Åresidan är det många olika typer av projekt som tagit tvärstopp genom åren på grund av att surgubbarna och surtanterna i sagda sammanslutning sagt blankt nej. Så det är inte enbart upp till Skistar eller andra näringsidkare vad som ska byggas på fjället.

Sedan vet jag inte det ser ut med samebyns inflytande på Skutans norra sida, det är ju en annan intrikat fråga att ta hänsyn till.

En grej som många kanske inte tänker på, eller ens vet om, är att all markanvändning på Skutan ovanför trädgränsen (har jag för mig att det är) måste godkännas av markägarföreningen Skutsamfälligheten. Jag vet inte exakt hur det ser ut på fjällets norra sida men på Åresidan är det många olika typer av projekt som tagit tvärstopp genom åren på grund av att surgubbarna och surtanterna i sagda sammanslutning sagt blankt nej. Så det är inte enbart upp till Skistar eller andra näringsidkare vad som ska byggas på fjället.

Sedan vet jag inte det ser ut med samebyns inflytande på Skutans norra sida, det är ju en annan intrikat fråga att ta hänsyn till.
Vad säger surgubbar och surtanter om 1000-metersliften?
Är markägarna under trädgränsen mer vänligt inställda?

Vad säger surgubbar och surtanter om 1000-metersliften?
Ingen aning. Men nej är oftast deras första svar på dylika frågor.
Är markägarna under trädgränsen mer vänligt inställda?
Skistar äger dels mer av marken under trädgränsen och dela förhandlar man med enskilda markägare där.

Glömde säga att Länsstyrelsen finns ju med i matchen som en härlig motpart också. Bland annat försenade dom bygget av cykelleden nedre Cobra med ett år för att dom skulle inventera en orkidé i det skogspartiet.

Nog om den södra sidan av Skutan. Så länge Huså får igång sågarna och glesa skog blir jag nöjd.

Om vi ska hålla oss till skidåkningen under trädgränsen; nedfarterna ser ut att alla vara norrut (öster om man ser nedifrån liftens dalstation).
Skogen söderut (till vänster sett från liften) ser ut att ha ganska branta nedfarter. Är det något att skapa nedfarter i?

Skogen söderut (till vänster sett från liften) ser ut att ha ganska branta nedfarter. Är det något att skapa nedfarter i?
Nej för bövulen! Där är ju den omtalade skogen som borde glesas ut. Det finns fina åk där redan nu men det är ganska tight för det mesta.

Lite sen på bollen men jag tycker mig ana en del motsägelser i vad dom nya ägarna kommunicerat. Kollade i den länkade presentationen och å ena sidan säger dom att dom vill behålla den genuina och oexploaterade känslan. "En fantastisk plats för alla som uppskattar en avslappnad atmosfär", "bekvämt men inte pråligt", "Kom som du är!" etc.

Men å andra sidan ..... "Hela konceptet är exklusiva vildmarksäventyr, motsatsen till massturism med stor förslitning.", "Coolare" (än Åre), och en lång lista på tänkta vinter och sommaraktiviteter.

Vet inte om jag missuppfattat något eller om presentationen är ett framskyndat hafsverk. "exklusiva vildmarksäventyr" t.ex. kanske skulle formulerats "unika vildmarksäventyr" men den bilden jag får av marknadsföringen är att dom bygger en liten men exklusiv och dyr anläggning med väldigt lite fokus på att utveckla och bygga ut lift & pistsystemet men desto mer på mängderna av tillgängliga aktiviteter och exploatering.

Och om min bild stämmer är väl risken att Gruvberget blir Åre's gräddhylla/vip-avdelning etc. överhängande?

Och om min bild stämmer är väl risken att Gruvberget blir Åre's gräddhylla/vip-avdelning etc. överhängande?

Tror iofs att de flesta av dem som är intresserade av gräddhyllor kommer att fortsätta vara mer intresserade av stora Åres utbud av liftar och annat.

Vad som ibland missas är att de flesta av oss vanliga skidturister är mest intresserade av 1. Backar och 2. Liftar, gärna i en fin kombination. Och ok boende förstås. Allt annat kommer långt efter. Och de som inte är intresserade av liftar och stort utbud av pister är mindre ofta intresserade av gräddhyllor och tillhörande krimskrams.

Tror iofs att de flesta av dem som är intresserade av gräddhyllor kommer att fortsätta vara mer intresserade av stora Åres utbud av restauranger, shopping och annat.
There, fixed it for you!
Vad som ibland missas är att de flesta av oss vanliga skidturister är mest intresserade av 1. Backar och 2. Liftar, gärna i en fin kombination. Och ok boende förstås. Allt annat kommer långt efter. Och de som inte är intresserade av liftar och stort utbud av pister är mindre ofta intresserade av gräddhyllor och tillhörande krimskrams.
Huvudet på spiken. Skidåkare generellt lockas av många pister och liftar, oavsett om det gör skidåkningen bättre eller inte. Folk i allmänhet åker ju egentligen inte till fjällen för att åka skidor i sig, utan mer för att få en vintersemester där skidåkningen är en del av helheten.

Och det gäller väl även rätt initierade skidåkare också. Kolla bara på andelen säsongare i Engelberg kontra La Grave trots att bägge har stor offpiståkning i högsta världsklass. Engelberg får iofs bättre snö medan La Grave har ett lite större berg, den stora skillnaden är att det förstnämnda stället har ett socialt sammanhang och en hype som lockar medan det andra är befolkat av ilskna fransoser.

Nu var det inte riktigt så jag tänkte, men ok! :) Jag tror det kan bli svårt för Gruvberget att hitta en nisch som inte antingen är för liten och/eller för pengafattig, men önskar dem lycka till!

Lunch i backen jämfört med Åre borde vara enkelt att konkurrera ut.
Idag finns det i princip enbart á la carté lunch, en varmrätt och en varsin öl går på +700 för två. Det som gäller är att hitta något ställe som åtminstone inte dessutom har dålig mat.

Detta med bordsservering tar otroligt med tid vilket leder till mindre åktid samt att restaurangen serverar färre gäster då omloppstiden per gäst blir lång.
Lägre pris på maten samt snabbare omsättning på gästerna =dagens lunch borde ge mer omsättning men ingen verkar satsa på det.

Med vessla tillbaka från Huså blir det kanske totalt sett inte billigare men det är ju åtminstone lite mer äventyr. Locka med en rejäl portion bra mat.

För övrigt: kan någon insatt person berätta för mig vad drone ski går ut på?
Finns svar tidigare i tråden. Det är helikopterskidåkning fast med drönare. Tar 4 pers. Lite väl futuristiskt kanske men någon måste ju vara först..

Lunch i backen jämfört med Åre borde vara enkelt att konkurrera ut.
Idag finns det i princip enbart á la carté lunch, en varmrätt och en varsin öl går på +700 för två. Det som gäller är att hitta något ställe som åtminstone inte dessutom har dålig mat.

Detta med bordsservering tar otroligt med tid vilket leder till mindre åktid samt att restaurangen serverar färre gäster då omloppstiden per gäst blir lång.
Lägre pris på maten samt snabbare omsättning på gästerna =dagens lunch borde ge mer omsättning men ingen verkar satsa på det.

Med vessla tillbaka från Huså blir det kanske totalt sett inte billigare men det är ju åtminstone lite mer äventyr. Locka med en rejäl portion bra mat.
Maten och priserna är väl redan helt ok på restaurangen i Huså, speciellt om man jämför med hyperinflationen och restauranghybrisen på andra sidan fjället. Synd bara att man bytte bort namnet Djupa Gruvans Krog, det var ganska svängigt.

Ursäkta, men det här låter mer som något den notoriske skidhataren Ants Neo kommit på för att äntligen få sin revansch på etablisemanget. Lite som när han kissade okvädingsord mot skidförbundet i halfpipen i Bydalen någon gång på 90-talet. (Missförstå mig inte, jag gillar inte heller skidförbundet...)
Ha ha, nej skidhatare har jag aldrig varit, tror du liksom miljoner andra svenskar jämställer mitt Skidförbundethat med skidhat... Ja du säger samma sak du med om Skidförbundet... Men att folk tror jag hatar skidor, var kul att utnyttja och alla föll i fällan att lägga ord i min mun. Hade riktigt kul med det i flera år, styrde folk och media, medan jag visste bättre själv ✌️. Var faktiskt skidlärare en helg i vintras, första gången på skidor på 40 år, åkte utan stavar givetvis.

Efter min första säsong i Huså nu, så kan jag bara hålla med om att det är en pärla. Fantastisk skogsåkning och bra backar i anläggningen, allt så lättåtkomligt = det går att mata åk efter åk i ofta bästa snökvalité pga nordsidan. Inga liftköer heller. För ännu mer åkning rekommenderar jag hika upp de olika topparna för magisk åkning ner mot Huså. Snökvalité, massor av raviner och bowls samt en och annan bumling med snö på att droppa av från.

Om någon vecka blir det upp igen för att springa på stigarna på berget. Barfotasko såklart.

Vi återkommer med mer framåt vintersäsongen.

Ja det känns som någon slags revansch att som snart 60-åring kunna uppleva Huså engagerat med massor av åkning och ett berg som talar till mig året runt.

Det går givetvis bra för alla att ringa mig i säsong för frågor och idéer. Jag kommer hänga där en hel del i vinter. 0735459100

Ha ha, nej skidhatare har jag aldrig varit, tror du liksom miljoner andra svenskar jämställer mitt Skidförbundethat med skidhat... Ja du säger samma sak du med om Skidförbundet... Men att folk tror jag hatar skidor, var kul att utnyttja och alla föll i fällan att lägga ord i min mun. Hade riktigt kul med det i flera år, styrde folk och media, medan jag visste bättre själv ✌️. Var faktiskt skidlärare en helg i vintras, första gången på skidor på 40 år, åkte utan stavar givetvis.

Efter min första säsong i Huså nu, så kan jag bara hålla med om att det är en pärla. Fantastisk skogsåkning och bra backar i anläggningen, allt så lättåtkomligt = det går att mata åk efter åk i ofta bästa snökvalité pga nordsidan. Inga liftköer heller. För ännu mer åkning rekommenderar jag hika upp de olika topparna för magisk åkning ner mot Huså. Snökvalité, massor av raviner och bowls samt en och annan bumling med snö på att droppa av från.

Om någon vecka blir det upp igen för att springa på stigarna på berget. Barfotasko såklart.

Vi återkommer med mer framåt vintersäsongen.

Ja det känns som någon slags revansch att som snart 60-åring kunna uppleva Huså engagerat med massor av åkning och ett berg som talar till mig året runt.

Det går givetvis bra för alla att ringa mig i säsong för frågor och idéer. Jag kommer hänga där en hel del i vinter. 0735459100
Vad hade Husåfolket tyckt om en gondol till toppen av skutan från Huså och/eller en lift från Tväråvalvet upp till Västerskutan så man kan ta sig ner till Huså den vägen? 😎

Vad hade Husåfolket tyckt om en gondol till toppen av skutan från Huså och/eller en lift från Tväråvalvet upp till Västerskutan så man kan ta sig ner till Huså den vägen? 😎
Nä, det kommer nog aldrig hända av många skäl och allra bästa skälet är att den som vill få de magiska droppen också får kämpa för det. Så mycket mer värde i det då.

Bilagor

• Screenshot_20240828_000832_Instagram.jpg
    Screenshot_20240828_000832_Instagram.jpg
    224.1 KB · Besök: 108
  • Screenshot_20240828_000819_Instagram.jpg
    Screenshot_20240828_000819_Instagram.jpg
    166.3 KB · Besök: 105
  • Screenshot_20240828_000807_Instagram.jpg
    Screenshot_20240828_000807_Instagram.jpg
    185 KB · Besök: 106
  • Screenshot_20240828_000842_Instagram.jpg
    Screenshot_20240828_000842_Instagram.jpg
    154 KB · Besök: 103
  • Screenshot_20240828_000852_Instagram.jpg
    Screenshot_20240828_000852_Instagram.jpg
    320.5 KB · Besök: 106
  • Screenshot_20240828_000918_Instagram.jpg
    Screenshot_20240828_000918_Instagram.jpg
    186.7 KB · Besök: 100
  • Screenshot_20240828_001000_Instagram.jpg
    Screenshot_20240828_001000_Instagram.jpg
    161.2 KB · Besök: 107
  • Screenshot_20240828_000949_Instagram.jpg
    Screenshot_20240828_000949_Instagram.jpg
    312.7 KB · Besök: 95
  • Screenshot_20240828_000928_Instagram.jpg
    Screenshot_20240828_000928_Instagram.jpg
    229.3 KB · Besök: 97
  • Screenshot_20240828_001028_Instagram.jpg
    Screenshot_20240828_001028_Instagram.jpg
    215.6 KB · Besök: 102
Resterande screenshots

Bilagor

• Screenshot_20240828_001048_Instagram.jpg
    Screenshot_20240828_001048_Instagram.jpg
    245.3 KB · Besök: 98
  • Screenshot_20240828_001109_Instagram.jpg
    Screenshot_20240828_001109_Instagram.jpg
    317.2 KB · Besök: 92
  • Screenshot_20240828_001130_Instagram.jpg
    Screenshot_20240828_001130_Instagram.jpg
    316.7 KB · Besök: 88
en sak min lilla enkla hjärna inte förstår är hur man skall dra till sig folk som söker det vilda å samtigt kopiera ljussystmenet från Ruka. Det ljussystmet är ju gjort för att dra till sig penningsstinna ryssar...
Ljussytemet kommer inte monteras i det vilda, utan i några av våra nerfarter i snösportanläggningen. De kommer inte heller stå på och blinka vareviga kväll, utan endast de kvällar vi kör blinkeliblinkåkning. Det går även ställa in dem i annat än rave-frekvens med behagligare färgton. Det vilda för de vilda!

Jag gillar att man hyllar det man har men att kalla Huså för Sveriges bästa offpiståkning är väl att ta i lite väl hårt. Börja med att glesa skogen och skapa ett mini-Kittelfjäll i Jämtland så är nog både jag och många med mig ganska nöjda med det. Vild skidåkning är just det, vild.

Sedan fattar jag att man måste bygga boenden, och mest troligt en ny lift med tiden, för att få ekonomi i satsningen men det kommer ju oundvikligen att ta bort det vilda i Huså inom en ganska snar framtid och göra den till ännu en skidort bland många andra. Inget fel med det heller men att kalla det vilt känns väl lite långsökt, all utveckling innebär ju per definition att det vilda försvinner och Huså är ju en ganska liten plats till att börja med. Men all heder åt att man försöker, det är ju inte så att så värst många flockas till Gruvbacken som det är idag.

Vet att det har diskuterats men hur var det nu... Finns det något som helst rimligt sätt att i framtiden förbinda systemet med Åre eller är det en tanke som kan läggas ner en gång för alla? Bortsett från att den som är kunnig kan skida dit från Åreskutans topp alltså.

Vet att det har diskuterats men hur var det nu... Finns det något som helst rimligt sätt att i framtiden förbinda systemet med Åre eller är det en tanke som kan läggas ner en gång för alla? Bortsett från att den som är kunnig kan skida dit från Åreskutans topp alltså.
nej 🙅
Det skulle krävas en 2km lång lift utan lutning, över myrarna, innan lutningen upp mot skutan/västerskutan tar vid.
Alternativt en 7km lång gondol upp mot toppen (som oftast skulle vara stäng pga hård vind)

Men det skulle kanske gå att bygga en helt ny skidort i det inringade området:
700 höjdmeter uppåt och 300 höjdmeter neråt. Tveksamt om det går att bygga på myrmarken och Länsstyrelsen skulle nog ha lite synpunkter 🤷

Bilagor

• IMG_9583.jpeg
    IMG_9583.jpeg
    500.2 KB · Besök: 79
Lite input från Huså Åkglädje om satsningen i Huså - OBS att det är en insändare från Huså Åkglädje och inte en ÖP-artikel:

Bilagor

• Skärmavbild 2024-08-29 kl. 13.21.27.png
    Skärmavbild 2024-08-29 kl. 13.21.27.png
    61 KB · Besök: 149
  • Skärmavbild 2024-08-29 kl. 13.21.46.png
    Skärmavbild 2024-08-29 kl. 13.21.46.png
    158.8 KB · Besök: 141
Senast ändrad:
Lite input från Huså Åkglädje om satsningen i Huså:
Svarar lite här igen. Den artikeln är extremt polariserad och för att jämföra med vår satsning, på tok överdriven. Alla får och kan ha sin ideologiska övertygelse, men samtidigt, söker artikelförfattaren politiska poäng och kanske likes för sin övertygelse om att vår satsning ungefär är djävluens påfund. Bra om alla som läser det funderar kring kanske varför han skriver så.

Tillbaka
Topp