Hemsedal, Trysil, Åre

ErikC76

Medlem
Hemsedal, Trysil, Åre
Hej skidåkare. Tänkte se om jag kan få lite tips inför kommande säsong.
Till min stora besvikelse så får jag inte med mig någon till alperna kommande säsong.
Tänker att en vecka själv där blir trög mot slutet, men överväger ändå en resa 🤔
Jag har dom senaste åren åkt 1 vecka till alperna och 1 vecka till Hemsedal.
Hemsedal gillar jag verkligen, även Åre men drygt 2,5 timmar extra i bilen.
Trysil har jag aldrig varit i.
Om jag ska välja 2 veckor i norden, vad väljer jag då.
Känns lite tråkigt att åka till samma ort 2 ggr.
Hemsedal kommer bli ett av mina val.
Sedan står det mellan Åre och Trysil.
Trysil är som sagt oprövat för mig så tacksam för tankar och tips.
Tänker mig en resa ca vecka 4 och 10.
Vilken ort väljer man först?
Har någon ett bra förslag på annan ort?
Tacksam för era tankar och erfarenheter,
Mvh Erik

Hemsedal, Trysil, Åre
Gillar du att slippa liftköer och trängsel och Skistars massturism, och samtidigt ha tillgång till lättåtkomlig offpist intill pisterna?
Varför inte prova Vesterlandet i södra Norge?
Ta en kombo med halva veckan i Röldal och den andra halvan i Myrkdalen.❄️⛷️
Två timmar med bil mellan orterna.

Den andra veckan kör du en kombo med Kvitfjell och Oppdal.

Hemsedal, Trysil, Åre
Hej skidåkare. Tänkte se om jag kan få lite tips inför kommande säsong.
Till min stora besvikelse så får jag inte med mig någon till alperna kommande säsong.
Tänker att en vecka själv där blir trög mot slutet, men överväger ändå en resa 🤔
Jag har dom senaste åren åkt 1 vecka till alperna och 1 vecka till Hemsedal.
Hemsedal gillar jag verkligen, även Åre men drygt 2,5 timmar extra i bilen.
Trysil har jag aldrig varit i.
Om jag ska välja 2 veckor i norden, vad väljer jag då.
Känns lite tråkigt att åka till samma ort 2 ggr.
Hemsedal kommer bli ett av mina val.
Sedan står det mellan Åre och Trysil.
Trysil är som sagt oprövat för mig så tacksam för tankar och tips.
Tänker mig en resa ca vecka 4 och 10.
Vilken ort väljer man först?
Har någon ett bra förslag på annan ort?
Tacksam för era tankar och erfarenheter,
Mvh Erik
Hemsedal har jag inte varit i, däremot Trysil och Åre.
Trysil är kul några dagar, men det är lite samma sak efter ett tag, iallafall de bäst backarna. Mycket mer variation och alternativ i Åre.
Trysil är också mer av en anläggning, dvs hotell och restauranger nere vid basen.
Åre är en riktig by med mycket större utbud och ett bättre berg.

Sen är det verkligen osannolikt dyrt i Norge. Priser på lunch och en öl är helt bisarrt. Kan förstå de priserna i Schweiz, men i Norge... Njae.
Kör på Åre.

Hemsedal, Trysil, Åre
Hemsedal + UCPA till Alperna tror jag skulle vara rätt kombo för dig. Trysil är bättre än Sälen men mycket sämre än Åre och Hemsedal. Åre är bra på lågsäsong om det är bra väder. Under högsäsong eller med dåligt väder är det i princip kasst!!
Med UCPA åker du i grupp med andra och lär rätt snabbt hitta nya polare om du inte är väldigt inbunden eller hamnar i en grupp med bara nyförälskade par….😉

Hemsedal, Trysil, Åre
Gillar du att slippa liftköer och trängsel och Skistars massturism, och samtidigt ha tillgång till lättåtkomlig offpist intill pisterna?
Varför inte prova Vesterlandet i södra Norge?
Ta en kombo med halva veckan i Röldal och den andra halvan i Myrkdalen.❄️⛷️
Två timmar med bil mellan orterna.

Den andra veckan kör du en kombo med Kvitfjell och Oppdal.
Tack för tipset, känner inte till dessa orterna men ska kolla på dom👍

Hemsedal, Trysil, Åre
Enligt mig så är Trysil bäst för kortare resor på 1-4 dagar då jag tycker att liftsystemet och många av backarna är trevligare än Åre.

Men om du ska vara på ett ställe en hel vecka är Åre ändå mitt val, då området är mycket större och mer varierat.

Hemsedal, Trysil, Åre
Bland dom som du själv listar tycker jag:
Hemsedal är riktigt bra, den tar du v4. Dom har som regel mer snö då än Åre.
Förra säsongen när dom slog snörekord hade vi 30cm 😩
Åre v10. Då jag bor i byn tror jag att jag har hyfsad koll på hur det funkar här.
V10 är inte mycket mer folk än någon mellanvecka, vädret är lite stabilare och folk är mer utspridda.
Studentveckorna är inte så illa som de flesta tror. Dom håller mest på med sina egna aktiviteter i Stjärnbacken. Så är du en seriös åkare ser du inte mycket av dom längre ut i systemet.
Som bonus är det en upplevelse att vid Timmerstugan se dom komma ner Stjärnbacken efter afterski. En riktig show.
Trysil en långhelg ok.
Om Hemsedal är ett måste hade jag kombinerat v4 där med en alpvecka v10.
Ölen är trots allt lite godare på en alptopp🍻
Ha det gott vad det nu blir!

Hemsedal, Trysil, Åre
Jojo, där jag bor blir det ingen pjäxdans varken kvart över tre eller någon annan tid. Och skulle det hända mot förmodan då greppar jag ett par kalla och hänger på.
I Åre kommer det ner till att bo på rätt ställe, och det gör jag ☺️

Hemsedal, Trysil, Åre
Jojo, där jag bor blir det ingen pjäxdans varken kvart över tre eller någon annan tid. Och skulle det hända mot förmodan då greppar jag ett par kalla och hänger på.
I Åre kommer det ner till att bo på rätt ställe, och det gör jag ☺️
Apropå pjäxdans och detta satt jag och kollade på ett boende igår i höjd med Granen och tänkte "här kan man ju hålla till, nära och bra", men det slog mig att den där backen upp är ganska jobbig om man inte har bra grepp i pjucksen. :D

Hemsedal, Trysil, Åre
Måste slå ett slag för Hemsedal….
Har varit i Sälen, Trysil mm flera gång och för länge sedan i Åre.
Blev lite småkär i Hemsedal men kan inte sätta fingret på vad det var. Kan varit en tillfällighet. Liftarna funkade, inga köer, mysiga backar.
Tyckte de hade hyggligt med park som jag gillar.
ska dit igen v51 och se om det går att hitta lite offpist.

Hemsedal, Trysil, Åre
En uppdatering på min kommande säsong.
Det blir en resa under vecka 5 till Sestriere.
Lyckades locka med mig en kusin som jag brukar ha väldigt trevligt med.

Sestriere var väl inte favoritvalet men priset blev en faktor.
Landade på 9200kr för en vecka inkl. transfer, liftkort, halvpension.
Så priset är inget att klaga på😎
Lite osäker på orten/systemet dock.
Lär säkert vara ok.

Jag får dessvärre inte med mina skidor som jag har blivit väldigt fäst vid.
Det är ett par Völkl Deacon v.weeks.
Någon som har ett förslag på skidor med likvärdiga egenskaper att hyra om dessa inte finns att få tag i på orten?

Någon som har tips på guldkornen i Via Lattea systemet?

Till sist,

Blir även en weekend tur till Hemsedal o mitten av mars, så åk behovet får sig iaf en del av vad det behöver.😆

Hemsedal, Trysil, Åre
Någon som har ett förslag på skidor med likvärdiga egenskaper att hyra om dessa inte finns att få tag i på orten?
Deacon 84 har väl samma mått men utan kolfiber vilket förstås ger en annan känsla. Från mina helt teoretiska kunskaper kommer jag annars att tänka på andra kontinentala premiumskidor nämligen Stöckli, kanske Montero-serien eller Stormrider.

Hemsedal, Trysil, Åre

Lär säkert vara ok.

Till sist,

Blir även en weekend tur till Hemsedal o mitten av mars, så åk behovet får sig iaf en del av vad det behöver.😆
Var själv i Souze Doulx under förra vintern, nu är det inte samma ort men systemen sitter ju ihop med Sestriere. Överlag så var skidåkningen och liftarna något bättre runt Sestriere än i Souze enligt mig. I Souze är systemet väldigt utdaterat och långsamt.
Som överlag i Italien fann jag det väldigt prisvärt och för både mat och dryck så fanns det många ställen att välja på både i Sestriere och i Souze både i backen och i byn.
Den bästa skidåkningen? Den hade vi på den franska sidan i Montgenevre, som även ingår i liftkortet. Upplevde det som ett mycket bättre skidsystem med bättre backar när man väl kommit upp från byn där. Det gick att ta liftar hela vägen dit men det tog otroligt lång tid, istället bokade vi en busstur genom hotellet som tog oss dit över dagen.

Hemsedal, Trysil, Åre
Har ni inga separata priser för the locals som på andra turistorter? Förstår om du inte kan svara... ;)
Hahaha, det är inga större hemligheter. Har man tur får man localspris på några få ställen och råkar känna personalen. Men Åre har ju växt som satan dom senaste åren så det blir ju svårt att ge alla rabatt som anser sig vara värda det. Dessutom känner ju säsongspersonalen garanterat inte igen oss lokala tomtar heller.

Däremot har Broken fasta platser i baren för Tobbe på Ica, byggar-Lelle och ett par till. Det är alltid lika kul att se när ett stekiga fina-förorten-människor tvingas flytta på sig när dom kommer och ska ha sina dagliga handtag.

Hemsedal, Trysil, Åre
Dessutom känner ju säsongspersonalen garanterat inte igen oss lokala tomtar heller.
Va? Hur kan de inte göra det? Ok, för att det kan vara svårt att skilja på veckisen från Haninge och den fd Täby-bon som flyttade upp under pandemin. Men riktiga locals står liksom ut. Och det gäller inte bara på det här berget utan det är likadant på alla turistorter. Tittar man bara på kläder och inte minst attityd så brukar det vara rätt uppenbart vem som är uppkittad för att spendera en månadslön på en vecka och vem som bara har en vanlig tisdag i byn när den invaderas av turistjäv..., eh, gäster.

Hemsedal, Trysil, Åre
Va? Hur kan de inte göra det? Ok, för att det kan vara svårt att skilja på veckisen från Haninge och den fd Täby-bon som flyttade upp under pandemin.
Det är enkelt. Veckojönsarna har för små Stellar- eller EQPE-kläder medan pandemiflyktingarna/förverkliga-sig-själva-ligan kör med för små Elevenate-kläder. Dyrare är alltid bättre.
Men riktiga locals står liksom ut.
Exakt, just därför får Tobbe på Ica och Lelle billigare bira på Broken. Säkert Anders Hansson också om han joinar dom.
Tittar man bara på kläder och inte minst attityd
Andelen personer som anser sig vara locals överstiger antalet verkliga boende i byn med en ratio på minst 10:1. "Men vi borde ju ha rabatt, vi bor ju i princip här." Sagt med pipande iii:n av några tusen personer som spenderar lovveckorna i Åre i eget semesterboende och anser sig ha företrädesrätt till allt.

När det kommer till frågeställningen Hemsedal, Trysil eller Åre säger jag också: plocka valfri halvstor skidort i Alperna och ni kommer dra en vinstlott med bättre priser, bättre skidåkning, bättre mat och bättre upplevelser.

Hemsedal, Trysil, Åre

Lär säkert vara ok.

Till sist,

Monti della luna/Claviere, finns mycket lärkskog runt Sauze d’oulx.

Pisterna ner till Sansiscario, bl.a den som var störtlopp/SG för damerna i Turin-OS. Missa inte Ciao Pais restaurang i backen ovanför Sauze d’oulx.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp