Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hela poängen med huv och elvärme i rumpan är att folk ska vilja åka även om det är minus 20-25. Illa.Är det verkligen rimligt att stänga alla sittliftar pga av kyla vid minus 20-25? Aldrig varit med om förr vad jag kan minnasAlla sitliftar hos Skistar Sälen är stängda just nu iaf. Inklusive liftar med huv och elvärme i rumpan.. Jag är skeptisk
![]()
En teori kan vara att vid stopp ska dom hinna evakuera alla i liften innan folket förfryser, och då kanske man inte hinner i rimlig tid om man ska ta alla stolarna.I Åre har fenomenet "vi kör varanan lift pga kyla" kommit till världen.
Jag förstår inte riktigt detta.
En teori kan vara att vid stopp ska dom hinna evakuera alla i liften innan folket förfryser, och då kanske man inte hinner i rimlig tid om man ska ta alla stolarna.
Det är inte bara tekniken, vi människor har också en gräns. Vid -25 gr bör man vara försiktig med att åka skidor, risken för förfrysningsskador är stor.Undrar hur de gör i skidorter som Banff i inlandets Kanada. Stänger de vid -20/-25?
Ja, att det är därför har dom ju sagt men hur rimligt är det.. -17 här nu. varit vindstilla och sol. Var fan så mkt kallare i förrgår. Är det hör det nya normala? Jag vill iaf inte bli curlad på det här sättet av skistar..En teori kan vara att vid stopp ska dom hinna evakuera alla i liften innan folket förfryser, och då kanske man inte hinner i rimlig tid om man ska ta alla stolarna.
Det är inget nytt och inte bara Skistar som stoppar sittliftar när det är runt minus 20 grader. Det kan bli riktigt illa med ett längre liftstopp där folk blir sittande och förfryser sig, så det blir till att åka släplift när det blir riktigt kallt, altermativt får man åka längdåkning. Brukar funka bra när det är kallt.Ja, att det är därför har dom ju sagt men hur rimligt är det.. -17 här nu. varit vindstilla och sol. Var fan så mkt kallare i förrgår. Är det hör det nya normala? Jag vill iaf inte bli curlad på det här sättet av skistar..
Ser ingen liftHmmm. Våra unga finska kompisar åker från liftar hela tiden på Koli. -34 hörs det vara.
Och garanterat efter rekommendationer från SLAO.Funäsberget var stängt i dag. Detta är ett fenomen som har funnit i många år och i alla anläggningar.
Ja förmodligen. Är du på telefon på samma nummer?Och garanterat efter rekommendationer från SLAO.
Det är dethär det handlar om. Speciellt i kombon hård vind o kylaEn teori kan vara att vid stopp ska dom hinna evakuera alla i liften innan folket förfryser, och då kanske man inte hinner i rimlig tid om man ska ta alla stolarna.
Tror deras rekommendation kan ligga på -22(?)Och garanterat efter rekommendationer från SLAO.
Jo.Ja förmodligen. Är du på telefon på samma nummer?
Hemsedals sittliftar stängda idag med. Man får hålla sig till barnområdet. Visserligen -30 grader enligt min bil som står parkerad i dalen.
Den här kylan är lite extremt men omkring -20 är ju inte ovanligt så här års.
Jo, jag tyckte syn om er som åkte i den stora skidanläggningen i HemsedalHemsedals sittliftar stängda idag med. Man får hålla sig till barnområdet. Visserligen -30 grader enligt min bil som står parkerad i dalen.
Den här kylan är lite extremt men omkring -20 är ju inte ovanligt så här års.
Börjar bli mycket smygreklam nu...Men jag håller med! Solhesien är en liten pärla.Jo, jag tyckte syn om er som åkte i den stora skidanläggningen i Hemsedal
Uppe på solsidan var det behagligare
Missa inte trevliga lilla Solheisen när ni e i Hemsedal
Det finns eluppvärmda underställ, handskar mm, med uppladdningsbara batterier som räcker i flera timmar. När de är slut så byter du bara till fulladdade batterier.Kan säkert vara en arbetsmiljö fråga också, inte jättetrevligt att stå liftvakt i <-25, eller ännu värre klättra runt med linor osv utifall att liften behöver evakueras.
Blir kallt fort i de temperaturerna
Står en arbetsgivare för dessa?Det finns eluppvärmda underställ, handskar mm, med uppladdningsbara batterier som räcker i flera timmar. När de är slut så byter du bara till fulladdade batterier.
Det kan de göra, det är en avdragsgill kostnad för arbetsgivaren. Men det är ju inte säkert att de vill betala, en det har ju med arbetsmiljö att göra.Står en arbetsgivare för dessa?
Aldrig upplevt det under mina 20+ säsonger på skidorter att de betalar för det.Det kan de göra, det är en avdragsgill kostnad för arbetsgivaren. Men det är ju inte säkert att de vill betala, en det har ju med arbetsmiljö att göra.
Jag åkte på en "ski around the Rockies" med 1-2 dagar per ort inkl Banff. Vi hade väl som varmast -22 C och nedåt - 30 som värst under 10 dagar. Dubbla täckbrallor och mask så funkar det. Inget tal om att stänga liftar. Dock var detta ca 20 år sedan så "den curlade generationen" fanns inte i backarna. Vi hade -40 en kväll i bussåkandet mellan orter.Undrar hur de gör i skidorter som Banff i inlandets Kanada. Stänger de vid -20/-25?
Men de har råd att betala för andra kläder, som specialdesignade dyra skidkläder och overaller mm, till personalen. Eluppvärmda underställ, strumpor och handskar kostar betydligt mindre. Jag har själv köpt sådana produkter som jag använder vid mc-körning på vintern, eller på andra kalla dagar.Aldrig upplevt det under mina 20+ säsonger på skidorter att de betalar för det.
Som sagt. Har aldrig sett eller hört om det så det där är en icke fråga.Men de har råd att betala för andra kläder, som specialdesignade dyra skidkläder och overaller mm, till personalen. Eluppvärmda underställ, strumpor och handskar kostar betydligt mindre. Jag har själv köpt sådana produkter som jag använder vid mc-körning på vintern, eller på andra kalla dagar.
Jag åkte på en "ski around the Rockies" med 1-2 dagar per ort inkl Banff. Vi hade väl som varmast -22 C och nedåt - 30 som värst under 10 dagar. Dubbla täckbrallor och mask så funkar det. Inget tal om att stänga liftar. Dock var detta ca 20 år sedan så "den curlade generationen" fanns inte i backarna. Vi hade -40 en kväll i bussåkandet mellan orter.
Ja, det är alltid lika fascinerande att folk fortfarande har "vi ringer till tidningen" som instinkt när de varit med om något jobbigt. Och så ska en fotograf ta en bild där familjen Larsson ser molokna ut efter att de behövt sitta i en lift / suttit fast i bilkö / fått hem ankkött istället för entrecote från Mathem etc.Det kan handla om allt mer "curlande myndigheter" också. Gissar att anläggningarna numera på gott och ont måste ta större praktiskt och juridiskt ansvar för riskbedömning etc. Man vill inte bli stämd (USA) eller uthängd i Aftonbladet (Sverige) om någon förfryser vänster mellantå i en stillastående liftstol.