Startkit vallning

Startkit vallning
Någon som provat att köra ptex-staven i en vanlig billig limpistol? Funkar det?
Har bara använt pistolerna gjorda för arbetet, med värmeplatta framtill som sprider ut plasten. Jag föredrar att använda stav och öppen låga framför dessa.

Av nyfikenhet, vad vill du åstadkomma med limpistolen?

Startkit vallning
Har bara använt pistolerna gjorda för arbetet, med värmeplatta framtill som sprider ut plasten. Jag föredrar att använda stav och öppen låga framför dessa.

Av nyfikenhet, vad vill du åstadkomma med limpistolen?
Mest en fundering på om det skulle kunna vara smidigare än att använda eld, förutsätter ju såklart att temperaturen är rätt.
Tack för svar, då fortsätter som vanligt med öppen låga.

Startkit vallning
Mest en fundering på om det skulle kunna vara smidigare än att använda eld, förutsätter ju såklart att temperaturen är rätt.
Tack för svar, då fortsätter som vanligt med öppen låga.
Teoretiskt bör det ju givetvis vara smidigare. Min erfarenhet säger dock att precisionen i att manuellt smälta ner det gör det i slutändan snabbare än pistolversionen efter det krävs mindre efterarbete, blir mindre luftbubblor osv.

Startkit vallning
Jeg har også tenkt å prøve med min vanlige billige limpistol, men tipper temperaturen er for lav

Ski Mender RP105 P-tex gun:

FEATURES​

• P-Tex base repair tool
  • Flat head nozzle for easy application of P-Tex to damaged ski base
  • Uses High Temp Repair Sticks (11mm)
  • Operates at 195°C

Viktigaste skulle jag säga är en lödkolv, p-tex och en pansarfil ....
Lödkolven - er det i stedet for å tänd eld på P-tex sticken (eller P-tex pistol) ?

Startkit vallning
Jeg har også tenkt å prøve med min vanlige billige limpistol, men tipper temperaturen er for lav

Ski Mender RP105 P-tex gun:

FEATURES​

• P-Tex base repair tool
  • Flat head nozzle for easy application of P-Tex to damaged ski base
  • Uses High Temp Repair Sticks (11mm)
  • Operates at 195°C

Lödkolven - er det i stedet for å tänd eld på P-tex sticken (eller P-tex pistol) ?

Ja, du vill inte tända eld på p-tex även om det står på instruktionen. Det skapar kol i lagningen vilket kommer göra att det spricker över tid. När jag jobbat i skidbutik så har vi haft en gigantisk limpistol och det är just för att kunna smeta ut p-tex istället för att bränna det.

Startkit vallning
Även de billiga LF vallor glider mycket bättre en nuförtidens dyra ofluorvallor, som tävlingsåkare måste nu använda. Tack och lov vi vanliga döende kan ännu köpa fluorvallor. https://tekniikanmaailma.fi/kuinka-...ti-paljasti-tylyn-tuloksen-minuutti-kympilla/
Nu måste jag korrektare mig, mycket! Pratade just idag med min polare, som åker aktivt längd i tävlingar. Ja, nu, i år har kommit flera ofluorvallor, som ger lika bra glid som äldre hf fluorvallor. Och, de blir även billigare än hf vallor. De finns inte ännu i alla vanliga skidbutiker, men kommer snart. T.ex. Rex anmälde, att nya produkter borde vara i butikerna inom några veckor.

Och den andra saken. Polaren tyckte också, att det finns ingen mening att använda dem för vanliga skidåkare.Viktigast är att putsa nästan varje dag skidorna - med de där clean&glide vätskorna. Låt dem torra över natten, sen borsta och skidorna är färdiga.

Startkit vallning
Behöver köpa valla imorgon för att kunna gå över skidorna imorgon kväll. Om jag kikar på XXL, Intersport, Team Sportia eller liknande.
Kan man få en snabb rekommendation på vilken valla jag ska gå på för en helg i Sälen, så runt 0an förmodligen.

Tillbaka
Topp