Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

Känner nog att denna hör hemma här, även om säljaren (förhoppningsvis) är ovetandes om att kartongen och pjäxa inte hör ihop
IMG_0437.png

Senast ändrad:
Ser ut som mina gamla Salomon X-Wave 10, typ för 5-6 pjäxgenerationer sedan (2006?). Har för mig att jag köpte från Tyskland för ca 2000 kr.

Vad är ett par begagnade skidor från förra säsongen värda?

Tycker det är många annonser ute där skidorna är använda en hel vinter(säsongarlagg) med mycket lagningar och ett ordentligt slitage för 6000kr eller mer!

I min mening är skidor åkta på ca 80-100 dagar rejält bultade och typ inte värda mer än någon tusenlapp.

Har jag fel? Vad tycker ni skidor som är ordentligt beprövade är värda?

Vad är ett par begagnade skidor från förra säsongen värda?

Tycker det är många annonser ute där skidorna är använda en hel vinter(säsongarlagg) med mycket lagningar och ett ordentligt slitage för 6000kr eller mer!

I min mening är skidor åkta på ca 80-100 dagar rejält bultade och typ inte värda mer än någon tusenlapp.

Har jag fel? Vad tycker ni skidor som är ordentligt beprövade är värda?
Kan bara hålla med! Ser ofta annonser med begagnade skidor här eller Blocket med årsmodeller från 3-5 år bak i tiden, inklusive ganska standard bindningar, som säljs dyrare än vad du kan hitta nya 23/24 eller 22/23 årsmodeller på rea (inklusive standardbindning).

De är värda precis så mycket som någon är beredd att betala (och verkligen betalar) och jag tror att mycket som annonseras inte blir sålt. Det skulle bli mer rulle om man är beredd att pruta rejält på sina klenoder.

Kan bara hålla med! Ser ofta annonser med begagnade skidor här eller Blocket med årsmodeller från 3-5 år bak i tiden, inklusive ganska standard bindningar, som säljs dyrare än vad du kan hitta nya 23/24 eller 22/23 årsmodeller på rea (inklusive standardbindning).
Det där ser jag med. Men den är svår, köper man feta offpistlagg i butik är det ju 10.000 med bindning. Så jag fattar att man vill ha tillbaka ca 50% om man säljer de ett år senare. Men köper man de genom att skrapa internet(som en annan) kostar samma skidor ca 60% av priset i fysisk butik. Inte direkt så att jag vill köpa ett par begagnade för nästan samma samma pris som nya skidor på conrad. Köper man de nya kan man även dra av de på firman ;-)

Tro det eller inte, det var mina första egna skidor med stålkant (typ 1971). Skruvade segment-kanter, ganska breda. Hade glömt dem! Min farfar tjärade in träbelaget med blåslampa i sin källare.
Som jag minns det rostade kanterna något infernaliskt så jag är inte förvånad att det blir spontan rost på dem. Visst var de snygga. Nu förstår jag bättre varför jag reagerade så positivt på Skilogiks (RIP) skidor med trä-intarsia-topsheet.

Jag kollade litet den fär gruppen. Måste nog säga, att begagnade snowboard grejor tycks vara mycket mycket dyrare än i Finland. T.ex. nån begagnad Bataleon bräda 3000 kr!
Priserna hon har är inte typiska priser för Sverige. Hon har noll koll och tyvärr lyckas hon säkert lura en och annan som inte heller har koll.

Priserna hon har är inte typiska priser för Sverige. Hon har noll koll och tyvärr lyckas hon säkert lura en och annan som inte heller har koll.
Ja, det är ju oftast familjehuvuden som spara pengar när det gäller saker som inte används så ofta, börjar man leta på diverse secondhand- och loppmarknader i tron att det är billigast så. Hon är säkerligen rätt sån själv och prissätter sakerna efter nypriset på produkten (såg när jag var å utforskade hennes affärer i FB att hon frågade efter det i en annans säljannons)Det är där priserna blir lite onödigt höga ibland. Jag skyddar inte henne med detta utan tycker att hon behöver visa lite mer professionalism när man säljer såpass nischade saker.

Man vill ju inte vara sån men detta paket fanns nyss hos Conrad för 520 euro tills Kendo tog slut. Därmed inte sagt att priset kan bli ok efter mindre prut. Fast modellen är på utgång efter mååånga år.

Man vill ju inte vara sån men detta paket fanns nyss hos Conrad för 520 euro tills Kendo tog slut. Därmed inte sagt att priset kan bli ok efter mindre prut. Fast modellen är på utgång efter mååånga år.

Håller med, men nyaste uppdateringen av Kendo är inte så värst många år gammal.

Finns för övrigt ännu en alternativ stavning för Bent Chetler i marknaden nu. Bengt Chetler och Bent Schetler har fått sällskap av Bent Chelten!

Och precis samma skida kommer att leva vidare som Mantra 88.

Visst och de ev. justeringarna har blivit allt mindre på senare år, "If it ain't broke - don't fix it" typ. Men andrahandsvärdet kan ju tyvärr påverkas negativt när namnet på modellen försvinner/byts ut. Ibland misstänker man att det är ett huvudmotiv till uppdateringar och en insatt köpare kan ju välja att strunta i sånt (eller t.o.m dra nytta av det).

eller samma/motsvarande ifrån norrköping, nyfixade och med garanti för 5000sek mindre:
ps/vänligen notera att jag inte har nån affilliation med 'alpinbutikennorr'. /ds

eller samma/motsvarande ifrån norrköping, nyfixade och med garanti för 5000sek mindre:
ps/vänligen notera att jag inte har nån affilliation med 'alpinbutikennorr'. /ds
Undrar hur man kan köpa fel skidor när man beställer ett par Stöckli för närmare 20kkr.
Snarare ”jag har lagt upp en bild och skyller på ”felköp” för att lura någon stackare”
Var ett par år sedan en bluffmakare sålde Laser AX till förmånligt pris pga nån skada vederbörande ådragit sig.
Jag vill påstå att det inte lör finnas någon som ”felköper” ett par Stöckli skidor. Speciellt inte om man lägger upp en annons som helt ny medlem.

Undrar hur man kan köpa fel skidor när man beställer ett par Stöckli för närmare 20kkr.
Snarare ”jag har lagt upp en bild och skyller på ”felköp” för att lura någon stackare”
Var ett par år sedan en bluffmakare sålde Laser AX till förmånligt pris pga nån skada vederbörande ådragit sig.
Jag vill påstå att det inte lör finnas någon som ”felköper” ett par Stöckli skidor. Speciellt inte om man lägger upp en annons som helt ny medlem.
Ffa lär det ju gå att lämna tillbaks på öppet köp om det nu blev fel :)

Tillbaka
Topp