Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Men snälla nu, kollade du på bilden jag la upp och på lavincentrums facebook sida? Detta var alltså inte deras egen mätning, utan skistars mäststaion, dvs samma som du hänvisar till.

Jaha, då är alltså alla spaltmeter som skrivits om Lavinscentrums förträfflighet irrelevanta. Förutom att de presenterat en kort tillfällig toppmätning på natten som om det vore rekord och midsommarväder.

Nu har du ju lagt upp en fin graf som visar att (konstigt nog) natten har varit väldig varm, med lite mer normala temp på förmiddagen. Jag ser ingenstans att två mätstationer visar mycket olika temp vid samma tidpunkt?

Varken Anzom i sitt inlägg eller Lavincentrum skrev att detta var en tillfällig topp på natten, medan resten av dygnet hade temperatur betydligt närmare noll. Vilket jag nu har visat. Annars hade ni trott att temperaturen i Åre är 11 grader idag. Och det tror väl (förutom möjligen Anzom) fortfarande alla andra som läst Lavincentrums FB-post. Jag förstår att han missuppfattade den.

Fattar inte varför det blir en sån diskussion där folk måste blir arg och hoppa på varandra.

Nej precis. Jag skriver ett kort inlägg som belyser det märkliga och felaktiga påståendet att det idag är 11 grader i Åre by, följer upp med förklarande inlägg och då brakar det loss med lååånga reaktiva inlägg från flera olika (?) debattörer.

Apropå folk som faktiskt har problem på riktigt. Mer än bara att fwt ställdes in i Andorra och Spanien då dvs. Landets ökenområden fortsätter breda ut sig.

En tanke är att Åre lavincentrum faktiskt ville nå ut med att det har varit så varmt för att folk som bryr sig och är intresserade av temperaturen och dess skiftningar ha med det när dom själva gör sina lavinbedömningar och val av sluttningar

Eftersom jorden fortfarande är på väg ur en istid kommer det bli varmare, till och med varmare än det var perioden år 950-1250 där t.o.m politiskt korrekta Wiki redovisar källor. Denna period följdes av "lilla istiden" som slutade för ca 200 år sedan. CO2 kommer öka pga att vi blir fler på jorden.
De flesta har lägre levnadsstandard än vi i väst och vill inget hellre än att öka sin nivå och därmed sitt CO2 utsläpp.

Ska vi vara 10 och sedan 20 miljarder människor på jorden? Befolkningen i Afrika var 1950 ca 177M, 2016 var den 1216M och 2050 2500M, år 2100 4,2 miljarder i Afrika. Asien har en liknande utveckling. Även om hela västvärlden lyckas ordna en politik som siktar på permafrost och ett istäcke på 2km över hela Europa kommer det dels inte lyckas och dels inte spela någon roll då övriga världens befolkningsexplosion tar över. Vissa påstår att jordens befolkning kommer plana ut på 11 miljarder men ska alla ha vår (eller ännu värre USAs) levnadsstandard så kommer CO2 öka drastiskt då det internationellt sett eldas det billigaste först, dvs kol, gas och olja oavsett vad vi i Sverige beskattar oss själva med för pålagor.

Kanske är det så att det egentligen behövs mer CO2 för att det ska växa mer grödor. Kommersiella (uppvärmda) växthus pumpar idag in CO2 för att det ska växa mer. Med fler människor behöver vi mer grödor. Problemen vore avsevärt större om det istället blev kallare med missväxt som följd.

CO2 debatten tar fokus från mer allvarliga problem som vi dessutom kan påverka mycket mer än jordens temperatur som på sikt kommer stiga oavsett vad vi gör då vi sett över årtusendena har en väldigt låg temperatur idag.

Dessa mer allvarliga problem är diverse miljögifter och hormonpåverkande utsläpp som skadar både människor och djur. Lägg fokus där istället.

Anledningen till att Kina släpper ut en massa CO2 kan du finna i din garderob, i ditt garage och i din samling av diverse mobiltelefoner, läsplattor, TV, datorer etc. Vidare så producerar Kina ca 80%v av världens neodyn till elbilar och vindkraftverk på ett miljövidrigt sätt.

Det mest CO2 effektiva energiproduktionen vi har som går att expandera är kärnkraft. Den har samma majoritet som nu grinar över CO2 röstat bort så uppenbarligen vet man inte vad man vill och/eller är helt okunnig.

Vi har väl inte heller längre så många CO2 utsläppande industrier vi kan jaga iväg från Sveriges CO2 bokföring till Kinas kolkraftseldande fabriker som vi sedan kan importera från och frottera oss i dubbelmoral. Teko, varv och senast Volvo är ju redan där. Stålindustrin nästa?

Här är Skistars aktuella detaljerade väderinfo, är det också "modeller"?

Visa bilaga 29811

Vad är det för argument ni kommer med? Ingen annan visar ju i närheten av plus 11 grader? Bilmekaniker har också utbildning men gör fel ibland, eller? "Aha han är ju utbildad läkare, då var det ju rätt att amputera höger ben trots att det inte behövdes..."

Mätaren på Hummelstugan, noll grader..:

Visa bilaga 29812

Här har vi iofs något intressant, Åre Skärm & Drakflyg Klubb har en station vid botten av VM8-an som visar att det tillfälligt kom litet ljumma vindar under natten. Är det kanske den toppen som lavincentrum refererar till?

Visa bilaga 29813

- 13,7 toppen av Förberget men +1,7 nere i Björnen?
Kan det verkligen skilja sig så mycket åt?

- 13,7 toppen av Förberget men +1,7 nere i Björnen?
Kan det verkligen skilja sig så mycket åt?

Vind kan påverka en korrekt uppmätt skuggtemperatur mycket, särskilt i kuperad terräng där resultatet ofta är mycket lokalt. En skuggig kall sänka kan förbli kall eller plötsligt bli varm om vinden ökar och soluppvärmd luft blåser in från omgivningen. Och vice versa i ett område med med huvudsakligen soluppvärmd luft (även om man mäter i skuggan) som "vädras bort" eller inte beroende på vind. Även molnighet kan vara mycket lokal i bergen etc etc

Eftersom jorden fortfarande är på väg ur en istid kommer det bli varmare, till och med varmare än det var perioden år 950-1250 där t.o.m politiskt korrekta Wiki redovisar källor. Denna period följdes av "lilla istiden" som slutade för ca 200 år sedan. CO2 kommer öka pga att vi blir fler på jorden.
De flesta har lägre levnadsstandard än vi i väst och vill inget hellre än att öka sin nivå och därmed sitt CO2 utsläpp.

Ska vi vara 10 och sedan 20 miljarder människor på jorden? Befolkningen i Afrika var 1950 ca 177M, 2016 var den 1216M och 2050 2500M, år 2100 4,2 miljarder i Afrika. Asien har en liknande utveckling. Även om hela västvärlden lyckas ordna en politik som siktar på permafrost och ett istäcke på 2km över hela Europa kommer det dels inte lyckas och dels inte spela någon roll då övriga världens befolkningsexplosion tar över. Vissa påstår att jordens befolkning kommer plana ut på 11 miljarder men ska alla ha vår (eller ännu värre USAs) levnadsstandard så kommer CO2 öka drastiskt då det internationellt sett eldas det billigaste först, dvs kol, gas och olja oavsett vad vi i Sverige beskattar oss själva med för pålagor.

Kanske är det så att det egentligen behövs mer CO2 för att det ska växa mer grödor. Kommersiella (uppvärmda) växthus pumpar idag in CO2 för att det ska växa mer. Med fler människor behöver vi mer grödor. Problemen vore avsevärt större om det istället blev kallare med missväxt som följd.

CO2 debatten tar fokus från mer allvarliga problem som vi dessutom kan påverka mycket mer än jordens temperatur som på sikt kommer stiga oavsett vad vi gör då vi sett över årtusendena har en väldigt låg temperatur idag.

Dessa mer allvarliga problem är diverse miljögifter och hormonpåverkande utsläpp som skadar både människor och djur. Lägg fokus där istället.

Anledningen till att Kina släpper ut en massa CO2 kan du finna i din garderob, i ditt garage och i din samling av diverse mobiltelefoner, läsplattor, TV, datorer etc. Vidare så producerar Kina ca 80%v av världens neodyn till elbilar och vindkraftverk på ett miljövidrigt sätt.

Det mest CO2 effektiva energiproduktionen vi har som går att expandera är kärnkraft. Den har samma majoritet som nu grinar över CO2 röstat bort så uppenbarligen vet man inte vad man vill och/eller är helt okunnig.

Vi har väl inte heller längre så många CO2 utsläppande industrier vi kan jaga iväg från Sveriges CO2 bokföring till Kinas kolkraftseldande fabriker som vi sedan kan importera från och frottera oss i dubbelmoral. Teko, varv och senast Volvo är ju redan där. Stålindustrin nästa?
Vilka fina ovetenskapliga slutsatser! :)

Vind kan påverka en korrekt uppmätt skuggtemperatur mycket, särskilt i kuperad terräng där resultatet ofta är mycket lokalt. En skuggig kall sänka kan förbli kall eller plötsligt bli varm om vinden ökar och soluppvärmd luft blåser in från omgivningen. Och vice versa i ett område med med huvudsakligen soluppvärmd luft (även om man mäter i skuggan) som "vädras bort" eller inte beroende på vind. Även molnighet kan vara mycket lokal i bergen etc etc
Precis. Lite av det jag menade med vad, var och hur man mäter något. Temperatur i det här fallet.

Ni som har sydsvenskan. Kvotsystem för skidåkare?
Slappna av, Anzom. Gläd dig åt framtiden istället. Lyssna på vetenskapen!

Ni som har sydsvenskan. Kvotsystem för skidåkare?
Ja, jag har Sydsvenskan men brukar inte läsa så mycket i den.
Snötäcket i Alperna är i alla fall betydligt bättre det här sportlovet än förra året, på hög höjd minst dubbelt så mycket. På låg höjd kring 1500 m ligger det lite snö, där var det barmark förra året.
Att vintrarna numera är mycket mildare än för några årtionden sedan, det vet vi också. Skidorter som Kitzbühl och Saalbach är snart f-cked, med endast 1-2 mån skidsäsong. Utan konstsnö skulle de antagligen inte kunna öppna alls de flesta åren nuförtiden.
Så är det tyvärr, Anzom.

Använde Google. Alpdhuez har sett en ökning på 15% fler skidåkare i år när massorna flyttas. Egentligen är det väl inte nytt, St Anton har väl redan begränsning för dagspass. Liksom flera av de sydliga anläggningarna i Sverige idag.

Använde Google. Alpdhuez har sett en ökning på 15% fler skidåkare i år när massorna flyttas. Egentligen är det väl inte nytt, St Anton har väl redan begränsning för dagspass. Liksom flera av de sydliga anläggningarna i Sverige idag.
Min gissning är att det där på sikt kommer att anpassas naturligt, om förutsättningarna för skidåkning försämras så kommer också färre människor att vilja åka skidor, och i stället välja andra semesteraktiviteter.

Min gissning är att det där på sikt kommer att anpassas naturligt, om förutsättningarna för skidåkning försämras så kommer också färre människor att vilja åka skidor, och i stället välja andra semesteraktiviteter.
Ja set är ett rimligt antagande att när vi har förändrat klimatet så mycket att att skidåkning som.vi känner den idag har blivit en omöjlighet kommer intresset avta.

Tänker att det som i första hand är i farozonen är de för alperna så viktiga resorna kring jul och nyår. Även om de flesta alp-orter idag kan öppna i början av december så kommer det bli allt mer stressigt och osäkert att få igång backarna till julhelgerna.

På vårkanten är marginalerna tidsmässigt större - där finns ett avsnitt med låg/mellansäsong som klimatmässigt kommer att "tidigareläggas". Dvs det blir mer sol, mer vårsnö och grönare i dalarna under högsäsongen då de flesta svenskar åker dit.

Det tråkiga är att priserna kommer att gå upp än mer och att skidåkning blir en sysselsättning som enbart är tillgänglig om du antingen har pengar i överflöd eller bor och jobbar i en skidort. En tipping point för skidorterna blir när jul och nyår inte längre går att sälja med rimliga förhoppningar om att det ligger snö.

Samtidigt finns det skidorter som kommer att gynnas av förändringen och där en utbyggnad kommer att ske. Orter med säkrare snöförhållanden men där det idag finns mindre av krimskramset runt ikring.

Det tråkiga är att priserna kommer att gå upp än mer och att skidåkning blir en sysselsättning som enbart är tillgänglig om du antingen har pengar i överflöd eller bor och jobbar i en skidort. En tipping point för skidorterna blir när jul och nyår inte längre går att sälja med rimliga förhoppningar om att det ligger snö.

Samtidigt finns det skidorter som kommer att gynnas av förändringen och där en utbyggnad kommer att ske. Orter med säkrare snöförhållanden men där det idag finns mindre av krimskramset runt ikring.
För oss skandinaver kan det kanske kompenseras med att det blir behagligare klimat i fjällen under midvintern dec-feb, då det annars är kallt och blåsigt och allmänt oangenämt?
Höjden på solen och antal ljusa timmar kan vi tyvärr inte göra något åt.
Södra Norge borde ha potential för en rejäl utbyggnad av skidsystem, och infrastrukturen där är ju också bättre utbyggd än i den svenska fjällvärlden.
Jag har själv sedan några år bytt ut Påskalpresorna mot Norgeresor.

Fast lite surt är det ändå, den här lunch-feelingen är svår att hitta i fjällen….🥴
1708006336942.jpeg

Våren i fjällen är inte alls dum heller iofs. En Valborgshelg i Åre hör till mina bästa skidupplevelser någonsin.

Edit: Och en del soliga barndomsresor till Geilo, Skeikampen mm. Före snökanonernas tid, och det fanns inte många pistmaskiner heller, men vi hade nog också lägre krav på perfekt snö i pisterna på den tiden. Berg och backar med tillräcklig snö kommer att finnas, men vi kommer få ta oss dit och upp på andra sätt.

Senast ändrad:
Jag har varit inne på att klimatförändringarna inte behöver vara av ondo, för oss skidåkare.

Nu går SMHI ut med info om att årsnederbörden ökat med 15% sen 70-talet i Sverige.

Men ökningen av vinter-nederbörden har ökat betydligt mer (50% sen 1890). Ökningen av nederbörd i fjällen är troligtvis ännu större.
Under mina 35 år i Jämtlandsfjällen kan jag bara konstatera att vintrarna blivit bättre och bättre (minns de miserabla vintrarna i början av 90-talet).

”Utifrån de utjämnade värdena ser man att årsmedelnederbörden för Sverige låg omkring 600 millimeter fram till mitten av 1970-talet. Därefter har årsnederbörden ökat och ligger nu närmare 700 millimeter.

Vintermedelnederbörden har långsamt ökat från omkring 100 millimeter runt år 1890 till omkring 150 millimeter i nutid”

Ur ett skidperspektiv kanske vi ska se klimatförändringarna som positiva?

Jag har varit inne på att klimatförändringarna inte behöver vara av ondo, för oss skidåkare.

Nu går SMHI ut med info om att årsnederbörden ökat med 15% sen 70-talet i Sverige.

Men ökningen av vinter-nederbörden har ökat betydligt mer (50% sen 1890). Ökningen av nederbörd i fjällen är troligtvis ännu större.
Under mina 35 år i Jämtlandsfjällen kan jag bara konstatera att vintrarna blivit bättre och bättre (minns de miserabla vintrarna i början av 90-talet).

”Utifrån de utjämnade värdena ser man att årsmedelnederbörden för Sverige låg omkring 600 millimeter fram till mitten av 1970-talet. Därefter har årsnederbörden ökat och ligger nu närmare 700 millimeter.

Vintermedelnederbörden har långsamt ökat från omkring 100 millimeter runt år 1890 till omkring 150 millimeter i nutid”

Hej, har du länken för den där SMHI statistiken?

Hej, har du länken för den där SMHI statistiken?
Om magistern inte vill googla själv 😋:

Om magistern inte vill googla själv 😋:

Hej, orkar inte googla, gammalmodigt. Ger statistiken till vår geografi lärare.

Mer om det här:

Mer oroande är kanske att om golfströmmen kollapsar så kommer vi ha vintersäsong året runt i skandinavien…

Ingen vet precis hur det blir lokalt och kanske litet lönlöst att försöka förutse förändringar på tiondels grader om 80 år. Alltså viktigt med god beredskap även för icke förutsagda förändringar.

Jag har kompletterat min havskajak med forskajak förra sommaren.
Kanske dax att titta på vattenskidor framöver.
Det finns ju mer flera ställen man kan åka det fosilfritt i byggda parker.
Men,forspaddling är i första hand motorsport! När jag paddlade mycket i början av 2000-talet, blev det ca. 1500-2000 mil bilkörning bara för forspaddlingens skull! Piteälven, Kalix, Vindeln, Torneälven, Norge, Alperna flera gånger om året.

👍😄
Lite samma sak som skidåkning om man bor som jag gör.
Fördelen med forspaddlingen som vi ser det är att den ofta finns tillgänglig i och kring de områden vi besöker sommartid för klättring och cykling men inte är väderberoend på samma sätt som de andra två.

Rolig observation i dag.

Över en timmes väntetid på att ladda sin Tesla i Borlänge i dag.(bara det är sjukt i för sig) Under tiden gick nästan alla in på Burger King och käkade hamburgare. (Var där och käkade med 5-åring som blev panikhungrig efter en förmiddag i Romme) Snacka om motsägelsefullt att köra elbil och vräka i sig kött som producerar en hel del utsläpp.

Rolig observation i dag.

Över en timmes väntetid på att ladda sin Tesla i Borlänge i dag.(bara det är sjukt i för sig) Under tiden gick nästan alla in på Burger King och käkade hamburgare. (Var där och käkade med 5-åring som blev panikhungrig efter en förmiddag i Romme) Snacka om motsägelsefullt att köra elbil och vräka i sig kött som producerar en hel del utsläpp.
Jag har läst likadana berättelser här i Finland. Elbilisterpolare har kört till Lapland, javisst ingen brådska, allt har gått smidigt, de har bara fikat 5 gånger under resan och käkat kanelbullar, hamburgare, glass, osv. Jag är helt säker på, att inom ett par år är elbilister mycket tjockare en diesel bilister.

Senast ändrad:
Det beror på valen man gör när man laddar.
Ser man det som möjlighet att ta tillvara på tiden man plötsligt fick för extra träningstid så....

Rolig observation i dag.

Vad är det för planering av sin resa.. Sen har väl alla restauranger idag någon form av vegetariskt alternativ. Väl värt att komma ihåg när man kör en förbränningsmotor på 30% i tillvaratagande av energi, symboliskt ungefär som att slänga 2 av 3 burgare man köper.

Nu har jag aldrig genom åren behövt ta med svärmor på skidresa men skulle hon va lämplig för för skidåkning skulle hon garanterat uppskatta promenader, frisk luft och toalettbesök var tredje timma.
Hund har vi inte. Men bekanta och dom är ute och rastar och springer, tränar mm med den.
Skulle den hunden få bestämma skulle den gärna göra det oftare än va tredje timma och i längre tid än vad ett laddstopp tar.
Men det är upp till var och en å välja resesällskap och utnyttja sin lediga tid till vad som passar dom bäst.

ah, reportage om JAnderS.

Saknar honom här på forumet (har för mig att han lackade ur på några, efter en diskussion..?)

Vad är det för planering av sin resa.. Sen har väl alla restauranger idag någon form av vegetariskt alternativ. Väl värt att komma ihåg när man kör en förbränningsmotor på 30% i tillvaratagande av energi, symboliskt ungefär som att slänga 2 av 3 burgare man köper.

El, som inte är en energikälla, produceras m h a något som snurrar (undantag sollpaneler). Snurrar det pga att man bränner kol eller gas så produceras el under Carnots lagar vilket rent teoretiskt begränsar verkningsgraden. Allt det här är lätt tillgängligt via Wikipedia t. ex.
Ser man globalt så är kol och naturgas dominerande vad gäller elproduktion.

Sen kan det vara tänktvärt att ta till sig följande:

Enligt ADAC kan laddförluster när du laddar elbil vara mellan 10 och 25 % av den totala mängden laddad energi.

Laddförluster i elbil

Tillbaka
Topp