Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men snälla nu, kollade du på bilden jag la upp och på lavincentrums facebook sida? Detta var alltså inte deras egen mätning, utan skistars mäststaion, dvs samma som du hänvisar till.
Nu har du ju lagt upp en fin graf som visar att (konstigt nog) natten har varit väldig varm, med lite mer normala temp på förmiddagen. Jag ser ingenstans att två mätstationer visar mycket olika temp vid samma tidpunkt?
Fattar inte varför det blir en sån diskussion där folk måste blir arg och hoppa på varandra.
- 13,7 toppen av Förberget men +1,7 nere i Björnen?Här är Skistars aktuella detaljerade väderinfo, är det också "modeller"?
![]()
Detaljerad väderinformation
www.skistar.com
Visa bilaga 29811
Vad är det för argument ni kommer med? Ingen annan visar ju i närheten av plus 11 grader? Bilmekaniker har också utbildning men gör fel ibland, eller? "Aha han är ju utbildad läkare, då var det ju rätt att amputera höger ben trots att det inte behövdes..."
Mätaren på Hummelstugan, noll grader..:
Visa bilaga 29812
Här har vi iofs något intressant, Åre Skärm & Drakflyg Klubb har en station vid botten av VM8-an som visar att det tillfälligt kom litet ljumma vindar under natten. Är det kanske den toppen som lavincentrum refererar till?
Visa bilaga 29813
Holfuy: Draklanda - Åre, wind & weather report
Online weather data by Holfuy automatic mobile weather stations.holfuy.com
- 13,7 toppen av Förberget men +1,7 nere i Björnen?
Kan det verkligen skilja sig så mycket åt?
Vilka fina ovetenskapliga slutsatser!Eftersom jorden fortfarande är på väg ur en istid kommer det bli varmare, till och med varmare än det var perioden år 950-1250 där t.o.m politiskt korrekta Wiki redovisar källor. Denna period följdes av "lilla istiden" som slutade för ca 200 år sedan. CO2 kommer öka pga att vi blir fler på jorden.
De flesta har lägre levnadsstandard än vi i väst och vill inget hellre än att öka sin nivå och därmed sitt CO2 utsläpp.
Ska vi vara 10 och sedan 20 miljarder människor på jorden? Befolkningen i Afrika var 1950 ca 177M, 2016 var den 1216M och 2050 2500M, år 2100 4,2 miljarder i Afrika. Asien har en liknande utveckling. Även om hela västvärlden lyckas ordna en politik som siktar på permafrost och ett istäcke på 2km över hela Europa kommer det dels inte lyckas och dels inte spela någon roll då övriga världens befolkningsexplosion tar över. Vissa påstår att jordens befolkning kommer plana ut på 11 miljarder men ska alla ha vår (eller ännu värre USAs) levnadsstandard så kommer CO2 öka drastiskt då det internationellt sett eldas det billigaste först, dvs kol, gas och olja oavsett vad vi i Sverige beskattar oss själva med för pålagor.
Kanske är det så att det egentligen behövs mer CO2 för att det ska växa mer grödor. Kommersiella (uppvärmda) växthus pumpar idag in CO2 för att det ska växa mer. Med fler människor behöver vi mer grödor. Problemen vore avsevärt större om det istället blev kallare med missväxt som följd.
CO2 debatten tar fokus från mer allvarliga problem som vi dessutom kan påverka mycket mer än jordens temperatur som på sikt kommer stiga oavsett vad vi gör då vi sett över årtusendena har en väldigt låg temperatur idag.
Dessa mer allvarliga problem är diverse miljögifter och hormonpåverkande utsläpp som skadar både människor och djur. Lägg fokus där istället.
Anledningen till att Kina släpper ut en massa CO2 kan du finna i din garderob, i ditt garage och i din samling av diverse mobiltelefoner, läsplattor, TV, datorer etc. Vidare så producerar Kina ca 80%v av världens neodyn till elbilar och vindkraftverk på ett miljövidrigt sätt.
Det mest CO2 effektiva energiproduktionen vi har som går att expandera är kärnkraft. Den har samma majoritet som nu grinar över CO2 röstat bort så uppenbarligen vet man inte vad man vill och/eller är helt okunnig.
Vi har väl inte heller längre så många CO2 utsläppande industrier vi kan jaga iväg från Sveriges CO2 bokföring till Kinas kolkraftseldande fabriker som vi sedan kan importera från och frottera oss i dubbelmoral. Teko, varv och senast Volvo är ju redan där. Stålindustrin nästa?
Du får gärna utveckla vad du anser inte stämmer.Vilka fina ovetenskapliga slutsatser!![]()
Precis. Lite av det jag menade med vad, var och hur man mäter något. Temperatur i det här fallet.Vind kan påverka en korrekt uppmätt skuggtemperatur mycket, särskilt i kuperad terräng där resultatet ofta är mycket lokalt. En skuggig kall sänka kan förbli kall eller plötsligt bli varm om vinden ökar och soluppvärmd luft blåser in från omgivningen. Och vice versa i ett område med med huvudsakligen soluppvärmd luft (även om man mäter i skuggan) som "vädras bort" eller inte beroende på vind. Även molnighet kan vara mycket lokal i bergen etc etc
Slappna av, Anzom. Gläd dig åt framtiden istället. Lyssna på vetenskapen!![]()
Klimatlarmet från Alperna: Snötäcket har aldrig varit mindre
Kvotsystem kan införas på de mer snösäkra skidorterna.www.sydsvenskan.se
Ni som har sydsvenskan. Kvotsystem för skidåkare?
Ja, jag har Sydsvenskan men brukar inte läsa så mycket i den.![]()
Klimatlarmet från Alperna: Snötäcket har aldrig varit mindre
Kvotsystem kan införas på de mer snösäkra skidorterna.www.sydsvenskan.se
Ni som har sydsvenskan. Kvotsystem för skidåkare?
Såg den där; ville vi inte att det skulle bli kallt igen?Slappna av, Anzom. Gläd dig åt framtiden istället. Lyssna på vetenskapen!
![]()
Därför är det svinkallt – och det är bara början
Vinterns låga temperaturer har med klimatförändringar att göra. Och i framtiden kan vi vänta oss längre vintrar. – Vi har en väldigt oroande trend, säger WMO:swww.aftonbladet.se
Min gissning är att det där på sikt kommer att anpassas naturligt, om förutsättningarna för skidåkning försämras så kommer också färre människor att vilja åka skidor, och i stället välja andra semesteraktiviteter.![]()
Bientôt des quotas de skieurs à la station de l’Alpe d’Huez ?
Face à la forte affluence enregistrée dans la station de ski de l'Alpe d'Huez, en Isère, le maire a émis l'hypothèse de réguler le nombre de skieurswww.20minutes.fr
Använde Google. Alpdhuez har sett en ökning på 15% fler skidåkare i år när massorna flyttas. Egentligen är det väl inte nytt, St Anton har väl redan begränsning för dagspass. Liksom flera av de sydliga anläggningarna i Sverige idag.
Ja set är ett rimligt antagande att när vi har förändrat klimatet så mycket att att skidåkning som.vi känner den idag har blivit en omöjlighet kommer intresset avta.Min gissning är att det där på sikt kommer att anpassas naturligt, om förutsättningarna för skidåkning försämras så kommer också färre människor att vilja åka skidor, och i stället välja andra semesteraktiviteter.
Min gissning är att det där på sikt kommer att anpassas naturligt, om förutsättningarna för skidåkning försämras så kommer också färre människor att vilja åka skidor, och i stället välja andra semesteraktiviteter.
För oss skandinaver kan det kanske kompenseras med att det blir behagligare klimat i fjällen under midvintern dec-feb, då det annars är kallt och blåsigt och allmänt oangenämt?Det tråkiga är att priserna kommer att gå upp än mer och att skidåkning blir en sysselsättning som enbart är tillgänglig om du antingen har pengar i överflöd eller bor och jobbar i en skidort. En tipping point för skidorterna blir när jul och nyår inte längre går att sälja med rimliga förhoppningar om att det ligger snö.
Samtidigt finns det skidorter som kommer att gynnas av förändringen och där en utbyggnad kommer att ske. Orter med säkrare snöförhållanden men där det idag finns mindre av krimskramset runt ikring.
Hej, har du länken för den där SMHI statistiken?Jag har varit inne på att klimatförändringarna inte behöver vara av ondo, för oss skidåkare.
Nu går SMHI ut med info om att årsnederbörden ökat med 15% sen 70-talet i Sverige.
Men ökningen av vinter-nederbörden har ökat betydligt mer (50% sen 1890). Ökningen av nederbörd i fjällen är troligtvis ännu större.
Under mina 35 år i Jämtlandsfjällen kan jag bara konstatera att vintrarna blivit bättre och bättre (minns de miserabla vintrarna i början av 90-talet).
”Utifrån de utjämnade värdena ser man att årsmedelnederbörden för Sverige låg omkring 600 millimeter fram till mitten av 1970-talet. Därefter har årsnederbörden ökat och ligger nu närmare 700 millimeter.
Vintermedelnederbörden har långsamt ökat från omkring 100 millimeter runt år 1890 till omkring 150 millimeter i nutid”
Ur ett skidperspektiv kanske vi ska se klimatförändringarna som positiva?
Om magistern inte vill googla självHej, har du länken för den där SMHI statistiken?
Hej, orkar inte googla, gammalmodigt. Ger statistiken till vår geografi lärare.Om magistern inte vill googla själv:
Nederbörd
Idag har SMHI över 600 stationer utspridda över landet som mäter nederbörd, det vill säga hur mycket det regnar, snöar eller haglar. Från mitten av 1970-talet kan man se att nederbörden har ökat – och den förväntas öka även framöver.www.smhi.se
Jag har varit inne på att klimatförändringarna inte behöver vara av ondo, för oss skidåkare.
Nu går SMHI ut med info om att årsnederbörden ökat med 15% sen 70-talet i Sverige.
Men ökningen av vinter-nederbörden har ökat betydligt mer (50% sen 1890). Ökningen av nederbörd i fjällen är troligtvis ännu större.
Under mina 35 år i Jämtlandsfjällen kan jag bara konstatera att vintrarna blivit bättre och bättre (minns de miserabla vintrarna i början av 90-talet).
”Utifrån de utjämnade värdena ser man att årsmedelnederbörden för Sverige låg omkring 600 millimeter fram till mitten av 1970-talet. Därefter har årsnederbörden ökat och ligger nu närmare 700 millimeter.
Vintermedelnederbörden har långsamt ökat från omkring 100 millimeter runt år 1890 till omkring 150 millimeter i nutid”
Ur ett skidperspektiv kanske vi ska se klimatförändringarna som positiva?
Men,forspaddling är i första hand motorsport! När jag paddlade mycket i början av 2000-talet, blev det ca. 1500-2000 mil bilkörning bara för forspaddlingens skull! Piteälven, Kalix, Vindeln, Torneälven, Norge, Alperna flera gånger om året.Jag har kompletterat min havskajak med forskajak förra sommaren.
Kanske dax att titta på vattenskidor framöver.
Det finns ju mer flera ställen man kan åka det fosilfritt i byggda parker.
Jag har läst likadana berättelser här i Finland. Elbilisterpolare har kört till Lapland, javisst ingen brådska, allt har gått smidigt, de har bara fikat 5 gånger under resan och käkat kanelbullar, hamburgare, glass, osv. Jag är helt säker på, att inom ett par år är elbilister mycket tjockare en diesel bilister.Rolig observation i dag.
Över en timmes väntetid på att ladda sin Tesla i Borlänge i dag.(bara det är sjukt i för sig) Under tiden gick nästan alla in på Burger King och käkade hamburgare. (Var där och käkade med 5-åring som blev panikhungrig efter en förmiddag i Romme) Snacka om motsägelsefullt att köra elbil och vräka i sig kött som producerar en hel del utsläpp.
Uppenbarligen är det väldigt få skidåkare som gör det efter dagens spaning…Det beror på valen man gör när man laddar.
Ser man det som möjlighet att ta tillvara på tiden man plötsligt fick för extra träningstid så....
Hmmm, hurudan familj har du? Träningstid, när du stannar för laddning med 2 barn, svärmor, hund och frugan?Det beror på valen man gör när man laddar.
Ser man det som möjlighet att ta tillvara på tiden man plötsligt fick för extra träningstid så....
Vad är det för planering av sin resa.. Sen har väl alla restauranger idag någon form av vegetariskt alternativ. Väl värt att komma ihåg när man kör en förbränningsmotor på 30% i tillvaratagande av energi, symboliskt ungefär som att slänga 2 av 3 burgare man köper.Rolig observation i dag.
Över en timmes väntetid på att ladda sin Tesla i Borlänge i dag.(bara det är sjukt i för sig) Under tiden gick nästan alla in på Burger King och käkade hamburgare. (Var där och käkade med 5-åring som blev panikhungrig efter en förmiddag i Romme) Snacka om motsägelsefullt att köra elbil och vräka i sig kött som producerar en hel del utsläpp.
ah, reportage om JAnderS.![]()
Svensken om värmen i Alperna: Absurt
Det råder vårvärme i österrikiska Alperna där Anders Bengs befinner sig för att åka snowboard. De senaste säsongerna har varit absurda, enligt honom. – Frekvensen av konstiga värmeböljor har ökat, säger han.www.svd.se
Vad är det för planering av sin resa.. Sen har väl alla restauranger idag någon form av vegetariskt alternativ. Väl värt att komma ihåg när man kör en förbränningsmotor på 30% i tillvaratagande av energi, symboliskt ungefär som att slänga 2 av 3 burgare man köper.