Tips på sen skidresa, vecka 14

Johanism

Medlem
Det ser ut att bli en sen skidresa i år, närmare bestämt en långhelg vecka 14. Problemet med att resa så sent på säsongen är förstås snöläget. Därför måste vi (jag och en kompis) söka oss till högt belägna orter och helst förstås sådana som haft en bra snösäsong så att det finns lite att ta av. Det är förstås som att spå i kaffesump att planera så långt fram i tiden och så sent på säsongen, men min fråga är om forumet har några tips på orter som bör hålla så sent på säsongen? Någon som har några erfarenheter att dela med sig av? En ort som vid funderat på är Ischgl som ligger högt men vi är helt klart öppna för förslag.

Det ser ut att bli en sen skidresa i år, närmare bestämt en långhelg vecka 14. Problemet med att resa så sent på säsongen är förstås snöläget. Därför måste vi (jag och en kompis) söka oss till högt belägna orter och helst förstås sådana som haft en bra snösäsong så att det finns lite att ta av. Det är förstås som att spå i kaffesump att planera så långt fram i tiden och så sent på säsongen, men min fråga är om forumet har några tips på orter som bör hålla så sent på säsongen? Någon som har några erfarenheter att dela med sig av? En ort som vid funderat på är Ischgl som ligger högt men vi är helt klart öppna för förslag.
Du måste ovanför 3000 möh vecka 14, om du vill ha vintersnö.

Du måste ovanför 3000 möh vecka 14, om du vill ha vintersnö.
Tycker jag är att överdriva, första veckan i april ju. Titlis har ofta bra snö överallt ovanför 1800 m vid den tiden och alla liftarna på den höjden igång. Tom en månad senare kan det vara bra.
Men sikta på den mesta av åkningen över 2000 m och nordvänt, sen ska man ha lite tur med vädret också.

Vad är allmänt fel med Saalbach?
Aldrig varit där, men om man kollar på kartan: ingen åkning på hög höjd och hälften dessutom sydvänt.
Annars verkar det ju välutbyggt med moderna liftar (kanske lite mycket gondoler bara?). Helt enkelt ett ställe för midvinter snarare än senare? Ska man bara åka pist och inte har något emot konstsnö är det säkert inte dåligt alls i dec-jan.

Vårslask underskattas 😀
Absolut inte. Näst bäst efter puder. :love:
På våra påskresor är jag inte ute efter kallsnö, utan slask. Kommer det puder/kallsnö, absolut då tar jag det utan att gnälla alltför mkt. (y) ;)

Ischgl funkar för övrigt bra, de har ju konsert uppe i backen i maj varje år.
Andra orter som funkar finfint i Österrike är Küthai, Sölden, ja samtliga glaciärorter, Obertauern, Obergurgl/Hochgurgl...med mera.

Men, för veckan 14 Hintertux eller Innsbruck/Stubaital. Det kan finnas ännu jätte fin åkning också på lägre områden, men för säkerhets skull närliggande glaciär är ett stort +. Jag har varit ett par gånger på påsklovet ett långt veckoslut i Stubaital. Alla andra turister åkte varje morgon till Gletscher, jag till Schlick. Där kunde jag åka nästan ensamt. Också roligt slaskoffpiste.

Dagsfärsk Bergfex bild från Saalbach idag.
Påminner om att det är början på vecka 8 och februari.
Dessa skidorter även Kitzbühl, Hopfgarten, Wildschönau, Schladming m.fl. kommer pga klimatförändringarna snart inte längre att kunna erbjuda vintersport. Det kommer att bli en smärtsam omställning för det lokala näringslivet.
1708272352671.png

Dagsfärsk Bergfex bild från Saalbach idag.
Påminner om att det är början på vecka 8 och februari.
Dessa skidorter även Kitzbühl, Hopfgarten, Wildschönau, Schladming m.fl. kommer pga klimatförändringarna snart inte längre att kunna erbjuda vintersport. Det kommer att bli en smärtsam omställning för det lokala näringslivet.
Visa bilaga 30309
Jäklar vad det måste ha smält sista veckan, vi hade bra åk hela vägen till byn för en vecka sedan.. :cry:
DSC_3022.JPG

Jäklar vad det måste ha smält sista veckan, vi hade bra åk hela vägen till byn för en vecka sedan.. :cry:Visa bilaga 30310
Ja, men klimatet har förändrats kraftigt.
När vi körde genom Tyskland i fredags/lördags så var det mellan 11 och 15 plusgrader, i mitten av februari!!! Det förekom aldrig tidigare vad jag kan minnas.
Allt under 1500 möh i Alperna smälter numera redan i februari. Vecka 8 förra året var vi i Nauders och Vinschgau där dalen ligger på 1400 till 1500 möh, och där var barmark.

EDIT: Det är för övrigt ett helvetes ös på afterskin här i Bella Italia just nu!!🔊🎶🍻🥂🎉🥳💃🕺!!!! YMCA…😃

Senast ändrad:
har lång är en förlängd helj? borde stället vara lättillgängligt? kanske Val thorens eller Tignes? de har åtmn säker snö då

De flesta orter i Alperna med en topp på 3000 meter funkar om du skall neråt. Uppåt i landet så är det absolut snö den veckan.

Om du åker till Riksgränsen så blir det inte en "sen" skidresa utan snarare mitten på säsongen (deras alltså).

Eftersom du inte skrev var du utgick ifrån så utgår jag från att du är stockholmare :rolleyes:
hoppa på nattåget och kliv av vid liften/hotellet dagen efter (se bild ovan)

Jag tipsar ”som vanligt” om Paradiski, dvs La Plagne och Les Arcs…..
Här en bild på taken i byn Belle Plagne från påsk förra året…..
Visa bilaga 30362

Snön lyser vit på taken, tomten fryser om baken... (Fritt efter Viktor Rydberg)

Hade faktiskt bokat på Club Alpina i Champagny v 10 men de avbokade oss... :cry: Bl**dy fr*gs. Har jag sett spännande bilder i en annan tråd från ryggen uppe till höger i bild eller är jag ute och cyklar?

Hade faktiskt bokat på Club Alpina i Champagny v 10 men de avbokade oss... :cry: Bl**dy fr*gs. Har jag sett spännande bilder i en annan tråd från ryggen uppe till höger i bild eller är jag ute och cyklar?
Du är ute och cyklar....men bara väldigt lite. Det är nästa topp ytterligare åt höger du troligtvis sett kambilder ifrån.
Till höger i Hawks bild är Roc du Becoin (inringat i rött), medans nästa topp är Mont Jovet (inringat i grönt) med sin sköna kam. (y)

1708416275038.png

Senast ändrad:

Club Alpina i Champagny är inte dumt alls. Jag har bott där två gånger, men föredrar egentligen att bo i Belle Plagne då man är mer mitt i systemet och på högre höjd…

Senast ändrad:
Hej igen! Börjar dra ihop sig till skarpt läge. Någon som har en färsk uppdatering från Freeride Paradise (Alagna, Gressoney, Champoluc)?

wePowder - The #1 Snow Forecast Website
https://wepowder.com/en

Weather to ski’s guide to weather and snow conditions for skiers
https://www.weathertoski.co.uk/

Jag skulle kolla webbkamerorna för de olika skidorterna.
https://dk.bergfex.com

Kom ihåg att kontrollera datum för när skidliftarna stänger.

Österrike:
Obertauern
Ischgl
St. Anton (snöfall under de senaste veckorna)
https://dk.bergfex.com/stanton-stchristoph/webcams/c14679/
Glaciärer: Hintertux, Stubai, Pitztal, Kaunertal, Sölden, Kaprun

Schweiz:
Zermatt (ingen snö i dalen)
St Moritz (https://www.stmoritz.com/en/live/webcams)

Italien:
Cervinia
Monterosa (mycket kraftigt snöfall under de senaste veckorna)

Frankrike / de klassiska skidorterna för skidåkning i april
Val d'Isère
Tignes
Val Thorens

Livigno har fortfarande nästan 1 meter snö i byn (175 cm högst upp i backarna).
I backarna föll ca 30 cm för 11 dagar sedan och 45 cm för 14 dagar sedan.
Prognosen gissar ca 18 cm ny snö nu på lördag och ca 10 cm till på tisdag. Inga plusgrader förväntas i byn de närmaste två veckorna.

Senast ändrad:
Cervinia har fått ovanligt mycket snö sent på vintern vilket gör att de kommer fortsätta köra (utvalda) liftar även efter officiella stängningen 5 maj så länge det är ok förhållande. Fint år att få riktigt bra försommaråkning om man har lite ledighet över..

Rätt bra med snö på Titlis också, över 2 m senaste veckan och mer på väg. Mättationen ligger ändå nere på 2149 m, kan nog vara mer på toppen. Tyvärr stänger de numera ändå i början av maj istället för i slutet. Mer och mer tydligt att de tycker skidåkare bara är massa jobb som är i vägen för asiatiska bussturister tyvärr. (n)
På tv-vädret sa de häromdagen att tack vare snön nyligen ligger det mer snö i mellanhöga lägen (1000-1500 m) än det gjorde på sportloven. På Säntis ligger runt 6,6 m, på den höjden (runt 2500 m) är det normalt att högsta snödjupet uppmäts så här års.

1713848096122.png

Tillbaka
Topp