Övergång från pist till "freeride"

• Trådstartare Trådstartare Pii
  • Start datum Start datum

Pii

Medlem
Hej! jag har alltid åkt på pistskidor men i och med att jag jämt hamnar utanför pisten och främst i skogen så har jag blivit sugen på något mer allmountain aktigt.

Jag hittade en bra deal på k2 mindbender 106c men undrar om det är överdrivet för mig som inte stått på bredare än 80mm och som främst åker i sverige och norge.

Dessutom undrar jag om 183cm skidor blir för långa för mig som hyfsad åkare på 178cm och väger strax under ett 100kg.

Låter ungefär som det jag kör. Line Vision 108, 189 cm. Jag är 180 och väger (tyvärr) 92 kg. Upplever dom som ganska allround. Så klart mindre bra i isig pist, men då är det ju fel på underlaget och inte skidorna 😀. I den mesta offpist i Sverige hade jag nog kunnat ha kortare skidor men hade inte velat ha det i Alperna, sen tycker jag inte att dom är klumpiga heller, lätt att få runt även i skogen och vikten är låg på moderna skidor även med lite längd.

Hej! jag har alltid åkt på pistskidor men i och med att jag jämt hamnar utanför pisten och främst i skogen så har jag blivit sugen på något mer allmountain aktigt.

Jag hittade en bra deal på k2 mindbender 106c men undrar om det är överdrivet för mig som inte stått på bredare än 80mm och som främst åker i sverige och norge.

Dessutom undrar jag om 183cm skidor blir för långa för mig som hyfsad åkare på 178cm och väger strax under ett 100kg.
Hej, jag tycker det låter som bra dimensioner för dig i lössnö samt även i varierande före. Bara de inte är för styva/svåra att svänga med, har du möjlighet att prova dem?

Det låter som en rolig skida. Jag hade nog satsat på längsta, 189cm, längden om jag vägde 100kg... om nu inte majoriteten av kilona består av restprodukter från chips och läsk.

Är det en riktigt bra affär så hade jag chansat och köpt. Är det ett halvbra pris så hade jag nog provat lite olika modeller först.

Håller med. Dessutom, om man är ovan vid en skidkategori kan det ju vara svårt att prova. Kan ju ta lite tid innan man kör in sig på en skida + att alla snöförhållanden antagligen inte finns där vid testtillfället.

Spontant så låter det som bra bredd och längd för dig för lösare snö och varierande underlag. Har du möjlighet att prova skidorna?

Tillbaka
Topp