Frågor om Cervinia

Frågor om Cervinia
Om det är taskigt väder I Cervinia och man vill hitta på något
Längre ner i dalen ligger ett litet trevligt skidsystem Chamois Kabinlift från vägen. Från toppliften en liten promenad och sen offpist tur ner till en Refuge Chenil. Där kan man övernatta eller ta sej ner till Valtornenche.
Kul tur.

Frågor om Cervinia
En vartiant på Zermattutflykt för de lite mer chanstagande, det är ingen dum ide att stanna på toppen när man åkt över från Cervinia som fredw föreslår men vill man se lite mer;
gasa ner till Furi, antingen direkt vilket tar ca 10 minuter eller via Schwarzsee vilket kanske är roligare. Nere i Furi går man igenom stationen och tar kabinen upp till Riffelalp, sen en sittlift. Gå av sittliften och åk ner till Gant. Där tar man sittliften till Blauherd och sedan kabinen till Rothorn. Lagom för en lite fika eller en liten öl eller en vin chaud. Sen kör man ner till Gant och tar kabinen upp till Hothelli. Därifrån kör man hela vägen ner till Furi igen och tar där kabinen upp till Klein Matterhorn. Sen kör man det hela igen! Eller åker över till Cervinia för en lunch.

Senast ändrad:
Frågor om Cervinia
Om det är taskigt väder I Cervinia och man vill hitta på något
Längre ner i dalen ligger ett litet trevligt skidsystem Chamois Kabinlift från vägen. Från toppliften en liten promenad och sen offpist tur ner till en Refuge Chenil. Där kan man övernatta eller ta sej ner till Valtornenche.
Kul tur.

Lilla bilfria Chamois var faktiskt med i en annan populär tråd här, med foto från Valtournenche och allt!

Frågor om Cervinia
En vartiant på Zermatt utflykt för de lite mer chanstagande, det är ingen dum ide att stanna på toppen när man åkt över från Cervinia som fredw föreslår men vill man se lite mer;
gasa ner till Furi, antingen direkt vilket tar ca 10 minuter eller via Schwarzsee vilket kanske är roligare. Nere i Furi går man igenom stationen och tar kabinen upp till Riffelalp, sen en sittlift. Gå av sittliften och åk ner till Gant. Där tar man sittliften till Blauherd och sedan kabinen till Rothorn. Lagom för en lite fika eller en liten öl eller en vin chaud. Sen kör man ner till Gant och tar kabinen upp till Hothelli. Därifrån kör man hela vägen ner till Furi igen och tar där kabinen upp till Klein Matterhorn. Sen kör man det hela igen! Eller åker över till Cervinia för en lunch.

Ska spara det tipset, utmärkt. Senast jag var där hade jag med min då 11-åriga dotter så vi vågade inte ta oss så långt in i Zermatts system utan vände redan vid Furi.
I detta skrivande ögonblick är överfarten Cervinia/Zermatt stängd som så ofta, gissningsvis pga vind och/eller dålig sikt, se gul ring på kopia av den interaktiva liftkartan. Och glaciärliftarna är stängda av samma orsak troligen.
Samtidigt ser man att stolliftar just nu kan gå till gränskammen från båda sidor, se grön ring. Där borde de kunna få till en mer vädertålig överfart. De får väl spränga en liten tunnel, hur svårt kan det vara!

1705579660820.png

Frågor om Cervinia
Ska spara det tipset, utmärkt. Senast jag var där hade jag med min då 11-åriga dotter så vi vågade inte ta oss så långt in i Zermatts system utan vände redan vid Furi.
I detta skrivande ögonblick är överfarten Cervinia/Zermatt stängd som så ofta, gissningsvis pga vind och/eller dålig sikt, se gul ring på kopia av den interaktiva liftkartan. Och glaciärliftarna är stängda av samma orsak troligen.
Samtidigt ser man att stolliftar just nu kan gå till gränskammen från båda sidor, se grön ring. Där borde de kunna få till en mer vädertålig överfart. De får väl spränga en liten tunnel, hur svårt kan det vara!

Visa bilaga 29448
Lite förvånad, ingen storm i dag vad jag kan se på diverse väderstationer i närheten. Lite snöfall kanske.
En sak jag noterade nyligen är att de tagit bort den långa T-kroken som gick från Trockener Steg upp till den som fortfarande finns kvar som går till Plateau Rosa. Den kunde ju i princip gå jämt. Tog lite tid så klart, 18 minuter om jag minns rätt, men det kanske var inkl. båda. Åkte de liftarna en gång med en pratsam italienare från Milano med lägenhet i Valtournenche som talade om det för mig... :)

Var ju så klart stora kommunikationstrumman när de öppnade nya liftarna till Klein Matterhorn, antalet dagar de inte går är det ju däremot självklart tyst om...

Frågor om Cervinia
Frågor om Cervinia
- Missa inte fina backarna ner mot Valtournenche.
- Börja gärna från Plateau Rosa så får du 2000 fallhöjdsmeter i ett svep (nästan).
- På Zermatt-sidan är pisterna vid Furggsattel fina med en lång sittlift. Annars får man ta sig på transporter ganska långt ner mot Zermatt för att hitta intressanta pister.
- På snowboard undviker man gärna de flacka partierna ovanför Plan Maison.

Instämmer i allt! Framförallt att undvika partierna precis ovanför PM. Sjukt drygt första gången ...... :oops:

Frågor om Cervinia
Det är ju nya regler för skidåkning i Italien. Den med ansvarsförsäkring är ganska omskriven och den har jag koll på. Mindre koll hade jag på att det nu är noll-tolerans för att åka skidor påverkad. Nu dricker jag knappt när jag åker skidor men betyder det inget vin eller öl till lunchen mitt i backen? Det är intressant tycker jag och undrar lite hur det påverkar ekonomin för restaurangerna. Eller är det kanske samma gränser som deras ganska generösa gränser för att köra bil?

Frågor om Cervinia
Det är ju nya regler för skidåkning i Italien. Den med ansvarsförsäkring är ganska omskriven och den har jag koll på. Mindre koll hade jag på att det nu är noll-tolerans för att åka skidor påverkad. Nu dricker jag knappt när jag åker skidor men betyder det inget vin eller öl till lunchen mitt i backen? Det är intressant tycker jag och undrar lite hur det påverkar ekonomin för restaurangerna. Eller är det kanske samma gränser som deras ganska generösa gränser för att köra bil?

Det finns ingen absolut gräns, men de flesta verkar mena att gränsen för skidåkning i Italien i praktiken är samma som för bilkörning dvs 0,5 promille vilket är mycket generöst med svenska mått. Flera italienska skidorter och liftsystem anger den gränsen.
Men lagtexten är alltså diffus, typ "Skiing under the influence of alcohol or drugs is strictly forbidden."
(È vietato sciare in stato di ebbrezza in conseguenza di uso di bevande alcoliche e di sostanze tossicologiche)

Frågor om Cervinia
Förut har det gått att lägga till Zermatt på ett Cervinia skipass. Men något verkar ha ändrats inför den här säsongen och det går inte att lägga till flera dagar för Zermatt på ett befintligt Cervinia skipass. Man hänvisas endast till att köpa endagspass för 50 EUR. Vilket inte är särskilt ekonomiskt om man åker över mer än en dag.

Nu verkar det som arrangören jag åker med (STS) inkluderar enbart Cervinia i sitt paket och då måste man lägga till dagspassen och har inte mycket annat val. Försökte göra det själv på Cervinias hemsida och det går faktiskt inte.

Det här kan vara bra för folk att veta att om man planerar en resa till Cervinia att köpa det internationella kortet direkt och inte boka med en arrangör som endast inkluderar Cervinia.

Någon som vet mer om varför detta kan ha ändrats? Ursäkten jag har fått är att det beror på vädret och att övergången inte är öppen varje dag, så då vill man endast sälja dagspass. Det var en ganska dålig ursäkt när det ändå säljs internationella lifkort.

Vi ska åka till Cervinia v11 med slopestar. Gick utmärkt att boka internationellt skipass hos dom.

Frågor om Cervinia
Kan meddela att många STS resenärer var sura i veckan om det här med liftkortet så det misstaget gör de nog inte om till nästa säsong. Vi kunde bara åka över till Zermatt två dagar ändå så spelade ingen roll i slutändan och två dagar räckte i Zermatt. För att vara ärlig är Cervinia bättre, särskilt nu för snön var mycket bättre i Italien. Också maten och människorna.

Kom hem igår och saknar redan espresson, förstår inte vad de gör i Italien för jag har aldrig druckit något liknande här.

Frågor om Cervinia
Kan meddela att många STS resenärer var sura i veckan om det här med liftkortet så det misstaget gör de nog inte om till nästa säsong. Vi kunde bara åka över till Zermatt två dagar ändå så spelade ingen roll i slutändan och två dagar räckte i Zermatt. För att vara ärlig är Cervinia bättre, särskilt nu för snön var mycket bättre i Italien. Också maten och människorna.

Kom hem igår och saknar redan espresson, förstår inte vad de gör i Italien för jag har aldrig druckit något liknande här.
Inte så kul att jobba istället för att va i Cervinia/Zermatt. Va riktigt bra längst bort vid Kumme Gondolen vid Rothorn. Från Gornergrath ner mot Gant va också rätt bra tyckte vi. Men inte lika bra som högst upp vid Bontadini och ner mot Plan Maison.

Frågor om Cervinia
... För att vara ärlig är Cervinia bättre, särskilt nu för snön var mycket bättre i Italien. Också maten och människorna.

Jag skulle för min del (trots hjärta i Italien) inte våga säga att "Cervinia är bättre än Zermatt" men förstår vad du menar - den begränsade del av Zermatt som man inom rimlig tid når på skidor från Cervinia (om man inte stressar genom systemen) är bara en bonus för några dagar och inget man ska räkna med.

Men Italien verkar relativt övriga alpländer stärkt sina kort för en svensk de senaste åren - bibehållen hög kvalitet och ett mestadels rimligt prisläge. Kanske för att många i den italienska medelklassen har det ganska tungt och efterfrågan sviktar möjligen utanför de allra mest populära orterna och veckorna. Vår lägenhet för 700 euro stod tydligen outhyrd väl belägen i Livigno v 9 i år... Värden ringde och frågade om vi ville/kunde komma tidigare (utan extra kostnad). Sympatiskt.

Frågor om Cervinia
Jag skulle för min del (trots hjärta i Italien) inte våga säga att "Cervinia är bättre än Zermatt" men förstår vad du menar - den begränsade del av Zermatt som man inom rimlig tid når på skidor från Cervinia (om man inte stressar genom systemen) är bara en bonus för några dagar och inget man ska räkna med.

Men Italien verkar relativt övriga alpländer stärkt sina kort för en svensk de senaste åren - bibehållen hög kvalitet och ett mestadels rimligt prisläge. Kanske för att många i den italienska medelklassen har det ganska tungt och efterfrågan sviktar möjligen utanför de allra mest populära orterna och veckorna. Vår lägenhet för 700 euro stod tydligen outhyrd väl belägen i Livigno v 9 i år... Värden ringde och frågade om vi ville/kunde komma tidigare (utan extra kostnad). Sympatiskt.
Ja, känner att jag måste lägga in min vanliga milda protest mot att det skulle vara svårt att utnyttja Zermatts liftsystem vid boende i Cervinia.

Visst förstår jag att det är en sak om det är en familjeresa där åkningen sker tillsammans med barn och inte alla är lika snabba eller kan åka samtliga pistade nerfarter. Då blir det att anpassa.

Men är det en lite äldre och mer homogen grupp med vanlig svensk åkvana så hinner man lätt med att åka snart sagt alla nedfarter i Zermatt på en dag!
Sovras det en smula bland nerfarterna kan man också åka ner till byn Zermatt och titta på hästdroskorna!
Eller sätta sig bakom Iglu-bar och titta på typ 10 st 4000 meterstoppar.
Det är synd att Schweizerfrancen är så dyr för oss nu...

Frågor om Cervinia
Ja, känner att jag måste lägga in min vanliga milda protest mot att det skulle vara svårt att utnyttja Zermatts liftsystem vid boende i Cervinia.

Visst förstår jag att det är en sak om det är en familjeresa där åkningen sker tillsammans med barn och inte alla är lika snabba eller kan åka samtliga pistade nerfarter. Då blir det att anpassa.

Men är det en lite äldre och mer homogen grupp med vanlig svensk åkvana så hinner man lätt med att åka snart sagt alla nedfarter i Zermatt på en dag!
Sovras det en smula bland nerfarterna kan man också åka ner till byn Zermatt och titta på hästdroskorna!
Eller sätta sig bakom Iglu-bar och titta på typ 10 st 4000 meterstoppar.
Det är synd att Schweizerfrancen är så dyr för oss nu...
Håller med Kappakomplett!

Vi hade inga problem att ta oss bort till Kumme Gondolen (Rothorn) från Cervina. Vi va väl 10-20 min sena till liftöppningen i Cervina (Creatz). Sen åkte vi bort mot Zermatt. Vi åkte ändå upp till Gornergrath först och sen via Blauherd till Kumme. På hemvägen stanna vi på Iglu-bar och tog en öl och njöt av solen i ca 1tim. Hade god tid på oss med sista 3S liften upp till Klien Matterhorn. Va tillbaka i Cervina med god marginal.

Frågor om Cervinia
Jag tittade på pistkartan, och Testa 1 liften som fanns när jag var där och åkte några gånger på 90-talet verkar inte finnas kvar?
Kan man då inte ta sig från SB Furgsattel till Testa 2 och på så vis nå Teodulpass?
Ända vägen tillbaka till Cervinia går via Klein Matterhorn?

Om man missar sista turen eller Klein Matterhorn stängs pga dåligt väder, så blir det dyrt att ta sig tillbaka till Cervinia.

Frågor om Cervinia
Jag tittade på pistkartan, och Testa 1 liften som fanns när jag var där och åkte några gånger på 90-talet verkar inte finnas kvar?
Kan man då inte ta sig från SB Furgsattel till Testa 2 och på så vis nå Teodulpass?

Om man missar sista turen eller Klein Matterhorn stängs pga dåligt väder, så blir det dyrt att ta sig tillbaka till Cervinia.
Ja, noterat det också när jag tittat på pistkarta på senare tid. Oväntat tycker jag.

Frågor om Cervinia

Det finns förnärvarande två sätt att ta sig över till Zermatt från Cervinia. Antingen kabinbanan upp till Testa Grigria. Eller stolsliften Bontadini till Thedul pass. Från Zermatt till Cervinia måste du ta 3S från Troknersteg till Klein Matterhorn. Därifrån kan vi välja att åka till vänster om kabinbanan vid Testa Grigria, ner för pist 7. Eller också höger vid Testa Grigria och åka över vid Theodul pass.

Så missar man sista liften från Troknersteg till Klein Matterhorn så är man torsk. Då har man en taxi resa på 3-4 timmar framför sig. Dessutom ca 400 euro fattigare. Om man skall tillbaka till Cervinia. Nästan bättre och hyra ett rum för en natt i Zermatt då.

Frågor om Cervinia
Det finns förnärvarande två sätt att ta sig över till Zermatt från Cervinia. Antingen kabinbanan upp till Testa Grigria. Eller stolsliften Bontadini till Thedul pass. Från Zermatt till Cervinia måste du ta 3S från Troknersteg till Klein Matterhorn. Därifrån kan vi välja att åka till vänster om kabinbanan vid Testa Grigria, ner för pist 7. Eller också höger vid Testa Grigria och åka över vid Theodul pass.

Så missar man sista liften från Troknersteg till Klein Matterhorn så är man torsk. Då har man en taxi resa på 3-4 timmar framför sig. Dessutom ca 400 euro fattigare. Om man skall tillbaka till Cervinia. Nästan bättre och hyra ett rum för en natt i Zermatt då.
Kan nämna att jag 1995 råkade ut för just det när jag bodde en vecka i Cervinia. Missade sista liften och bokade ett rum i Zermatt. Sen ringde jag resebyrån och bokade in en vecka i Zermatt direkt efter (utan att åka hem emellan alltså). Zermatt var på den tiden, med styrd växelkurs, relativt billigt eller åtminstone väldigt prisvärt och den trevligaste Alpbyn jag hade sett då, och kanske fortfarande har gjort.

Frågor om Cervinia

Dumt att plocka bort Testa 1, när den fanns så kunde man ”släplifta” sig tillbaka om Klein Matterhorn skulle råka vara stängd.

Frågor om Cervinia
Verkar försvunnit inför 2022 enligt äldre pistkartor. Oklart varför, blir ju mer väderkänsligt. Kanske har det att göra med glaciärens tillbakagång att göra? Inte längre relevant lift för sommaråkningen, och liftstolparna mer påverkade i gränsland glaciär/barmark? Minns inte att den störde någon pist, men kanske var det så att man korsade liftgatan på väg utför och man ville bli av med den situationen?

Frågor om Cervinia
Verkar försvunnit inför 2022 enligt äldre pistkartor. Oklart varför, blir ju mer väderkänsligt. Kanske har det att göra med glaciärens tillbakagång att göra? Inte längre relevant lift för sommaråkningen, och liftstolparna mer påverkade i gränsland glaciär/barmark? Minns inte att den störde någon pist, men kanske var det så att man korsade liftgatan på väg utför och man ville bli av med den situationen?

Ja, det minns jag var ett smärre problem, att korsa ankarliften. Man stog också och frös i den, tog en evighet. Men visst var det bra att ha.
Kanske resonerade man så att den nya liften från Trockerner Steg upp till Klein Matterhorn var (gissar jag) mindre vindkänslig och att det därför fick räcka med den?

Frågor om Cervinia
Ja, det minns jag var ett smärre problem, att korsa ankarliften. Man stog också och frös i den, tog en evighet. Men visst var det bra att ha.
Kanske resonerade man så att den nya liften från Trockerner Steg upp till Klein Matterhorn var (gissar jag) mindre vindkänslig och att det därför fick räcka med den?
Den nya liften är väl en 3S-gondol?
De är betydligt vindstabilare än vanliga gondoler. Men oavsett det så är det i riktigt dåligt väder på vintern inte roligt att behöva åka upp och skida från 3820 möh för att komma tillbaka till Cervinia. Med Testa-liftarna behövde man bara ta sig förbi Teodulpass 3300 möh.

Frågor om Cervinia
Den nya liften är väl en 3S-gondol?
De är betydligt vindstabilare än vanliga gondoler. Men oavsett det så är det i riktigt dåligt väder på vintern inte roligt att behöva åka upp och skida från 3820 möh för att komma tillbaka till Cervinia. Med Testa-liftarna behövde man bara ta sig förbi Teodulpass 3300 möh.
Ja, det var en bra reserv!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp