Hur skulle ni spendera 15 000 - 20 000 KR på skidutrustning?

PCuison

Medlem
Tjena!

Ska iväg och säsonga i St Anton i december och har en budget på runt 15-20k som jag kan läggas på skidutrustning, alltså skidor, bindningar och pjäxor. Är en avancerad skidåkare som gillar att åka offpist gillar även att hoppa och trixa. Det kommer att göras ett par toppturar under säsongens gång också. Jag riktar mig efter ett par all mountain skidor. Vad skulle ni rekommendera för skidor, bindningar och pjäxor

Pjäxor är det du bör satsa på. Skulle rekommendera att köpa dem på plats, för att kunna justera dem genom säsongen. Gällande skidor och bindningar skulle jag hålla koll på köp & sälj-sidan här, och hade nog siktat in mig på typ ett par shift monterade på något lagom brett, typ mellan 100-110 mm i midjan. Det funkar alldeles utmärkt för en säsongare.

Pjäxor är det du bör satsa på. Skulle rekommendera att köpa dem på plats, för att kunna justera dem genom säsongen. Gällande skidor och bindningar skulle jag hålla koll på köp & sälj-sidan här, och hade nog siktat in mig på typ ett par shift monterade på något lagom brett, typ mellan 100-110 mm i midjan. Det funkar alldeles utmärkt för en säsongare.
Tack för infon! Ska till Alpingaraget imorgon och kolla lite skidutrustning. Ska man lägga ner mest pengar på pjäxor och vad för typ av pjäxor tycker ni? Hybrid, Topptur eller något annat

Har du inkluderat lavinutrustning i de pengarna?

Om det redan finns så går du till en bra pjäxbutik och får hjälp med pjäxor och resten löser du begagnat.
Är inte så insatt på lavinutrustning, alltså vad man ska köpa för något. Har du några tips?

Är inte så insatt på lavinutrustning, alltså vad man ska köpa för något. Har du några tips?
Ett kit likt det här:

Ett kit likt det här:
Och utöver utrustningen; se till att gå kurs(er) så att du vet hur du ska bedöma lavinrisker och använda utrustningen. Framför allt på hösten brukar det dyka upp både längre och kortare möjligheter även om man inte bor precis vid ett berg.

Skidor, pjäxor, bindningar = Salomon QST98, S/PRO BOA, Shift 2
Kläder & airbag = Mammut, vilket som egentligen.

Typ så.

Jag skulle aktivt leta efter så mycket begagnat som möjligt (förutom pjäxorna) om du är lite om dig och kring dig så kanske du kan få till det så att det blir två par skidor. Ett par med shiftbindningar och ett par för mer lek/hopp eller AM skidor med mer fokus på pist beroende på vad du vill fokusera på mest... att kunna ha kul på berget dagar då det inte snöat på 14 dar känns ju också viktigt.

har bra pris på skidor & bindningar

Senast ändrad:
Pjäxor är dyrt och lär ta halva budgeten, så där blir det nog bara ett par. Hitta ett pr grymma hybridpjäxor med tillräckligt bra gåläge, typ Hawx XTD eller Cochise.

precis släpa dig till Jennewein sport då du landat i Anton. ( reservera 700€)
Köp utan vidare ett lavinkit om du inte har. Sen lämnar nog inte mycket kvar till skidor o kläder så köp begangnat om möjlit

Tillbaka
Topp