[Artikel] Myoko Kogen är japans "Little Australia"

Redaktionen

Aktiv medlem
DSC5937-Redigera-1000x667.jpg

Du vill till Japan och uppleva det legendariska vita pudret. Du vill inte uppleva liftköer och överbefolkade skidorter, men samtidigt ha ett någorlunda stort område att åka på. Har du idol-poster på Crocodile Dundee eller Chris Hemsworth hängandes he

Läs hela artikeln:

Häftigt! Måste bocka av Japan någon gång snart.

Fascineras alltid över hur hela västra Stilla Havet ses som en region; där det är självklart för australiensare att åka och säsonga i Japan. Och hur Kina är Australiens största exportmarknad.
Det är kortare flygresa mellan Stockholm & Peking än mellan Peking & Sydney. Geografi är lustigt ibland. :)

Nog blir man lockad att åka till Japan när man läser såna här reportage. Men min ekonomi och miljösamvete säger nej 🙅.

Innan man ens funderar på Japow kan man ju utforska puderhålorna i vårt grannland:
Röldal, Voss, Myrkdalen, Sogndal, Hafslo, Solheisen, Stranda mfl (då kan man åka när prognosen lovar ❄️❄️❄️)

Har gjort mitt enda Japanbesök i Myoko, bodde då i Akakura, vilket var kanon, gott om trevliga restauranger och pubar med fantastisk närproducerad IPA.
Myoko-kogen verkade heldött som nämns.
Vi lyckades pricka de sämsta snöförhållandena på 40år, jan. 2020
Åkte till Suginohara första dagen för att möta ett stängt system pga regn, Akakuro Kanko var dock öppet med blötsnö i luften, så offpist var inte att tänka på.

Vi tyckte bäst om Suginohara som har Japans högsta fhm med 900m isch, med mer snö så hade all jävla bamubusly täckts, Lotte Arai besökte vi efter ett toppdump, lite småkul ställe som är rätt knäppt, speciellt stolsliften i nedersta barnbacken som vi fick staka oss ner för på de få snöfläckarna. Men kan rätt lätt gå upp till toppen och få lite fin ravinåkning.

Skidhyra funka bra i Akakura, kunde byta till ett par Ripstick 116 när det börja snöa.
20200108_144442.jpg
20200110_152120.jpg
20200110_112632.jpg

Nog blir man lockad att åka till Japan när man läser såna här reportage. Men min ekonomi och miljösamvete säger nej 🙅.

Innan man ens funderar på Japow kan man ju utforska puderhålorna i vårt grannland:
Röldal, Voss, Myrkdalen, Sogndal, Hafslo, Solheisen, Stranda mfl (då kan man åka när prognosen lovar ❄️❄️❄️)
Du borde prova en gång. Vår bästa skidupplevelse någonsing. Jag tänker jag och frugan borde göra ännu en resa dit innan vi dör. Bästa skidåkningen du kan nå, en så jätte rolig by du kan aldrig se i Europa (en tidsresa till 60-70-talet), så mycket snö, att du skall inte jämföra Myoko till nån Norge hål. Och billigt där också!

Har alltid tyckt det är märkligt. Folk drar dit andra drar. Kolla bara. Alla hamnar i Japan, Åre, Engelbeg, Andermatt, St Anton,Valdisere, Val Thorens plus några amerikanska anläggningar.

Den bästa pudren är den som håller länge och utan stress. Extra stor fördel för samtliga skidåkare borde vara om man minimerar sin klimatpåverkan. Men att inte åka dit andra åker kräver ju faktiskt lite research från influensers och redaktörer.. ;) Och det säljer säkerligen inte.

Den bästa pudren är den som håller länge och utan stress. Extra stor fördel för samtliga skidåkare borde vara om man minimerar sin klimatpåverkan. Men att inte åka dit andra åker kräver ju faktiskt lite research från influensers och redaktörer..
Ja, men om det kommer varje dag en meter snö till, man behöver inte stressa sig så mycket. När vi var i Japan, vi kunde åka varje dag urört puder nästan mitt i skidområden. Om man vill minimera sin "klimatpåverkan", då är det ju bäst att stanna hemma.

Ja, men om det kommer varje dag en meter snö till, man behöver inte stressa sig så mycket. När vi var i Japan, vi kunde åka varje dag urört puder nästan mitt i skidområden. Om man vill minimera sin "klimatpåverkan", då är det ju bäst att stanna hemma.
Ja, eller stanna längre på den platsen man är på. Inte dra till Japan 1-2 veckor.

Ja, eller stanna längre på den platsen man är på. Inte dra till Japan 1-2 veckor.
Många ännu arbetar, fast jag vet att det är inte på toppen av prioritetslistan hos nuförtidens unga människor. Ja, efter kanske 10 år kan jag stanna längre på platsen, när jag har pensionerat. Men jag tänkte nog jobba till 67.

Många ännu arbetar, fast jag vet att det är inte på toppen av prioritetslistan hos nuförtidens unga människor. Ja, efter kanske 10 år kan jag stanna längre på platsen, när jag har pensionerat. Men jag tänkte nog jobba till 67.
En skidåkare med japanambitioner lägger väl majoriteten av sin semester på vintern? :)

En skidåkare med japanambitioner lägger väl majoriteten av sin semester på vintern? :)
Ja, just så. Många arbetare har råd för 1-2 veckors vinterlov, men inte längre. Var jobbar du? När jag tar min 10 dagar vinterlov, jag vill ha nästan garanterad bra snö. Japan kan bjuda det på mig. Norge eller Sverige kan inte göra det.

Snödjup

Tillbaka
Topp