Intuition eller zipfit?

Jonny_hardcore

Aktiv medlem
Intuition eller zipfit?
Är på jakt efter nya liners/inneskor pga mina nuvarande är trötta och har packat ihop helt. Funderar på att köra antingen Intuition eller Zipfit. Är det nån som ha erfarenhet av dem båda och kan ge tips på vad man ska välja?

Senast ändrad:
Intuition eller zipfit?
Lägg gärna till Atomics Mimic-innersko där också. Många tycker att den är bättre än Intuition och Zipfit. Jag har den själv och är väldigt nöjd.
Funderar på att testa ett par mimic till mina k2 recon mv. Är det hawx prime man ska gå på för en mv pjäxa utan gåläge ?

Intuition eller zipfit?
Jag kör Zipfit Gara HV i mina Atomic Hawx Prime 130. Funkar kanon! Sitter ”som en handske” på foten. Jag har sprutat i ett halvt rör med Zipits OMFIT (korkleran) i hälgreppet på höger/vänster sida i varje innersko, dvs tot 2 rör. Sköna och grymt hälgrepp!!

Intuition eller zipfit?
Har precis skaffat zipfit. Jävlar vilken skillnad det blev. Är helt såld. Nu läggs det ned seriösa carves som gör djupa raviner i pisten. Rekommenderar till alla

Senast ändrad:
Intuition eller zipfit?
Förlåt om jag kastar in en fackla här. Men när jag kollar på priserna för Zipfit så ligger de på 5200 kr typ. Är det så stor skillnad? Står här i valet om man ska köpa nya pjäxor eller bara byta linern. Pjäxorna har ca 150+ åkdagar i dagsläget. Köper man nya Atomic t.ex så får man ju en mimic-liner och ett par nya skal. För 10' kr dock. Skulle vara intressant och veta hur övriga resonerar. :)

Intuition eller zipfit?
Jag hade sneglat ett tag på ZipFit eller formgjutna. Fick tag på ett par begagnade ZipFit här på freeride. Har åket totalt 2 veckor med dem och fyllt på med kork på olika ställen. Åkte i Tignes förra veckan och bara njöt hur bra det kändes. Rekommenderas varmt, men det krävs lite trixande och korken är inte billigt med frakten.

Senast ändrad:
Intuition eller zipfit?
Förlåt om jag kastar in en fackla här. Men när jag kollar på priserna för Zipfit så ligger de på 5200 kr typ. Är det så stor skillnad? Står här i valet om man ska köpa nya pjäxor eller bara byta linern. Pjäxorna har ca 150+ åkdagar i dagsläget. Köper man nya Atomic t.ex så får man ju en mimic-liner och ett par nya skal. För 10' kr dock. Skulle vara intressant och veta hur övriga resonerar. :)
Vad?

4500? Var hittar du de för så mycket som 5200?

Intuition eller zipfit?
Vad?

Skistore har två storlekar i lager.
På zipfit hemsida kostar de 450 euro.

Intuition eller zipfit?
Vad?

Kollade på deras hemsida på de liners som verkar passa mig. 450€ = 5189 kr. Sen verkar ju då korken kosta en del om man ska modda men det kanske följer med i paketet?

Mest intresserad om det är värt att köp för ett par skal som redan har 150+ skiddagar. 😊

Intuition eller zipfit?
Kollade på deras hemsida på de liners som verkar passa mig. 450€ = 5189 kr. Sen verkar ju då korken kosta en del om man ska modda men det kanske följer med i paketet?

Mest intresserad om det är värt att köp för ett par skal som redan har 150+ skiddagar. 😊
Det beror på, hur villig är du att byta ut delar som blir slitna för att behålla skodelen av skalet? En bättre fråga kanske är hur besvärliga fötter du har? De pjäxor jag kasserade senast hade många hundra dagar på sig, bakkappa, tungor och innerskor var bytta i olika omgångar (innerskor går som bekant åt) men skodelen av skalet var det samma som dag ett.

Intuition eller zipfit?
Upplever mina fötter som rätt struliga. Men allt är väl relativt antar jag. Testade Atomic senast och kände att den nog skulle sitta rejält mycket bättre än Strider. Men det ju alltid så jädra svårt att veta i butik. Zipfit har fått sjukt bra omdömen av så många så man blir lite sugen på att testa. När det kommer till skalet så påstår en del att skalet håller för mellan 200-300 dagar nu för tiden. Sen tappar det sin flex. 🤷‍♂️

Intuition eller zipfit?
Jag köpte mina Garas på Skidsport Åre, 4.500kr inkl hjälp med kork och anpassning. Jag har aldrig suttit fast så bra, så bekvämt i ett par pjäxor som nu. Visst är det dyrt men det är värt varenda krona.

Intuition eller zipfit?
Upplever mina fötter som rätt struliga. Men allt är väl relativt antar jag. Testade Atomic senast och kände att den nog skulle sitta rejält mycket bättre än Strider. Men det ju alltid så jädra svårt att veta i butik. Zipfit har fått sjukt bra omdömen av så många så man blir lite sugen på att testa. När det kommer till skalet så påstår en del att skalet håller för mellan 200-300 dagar nu för tiden. Sen tappar det sin flex. 🤷‍♂️
Om du har ett skal som har en del jobb på sig, sitter fruktansvärt bra, du av en eller annan anledning trivs oerhört bra med eller bara vill ha något bättre/bekvämare/stadigare så är det värt att ha andra innerskor i pjäxorna imho. Personligen kör jag intuition, har en del andra innerskor (inklusive sprutade) men trivs bäst med dem. Dock har jag inte testat zipfit

Intuition eller zipfit?
Lånar tråden lite. Mina Zipfits blir helt omöjliga att kliva i efter att de stått still oanvända ett tag. Blir ett smärre träningspass varje dag när pjäxorna ska på. Har försökt att kliva i liners först innan jag sätter ner foten i skalet - funkar ej. Nån som har andra tips?

Intuition eller zipfit?
Lånar tråden lite. Mina Zipfits blir helt omöjliga att kliva i efter att de stått still oanvända ett tag. Blir ett smärre träningspass varje dag när pjäxorna ska på. Har försökt att kliva i liners först innan jag sätter ner foten i skalet - funkar ej. Nån som har andra tips?
Har 2 olika ZipFits och det har funkat bra. Hittade lite tips på ett nätforum om att tejpa på skalet samt skon. Tejpade baksidan längst med från toppen till en bit under sulan med Gorilla-tejp, även skalet har fått tejp på motsvande sätt så att inget hakar upp sig när man kliver i. Tejpen har får lite silikonspray för att glida lite bättre. Nu är det bara att glida ner och ur skalet.

Har även provat https://www.zipfit.com/en-EU/shop/accessories/ski-boot-horn, tycker det var mer bök med den.

Intuition eller zipfit?
Har 2 olika ZipFits och det har funkat bra. Hittade lite tips på ett nätforum om att tejpa på skalet samt skon. Tejpade baksidan längst med från toppen till en bit under sulan med Gorilla-tejp, även skalet har fått tejp på motsvande sätt så att inget hakar upp sig när man kliver i. Tejpen har får lite silikonspray för att glida lite bättre. Nu är det bara att glida ner och ur skalet.

Har även provat https://www.zipfit.com/en-EU/shop/accessories/ski-boot-horn, tycker det var mer bök med den.
Ah, ok, så du kör med metoden att kliva i liners först sen skal? Men med tejpen för minska friktion?

Intuition eller zipfit?
Jag hade sneglat ett tag på ZipFit eller formgjutna. Fick tag på ett par begagnade ZipFit här på freeride. Har åket totalt 2 veckor med dem och fyllt på med kork på olika ställen. Åkte i Tignes förra veckan och bara njöt hur bra det kändes. Rekommenderas varmt, men det krävs lite trixande och korken är inte billigt med frakten.

Är stödet åkningsmässigt betydligt bättre i ett par zipfit jämfört med sidas alt atomics? Antar bara att de två senare är mer bekvämare. Zipfit ser ju ut att vara en rejäl sak, nästan som två pjäxor i en :)

Intuition eller zipfit?
Är stödet åkningsmässigt betydligt bättre i ett par zipfit jämfört med sidas alt atomics? Antar bara att de två senare är mer bekvämare. Zipfit ser ju ut att vara en rejäl sak, nästan som två pjäxor i en :)
Zipfit är lika smidig som vilken liner som helst. Förutom att den ger överlägset grepp och bekvämlighet

Intuition eller zipfit?
Kan inte uttala mig om Sidas eller Atomics. Jag har alltid haft problem att hitta pjäxor utan att behöver gör flera besök till en bootfitter, som ändå inte har blivit riktigt bra. Med ZipFit kan jag själv justera linern efterhand som jag behöver, har idag inga som helst problem med tryckpunkter och har ett fantastiskt hälgrepp.

Intuition eller zipfit?
Är det någon som provat hur stor skillnad det är mellan gara hv och lv? Jag har ett par Atomix hawx XTD ultra och utifrån zipfit guide ska jag ha lv men samtidigt har jag smala underben. Jag har dock hög fotrygg och lite bredare framfot. Jag kommer behöva beställa så ingen möjlighet att prova.

Intuition eller zipfit?
Är det någon som provat hur stor skillnad det är mellan gara hv och lv? Jag har ett par Atomix hawx XTD ultra och utifrån zipfit guide ska jag ha lv men samtidigt har jag smala underben. Jag har dock hög fotrygg och lite bredare framfot. Jag kommer behöva beställa så ingen möjlighet att prova.
Jag har plattfot och smala underben. Kör med Gara HV. Sitter som en smäck

Intuition eller zipfit?
Zipfit är mycket dyra. Du får nog 4 intuition för samma pengar för tillfället
:)

1737719396328.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp