Vad gjorde du med din utrustning idag?

Hemmagjord pelott till mina gjutna sulor.

Misstänkt Mortons neurom på vänsterfoten. Fick tips om breda skor och ett specialinlägg från Team Olmed på Södermalm. Notera bulan i fotvalvet.

Det var skönt i gympadojorna, så nu testar jag att göra något liknande med mina gjutna pjäxsulor.

Bilagor

• 20240404_125224.jpg
    20240404_125224.jpg
    590.5 KB · Besök: 96
Passa på att (nöd) kela lite

Bilagor

• IMG_20240418_213851.jpg
    IMG_20240418_213851.jpg
    84.2 KB · Besök: 132
  • IMG_20240418_213846.jpg
    IMG_20240418_213846.jpg
    100.4 KB · Besök: 131
Tänkte jag skulle dra ut och segla lite kite en sista dag innan snön smälter bort för mycket, men trots att jag hade nog vind för att segla upp på toppen i bakgrunden står jag nu här och ser dum ut och hoppas att det börjar blås igen så att jag slipper huda hem...
1000004107.jpg

Tänkte jag skulle dra ut och segla lite kite en sista dag innan snön smälter bort för mycket, men trots att jag hade nog vind för att segla upp på toppen i bakgrunden står jag nu här och ser dum ut och hoppas att det börjar blås igen så att jag slipper huda hem...
Visa bilaga 32393
Just precis därför jag spelade discgolf idag istället.
Inga frågor om hur det gick, okej!

Tog idag beslut att byta ut mina alldeles för gamla pjäxor (som egentligen fortfarande funkar och sitter perfekt, men bättre att byta innan dom slutar funka på 3200 meters höjd så att säga).

Lärde mig också att gamla pjäxor som stått i vardagsrummet i solsken några dagar, efter ett tag kommer kräva aktivt ingrepp av luftrenare. Tog en bra stund att hitta källan till odören, och nej, det var ingen råtta som hade krupit in och dött där.

Skidutrustningen har jag väl inte gjort så jäkla mycket med, men flyttade runt den under projekt efterisolera garage, och då fick det bli en liten bild när allt ändå stod så prydligt samlat!

Visa bilaga 33034
Vackert 😍
Att ta en bild på laggen mitt i sommaren tyder på ett visst skidsug.
Håll ut, du är inte ensam därute.
Längtar ⛷️

Skidutrustningen har jag väl inte gjort så jäkla mycket med, men flyttade runt den under projekt efterisolera garage, och då fick det bli en liten bild när allt ändå stod så prydligt samlat!

Visa bilaga 33034

Ser dina Opinion 108... finns ett annat par till salu här på köp och sälj med STH14-bindning (jag hudar icke). Tror du att de skulle passa som snälla offpistskidor (mest pistnära resort-åkning med familj i alperna etc) för en självlärd 60-talist? Mina Soul 7 är litet för snälla och mjuka. De är ju litet gamla men de som testat verkar gilla dem förutom att de är litet tunga.

Ser dina Opinion 108... finns ett annat par till salu här på köp och sälj med STH14-bindning (jag hudar icke). Tror du att de skulle passa som snälla offpistskidor (mest pistnära resort-åkning med familj i alperna etc) för en självlärd 60-talist? Mina Soul 7 är litet för snälla och mjuka. De är ju litet gamla men de som testat verkar gilla dem förutom att de är litet tunga.
Har haft 108 charger (samma skida men ett lager titanal tror jag), mycket bra skida som klarar hög fart och stora svängar. Utan metall så borde de ju passa din åkning, men jag tror det är ett ganska stort steg upp från Soul 7 ändå.

Jag klickade hem ett par QST 106 med Atomic Warden bindningar från Conrad för 500 Eurosar i våras. De är lättåkta som alla QST modeller, och är de bra nog för Anders Wingqvist så räcker de mer än väl för dig och mig.
Kan vara värt att kolla om de fortfarande finns till budgetpris.

Jag klickade hem ett par QST 106 med Atomic Warden bindningar från Conrad för 500 Eurosar i våras. De är lättåkta som alla QST modeller, och är de bra nog för Anders Wingqvist så räcker de mer än väl för dig och mig.
Kan vara värt att kolla om de fortfarande finns till budgetpris.

Eller så slår du till på ett par Ogso så klart ;)
Nån av dessa med
och med ett par gul-svarta Griffon så har du ett svårslaget pris för helt nya skidor

Gäsp!
Kanske dags att släppa sargen och gå vidare i livet?

Gäsp? Du kanske bara är uppe för sent? 😉
Om man köper nya skidor för 550 euro till frugans födelsedag så vill man ha dem korrekt monterade. Det var det enda SportBittl behövde göra, och sedan skicka i väg dem och ta betalt (i förväg förstås).
Men de klarade tyvärr bara av två av de tre, och de tyckte sedan att jag borde nöja mig med det, vilket kan vara bra att veta. Om du hade fått så snorkiga nonsens-svar från en kundtjänst så hade du också velat meddela andra. Dessutom får SportBittl också en massa positiv gratisreklam här, även av mig. Konsumentmakt funkar bara om man orkar utöva den.

Men visst, det kanske är tjatigt att höra om. Fair enough.

Jag har faktiskt monterat en del bindningar i min ungdom men monterar helst inte i onödan om bindningar på skidor som är sprillans nya. Särskilt inte om de rätta hålen delvis skulle överlappa de gamla som SportBittl slarvigt borrat snett.
Det var nog främst därför de inte ville ta tillbaka dem.

Frugan åker på dem och är nöjd ändå, men hon känner sidoskillnad, dvs snedmonteringen känns bara som något negativt när hon har skidorna vänster/höger på ett sätt men inte på det andra. Plus att jag inte känner att jag med gott samvete när den dagen kommer kan sälja dessa skidor med sneda bindningar vidare utom möjligen till någon ovän (men jag har ingen sådan f.n.) eller med rejäl rabatt. Också det vet Sport-Bittl, förstås.

Senast ändrad:
Gäsp? Du kanske bara är uppe för sent? 😉
Om man köper nya skidor för 550 euro till frugans födelsedag så vill man ha dem korrekt monterade. Det var det enda SportBittl behövde göra, och sedan skicka i väg dem och ta betalt (i förväg förstås).
Men de klarade tyvärr bara av två av de tre, och de tyckte sedan att jag borde nöja mig med det, vilket kan vara bra att veta. Om du hade fått så snorkiga nonsens-svar från en kundtjänst så hade du också velat meddela andra. Dessutom får SportBittl också en massa positiv gratisreklam här, även av mig. Konsumentmakt funkar bara om man orkar utöva den.

Men visst, det kanske är tjatigt att höra om. Fair enough.

Jag har faktiskt monterat en del bindningar i min ungdom men monterar helst inte i onödan om bindningar på skidor som är sprillans nya. Särskilt inte om de rätta hålen delvis skulle överlappa de gamla som SportBittl slarvigt borrat snett.
Det var nog främst därför de inte ville ta tillbaka dem.

Frugan åker på dem och är nöjd ändå, men hon känner sidoskillnad, dvs snedmonteringen känns bara som något negativt när hon har skidorna vänster/höger på ett sätt men inte på det andra. Plus att jag inte känner att jag med gott samvete när den dagen kommer kan sälja dessa skidor med sneda bindningar vidare utom möjligen till någon ovän (men jag har ingen sådan f.n.) eller med rejäl rabatt. Också det vet Sport-Bittl, förstås.
Inte så illa menat som det var sagt!
Dåligt av Bittl!
Jag köper lösa delar av tysken och monterar själv för att slippa det härjet om det blir fel.
Bättre lycka nästa gång!

Vackert 😍
Att ta en bild på laggen mitt i sommaren tyder på ett visst skidsug.
Håll ut, du är inte ensam därute.
Längtar ⛷️
Har nog (nästan) alltid lite skidsug, men den här sommaren har varit extra utmanande eftersom jag har dragit på mig något hälsporreliknande skit som gör att jag inte kan springa och klättra som jag vill...
Det beror på vad du menar med snälla - som redan nämnts är det (efter min magkänsla) ett ganska stort steg upp från Soul 7, men där lägger jag in brasklapp på att det var typ 10 år sen jag sist provat Rossi-skidor. Jag skulle själva karakterisera Opinion 108:orna som lättåkta så länge man har lite fart med sig. Vill man svänga runt varje träd i skogsskidåkning är det definitivt inte rätt skida IMO. Det GÅR om nöden kräver det, men det är inte skidans starka sida och där finns det betydligt trevligare och roligare saker utan att vara fullt så snällt som min erfarenhet säger att Rossi-skidor är.

Ser också att skidorna jag misstänker du pratar om är 193 långa. Jag är 180cm/80kg ca och kör 186:or, 193:or tror jag skulle väldigt rejäla för mig i alla fall.

Eller så slår du till på ett par Ogso så klart ;)
Nån av dessa med
och med ett par gul-svarta Griffon så har du ett svårslaget pris för helt nya skidor
Är dessa beprövade av någon här? Rejält sugen på diablen..

Tillbaka
Topp