Vad gjorde du med din utrustning idag?

Det var som fan... Går det att köpa rakt från fabriken? Skickar man ett mail då? Kan hända att jag känner en och annan norrman som kan vara intresserad, i vilket fall jag bara kan referera dem tänker jag.

Hoppas att mina egna ska hålla länge nog att jag inte behöver köpa fler par ;)

Men synd som sagt, är en helt jävla fenomenalt bra nordnorgeskida!
Nu ska man ju inte syssla med smygreklam på forumet men jag finns på PM i vilket fall som helst.

Eftersom nån på Gin var full när de designade sina förvaringspåsar till Shaman-serien (eller i alla fall inte tänkte långsiktigt nog för att inse att man gärna förvarar foilkites tillsammans med en dedikerad bar) så har jag sytt en ny packpåse till 9 kvm-kiten. Det blev inte perfekt, men definitivt tillräckligt bra för att användas och vara bättre än påsen som följde med!

Om jag gör en ny ska jag göra den lite lite kortare, men diametern blev nog ganska bra, sen blev det några nyp insydda i bottencirkeln, men det funkar.

Takeaways: Mönstret jag hittade var bra. Att sy cirklar är svårt.

Untitled.jpgUntitled2.jpgUntitled3.jpgUntitled4.jpg

Jag fick denne skida på mitt arbetsbord i skidverkstaden. Tog bara loss bindningen och avaktiverade skidparet på våra hyrskidsinventarier. Hann tyvärr inte fråga kunden vad som hade hänt för det var en annan som hade mötet med denne person. Hade väckt samma fråga som du annars. Man måste ha åkt tvärt in i ett träd, en sten eller i en vägg, men detta blir nog ett stort frågetecken för oss.
Oj, hur har du lyckats med det där? Även om du får fast belaget, är verkligen resten av skidan bra? 😀

Varför inte med pappersmall? Eller hur fort tycker du att det ska gå?
Det tar mig nästan lika lång tid att beskriva hur jag gör, som att göra det… Har inte jobbat med pappersmallar, men gjort en egen mall i 3 mm plexiglas med rätt hålbild och centerlinje. Ett av momenten som tar mycket tid är att hitta exakt längsgående centerlinje på skidan. Ett annat är att montera efter specifik sullängd. Men pappersmallen kanske gör delar av jobbet åt mig. Brukar montera upp tån i en träregel, sätta i pjäxan och märker upp center på skon. Monterar därefter häldelen. När jag monterar ur bindningen ur träregeln kan jag ta hyfsade mått för tå- respektive häldel i förhållande till skons centerlinje. Dessa mått för jag sedan över på skidan. Ja du hör. Jag är ett nervvrak 2 timmar senare.

Fick inte ha arbetsbänken framme bara för att vi har gäster. Va, en del har konstiga prioriteringar (min fru).
På med ett par Alpinist 10 på ett par Blaze 86.
Inte den lättaste kombon, men blazen är en kul skida som ger igen ner.
Skida/bindning 1860gr
Pjäxa moddad med booster 1282gr
Hoppas dom åker hem snart så jag får ta fram bänken igen 😂😉

Bilagor

• IMG_9242.jpeg
    IMG_9242.jpeg
    1.4 MB · Besök: 100
  • IMG_9243.jpeg
    IMG_9243.jpeg
    1.2 MB · Besök: 97
Packade. Kanske lite optimistiskt med fetingar på en alpresa (Engelberg) men jag sålde precis mina gamla Ranger 102 FR (alldeles för billigt, underskattade värdet på Cast) och ser man till utfallet på mina senaste resor så borde det rent statistiskt bli puder denna gång.
20241231_134418.jpg

Packade. Kanske lite optimistiskt med fetingar på en alpresa (Engelberg) men jag sålde precis mina gamla Ranger 102 FR (alldeles för billigt, underskattade värdet på Cast) och ser man till utfallet på mina senaste resor så borde det rent statistiskt bli puder denna gång.
Visa bilaga 36221
Snö, men även vind och eventuellt regn upp en bit, på väg före helgen. Runt 115 mm perfekt i Engelberg.(y) När man kör över 1000 fhm i ett åk så hinner man träffa på massa olika sorters snö så bra med flyt och stabilitet. Fast klart, när det är puder hela vägen räcker ju 102. ;)

Jag har haft ett par Salomon Quest 92 185cm som jag har tyckt att, med montering på recommended, kändes fel på alla sätt (för långa offpist i tung snö, med för lång tail och "död" känsla vid piståkning). Så istället köpte jag förra året ett par kortare Head Kore 105 177cm som fick ta över Shift bindningarna. Kortare, bredare, mer livlig i skog och dessutom mer hanterlig med barnen i backen.

Parallellt så har tanken gnagt om inte Questen skulle kunna funka mer för lek i och ur pist när det är lite uppkört, bara de fick en mer traditionell montering så det går att driva på dem. De har trots allt en del camber. Så, jag åkte iväg på kvällen idag till lokala Stadium och köpte ett par Salomon Strive, som nu har monterats på vad som ser bra ut, efter en hel del "eyeballing" och jämförande med andra gamla lagg. Google var inte mycket till hjälp då varenda kotte verkar ha köpt det här med att stå mitt på skidan och inte attackera längre...

Hur som, det blev 9cm bakom "rekommended", vad nu det är. Eller 20cm bakom true center, om man mäter tip to tail, vilket är rätt meningslöst då spetsarna är så himla långa med sin rocker. Ett tredje sätt att mäta är 14cm bakom center, om man mäter centrum från från skidans skärning. Eller 726mm från aktern.

Det blir i vilket fall som helst spännande att se hur de beter sig i backen 😅

20250103_223851.jpg

20250103_225154.jpg

20250103_231506~2.jpg

Jag har haft ett par Salomon Quest 92 185cm som jag har tyckt att, med montering på recommended, kändes fel på alla sätt (för långa offpist i tung snö, med för lång tail och "död" känsla vid piståkning). Så istället köpte jag förra året ett par kortare Head Kore 105 177cm som fick ta över Shift bindningarna. Kortare, bredare, mer livlig i skog och dessutom mer hanterlig med barnen i backen.

Parallellt så har tanken gnagt om inte Questen skulle kunna funka mer för lek i och ur pist när det är lite uppkört, bara de fick en mer traditionell montering så det går att driva på dem. De har trots allt en del camber. Så, jag åkte iväg på kvällen idag till lokala Stadium och köpte ett par Salomon Strive, som nu har monterats på vad som ser bra ut, efter en hel del "eyeballing" och jämförande med andra gamla lagg. Google var inte mycket till hjälp då varenda kotte verkar ha köpt det här med att stå mitt på skidan och inte attackera längre...

Hur som, det blev 9cm bakom "rekommended", vad nu det är. Eller 20cm bakom true center, om man mäter tip to tail, vilket är rätt meningslöst då spetsarna är så himla långa med sin rocker. Ett tredje sätt att mäta är 14cm bakom center, om man mäter centrum från från skidans skärning. Eller 726mm från aktern.

Visa bilaga 36315

Visa bilaga 36316

Visa bilaga 36317
Har nog aldrig sett nån bindning monterad så långt bak… det blir mycket skida att pressa ner i ingången på svängen. Du får ju inte trycket i mitten på spannet och på smalaste punkten på skidans skärning som är tanken

Visa bilaga 36315

Visa bilaga 36316

Visa bilaga 36317
Ojojoj😲

Har nog aldrig sett nån bindning monterad så långt bak… det blir mycket skida att pressa ner i ingången på svängen. Du får ju inte trycket i mitten på spannet och på smalaste punkten på skidans skärning som är tanken
Jag kom ut idag i ett soligt och - 15C Romme Alpin. Bara knappliftarna då jag åkte med barnen, men fick mig nåt åk i full fart och kan rapportera att skidorna blev otroligt mycket bättre än innan, nu beter de sig som skidor ska, dvs man kan driva på dem och aktern är lekfull och energirik. De känns lite som ett mellanting mellan en slalom- och en storslalom-skida i responsen.

För referens så är min tå nu över centrum, vilket ju gör att jag kan sätta trycket rätt. Är centrum mitt under foten så kommer ju all attack framåt att sätta tyngdpunkten framför centrum, vilket ju såklart gör att skidan beter sig märkligt.

Trevligt att jag "räddade" skidorna från att bara stå. Dessa kommer bli mina go-to när det är pist-åkning och lite uppkört eller nyssnö, medan Kore blir för toppturer och lek i skogen. Är det betonggolv så funkar inget annat än en full sandwich metall skida i alla fall, så då får jag dra fram de gamla storslalom-laggen.

Bilagor

• 20250105_123810_exported_1749.jpg
    20250105_123810_exported_1749.jpg
    459.9 KB · Besök: 48
Jag kom ut idag i ett soligt och - 15C Romme Alpin. Bara knappliftarna då jag åkte med barnen, men fick mig nåt åk i full fart och kan rapportera att skidorna blev otroligt mycket bättre än innan, nu beter de sig som skidor ska, dvs man kan driva på dem och aktern är lekfull och energirik. De känns lite som ett mellanting mellan en slalom- och en storslalom-skida i responsen.

För referens så är min tå nu över centrum, vilket ju gör att jag kan sätta trycket rätt. Är centrum mitt under foten så kommer ju all attack framåt att sätta tyngdpunkten framför centrum, vilket ju såklart gör att skidan beter sig märkligt.
Beror på vad du menar med centrum. Jag antar att tillverkaren sätter markeringen för rekommenderad montering så att trycket blir rätt utifrån skidans geometri. Men det viktigaste är ju att det blir rätt för dig.

Beror på vad du menar med centrum. Jag antar att tillverkaren sätter markeringen för rekommenderad montering så att trycket blir rätt utifrån skidans geometri. Men det viktigaste är ju att det blir rätt för dig.
Centrum mellan skidans bredaste delar, vilket i detta fall är där den också är som smalast. Den punkten är nu under tån.

Tillverkarna har ju gått över till att rekommendera mycket mer framflyttad montering för att hjälpa att få trycket längre fram på skidan. Det ger mening vid lössnö för att flyta bättre samt om man ska hoppa och speciellt då om man ska snurra, då skidan är bättre balanserad. Men sen verkar det ju ha blivit en trend att också göra såhär som en genväg för att få tryck på skidan utan att gå på plösen. Man kan ju kalla det progressivt, medan jag få är en klassisk åkare, vad nu det ska betyda. Det är säkert bra för den breda massan, men kan vara hämmande för den som kan pressa skidorna. Sen är jag helt med på att jag har konverterat en allmountain/freeride skida till mer pist skida, men det funkade, vilket ju är trevligt. 🙂

Centrum mellan skidans bredaste delar, vilket i detta fall är där den också är som smalast. Den punkten är nu under tån.

Tillverkarna har ju gått över till att rekommendera mycket mer framflyttad montering för att hjälpa att få trycket längre fram på skidan. Det ger mening vid lössnö för att flyta bättre samt om man ska hoppa och speciellt då om man ska snurra, då skidan är bättre balanserad. Men sen verkar det ju ha blivit en trend att också göra såhär som en genväg för att få tryck på skidan utan att gå på plösen. Man kan ju kalla det progressivt, medan jag få är en klassisk åkare, vad nu det ska betyda. Det är säkert bra för den breda massan, men kan vara hämmande för den som kan pressa skidorna. Sen är jag helt med på att jag har konverterat en allmountain/freeride skida till mer pist skida, men det funkade, vilket ju är trevligt. 🙂
Jag gjorde ungefär liknande resa med ett par gamla Hendryx 917 fick dock flytta bindningarna lite tillbaka framåt. Jag hade också en platta mellan bindningarna och skidorna å labba med. Sen när jag köpte nya 917 monterades bindningarna enligt mina önskemål vid leverans och de sitter där ännu.
Kul att folk själva provar sig fram på prylar.

Senast ändrad:
Mkt intressant. Jag är en old school-åkare (litet old generellt…) som lärt mig initiera svängar med plöstryck etc som haft litet svårt att vänja mig vid modern fram-montering. Flyttade bak bindningarna på mina Soul7 (som har en gammal skjutbar Schizo-bindning) och trivdes bättre med det, även i lös snö.
Men allra bäst är kanske att hitta skidor som från början är byggda för sån traditionell montering (om man gillar det).

Mkt intressant. Jag är en old school-åkare (litet old generellt…) som lärt mig initiera svängar med plöstryck etc som haft litet svårt att vänja mig vid modern fram-montering. Flyttade bak bindningarna på mina Soul7 (som har en gammal skjutbar Schizo-bindning) och trivdes bättre med det, även i lös snö.
Men allra bäst är kanske att hitta skidor som från början är byggda för sån traditionell montering (om man gillar det).
Finns det nyare skidor för tradionell montering, förutom rena raceskidor?
Man kan ju enkelt labba runt tyngdpunkten med demobindningar men man har inte alltid såna möjligheter.

Finns det nyare skidor för tradionell montering, förutom rena raceskidor?
Man kan ju enkelt labba runt tyngdpunkten med demobindningar men man har inte alltid såna möjligheter.
Jag tror inte egentligen det är någon större skillnad. En race skida har inte midjan så värst mycket längre bak än en annan pist skida, eller? Tanken är ju inte att stå mitt över midjan, utan lite bakom, för att kunna driva på. Med plöstryck så blir kraft-komposanten snett framåt, och bör då ideellt träffa genom midjan. Typ. Däremot är andra skidor byggda annorlunda, en för ren jibbing kan ju vara helt symmetrisk för att funka lika bra (dåligt) switch, men där är ju inte åkprestandan direkt prioriterad, utan hur de funkar i luften. Och offpist så är ju rocker profilen långt viktigare än skärningen. Även detta med rocker är ju nåt som verkar ha smittat pistskidor lite väl mycket så man ska slippa jobba för svängen. Jag tror allt bara rör sig om ett sätt att marknadsföra skidor till den breda massan som naturligt gillar en skida som svänger så fort man lägger den lite på kant, utan nåt direkt arbete. Då är rocker och fram montering en genväg, men liksom stödhjul kan hjälpa cykling så hämmar de den fulla potentialen.

Angående att laborera så funderade jag på att ta nån platta från andra skidor för att kunna laborera mer, men tror inte det hade gynnat åkningen på en så bred skida att bygga på höjden, så jag mätte en del mot mina storslalom skidor som jämförelse och applicerade ett stort mått känsla genom att stå på skidan i garaget i olika positioner och valde till slut det som kändes mest rätt. Det är möjligt att jag kan vara någon cm från det optimala (för mig) men nu vill jag inte ha fler hål i skidan 😅

(Om denna diskussion har spårat ut från trådens syfte och förtjänar en egen tråd så kanske nån admin kan ordna det.)

Typ nästan varje skida från Völkl?
Kan ju förklara att jag gillar Völkl…
Men jag har en känsla att trenden på senare år gått i traditionell riktning igen dvs mindre frammontering.
Tittar t ex på denna annons nedan där monteringen verkar vara långt bak (och skidorna konstruerade för det) men det kan ju vara en synvilla pga kameravinkel. Skulle vara kul att se statistik om detta nånstans. Kanske värt en ny tråd som sagt.

IMG_20250106_122029300~2.jpg

Gick upp tidigt för att fixa alla skidor som använts under helgen. Inga hajangrepp så det blev bara valla. Det var mkt nytt som testades, pjäxor - skidor - stavar, skidorna var lite overkill för Romme men ville ändå prova. Nya pjäxorna satt riktigt bra! Sålde dessutom ett par stavar så nu har jag råd med fika.

Ha! Jag var med en kompis till stadens Intersport där kompisen skulle köpa skidor. Då det saknades monteringskompetens i butiken denna förmiddag erbjöd jag mig montera dem. Fick tillgång till butikens verkstad med tillhörande mallar och verktyg. Kul att montera i tempererat utrymme för en gångs skull. Och med mall dessutom. När jag kom hem fortsatte skidvården genom att laga ett stort kärnurslag i mina belag. En bra dag på det stora hela. Hade dock inte lika trevligt sällskap som @dnleriksson ovan. Det tar jag ikapp nu. God lördag på er!

Snödjup

Tillbaka
Topp