Jag har haft ett par Salomon Quest 92 185cm som jag har tyckt att, med montering på recommended, kändes fel på alla sätt (för långa offpist i tung snö, med för lång tail och "död" känsla vid piståkning). Så istället köpte jag förra året ett par kortare Head Kore 105 177cm som fick ta över Shift bindningarna. Kortare, bredare, mer livlig i skog och dessutom mer hanterlig med barnen i backen.
Parallellt så har tanken gnagt om inte Questen skulle kunna funka mer för lek i och ur pist när det är lite uppkört, bara de fick en mer traditionell montering så det går att driva på dem. De har trots allt en del camber. Så, jag åkte iväg på kvällen idag till lokala Stadium och köpte ett par Salomon Strive, som nu har monterats på vad som ser bra ut, efter en hel del "eyeballing" och jämförande med andra gamla lagg. Google var inte mycket till hjälp då varenda kotte verkar ha köpt det här med att stå mitt på skidan och inte attackera längre...
Hur som, det blev 9cm bakom "rekommended", vad nu det är. Eller 20cm bakom true center, om man mäter tip to tail, vilket är rätt meningslöst då spetsarna är så himla långa med sin rocker. Ett tredje sätt att mäta är 14cm bakom center, om man mäter centrum från från skidans skärning. Eller 726mm från aktern.
Det blir i vilket fall som helst spännande att se hur de beter sig i backen
Visa bilaga 36315
Visa bilaga 36316
Visa bilaga 36317