[Artikel] Detta är Sveriges bästa skidort

Kan vi slippa den eviga diskussionen om Åres liftar i den här tråden, tack? Här pratar vi om Sveriges befintliga skidorter med befintlig infrastruktur.
Haha, sorry sorry.
Föredrar Funäs pga att du hinner åka så enormt många fler åk där än de flesta dagarna i Åre. Sen slipper man dryga Årebor och de flesta alpinfarsorna. Då har jag ändå varit i Åre mycket och tycker om åkningen.

Tröttnade till slut när det för ett år år sedan även efter påsk var långa köer i gondolen men kanske bara hade otur. April på skutan är fantastiskt men liftköer dödar glädjen.
Äh, surjämtar har sin charm. :D

Håller med. Det konstiga är att det inte används mer av berget.
Lift upp från Duved och/eller Tege till toppen hade gett fin åkning. Tänker alltid på det när jag står på skutan och ser på Mullfjället, att dess östsidor ser riktigt fina ut. Så förutom åka ner från toppen till Duve och Tege hade man kunnat åka ner mot Ullådalen.
Fint och underutnyttjat berg.
På håll ja!
Har du stått under de enorma hängdrivorna (på behörigt avstånd) som västvinden bygger upp på östsidan så tror jag att du inte är så sugen längre.
Ett av dom rasfarligaste områdena häromkring.
Det ser ut att luta lite lagom ner mot Ullådalen men icke, det blir att glida, saxa och staka. För att till slut hamna i ravinen där Ullån rinner. Sen en promenad upp till liftarna i Ullådalen.
Jag säger som Sauk: jag är skeptisk.

Det är lätt att gå bort sig i frågeställningen som undersökningen avser "Sveriges bästa skidort", en del definierar det helt enkelt enbart som den skidort som har den bästa pistkartan (liftar, pister, fallhöjd). Andra definierar det som den skidort som är den bästa destinationen att vistas på där det då faller in mängder av andra aspekter som värderas utöver pistkartan. Här värderas hur jag som gäst har trivts vid min vistelse på destinationen, hur jag har blivit bemött, serviceanda, liftköer, priser, naturupplevelsen, hur skidåkningen har varit osv.

Åre vad är det, går det att åka skidor där?
Har hört namnet.😉

Har aldrig varit i Funäs.
Men nästa säsong tar jag en sväng dit för att kolla upp det hela.
Innan dess håller jag tyst.

Men kolla vilken pin jag fick idag 😃
Är jag hardcore eller är jag hardcore 😂😂
IMG_8148.png

Ska man bedöma vilken skidort som är bäst utan att ha definierade kriterier faller den enskildes val på den ort den helst besöker, eller? Jag har ingen intresse av att åka till Åre av samma anledning som jag ej heller vill åka till Chamonix. Personligen väljer jag hellre någon ort som jag finner mer gemytlig och lugnare utan "stadspuls". Åker man dessutom med barn är det svårt att hålla koll vart de tar vägen i ett stort system. Kan faktiskt förstå att många röstar på Stöten oavsett om de har besökt många andra skidorter eller inte.

Åre är Sveriges enda, och därmed "bästa skidort", de andra är "skidanläggningar" (Vilket även samtliga jurymedlemmar tycks vara ense om).

Sen är det upp till anläggningar som Stöten, Funäsdalen mfl. att lyckas organisera tillräckligt många röster (från säsongspersonal, stugägare och annat löst folk som endast besöker deras anläggning).

För att hitta bästa åkningen behöver man dock åka dit snön är bäst

Åre är Sveriges enda, och därmed "bästa skidort", de andra är "skidanläggningar" (Vilket även samtliga jurymedlemmar tycks vara ense om).

Sen är det upp till anläggningar som Stöten, Funäsdalen mfl. att lyckas organisera tillräckligt många röster (från säsongspersonal, stugägare och annat löst folk som endast besöker deras anläggning).

För att hitta bästa åkningen behöver man dock åka dit snön är bäst
Varför ha en omröstning om juryn ska avgöra vad folk ska tycka...?
En jury som dessutom är starkt knuten till Åre...

Utan att ha kollat någon som helst statistik... Mindre än 50% av bäddarna inom 15 km radius förstahandsboende.
Något ställe som är stugby + skidbacke är inte en skidort.
Finns det någon gräns på hur stor orten får vara, hur många bofasta?
Det finns backar i många städer blir det en skidort då? Tänker på Sundsvall, Falun Stockholm 😁
Räknas Abisko som en skidort eller krävs det mer än en lift?
Jag förstår absolut @Ivo del Scandi och ditt resonemang jag blir mest lite nyfiken. Vore ju inte helt fel att få kalla Falun för en skidort och fjällens pärla 😂

Finns det någon gräns på hur stor orten får vara, hur många bofasta?
Det finns backar i många städer blir det en skidort då? Tänker på Sundsvall, Falun Stockholm 😁
Räknas Abisko som en skidort eller krävs det mer än en lift?
Jag förstår absolut @Ivo del Scandi och ditt resonemang jag blir mest lite nyfiken. Vore ju inte helt fel att få kalla Falun för en skidort och fjällens pärla 😂
Skidort = en plats med storstadspriser och glesbygdslöner. Och ett berg/fjäll med liftar förstås.

Senast ändrad:
Fast har juryn avgjort något här?
Sant, juryn har inte avgjort något, där sköt jag nog lite snett... Vad jag egentligen ville ifrågasätta var mer att ha en jury eller expertpanel överhuvud taget. Blir lite mycket melodifestivalen. På det stora hela - låt folk tycka vad de vill utan att bli skrivna på näsan vad som är rätt eller fel åsikt. :) Känns som detta har gått varvet runt nu...

Sant, juryn har inte avgjort något, där sköt jag nog lite snett... Vad jag egentligen ville ifrågasätta var mer att ha en jury eller expertpanel överhuvud taget. Blir lite mycket melodifestivalen. På det stora hela - låt folk tycka vad de vill utan att bli skrivna på näsan vad som är rätt eller fel åsikt. :) Känns som detta har gått varvet runt nu...
Jag har ingen egentlig uppfattning om vad som är rimligt eller ej, men en jury kan ju tänkas ha större erfarenheter av flera skidorter än vanliga besökare som åker till en eller ett par anläggningar/säsong. Och kanske till samma anläggning år efter år.

Det roliga är ju att så många har så mycket åsikter.

En skidort för mig kan vara Fjätervålen, Klimpfjäll och Hovfjället som Åre. Annars blir boende och stadsmiljö viktigare än skidåkningsrelaterat. Hur har vi hamnat här?

Det är fantastiskt bra att det finns så många skidorter att välja på! Alla har sina egna personliga preferenser. Att säga vilken som är bäst är som att heja på ett idrottslag.
Jag har varit i Åre, Funäs, Branäs , Orsa, Sälen, Stöten, Romme, Bjursås , Isaberg. Tror jag gillar Romme mer än Åre tex 😃
Nästa år blir det Hafjell, Orsa och Branäs.

I vinter har jag varit i Kåbdalis, Tärnaby, Björnrike, Klövsjö, Funäsdalsberget, Tänndalen, Idre, Kläppen och självklart Åre, Duved då jag bor här.

Vad som är Sveriges bästa skidort för mig är självklart Åre, det finns inget i närheten den nivån.

Men under jullovet, Stockholms sportlov och påsk är det galet mycket folk. Ungefär dubbelt så många skidåkare i systemet de populäraste dagarna som när jag flyttade hit på 90-talet, Utan att det blivit nämnvärt bättre kapacitet på skidåkningen, varken upp eller ner. Det är då de flesta har fått sin ”åreupplevelse”. Jag kan förstå att väljer man det absolut sämsta tillfället på året att åka till Åre, då tycker man att Åre är rätt mediokert. Men åker man hit just nu, folktomt efter påsk, så är upplevelsen mycket mer positiv.

Om kriteriet hade varit bäst service och gästbemötande skulle jag vilja lyfta fram Kläppen av de skidanläggningar jag varit på i vinter. Inte bäst skidåkning, men allt serverat med ett leende på läpparna. Överlägset i botten i den kategorin hittar vi Funäsdalsberget, där är man som gäst bara är i vägen och förstör friden för de anställda. Men fina backar och park har de!

På Funäsdalsberget är liftpersonalen mera intresserad av sina mobiltelefoner än kundernas säkerhet. Det var en kvinna som ramlade när hon ska sätta ner sig i stolen och liftpersonalen gjorde typ ingenting. Jag fick banka på fönstret i kontrollrummet att snubben där inne fattade stoppa liften.
Röldal med. Gissar det gäller många mindre anläggningar utan policys.. :)

Sveriges-basta-skidort-2022-Stoten-Salen-1000x562.jpg

Nu är voteringen Sveriges bästa skidort denna vinter stängd och vi har en vinnare. Återigen är det en pärla i norra Sälenfjällen som kammar hem omröstningen.

Läs hela artikeln:
så klart ✅ inte alls förvånad 👍

Tråkigt att Hemavan/Tärnaby inte ens tog sig in på topp 10. Är väl bara Hemavan och Åre som som faktiskt har två liftar "efter" varandra. 665 meter fallhöjd även om det är flackt/uppför en bit på mitten. Skidåkningen är i mitt tycke ganska komplett med fina pister, oändliga topptursmöjligheter i Kobåset och en välskött park. Bykänslan kan ju dock inte mäta sig med Åre.
Två liftar efter varandra är det väl fler som har, t ex Lofsdalen (ger 500 meter fallhöjd). Åre är ju oslagbart OM vädergudarna någon gång inte är griniga men övriga Skistaranläggningar i Sverige tämligen mediokra i förhållande till vad man betalar för. Hur motiverar man att ett veckokort i Vemdalen är cirka tusenlappen dyrare jämfört med Bydalen och Lofsdalen? Har varit på samtliga ställen åtskilliga gånger och Vemdalen går tyvärr bort pga ohemul prissättning. Har inte varit i Hemavan men jag tvivlar inte en sekund på att stället sopar banan med Vemdalen. Och dessutom ett liftkort som är 400 kronor billigare. Men... utdelningen per aktie i Skistar brukar väl vara bra varje år...

Två liftar efter varandra är det väl fler som har, t ex Lofsdalen (ger 500 meter fallhöjd). Åre är ju oslagbart OM vädergudarna någon gång inte är griniga men övriga Skistaranläggningar i Sverige tämligen mediokra i förhållande till vad man betalar för. Hur motiverar man att ett veckokort i Vemdalen är cirka tusenlappen dyrare jämfört med Bydalen och Lofsdalen? Har varit på samtliga ställen åtskilliga gånger och Vemdalen går tyvärr bort pga ohemul prissättning. Har inte varit i Hemavan men jag tvivlar inte en sekund på att stället sopar banan med Vemdalen. Och dessutom ett liftkort som är 400 kronor billigare. Men... utdelningen per aktie i Skistar brukar väl vara bra varje år...
Att Åre har Sveriges dyraste liftkort är väl egentligen inte så mycket att orda om, sen att den generella prisnivån hos både Skistar och övriga aktörer i byn och på fjället börjar bli snudd på löjligt hög är en annan sak.

Ett dagskort i Vemdalen och Sälen kostar 561 kronor medan Funäsfjällen, Romme och Hemavan/Tärnaby tar 560 kronor, Idre 555 kronor och ett gänga andra över 500 kronor. Så det är inte bara Skistar som vet hur man tar betalt i dom svenska fjällen tyvärr, även om dom är värst. Den här listan är intressant läsning: https://www.freeride.se/liftkortspriser-sverige-fjallen/

Nu väntar jag bara på att en viss entrepenör ska göra ännu ett smyginlägg om att man kan köpa hans multiliftkort...

Att Åre har Sveriges dyraste liftkort är väl egentligen inte så mycket att orda om, sen att den generella prisnivån hos både Skistar och övriga aktörer i byn och på fjället börjar bli snudd på löjligt hög är en annan sak.

Ett dagskort i Vemdalen och Sälen kostar 561 kronor medan Funäsfjällen, Romme och Hemavan/Tärnaby tar 560 kronor, Idre 555 kronor och ett gänga andra över 500 kronor. Så det är inte bara Skistar som vet hur man tar betalt i dom svenska fjällen tyvärr, även om dom är värst. Den här listan är intressant läsning: https://www.freeride.se/liftkortspriser-sverige-fjallen/

Nu väntar jag bara på att en viss entrepenör ska göra ännu ett smyginlägg om att man kan köpa hans multiliftkort...
Vem skulle det kunna vara?
Det har jag aldrig sett något om här!
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Den skidåkande genomsnittsfamiljen har nog vaknat till och i högre utsträckning börjat planera sin vintervecka efter prisnivå på liftkort, boende etc. De två senaste åren har väl varit kännbara i plånboken överlag så här finns det säkert möjligheter att kapa marknadsandelar om man kan visa att man prismässigt är en av de billigare alternativen. Lyssnade lite med personalen i Lofsdalen under påsken och intrycket var att säsongen varit väldigt bra. Sammanställningar av liftkortspriser, boende etc har alla förutsättningar att fortsätta rusa uppåt i Googlesökningarna.

Men om vi lyfter på blicken, byter ämne från den lätt uttjatade diskussionen om Åres liftar och istället kollar på omröstningen, vad är det som gör Funäs och Stöten till bättre skidorter än Åre enligt Freerides läsare? Jag är nyfiken på ett nyfiket sätt.
Det många återkommande gäster i Funäsfjällen lyfter som speciellt är den avslappnade stämningen och fjällkänslan. Funäsfjällen är inte sönderexploaterade utan känns genuint.
Det är väldigt sällan några liftköer att tala om, snötillgången är bra och skidsystemen lämpar sig för barnfamiljer.

Tillbaka
Topp