Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jevvlar!Senja i![]()
175 cm senaste veckan ovanför Engelberg och ska fortsätta några dagar till. Men många ställen har ju stängt redan, och knappast varit något väder att fotografera i.Var är alla puderbilderna från alperna??Halva kommande veckan verkar pang.
Kan bjuda på en från idag. Engelberg är väldigt bra just nu och kommer nog fortsätta vara det hela veckanVar är alla puderbilderna från alperna??Halva kommande veckan verkar pang.
Usch, otäck bild. Lägg inte ut sånt där.Kan bjuda på en från idag. Engelberg är väldigt bra just nu och kommer nog fortsätta vara det hela veckan![]()
Golfsäsongen har kanske tagit över...Ryktas om helt tomma pister i Hintertux, en fin period. Lite förvånande att lokalborna inte passar på.
1. Genom skogen och håll västerut när träden glesar ut sig.
Vad som är skog och inte är helt klart olika på olika platser...![]()
Det bor inte så jättemånga i Zillertal.. Övriga boende i Tirol runt Innsbruck har oftast Freizeitticket som inte gäller i Zillertal. Själv var jag i Stubai på grund av 15 minuter närmare att köra, men inte så mycket folk där heller i lördags (kallt och snöigt kan ha påverkat).Ryktas om helt tomma pister i Hintertux, en fin period. Lite förvånande att lokalborna inte passar på.
Det där kortet tycks ha ganska stor påverkan på var Innsbrucksborna åker:Det bor inte så jättemånga i Zillertal.. Övriga boende i Tirol runt Innsbruck har oftast Freizeitticket som inte gäller i Zillertal.
Det där kortet tycks ha ganska stor påverkan på var Innsbrucksborna åker
valet står mellan
Och från Innsbruck har man Stubai nästan utanför farstun.Det bor inte så jättemånga i Zillertal.. Övriga boende i Tirol runt Innsbruck har oftast Freizeitticket som inte gäller i Zillertal. Själv var jag i Stubai på grund av 15 minuter närmare att köra, men inte så mycket folk där heller i lördags (kallt och snöigt kan ha påverkat).
valet står mellan
snowcard.tirol.at/ för 1050 Euro med "Deine Eintrittskarte zu über 90 Skigebieten!"
vilket skulle du välja?
839 Euro om du har din Hauptwohnsitz i Tirol. Känner två andra familjer som också har Snow Card Tirol, i övrigt har alla Freizeitticket här.valet står mellan
snowcard.tirol.at/ för 1050 Euro med "Deine Eintrittskarte zu über 90 Skigebieten!"
vilket skulle du välja?
Tror de flesta väljer Freizeitticket eftersom det ändå finns mycket skidåkning i närheten och det ger även tillgång till vissa badhus året runt, samt många lokala utomhusbad på sommaren. Zillertal har lite dåligt rykte bland lokalbefolkningen på grund av bilköer in och ut under populära vinterhelger.OK, förstår vad du menar. Kanske en del av de där lokalborna har sina favoritorter så att de inte väljer det större kortet?
Ja, det är ju märkligt det där med huvudvägen från Inntalautobahn in i Zillertal. Inget vettigt har ju gjorts med den på över 30 år, samtidigt som skidsystemen och turistverksamheten i Zillertal har byggts ut flerfallt under samma period.Tror de flesta väljer Freizeitticket eftersom det ändå finns mycket skidåkning i närheten och det ger även tillgång till vissa badhus året runt, samt många lokala utomhusbad på sommaren. Zillertal har lite dåligt rykte bland lokalbefolkningen på grund av bilköer in och ut under populära vinterhelger.
Ja, det är ju märkligt det där med huvudvägen från Inntalautobahn in i Zillertal. Inget vettigt har ju gjorts med den på över 30 år, samtidigt som skidsystemen och turistverksamheten i Zillertal har byggts ut flerfallt under samma period.
Dalmynningen är 2 km platt och bred ut mot Inntal, men ändå ska vägen in i dalen tvunget gå igenom en trång liten bergstunnel vid ena sidan, där man under lördagar kör enkelriktad "Blockabfertigung". Bilköer på flera timmar är inget ovanligt. Det är tyvärr en sak som är riktigt dåligt med Zillertal.
En gång hade jag detaljstuderat kartor och upptäckt att det finns ju andra små vägar in i dalen via den breda slättmark som dalmynningen utgör. Smart tänkte jag....men icke! Där stod det vakt-j@vlar och skickade tillbaka en i huvudkön vid tunneln igen, fastän de andra vägarna in i dalen var helt fria!
Fanns tidigare planer på att bygga lift från Weer i Inntal mot Hochfügen, men blev tyvärr inget av det. Hade blivit av med lite trafik på det sättet i alla fall, plus mycket enklare för oss som bor i närhetenJa, det är ju märkligt det där med huvudvägen från Inntalautobahn in i Zillertal. Inget vettigt har ju gjorts med den på över 30 år, samtidigt som skidsystemen och turistverksamheten i Zillertal har byggts ut flerfallt under samma period.
Dalmynningen är 2 km platt och bred ut mot Inntal, men ändå ska vägen in i dalen tvunget gå igenom en trång liten bergstunnel vid ena sidan, där man under lördagar kör enkelriktad "Blockabfertigung". Bilköer på flera timmar är inget ovanligt. Det är tyvärr en sak som är riktigt dåligt med Zillertal.
En gång hade jag detaljstuderat kartor och upptäckt att det finns ju andra små vägar in i dalen via den breda slättmark som dalmynningen utgör. Smart tänkte jag....men icke! Där stod det vakt-j@vlar och skickade tillbaka en i huvudkön vid tunneln igen, fastän de andra vägarna in i dalen var helt fria!
Lokalborna får köra på de vägarna. Jag åkte till MUC på en lördag med taxi och det gick smidigt.En gång hade jag detaljstuderat kartor och upptäckt att det finns ju andra små vägar in i dalen via den breda slättmark som dalmynningen utgör. Smart tänkte jag....men icke! Där stod det vakt-j@vlar och skickade tillbaka en i huvudkön vid tunneln igen, fastän de andra vägarna in i dalen var helt fria!
Utifrån beskrivningen i artikeln så skulle det kunna vara här:Satt och bläddrade i Magasin Åre för man saknar bergen och såg denna artikel. Googlade på "Grotjörsa" utan framgång. Någon som vet exakt var det ligger?
Bra spanat, tack!Utifrån beskrivningen i artikeln så skulle det kunna vara här:
Visa bilaga 32077
Isåfall så är det här:
Visa bilaga 32078
Det låter inte orimligt.Kollar man på topografiska kartan står det Grokyrkan där, inte helt långsökt att "Grotjörsa" är lokalt/dialekt för det.
Visa bilaga 32080
Hur lyckas ni åka så mycket? Bor ni nära, eller åker ni själva eller har ni ett grymt umgänge?
Så är det nog. Jag bor ju hyfsat nära, och åker nog mer än många här. Men tycker inte jag åker tillräckligt, så får nog överväga om det går att flytta närmare. Om man bara kunde komma över på ett kontrakt som är 100% remote utan risk att någon VP ska får för sig att man ska vara på kontoret X dagar/vecka...Många av oss sitter nog mest och häckar vid datorn.
det där är en bra frågaHur lyckas ni åka så mycket? Bor ni nära, eller åker ni själva eller har ni ett grymt umgänge?
Så är det nog. Jag bor ju hyfsat nära, och åker nog mer än många här. Men tycker inte jag åker tillräckligt, så får nog överväga om det går att flytta närmare. Om man bara kunde komma över på ett kontrakt som är 100% remote utan risk att någon VP ska får för sig att man ska vara på kontoret X dagar/vecka...![]()
Och jag kan gå till kontoret på en kvart men går ändå inte dit.Kan moderatorn flytta detta inlägg till "Veckans I-landsproblem", tack.Kalle har redan närmare till Engelberg än jag har till jobbet. Men jag är inte bitter.
Bor i München, IT-konsultar under veckorna, men sticker till Alperna och kör skidor de flesta helger under vintern plus några extra semesterdagar. Hittills har jag skrapat ihop strax över 30 skiddagar i år.Hur lyckas ni åka så mycket? Bor ni nära, eller åker ni själva eller har ni ett grymt umgänge?