Blir det någon skidåkning i vinter?

Kan säga att det var inte äckligt i engelberg idag😎

Bilagor

• IMG_6595.jpeg
    IMG_6595.jpeg
    534.6 KB · Besök: 134
Snöade lite här hemma idag men nedåt Östergötland t ex Linköping kom det 2dm. Får se om jag kan lura upp familjen till fjällen i Kristihimmelfärd för lite längd iaf.

Var är alla puderbilderna från alperna?? ;) Halva kommande veckan verkar pang.
175 cm senaste veckan ovanför Engelberg och ska fortsätta några dagar till. Men många ställen har ju stängt redan, och knappast varit något väder att fotografera i. 🌫️☃️🌨️
En bild från i fredags här i tråden iaf.

Toksnöade här i Luzern en stund i eftermiddags, lite vitt i gräset tom.

Kan bjuda på en från idag. Engelberg är väldigt bra just nu och kommer nog fortsätta vara det hela veckan❄️
Usch, otäck bild. Lägg inte ut sånt där.
Tacka vet jag Gästrappet där nere på eftermiddagen. Meterhöga slaskpucklar.
Vilket iofs kan vara kul med rätt vapen under pjäxorna.
Det där med att åka puder tror jag är kraftigt överskattat.
Va, vaddå skulle jag vara avis? Nänä aldrig 😢😢😢

Har varit i Åre under veckan. Bara åkt där i onsdags och igår lördag. I onsdags var det nästan folktomt och inte alltför mycket slaskpucklar. Det var värre igår.
Har istället mest gjort toppturer på Snasahögarna.
Idag på Getryggen i kalasväder. Hittade lite mjuk snö på en del ställen, men inte puder precis.
I måndags och tisdags fanns det däremot lite tunt puder (sista bilden från Sönner tväråklump).
20240421_141219.jpg

20240421_143813.jpg

20240421_162910.jpg

Sönner.JPG

Ryktas om helt tomma pister i Hintertux, en fin period. Lite förvånande att lokalborna inte passar på.

Ryktas om helt tomma pister i Hintertux, en fin period. Lite förvånande att lokalborna inte passar på.
Golfsäsongen har kanske tagit över... ;) Litet molnigt väder just nu kanske. Fin plats att bo på när sommar och vinter liksom överlappar inom en timmes resväg.

Det bor inte så jättemånga i Zillertal.. Övriga boende i Tirol runt Innsbruck har oftast Freizeitticket som inte gäller i Zillertal. Själv var jag i Stubai på grund av 15 minuter närmare att köra, men inte så mycket folk där heller i lördags (kallt och snöigt kan ha påverkat).

Det bor inte så jättemånga i Zillertal.. Övriga boende i Tirol runt Innsbruck har oftast Freizeitticket som inte gäller i Zillertal.
Det där kortet tycks ha ganska stor påverkan på var Innsbrucksborna åker:
Kappl, som är med i Freizeitticket får ganska mycket (lokal) folk - See är inte med i samarbetet och har betydligt färre gäster (lite märkligt då Kappl/See har gemenast för alla andra gäster?)

Det bor inte så jättemånga i Zillertal.. Övriga boende i Tirol runt Innsbruck har oftast Freizeitticket som inte gäller i Zillertal. Själv var jag i Stubai på grund av 15 minuter närmare att köra, men inte så mycket folk där heller i lördags (kallt och snöigt kan ha påverkat).
Och från Innsbruck har man Stubai nästan utanför farstun.

OK, förstår vad du menar. Kanske en del av de där lokalborna har sina favoritorter så att de inte väljer det större kortet?
Tror de flesta väljer Freizeitticket eftersom det ändå finns mycket skidåkning i närheten och det ger även tillgång till vissa badhus året runt, samt många lokala utomhusbad på sommaren. Zillertal har lite dåligt rykte bland lokalbefolkningen på grund av bilköer in och ut under populära vinterhelger.

Tror de flesta väljer Freizeitticket eftersom det ändå finns mycket skidåkning i närheten och det ger även tillgång till vissa badhus året runt, samt många lokala utomhusbad på sommaren. Zillertal har lite dåligt rykte bland lokalbefolkningen på grund av bilköer in och ut under populära vinterhelger.
Ja, det är ju märkligt det där med huvudvägen från Inntalautobahn in i Zillertal. Inget vettigt har ju gjorts med den på över 30 år, samtidigt som skidsystemen och turistverksamheten i Zillertal har byggts ut flerfallt under samma period.
Dalmynningen är 2 km platt och bred ut mot Inntal, men ändå ska vägen in i dalen tvunget gå igenom en trång liten bergstunnel vid ena sidan, där man under lördagar kör enkelriktad "Blockabfertigung". Bilköer på flera timmar är inget ovanligt. Det är tyvärr en sak som är riktigt dåligt med Zillertal.

En gång hade jag detaljstuderat kartor och upptäckt att det finns ju andra små vägar in i dalen via den breda slättmark som dalmynningen utgör. Smart tänkte jag....men icke! Där stod det vakt-j@vlar och skickade tillbaka en i huvudkön vid tunneln igen, fastän de andra vägarna in i dalen var helt fria!

Ja, det är ju märkligt det där med huvudvägen från Inntalautobahn in i Zillertal. Inget vettigt har ju gjorts med den på över 30 år, samtidigt som skidsystemen och turistverksamheten i Zillertal har byggts ut flerfallt under samma period.
Dalmynningen är 2 km platt och bred ut mot Inntal, men ändå ska vägen in i dalen tvunget gå igenom en trång liten bergstunnel vid ena sidan, där man under lördagar kör enkelriktad "Blockabfertigung". Bilköer på flera timmar är inget ovanligt. Det är tyvärr en sak som är riktigt dåligt med Zillertal.

En gång hade jag detaljstuderat kartor och upptäckt att det finns ju andra små vägar in i dalen via den breda slättmark som dalmynningen utgör. Smart tänkte jag....men icke! Där stod det vakt-j@vlar och skickade tillbaka en i huvudkön vid tunneln igen, fastän de andra vägarna in i dalen var helt fria!

Ja om de bara hade låtit en rännil av bilar köra i max 20 km/h på en av småvägarna på platten så hade det ju gjort stor skillnad för flödet. Märkligt.

Fanns tidigare planer på att bygga lift från Weer i Inntal mot Hochfügen, men blev tyvärr inget av det. Hade blivit av med lite trafik på det sättet i alla fall, plus mycket enklare för oss som bor i närheten :).

Jag testade annars att springa över bergen till Vorderlanersbach i somras, bara 30 km istället för 63 km bilvägen runt.

Lokalborna får köra på de vägarna. Jag åkte till MUC på en lördag med taxi och det gick smidigt.

Satt och bläddrade i Magasin Åre för man saknar bergen och såg denna artikel. Googlade på "Grotjörsa" utan framgång. Någon som vet exakt var det ligger?

Bilagor

• 20240424_095854.jpg
    20240424_095854.jpg
    777.9 KB · Besök: 67
Många av oss sitter nog mest och häckar vid datorn.
Så är det nog. Jag bor ju hyfsat nära, och åker nog mer än många här. Men tycker inte jag åker tillräckligt, så får nog överväga om det går att flytta närmare. Om man bara kunde komma över på ett kontrakt som är 100% remote utan risk att någon VP ska får för sig att man ska vara på kontoret X dagar/vecka... :LOL:

Hur lyckas ni åka så mycket? Bor ni nära, eller åker ni själva eller har ni ett grymt umgänge?
det där är en bra fråga :)
Kanske enkelt för mig som bor i Östersund (men tyvärr har ett jobb/familj/hus att sköta).
Jag planerar ofta min skidåkning/toppturer själv. Om någon vill följa med är de välkomna, annars drar jag själv (ska man anpassa sig efter familjedeltagare eller kompisgäng är risken att det inte blir så mycket åkning).

Sen handlar det om prioriteringar; skippa den där tråkiga Kanarieresan som frugan tjatar om, lägg inte pengar på massa onödiga statusprylar.

Pengarna och semesterdagarna ska användas på vintern!

Så är det nog. Jag bor ju hyfsat nära, och åker nog mer än många här. Men tycker inte jag åker tillräckligt, så får nog överväga om det går att flytta närmare. Om man bara kunde komma över på ett kontrakt som är 100% remote utan risk att någon VP ska får för sig att man ska vara på kontoret X dagar/vecka... :LOL:

Kan moderatorn flytta detta inlägg till "Veckans I-landsproblem", tack. ;) Kalle har redan närmare till Engelberg än jag har till jobbet. Men jag är inte bitter.

Hur lyckas ni åka så mycket? Bor ni nära, eller åker ni själva eller har ni ett grymt umgänge?
Bor i München, IT-konsultar under veckorna, men sticker till Alperna och kör skidor de flesta helger under vintern plus några extra semesterdagar. Hittills har jag skrapat ihop strax över 30 skiddagar i år.

Närmaste bra skidområdena ligger 2 timmar härifrån, så brukar bli både dagsturer och helgturer.

Riktigt stort skidcommunity här med aktiva Facebook-grupper. Har lite skidpolare jag brukar åka med regelbundet, men om inte de kan hittar man garanterat annat sällskap genom Facebook-grupperna, även med kort varsel. Sen kan det vara riktigt gött med solo-åkning lite då och då också.

Tillbaka
Topp