Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Nu är det inte Åre kommun som avgör ärendet längre, utan överklagan avgörs av mark- och miljödomstolen i Östersund. De hanterar ärenden från nästan halva Norrland, så det kan säkert vara en kö och andra mer prioriterade ärenden där.

Laffa kör vidare med kampanjen för Tusenmetersliften 💪

Bilagor

• Screenshot_20240415_193616_Instagram.jpg
    Screenshot_20240415_193616_Instagram.jpg
    192.9 KB · Besök: 326
Tråkiga nyheter för oss som såg fram emot fler liftar i Åre.
Nu har mark- och miljödomstolen kommit med sin dom angående detaljplanen för den nya stolsliften, och de gav den överklagande grannen rätt...🙄
Domen lär överklagas, men oavsett vad som händer i nästa instans så lär ju liften bli försenad minst ett år till!

Principen att bestämma över sin egen mark är såklart viktig, men när det är en enda gnällig granne som förstör för tusentals skidåkare över en principfråga så blir iaf jag ganska irriterad.

Tråkiga nyheter för oss som såg fram emot fler liftar i Åre.
Nu har mark- och miljödomstolen kommit med sin dom angående detaljplanen för den nya stolsliften, och de gav den överklagande grannen rätt...🙄
Domen lär överklagas, men oavsett vad som händer i nästa instans så lär ju liften bli försenad minst ett år till!

Principen att bestämma över sin egen mark är såklart viktig, men när det är en enda gnällig granne som förstör för tusentals skidåkare över en principfråga så blir iaf jag ganska irriterad.

Skillnaden mellan Årebor och Stockholmare är minimal. Det ska krämas ur maximalt. Och så undrar man varför andra inte tycker om en.

Hört på byn är att det är ägaren till det förfallna gula huset (tidigare resturang Nisses för massor av år sedan) nedanför nya lundsgården som vill ha fett betalt för att släppa fram liften. Det är altså inte någon boende i området som överklagar. Sant eller falskt vet jag inte men hört från mer än en källa i byn.

Ryktet är väl 10milj för en stolpe på tomten 😏
Girigt eller ej……
Domen är väl överklagad så sista ordet är nog inte sagt i den frågan

Varför inte bara dra om sträckningen lite på liften så slipper man tjafset

Ja eller flytta ut och kanske höja de omgivande stolparna litet i samma sträckning. Hans tomt är väl knappast oändligt lång.

Men om det verkligen är så att ”det handlar om väldigt lite mark” som rådmannen säger så borde ju en minimal justering kunna lösa problemet.

VM.png

Den där satellitkartan är utdaterad, numera finns det en gigantisk pumptrack i asfalt på platsen framför läktaren i målområdet. Med tanke på placeringen på den och för att fortfarande ha plats för målområdet när det hålls alpint käppkrig så är mest troligt den planerade platsen för liftens dalstation den enda som finns, alltså ungefär den ljusa fläcken vid texten "ÅBC" i bilden.

Och även om vissa tycker att gamla Nisses är ett ruckel så har väl markägaren all rätt att ha åsikter även om motivet kanske mest troligt är pengar och hen inte ens bor i byn. Jag tror dom flesta här hade tänkt likadant om någon skulle smälla upp en liknande anläggning som går över ens egen tomt.

För övrigt har jag aldrig fattat poängen med den här liften. Ja, den kan underlätta lite när 8:an är stängd på grund av vind. Och visst, racefolket kanske blir ett uns mindre griniga. Men i övrigt känns det mest som en ganska onödig exploatering på ett redan väldigt exploaterat fjäll. Då hade jag hellre sett att man lagt lite mer kraft och resurser på att uppgradera Duved och Tege, för om det är något som skulle kunna avlasta centrala Åre så är det att få lite fler att åka dit istället för att få ännu fler att trängas i Olympiaområdet.

Vilket skämt! Jag borde ju förstås ha sett det här från början då jag är samhällsplanerare, så jag får skärpa mig.

Så skistar ägde alltså inte hela liftgatan?! det betyder att ett köp hade behövts för delar av Lund 1:8 och Lund 1:19. Min personliga åsikt är att en skidlift/skidbacke inte är en samhällsnyttig funktion och därför kan man inte använda det som argument!

För övrigt har jag aldrig fattat poängen med den här liften. Ja, den kan underlätta lite när 8:an är stängd på grund av vind.

Vilket senast vi var i Åre, och offrade en semestervecka och X-tusen kronor på den vistelsen, inträffade 5 dagar av 7. Under de två återstående dagarna stod en av Tväråvalvets antika liftar stilla 25% av tiden med gigantiska köer som följd.

Jag avvaktar från avstånd, typ.

Men jag försöker förstå hur Skistar m.fl. tagit för givet att marken kunde regleras utan några invändningar. Skistar är ju ett kommersiellt bolag och inte en myndighet som Trafikverket ( som kan tvångsexpropriera).

Alltihopa är bara klantigt. Med så lite utrymme att spela på, om man vill behålla alpina arenan. DÅ borde markägarfrågan vara löst i samband med granskningen av DP:n. Jag trodde alla dessa överklagan handlade om grannars synpunkter. Men det har ju istället handlat om att det finns en mark med annan ägare i liftgatan. Dåligt planerat. Man skulle planerat utifrån den mark man äger.

Vilket skämt! Jag borde ju förstås ha sett det här från början då jag är samhällsplanerare, så jag får skärpa mig.

Så skistar ägde alltså inte hela liftgatan?! det betyder att ett köp hade behövts för delar av Lund 1:8 och Lund 1:19. Min personliga åsikt är att en skidlift/skidbacke inte är en samhällsnyttig funktion och därför kan man inte använda det som argument!
Samhällsnyttigt eller inte kan nog skilja sig en hel del beroende på var man bor och har sin inkomst, samt vilka aktiviteter som är stora på den aktuella orten. Åre kommun tyckte att en ny lift var viktig, men de kanske inte har koll på sin by ?

Hört på byn är att det är ägaren till det förfallna gula huset (tidigare resturang Nisses för massor av år sedan) nedanför nya lundsgården som vill ha fett betalt för att släppa fram liften. Det är altså inte någon boende i området som överklagar. Sant eller falskt vet jag inte men hört från mer än en källa i byn.
Låter huset förfalla men säger nej till liftar. Låter som en usel husägare. Undrar om man kan köpa ut honom?

Nån här som vill ha en skidlift dragen fem meter över tomten utanför husknuten? Förvisso så kan man ju tjäna en slant på pant för ölburkar och att sälja begagnade udda skidstavar, men sen är det ju allt annat skräp och att det typ var tionde sekund flyger förbi en soffa med högljudda turistjä--ar.

Nån här som vill ha en skidlift dragen fem meter över tomten utanför husknuten? Förvisso så kan man ju tjäna en slant på pant för ölburkar och att sälja begagnade udda skidstavar, men sen är det ju allt annat skräp och att det typ var tionde sekund flyger förbi en soffa med högljudda turistjä--ar.

Kanske intehelt orimligt att begära 10 mille för besväret. Tomtens värde lär ju minska markant och det är ju inte mycket mer än priset för en stor lägenhet.

Frågan är hur störande det är för ägaren som inte ens bor i Åre.?
Sälj rucklet och gå vidare i livet!

Borde inte tomten vara värd väldigt mycket eller finns det restriktioner på vad man får göra på den?
Tomten kan nog vara värd en del men det lär ligga kostnader kopplade till den oxså. Skulle inte bli förvånad om det rätt som det är kommer krav på att det skall snyggas till, alternativt rivas. Börjar se ganska skräpigt och sunkigt ut nu. Att projektera för nya bostäder på tomten i dagsläget verkar ganska främmande med tanke på befintliga påbörjade och avstannade projekt.

Tomten kan nog vara värd en del men det lär ligga kostnader kopplade till den oxså. Skulle inte bli förvånad om det rätt som det är kommer krav på att det skall snyggas till, alternativt rivas. Börjar se ganska skräpigt och sunkigt ut nu. Att projektera för nya bostäder på tomten i dagsläget verkar ganska främmande med tanke på befintliga påbörjade och avstannade projekt.
Jag hoppas innerligt att man inte tillåter rivning utan att byggnaderna renoveras.
Gråter varje gång de fina snickarglädjehusen försvinner och ersätts av något modernt fult hus; själen dör.

Särskilt viktigt att det området bevaras iochmed det fula Åre View till vänster sett nedifrån. Man får gärna expandera med fina snickarglädjehus i området mellan detta & Åre View.

Jag skulle iofs gärna ha en modern vädersäker sittlift utanför dörren som tar mig upp i fina Lundsrappet under trädgränsen även när vinden har stängt övriga liftar. Tror nog att det ökar värdet för en fastighet, särskilt på en skidort? Vill man äga en fastighet med lugn och ro så kanske det finns bättre ställen än direkt invid Sveriges alpina nationalarena.

Gissar att han blivit irriterad på att de börjat bygga innan alla tillstånd etc klara.

Borde inte tomten vara värd väldigt mycket eller finns det restriktioner på vad man får göra på den?
Nuvarande restriktioner enligt detaljplanen är att byggnader får vara max 2 våningar höga, att "Byggnad ska ges en omsorgsfull utformning med särskild anpassning till landskapsbilden och områdets kulturvärden" och "Vid ändring ska byggnadens karaktärsdrag och utformning i huvudsak bevaras eller återställas till ett mer ursprungligt utseende".

Så någon modern lägenhetsbyggnad på platsen är utesluten utan en ny detaljplan.

Tillbaka
Topp