Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det gör det på många ställen. Det är inte gratis att pista längdspår…Att det kostar 90 kr extra per dag för att kunna åka längd när man har dagskort tycker jag är väldigt dyrt och onödigt.
Har inga problem att betala för längdspår men om man har betalat 650 kr för ett dagskort i liften så tycker jag faktiskt att det borde kunna ingå en tur i längdspåret också.Det gör det på många ställen. Det är inte gratis att pista längdspår…
Det får man som sagt betala för på flera orter i Sverige även när man köper årskort eller veckokort. Det är en extra kostnad att dra längdspår och någon skall betal för detta. Och 90 kr var billigt jämfört med Funäsdalen till exempel.Har inga problem att betala för längdspår men om man har betalat 650 kr för ett dagskort i liften så tycker jag faktiskt att det borde kunna ingå en tur i längdspåret också.
Jo och varje pist kostar extra att pista etc etc. Poängen är väl att den som åker längd åker ju inte i pisten just då trots att han betalat för det etc.Det får man som sagt betala för på flera orter i Sverige även när man köper årskort eller veckokort. Det är en extra kostnad att dra längdspår och någon skall betal för detta. Och 90 kr var billigt jämfört med Funäsdalen till exempel.
Man kanske ska få en hamburgare inkluderad i liftkortet i någon av Skistars restauranger också, för man åker varken i backen eller på spåret då?Jo och varje pist kostar extra att pista etc etc. Poängen är väl att den som åker längd åker ju inte i pisten just då trots att han betalat för det etc.
Det är ju med den principen man lyckas slå ihop många små liftsystem till ett stort utan att höja priserna. Win/win. Med ditt tankesätt borde Dolomiti Ski kosta 230000 kr per vecka.
Det gäller att hitta lösningar som kunderna upplever som prisvärda och inte bara som intäktsmaximering. Åtminstone i längden (pappaskämt).
Längd och utförsåkning är två olika produkter.Jo och varje pist kostar extra att pista etc etc. Poängen är väl att den som åker längd åker ju inte i pisten just då trots att han betalat för det etc.
Det är ju med den principen man lyckas slå ihop många små liftsystem till ett stort utan att höja priserna. Win/win. Med ditt tankesätt borde Dolomiti Ski kosta 230000 kr per vecka.
Det gäller att hitta lösningar som kunderna upplever som prisvärda och inte bara som intäktsmaximering. Åtminstone i längden (pappaskämt).
Va? Får du inte det? Vad är det för jävla dålig service från liftbolaget?Man kanske ska få en hamburgare inkluderad i liftkortet i någon av Skistars restauranger också, för man åker varken i backen eller på spåret då?
Man kanske ska få en hamburgare inkluderad i liftkortet i någon av Skistars restauranger också, för man åker varken i backen eller på spåret då?
Ni jämför äpplen och päron. Marginalkostnaden för att släppa ut någon i längdspåret utan extra kostnad är 0, men ska de bjuda på en burgare så behöver Skistar köpa in komponenterna till den.Längd och utförsåkning är två olika produkter.
Om du går på en resturang och äter en huvudrätt får du då en gratis dessert eller dryck? Det är ju innanför samma väggar så det borde ju ingå då?
Det kostar fortfarande mycket pengar att köra en pistmaskin och pista spåren varje dag. Varit uppe till diskussion i Funäs när de bildade ett spårbolag för längdspåren.Ni jämför äpplen och päron. Marginalkostnaden för att släppa ut någon i längdspåret utan extra kostnad är 0, men ska de bjuda på en burgare så behöver Skistar köpa in komponenterna till den.
Åre konkurrerar inte med Alperna, det ligger alldeles för långt därifrån så Skistar kan köra sin grej med Åre.Åre konkurrerar med Alperna. Det skulle jag inte säga att övriga system i Sverige gör, tror få familjer sitter och överväger en resa till Sälen eller Chamonix. Men finns nog fler som kan sitta och välja mellan Åre och Alperna.
Det är väldigt klart att Skistar behöver särskilda resurser för att pista längdspåren, vet dock inte om de hinner göra det med någon/några av maskiner från backen eller har man separata maskiner till längdspåren med dess bränsle samt förare, men dessa arbeten är inga biprodukter som bara kommer till för man ändå är där, utan det krävs ju separata arbetspass till det.Ni jämför äpplen och päron. Marginalkostnaden för att släppa ut någon i längdspåret utan extra kostnad är 0, men ska de bjuda på en burgare så behöver Skistar köpa in komponenterna till den.
Men skistar får ju in pengar på folk som köper längd pass och folk som köper liftkort.Det kostar fortfarande mycket pengar att köra en pistmaskin och pista spåren varje dag. Varit uppe till diskussion i Funäs när de bildade ett spårbolag för längdspåren.
Alla nordiska skianläggningar hade väl blivit utkonkurrerade av alperna?Åre konkurrerar inte med Alperna, det ligger alldeles för långt därifrån så Skistar kan köra sin grej med Åre.
Hade Åreskutan legat söder om München med dagens liftsystem och prissättning, så hade de varit fullständigt utkonkurrerade (fastän vädret hade varit bättre därnere).
I övrigt håller jag helt med dig om att man ska försöka så mycket som möjligt besöka icke-Skistanläggnigar i Norge och Sverige för att stödja ett diversifierat kundutbud.
Som jag skriver är det inte bara Skistar som gör det och det är absolut inte gratis att pista längdspår. Vem tänker du att skall stå för den notan då? Kommer inte i håg driftskostnader på en pistmaskin men den är ganska hög.Men skistar får ju in pengar på folk som köper längd pass och folk som köper liftkort.
Tycker det är snålt att ta extra betalt för de som har liftkort och resultatet är antagligen att de som åker i backen oftast inte åker längd eller att de i stället bara köper ett längd pass.
De som betalar för bara längdpasset och en liten del av liftkortet som man har betalat kanske?Som jag skriver är det inte bara Skistar som gör det och det är absolut inte gratis att pista längdspår. Vem tänker du att skall stå för den notan då? Kommer inte i håg driftskostnader på en pistmaskin men den är ganska hög.
Ja, men de övriga bröstar inte upp sig som Åre/Skistar, med en VD som påstår att Åre är superprisvärt jmf med Alperna. Och de flesta andra är billigare.Alla nordiska skianläggningar hade väl blivit utkonkurrerade av alperna?
Det ingår väl lite i konceptet börs-VD att bete sig exakt så. Sen behöver man ju inte ha rätt i sak för den sakens skull.Ja, men de övriga bröstar inte upp sig som Åre/Skistar, med en VD som påstår att Åre är superprisvärt jmf med Alperna. Och de flesta andra är billigare.
Som jag skriver är det inte bara Skistar som gör det och det är absolut inte gratis att pista längdspår. Vem tänker du att skall stå för den notan då? Kommer inte i håg driftskostnader på en pistmaskin men den är ganska hög.
Ja jag är en stor älskare av SkiStar. Har inte en åk dag i deras anläggningar sedan 2000-01 när jag körde skicrosstävling i Tandådalen. Så älskar de totalt och är jämt i deras anläggningar tydligen. Och äger sjukt mycket aktier i deras bolag.Nu är det ju allmänt känt att du är lite av Skistar's Bagdad Bob så det är kanske ingen ide men ......
Det är klart att om man vill motivera extrakostnader för sina kunder är ju det ett bra narrativ. Man bör dock komma ihåg att det finns massor av små lokala idrottsföreningar och andra ideella krafter runtom i landet som klarar av att ordna utmärkta längdspår utan att klämma sina åkare/gäster etc. på precis varenda sätt dom kan.
Men det är ju upp till var och en att kolla Skistar's årsredovisningar dom senaste åren och avgöra om dom hade "haft råd" att inkludera längdspåren i liftkorten![]()
Det kostar fortfarande mycket pengar att hålla i gång spåren.Det jag och några andra har tyckt är snålt och kanske inte heller speciellt smart i längden av skistar och andra (i alla fall när det är samma bolag som driftar båda) är att det kostar en hel del extra att både åka längd när man redan har lift kort.
Tycker du hela tiden verkar skriva om avgifter för längd generellt.
De får självklart göra det om de vill men hade trott att skidanläggningarna i första hand ville få in pengar från de som bara åker längd och som annars inte betalar något.
De som köpte Andermatt är ju ganska stora oxå i och för sig.Det är väl lite av att skandinaviskt koncept att man bygger monopol i skidorter? Skistar ogillas lite extra mycket för att de är så stora och då kan välja ännu friare hur de gör. Men annars är det ingen större skillnad mot vad Idre, stöten, gausta, hafjell,trillevallen osv gör. Dvs man driver lift och restauranger, byggar stugor osv. Det gör att bolagen sen kan bestämmer ganska fritt över sina priser.
Och om jag jämför familjens semester i alperna förra året med jämtlandssemestern iår så la vi nästan dubbelt så mycket på alpresan. Transporten ditt,liftkort,boende,mat. Allt var dyrare. Men då har vi lite annan "style" än andra här. Är väl typiskt svenskt småbarnsfamilj,dvs självhushåll och värmestuga....
Att man ska betalar liftkort för småbarn i alla alporter jag var I har jag också svårt att acceptera. Att har barn med sig i tex åre är billigt. Gratis liftkort,låga priser på uthyrning osv...
Visst. Men äger de lika mycket i just Andermatt? Vad jag vet äger väl Vail 55% av Andermatt-Sedrun Sport AG. Och det är de som driver lifterna? Men inte så mycket mer i Andermatt? Titta på tex Stöten. Vad är det som inte ägs (eller såldes/byggdes) av samma bolag? De äger och driver och hyr ut det absolut mesta där. Det de inte hyr ut är privata stugor som de byggde och sålde. Samma koncept i tex Idre mfl. Tror inte det finns i Alperna? Men kan ha fel.De som köpte Andermatt är ju ganska stora oxå i och för sig.
Kolla upp vad Vail Resorts äger i exempelvis hemmaorten Vail så ser du att det definitivt inte är ett Skandinaviskt fenomen. Tricket är att äga så mycket som det går för att gästerna/kunderna/besökarna i slutändan inte ska kunna undvika att ge sina pengar till just ditt företag.Visst. Men äger de lika mycket i just Andermatt? Vad jag vet äger väl Vail 55% av Andermatt-Sedrun Sport AG. Och det är de som driver lifterna? Men inte så mycket mer i Andermatt? Titta på tex Stöten. Vad är det som inte ägs (eller såldes/byggdes) av samma bolag? De äger och driver och hyr ut det absolut mesta där. Det de inte hyr ut är privata stugor som de byggde och sålde. Samma koncept i tex Idre mfl. Tror inte det finns i Alperna? Men kan ha fel.
Jag undrar mest hur många här som ens funderat på att åka längd i Åre, eller överhuvudtaget för den delen.Att det kan bli så mycket upprörda känslor för längd på ett forum för riktigt skidåkning... Jag åberopar samhällskalops!
Jag åkte 8 gånger i Funäs på en månad. Mest för att jag är dum i huvudet.Jag undrar mest hur många här som ens funderat på att åka längd i Åre, eller överhuvudtaget för den delen.
Jättefina spår i både Årebjörnen och Ullådalen som i alla fall jag sliter en del på. Trevlig omväxling och bra för konditionen med lite längdåkning emellanåt, sedan kostar det ju inget extra för mig då det ingår i kortet.Jag undrar mest hur många här som ens funderat på att åka längd i Åre, eller överhuvudtaget för den delen.
Verkar dock som att Skistar strävar efter att efterlikna Vail och gå bort från den diversifierade traditionen vi har i fjällen & alperna.Kolla upp vad Vail Resorts äger i exempelvis hemmaorten Vail så ser du att det definitivt inte är ett Skandinaviskt fenomen. Tricket är att äga så mycket som det går för att gästerna/kunderna/besökarna i slutändan inte ska kunna undvika att ge sina pengar till just ditt företag.
Däremot är Alperna generellt betydligt mer diversifierade när det kommer till ägarförhållandena på skidorterna. Än så länge vill säga.
Vilka restauranger driver Skistar?Verkar dock som att Skistar strävar efter att efterlikna Vail och gå bort från den diversifierade traditionen vi har i fjällen & alperna.
De har väl tagit över backrestauranger och allt fler lokaler runt Åre Torg.
Mycket tråkigt.
I Åre? Inga. Däremot äger dom Timmerstugan och Bibbos fastigheter som STP driver, och såklart värmestugan i Rödkullen och Kabin berg som Basecamp driver serveringar i.Vilka restauranger driver Skistar?
Det är väl ingen större hemlighet att Skistar och andra Skandinaviska liftbolag kollar en massa på hur Vail agerar. Romme är väl ett jäkligt tydligt exempel på det.Verkar dock som att Skistar strävar efter att efterlikna Vail och gå bort från den diversifierade traditionen vi har i fjällen & alperna.
De har väl tagit över backrestauranger och allt fler lokaler runt Åre Torg.
Mycket tråkigt.
Bosse har väl till och med sagt att det är hans förebild?Det är väl ingen större hemlighet att Skistar och andra Skandinaviska liftbolag kollar en massa på hur Vail agerar. Romme är väl ett jäkligt tydligt exempel på det.
Men traditionellt har väl någon enstaka ägare drivit liftar, restauranger och annat på svenska skidorter. Förutom Åre då där det är ett virrvarr av olika ägare.