Skillnad åkegenskaper för alpinbindningar?

Christozzz

Aktiv medlem
Har ett par Fischer Ranger 96 (187cm) som jag ska sätta en ”vanlig” alpinbindning på. Skidan ska vara en 50/50 pist och liftburen offpist. Jag väger 74 och är 188 lång.

Jag har tre alternativ som jag tittat på. Det är Strive som är lite lättare. Eller typ Marker Griffon/Tyrolia Attack. Och så har vi Look Pivot som väger lite mer, men verkar ha vissa egenskaper som många gillar (lite oklart exakt vad).

Hur mycket påverkar viktskillnaden Strive och Pivot på ca 200gram per bindning åkegenskaperna? Eller gör det ens det? Och påverkar den vikten bärigheten i lössnö märkbart?

Några säger att Look Pivot är skonsammare mot knän. Hur då?

Om man väger 74kg, finns det då anledning att köpa med DIN över 12?

Tack på förhand!

Sägs att känslan när en Pivot släpper är behagligare, men om det bevisats objektivt vet i tusan. Sen har de väldigt bra elasticitet som många uppskattar, kan ju rädda en ofrivillig utlösning av bindningen och därmed spara en från att krasha.
Vad gäller Pivot, gå på 15 även om du ska ställa på lägre DIN. De är byggda i metall, till skillnad från de med lägre max DIN (12 och 14).

Tror knappast man märker någon större skillnad vad gäller vikten, definitivt inte på bärigheten (du själv har nog mer +/- under en säsong än 400 g). Kanske märks när du ska bära skidorna över parkeringen... ;)

Tillägg till Kalle... I teorin ska Pivot dessutom vara bättre för utlösning vid långsamma (men kraftiga) benvridningar eftersom häldelen snurrar (pivoterar, därav namnet) på en platta i förlängningen på underbenet. Till skillnad från andra häldelar där pjäxan med viss friktion måste "bända sig ut" ur häldelen vid en fotvridning som ska ge utlösning i tådelen. Men har ingen aning om det gör nån skillnad i praktiken. Tyrolia hade en "diagonalutlösning" i häldelen av liknande skäl för länge sedan men det har de skippat. Tror jag (och jag är ingen expert).

Har ett par Fischer Ranger 96 (187cm) som jag ska sätta en ”vanlig” alpinbindning på. Skidan ska vara en 50/50 pist och liftburen offpist. Jag väger 74 och är 188 lång.

Jag har tre alternativ som jag tittat på. Det är Strive som är lite lättare. Eller typ Marker Griffon/Tyrolia Attack. Och så har vi Look Pivot som väger lite mer, men verkar ha vissa egenskaper som många gillar (lite oklart exakt vad).

Hur mycket påverkar viktskillnaden Strive och Pivot på ca 200gram per bindning åkegenskaperna? Eller gör det ens det? Och påverkar den vikten bärigheten i lössnö märkbart?

Några säger att Look Pivot är skonsammare mot knän. Hur då?

Tack på förhand!

Nej så länge som du inte tänkt att tävla i extremskidåkning

Beror lite på vad man vill åt med bindningarna, förutom att de löser ut bara när de ska då. Har man åkt mycket strive/griffon/attack tidigare och tycker att de fungerar bra finns ingen anledning att byta, pivot är som sagt mjukare då hälen roterar fritt, detta ger en något mer dämpad (subjektivt) känsla i åkningen, vidare har de lägre stackhöjd i hälen så man står något mer upprätt vilket kan göra att de känns ovana till att börja med. Kraftöverföringen i s/g/a är något mer direkt men pivot löser ut klart mjukare och jag tror inte att det finns någon annan bindning på marknaden som har mer elasticitet, dvs foten kan vrida sig ganska mycket innan den släpper. Vidare är pivot klart meckigast att justera och justermånen på dem är klart begränsad.
Vad jag försöker säga är: Köp den snyggaste, det är aldrig fel!

Vad jag försöker säga är: Köp den snyggaste, det är aldrig fel!
Exakt. Alla bindningar är bra och det spelar ingen som helst roll.

Jo, förresten - finns en viss "vilka skidmärken & bindningsmärken gifter sig bäst?" som jag tycker man bör förhålla sig till...;) I Fischers fall är det Tyrolia. Så en Tyrolia Attack 14 i valfri färg är ditt val.

Tyrolia har sina Protector modellerna som löser ut även lateralt i hälen.

Det var nyheter för mig, intressant men sh*t vad dyra. Men visst, om de verkligen löser ut bättre vid långsam vridning så kan det ju vara värt det. Skräcken är ju att skada knäna (och jag har en menisk som börjar spöka...)

mac-O, det finns ju också Tyrolia-bindningar som säljs under Fischers märke (och Head).

Senast ändrad:
Det var nyheter för mig, intressant men sh*t vad dyra. Men visst, om de verkligen löser ut bättre vid långsam vridning så kan det ju vara värt det. Skräcken är ju att skada knäna (och jag har en menisk som börjar spöka...)

mac-O, det finns ju också Tyrolia-bindningar som säljs under Fischers märke.

Ändå billig med 4600:- om det hjälper dig att inte råka ut för en skada på dina knän.😉

mac-O, det finns ju också Tyrolia-bindningar som säljs under Fischers märke (och Head).

Exakt - just därför de gifter sig så bra. Men dessa brandade bindningar säljs sällan utanför skida/bindning-paket (finns te x även Elan, Kästle och säkert några fler Tyrolia-brandade). Så Tyrolia alltså i detta fall...:)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp