Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Finns utredningar som visar att när man minskar/tar bort biltrafik från stadsmiljöer så ökar livet och försäljning i området. Främst då av de som redan bor där. Det säger sig självt egentligen. Ingen vill leva med bilar.

Alla turister flockas kring Gamla stan, ingen vill vara i mall of scandinavia.
Naee du….. det där stämmer ju överhuvudtaget inte. Varför flyttar alla affärskedjor ut till köpcenter där det är enkelt att parkera tror du. Och vi pratar inte turister, det är de lokalt boendes beteende som driver hur handeln agerar. Som om jag skulle vara intresserad av att ta cykeln till matmarknaden för veckoinköpen och hänga sju kassar på styret.:rolleyes:
Alla matmarknader har gott om parkeringsplatser eller hur? Du kan väl fråga dem varför de inte tar bort dem?

Men du gav ett bra exempel på hur det står till: Miljömuppar hatar bilar+kärnkraft oavsett hur rena de är. Det verkar ligga i deras DNA.

Välkommen att titta på, vad som har hänt i Helsingfors. De Gröna har haft mycket makt i stadsplaneringen. Det har hänt nu länge, och år efter år blir det omöjligare att röra sig med bilen i staden. Parkeringen är inte bara dyrt, men också nästan omöjligt. Det är helt helvete att hitta någon parkeringsruta för bilen. Vägarna förändras till gågator hela tiden.
Ja, miljömuppar hatar alla bilar (även elbilar).

Finns utredningar som visar att när man minskar/tar bort biltrafik från stadsmiljöer så ökar livet och försäljning i området. Främst då av de som redan bor där. Det säger sig självt egentligen. Ingen vill leva med bilar.

Alla turister flockas kring Gamla stan, ingen vill vara i mall of scandinavia.
"Finns utredningar...", "Ingen vill leva med biler..." "Ökar försäljning i området..." Du måste trolla!

Senast ändrad:
Allt har sitt pris

Bilagor

• Screenshot_20240720_134910_Facebook.jpg
    Screenshot_20240720_134910_Facebook.jpg
    147.9 KB · Besök: 78
Själv vill jag hellre leva med en människa, än med en bil.
Vad är det för ett intetsägande trams-flams uttalande.:rolleyes:

Ska man tolka det som att du menar att den stora majoriteten människor som behöver bilen av praktiska skäl i livet inte gillar människor?

EDIT: Nu ska jag ta min BIL för att göra en utflykt till en trevlig hamnkrog och njuta av god mat och härligt väder.

Senast ändrad:
Välkommen att titta på, vad som har hänt i Helsingfors. De Gröna har haft mycket makt i stadsplaneringen. Det har hänt nu länge, och år efter år blir det omöjligare att röra sig med bilen i staden. Parkeringen är inte bara dyrt, men också nästan omöjligt. Det är helt helvete att hitta någon parkeringsruta för bilen. Vägarna förändras till gågator hela tiden.

Jag vågar nuförtiden inte köra i Helsingfors, även jag har bott där. (Och jag kör bil 3000 mil varje år.) Helsingfors är nuförtiden så kass, att jag vill inte ens resa dit. [snip]
Jag har inte kört bil i Helsingfors. Men tycker att den är en väldigt trevlig stad att semestra i. Så bra att Helsingfors kan vara värd en rekommendation. Finns gott om livsmedelsaffärer på promenadavstånd i centrum.
Och stort plus för de fina tågen i Finland. T.o.m. golvvärme i duschen i kupén :)
Och är man kär i sin bil så kan man ta med bilen på tåget. Så att man kan ta en Olut medan man förflyttas till sin destination. Klart mycket bättre än i Sverige!
Synd bara att Finlands högsta berg ligger i Norge ;)

Ska man tolka det som att du menar att den stora majoriteten människor som behöver bilen av praktiska skäl i livet inte gillar människor?
Inte alls. Jag glömde bara taggen [#humorförsök]

Men jag tror att det är fler som ser att bilen inte ska ha företräde överallt (på 50-/60-talsvis i stadsplaneringen). T.o.m. Timbros PM Nilsson har ju tagit en position i frågan, så det är inte enbart (valfri nedsättande epitetet om) Miljöpartister.

Inte alls. Jag glömde bara taggen [#humorförsök]

Men jag tror att det är fler som ser att bilen inte ska ha företräde överallt (på 50-/60-talsvis i stadsplaneringen). T.o.m. Timbros PM Nilsson har ju tagit en position i frågan, så det är inte enbart (valfri nedsättande epitetet om) Miljöpartister.

Jag läste inlägget och jag tycker också att en sådan stad är trevligare att besöka och turista i. Men jag skulle inte vilja bo i en sådan stad (jag skulle å andra sidan inte vilja bo i en stad/lägenhet överhuvudtaget).
Det blir alldeles för ofritt och opraktiskt, hur tar jag hem material från byggmarknaden, skrymmande storinköp mm.? Nej, tack.
Intressant tycker jag det däremot är att miljömuppar alltid vill bo i städer och inte nära naturen som de värnar om.:unsure:

Och jag tycker inte heller att kommuner ska syssla med klimatpolitik, det blir för spretigt och osamordnat, sköts bättre av stater och överstatliga organisationer.
Med anledning av att artikeln är från München, den nuvarande tyska SPD-Grünen-FPD regeringen är extremt impopulär och den kommer att flyga all världens väg vid nästa val. Senaste opinionssiffror SPD 15%, Grünen 11%, FPD 5%.

Det är strålande sommarväder idag också, åk ut och njut av dagen i naturen utanför staden.;)

Intressant.
Det finns en ganska känd stad som heter Lund nära där jag bor, och i den staden gör sedan ett antal år politikerna sitt bästa för att reducera antalet p-platser och jaga bilburet folk ur staden. Och de platser som finns kvar har dyra p-avgifter. Så var ska lägenhetsfolket parkera och ladda över natten (nära sitt hem)?🤷‍♂️
EDIT: Jag ännu inte sett några laddboxar vid de allmänna p-rutorna längs gatorna där.

DC-laddning är som billigast ca 2,5 ggr dyrare än hemmaladdning.

Jag kan förstå att det är lite jobbigt när man inte bor i Lund, men som Lundabo är det faktiskt väldigt skönt att biltrafiken minskat kraftigt. Du bor väl i Limhamn? Testa att ta buss+tåg till Lund. Inom stadskärnan är det bara att promenera, och ska man besöka någon i villakvarteren kan man hyra cykel för typ 150 kr/år genom (Lundahoj, tror jag det heter) eller ta någon av stadsbussarna.

Lägenhetsboende med bil hyr p-plats i parkeringshus av LKP eller parkerar i bostadsrättsföreningens garage.

Mina föräldrar brukar handla på väg hem från jobbet och precis som du säger ha matkassarna på styret. Så gör även mina vänners föräldrar och min bild är att det är väldigt vanligt. Att veckohandla är nog inte så utbrett här, de flesta verkar köpa 1-2 kassar mat några gånger i veckan.

Det ska tilläggas att jag inte är uppvuxen i centrum utan runt 7-10 minuter på cykel därifrån.

Jag har full förståelse för att många i Sverige är beroende av bilen för att kunna ta sig runt, men Lund är inte ett sådant ställe. Kollektivtrafiken fungerar överlag strålande och allt eftersom bilarna försvunnit har det blivit ännu smidigare att cykla.

Personligen kommer jag inte skaffa bil förrän jag har barn som ska köras till matcher, bor i villa och har anledning att kunna åka till tippen eller har köpt en sommarstuga.

Jag och vännerna brukar påbörja skidresorna med att ta stadsbussen till centralen för byte till tåg mot antingen CPH eller Stockholm. Testa det, det är inte alls dumt.

Här är en bild en kompis tog medan han väntade på mig den 20:e april.

Bilagor

• IMG_20240420_154355.jpg
    IMG_20240420_154355.jpg
    860.6 KB · Besök: 63
Jag kan förstå att det är lite jobbigt när man inte bor i Lund, men som Lundabo är det faktiskt väldigt skönt att biltrafiken minskat kraftigt. Du bor väl i Limhamn? Testa att ta buss+tåg till Lund. Inom stadskärnan är det bara att promenera, och ska man besöka någon i villakvarteren kan man hyra cykel för typ 150 kr/år genom (Lundahoj, tror jag det heter) eller ta någon av stadsbussarna.
Nej, jag bor inte i Limhamn.
Jag bor i egen villa i mindre tätort. Försöker undvika att besöka Malmö så mycket jag kan (ingen trevlig stad). Lund är däremot en fin stad, det håller jag med om. Men den är kass om man behöver parkera där, därför hamnar alla mina inköp hos näringsidkare utanför stadskärnan.
Lägenhetsboende med bil hyr p-plats i parkeringshus av LKP eller parkerar i bostadsrättsföreningens garage.
Inget för mig, jag vill parkera min bil på min egen uppfart. Jag är också uppväxt som barn i villa och skulle inte flytta in frivilligt i en lägenhet. Mitt egenintresse är ointressant i diskussionen här, men ändå viktigt för att förstå att människor vill leva sina liv olika. Hälften av Sveriges befolkning bor väl i egenägda småhus tror jag.
Mina föräldrar brukar handla på väg hem från jobbet och precis som du säger ha matkassarna på styret. Så gör även mina vänners föräldrar och min bild är att det är väldigt vanligt. Att veckohandla är nog inte så utbrett här, de flesta verkar köpa 1-2 kassar mat några gånger i veckan.
Jag har full förståelse för att många i Sverige är beroende av bilen för att kunna ta sig runt, men Lund är inte ett sådant ställe. Kollektivtrafiken fungerar överlag strålande och allt eftersom bilarna försvunnit har det blivit ännu smidigare att cykla.

Personligen kommer jag inte skaffa bil förrän jag har barn som ska köras till matcher, bor i villa och har anledning att kunna åka till tippen eller har köpt en sommarstuga.
Har du med egna händer och verktyg byggt till ett hus någon gång, blandat betong, varit på byggmarknaden och fyllt ett släp med byggmaterial, byggt en terass, ett uterum eller en pool?
Funkar det med kollektivtrafiken?

Jag och vännerna brukar påbörja skidresorna med att ta stadsbussen till centralen för byte till tåg mot antingen CPH eller Stockholm. Testa det, det är inte alls dumt.
Jag lastar skidor och packning i bilen på min egen uppfart och lastar inte ur den förrän jag är framme på skidorten.:)

Det ska tilläggas att jag inte är uppvuxen i centrum utan runt 7-10 minuter på cykel därifrån.

Du är en jätte ung karl! Det kommer en dag, du måste handla mat inte bara för din familj, utan också för dina föräldrar, kanske också dina svärföräldrar. Du har kanske barn, måste köra dem till ishockey träning, fotboll träning, ta dina föräldrar till läkare, och allt. Du måste, liksom @PisteCarver redan berättade, föra allt slags byggningsgrejor till dina svärfars sommarstuga, du måste dra din båt till havet osv. Du kan försöka göra det allt med kollektivtrafik, men, jag nästan garanterar, din fru skall lämna dig ganska snart.

Senast ändrad:
Jag läste inlägget och jag tycker också att en sådan stad är trevligare att besöka och turista i. Men jag skulle inte vilja bo i en sådan stad (jag skulle å andra sidan inte vilja bo i en stad/lägenhet överhuvudtaget).
Det blir alldeles för ofritt och opraktiskt, hur tar jag hem material från byggmarknaden, skrymmande storinköp mm.? Nej, tack.
Intressant tycker jag det däremot är att miljömuppar alltid vill bo i städer och inte nära naturen som de värnar om.:unsure:

Och jag tycker inte heller att kommuner ska syssla med klimatpolitik, det blir för spretigt och osamordnat, sköts bättre av stater och överstatliga organisationer.
Med anledning av att artikeln är från München, den nuvarande tyska SPD-Grünen-FPD regeringen är extremt impopulär och den kommer att flyga all världens väg vid nästa val. Senaste opinionssiffror SPD 15%, Grünen 11%, FPD 5%.

Det är strålande sommarväder idag också, åk ut och njut av dagen i naturen utanför staden.;)

Ja planekonomi är oslagbart på att få saker gjort.

Nej, jag bor inte i Limhamn.
Jag bor i egen villa i mindre tätort. Försöker undvika att besöka Malmö så mycket jag kan (ingen trevlig stad). Lund är däremot en fin stad, det håller jag med om. Men den är kass om man behöver parkera där, därför hamnar alla mina inköp hos näringsidkare utanför stadskärnan.

Inget för mig, jag vill parkera min bil på min egen uppfart. Jag är också uppväxt som barn i villa och skulle inte flytta in frivilligt i en lägenhet. Mitt egenintresse är ointressant i diskussionen här, men ändå viktigt för att förstå att människor vill leva sina liv olika. Hälften av Sveriges befolkning bor väl i egenägda småhus tror jag.

Har du med egna händer och verktyg byggt till ett hus någon gång, blandat betong, varit på byggmarknaden och fyllt ett släp med byggmaterial, byggt en terass, ett uterum eller en pool?
Funkar det med kollektivtrafiken?

Jag lastar skidor och packning i bilen på min egen uppfart och lastar inte ur den förrän jag är framme på skidorten.:)

Jag har respekt för dina åsikter och förstår såklart att du har bil. Jag förstår även att de flesta lundabor har bil eftersom det är väldigt jobbigt att inte ha bil när man väl behöver den. Det känns tyvärr inte som att bilpoolerna riktigt är på den nivån att de på allvar kan utmana eget bilägande.

Samtidigt så var jag faktiskt ganska tydlig med att även jag kommer skaffa bil förr eller senare, så jag förstår inte riktigt varför du tar upp det. När de framtida barnen ska spela bortamatcher kan man inte vara utan bil, och bor man i villa måste man såklart kunna åka till tippen precis som jag skrev. Gäller även @KaitsuH

Du skriver att Lund är en fin stad vilket glädjer mig. Men hade inte ditt intryck av Lund solkats lite om det var tät biltrafik inne i centrum? Poängen är liksom att det inte finns någon vettig anledning att köra bil inne i Lund, men jag förstår såklart att det finns en massa lundabor som har ärenden på andra håll och behöver köra dit.

Jag kan förövrigt tycka att du går miste om en del när du kör till och från Lund. Exempelvis kan du inte testa ölen på hyggligt nyöppnade Taperian som de brygger själva i sin källare eller ta ett glas vin på de supertrevliga vinbarerna Klostergatan fem och Lenoteket. De har otroligt många flaskor de säljer på glas och personalen är väldigt kunnig.

Bra perspektiv. Och förstärker det tidigare om att generationer sätter sitt sätt att resa i 20- åren. Jag gör likt dig, majoriteten av resorna till skidåkning kollektivt. Det ger en helt annan upplevelse till skidåkningen jämfört med att åka från dörr till dörr. Och jag slipper ha städer som byggs för bilar.

Bra perspektiv. Och förstärker det tidigare om att generationer sätter sitt sätt att resa i 20- åren. Jag gör likt dig, majoriteten av resorna till skidåkning kollektivt. Det ger en helt annan upplevelse till skidåkningen jämfört med att åka från dörr till dörr. Och jag slipper ha städer som byggs för bilar.
Ursäkta mig, men hurudan familj har du? Hur många barn, och hur gamla är de?

Ursäkta mig, men hurudan familj har du? Hur många barn, och hur gamla är de?
Innan det här slår över och blir en debattplats för olika livsstilar, jag tycker att vi låter miljömuppar som Anzom leva sina liv precis som de vill. Det är helt OK för mig (så länge de ger f-n i att peka finger åt andra och säga till dem hur de ska leva sina).

Allt eftersom klimatet berör oss alla ska de son bryr sig förklarar till de andra varför de bryr sig .

Det är lite lustigt att såpass många tycker att det är trevligt att sitter bakom ratten i en evighet när de ska på semester. Jag kan också rekommendera att testa tåget. Det är så trevligt att inte behöver bryr sig. Att kunna läsa, leka, sova, jobba, eller vad som helst man vill göra. Men det är inte många som alltid tog bilen förstår, eller vågar testa.
Vi tar bilen bara när cyklarna ska med, sj har tyvärr dåliga regler dör cykeltrabsport. Annars är det bara tåg, familj med 2 småbarn och rätt mycket utrustning på skidresorna.

Innan det här slår över och blir en debattplats för olika livsstilar, jag tycker att vi låter miljömuppar som Anzom leva sina liv precis som de vill. Det är helt OK för mig (så länge de ger f-n i att peka finger åt andra och säga till dem hur de ska leva sina).
Det skulle vara skönt om du kunde hålla ett trevligt ton och undviker påhopp och förnedrande begrepp som miljömupp.
Om du verkligen undrar varför många som bryr sig om.miljön bor i en stad kan jag gärna förklarar detta för dig. Men du skulle kunna titta på dina argument för bilar och emot bilfria städer och du skulle säkert kunna reda ut det själv?
Men sluta med personangrepp och påhopp, tack. Nästan alla andra här argumenterar sakligt, med källor och argument. Bara du som kallar andra miljömupp och är cyniskt.

Det skulle vara skönt om du kunde hålla ett trevligt ton och undviker påhopp och förnedrande begrepp som miljömupp.
Om du verkligen undrar varför många som bryr sig om.miljön bor i en stad kan jag gärna förklarar detta för dig. Men du skulle kunna titta på dina argument för bilar och emot bilfria städer och du skulle säkert kunna reda ut det själv?
Men sluta med personangrepp och påhopp, tack. Nästan alla andra här argumenterar sakligt, med källor och argument. Bara du som kallar andra miljömupp och är cyniskt.

Jag visste inte att ordet ”miljömupp” var förnedrande, du använder ju själv ordet och har skrivit i ett inlägg en gång att många anser att du är en ”miljömupp”.

1721583306388.png

Senast ändrad:

Du vet själv hur/varför du använder ordet och hur det används i samhället.

Och ja, många tycker jag är det,men det gör det varken rätt eller lämpligt att kalla nån det.

Men frågar gärna om du undrar nåt varför vi bor i en stad. Och om du verkligen vill förstår hur jag och många andra tänker kan vi tar det en runda till. Men inte på den nivån som du håller här.

Du vet själv hur/varför du använder ordet och hur det används i samhället.

Och ja, många tycker jag är det,men det gör det varken rätt eller lämpligt att kalla nån det.

Men frågar gärna om du undrar nåt varför vi bor i en stad. Och om du verkligen vill förstår hur jag och många andra tänker kan vi tar det en runda till. Men inte på den nivån som du håller här.
Men det där du skriver kallas ju "woke"?

Men det där du skriver kallas ju "woke"?
Vilken del av det jag skriver ska vara "woke"? Inte att det är teman här nu....
Jag har inte kallat nån nånting eller angripit personligt. Inte många som gör det här. Men jag reagerar när det görs, när det kommer till personangrepp eller när diskussionen alltid ska ledas om så att det handlar om enskilda individer. Vill man diskutera gör man det med fakta eller egna upplevelser. Men man avstår från olämpliga namn/utryck och trams. Så enkelt är det, eller?

Allt eftersom klimatet berör oss alla ska de son bryr sig förklarar till de andra varför de bryr sig .

Det är lite lustigt att såpass många tycker att det är trevligt att sitter bakom ratten i en evighet när de ska på semester. Jag kan också rekommendera att testa tåget. Det är så trevligt att inte behöver bryr sig. Att kunna läsa, leka, sova, jobba, eller vad som helst man vill göra. Men det är inte många som alltid tog bilen förstår, eller vågar testa.
Vi tar bilen bara när cyklarna ska med, sj har tyvärr dåliga regler dör cykeltrabsport. Annars är det bara tåg, familj med 2 småbarn och rätt mycket utrustning på skidresorna.
Problemet är ju dock att kollektivtrafiken är orimligt dyr. Vi skulle t ex åka till Oslo vid Kristi flygare, kollade på tåg och det skulle ta 2-3h längre och kosta över dubbla priset. Då är det väl klart man väljer bilen. Tyvärr går priserna för kollektivtrafik åt fel håll. Bor i Uppsala och vi har ett kontor i Stockholm som jag besöker sällan, men när jag ska dit så blir det alltså billigare för mig att ta bilen trots vägtull och dessutom går det snabbare trots köer. I min hemstad höjde man priserna för lokaltrafik ifrån 27kr till 39kr så blir mycket billigare och snabbare att ta bilen om jag ska till tandläkare, ned till city och shoppa osv. 39kr för en bussresa på 10min är orimligt.

Sen är ju järnvägen skit i Sverige rent ut sagt, se bara på olyckan vid iggesund, urspårningen vid Arlanda. Känns som ett risktagande att åka tåg i vårt land tyvärr och t ex jobba på tåget jo tack det kränger och flänger så det är allt annat än en trevlig upplevelse.

Jag visste inte att ordet ”miljömupp” var förnedrande, du använder ju själv ordet och har skrivit i ett inlägg en gång att många anser att du är en ”miljömupp”.

Visa bilaga 32877

Det är klart att mupp är nedlåtande. Och även andra andra epitet har använts på ett nedsättande sätt i forumet på ett rätt tydligt sätt. Det gör det inte mindre nedlåtande bara för att någon redan sagt att de blivit kallade det av någon annan.

Det är klart att mupp är nedlåtande. Och även andra andra epitet har använts på ett nedsättande sätt i forumet på ett rätt tydligt sätt. Det gör det inte mindre nedlåtande bara för att någon redan sagt att de blivit kallade det av någon annan.
Ja ja ja, det var ju ett väldans tjafsande om ordet ”miljömupp”.
Just den miljöengarerade person som jag nämnde i ett inlägg i samband med det här ordet, har kallat en annan känd profil här på forumet för ”rysk bot”, hur tycker du de två tillmälena står sig mot varandra?
Kan vi lägga ner det här tramset nu?

Just den miljöengarerade person som jag nämnde i ett inlägg i samband med det här ordet, har kallat en annan känd profil här på forumet för ”rysk bot”, hur tycker du de två tillmälena står sig mot varandra?
Skillnaden är att du återkommande inte hanterar oliktänkande särskilt väl. Det är inte rimligt att bli påhoppad i inlägg när man tycker annorlunda.

Som jag skrev, lägg gärna ner tramset och bidra till diskussionen. Utan cynism eller påhopp, tack.

Skillnaden är att du återkommande inte hanterar oliktänkande särskilt väl. Det är inte rimligt att bli påhoppad i inlägg när man tycker annorlunda.
Just det har både du och jag flera gånger gjort oss skyldiga till. Hur har du själv de senaste åren hanterat andra som tycker annorlunda än du. Släng inte sten i glashus. Kan vi släppa det här nu?

Två fel gör inte ett rätt.
Men det var ändå lite humor att den artikeln du länkade från Arbetarbladet fastställer att "... oavsett vad du väljer att kalla dem för (i.e. "miljömupparna") har de rätt."
;)

Ja, du blandar verkligen ihop begreppen. :rolleyes: :ROFLMAO:
Planekonomi eller planhushållning är ett ekonomiskt system där staten planerar och styr ekonomin. Planekonomin bygger på att följa administrativa eller politiska riktlinjer för hur samhällets ekonomi ska utvecklas.

Låter onekligen som effektivt för att införa fler laddplatser snabbt om det är det som är problemet med att köra elbil?

Eller är du förespråkare för den där El-Trabanten som Miljöpartiet hade på förslag

Jag hoppas att dom har lagt ner den idén men skall dom gå vidare med den så är det noga med kravspec och inte låsa in sig kring viss teknik och där av bli begränsad.
Solid state är bara ett litet steg

Du bor väl i Limhamn? Testa att ta buss+tåg till Lund.

Jag gör det varje dag och i morse tog det nästan två timmar pga elfel. Mycket ofta stopp pga problem på spåren. Tågen går oftast inte i tid. Tydligen väldigt svårt att planera en verksamhet för tåg som ser ut exakt som de gjorde i går liksom rälsen som ligger precis där de ligger.
Allvarligt talat, jag gillar tåg med där finns en inbyggd problematik som är svår att komma runt för åtminstone behöver spårsystemen skötas av nån sorts offentliga myndigheter. Med känt resultat (utanför Schweiz). Tydligen omöjligt att få till ett europeiskt samarbete av samma skäl - alla länder håller på sina system. Inte kommersiella skäl (då hade det nog gått, som med t ex flyget) utan av lokalpolitiska.

Och allvarligt talat så kan jag räkna upp en hel del andra skäl än bilfrihet varför Lund och Gamla Stan är så trevliga ställen att bo på. Liksom det finns en massa jättefina ställen att bo på där det fungerar utmärkt med bilar, gärna reglerade med eftertänksam fingertoppskänsla snarare än politiska storsläggor.

Plus att en hel del av de fördelar som boende i dessa bilfria stadskärnor njuter av är beroende av att närliggande områden inte alls är bilfria.

Det är ganska magstarkt för att komma just från dig. Du gav mig en spontan giftig eftersläng helt ovidkommande senast häromveckan, mekaniskt följt av glada hånskratt från jakeplisken och fabian. Något ligger där och pyr i dig, tycks det som. Varför kan inte bara alla hålla med dig i din fina tråd?!?

Tillbaka
Topp