Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Ibland är det inte så dumt att titta i backspegeln också. Sen 1970 har Sverige fått ner utsläppen av växthusgaser med runt 60 % räknat per capita. Räknar man istället per BNP så blir det än mer. Och det har ju inte direkt blivit sämre att leva i Sverige de senaste 50 åren.

OK men CO2 är globalt (och växthuseffekten kompenserar tyvärr inte för befolkningsökningen) och där går kurvorna rejält uppåt, mer än fördubbling sedan 1970 typ. Per BNP ser det bättre ut även globalt men det är mest länder med hög BNP som har fått ner utsläppen per BNP. Och de utvecklingsländer som inte lyckas minska CO2-utsläppen (alla typ) prioriterar ökande BNP (vilket jag förstår). Det verkar med andra ord svårt (hittills omöjligt) för utvecklingsländer att komma i närheten av vår levnadsstandard utan påtaglig ökning av växthusgas-utsläpp.

Frågan är - kommer den gröna kurvan på bilden (sen 1970...) att vända nedåt? Finns det något alls som tyder på det?

1723627183120.png

Hur ser motsvarande resonemang ut i ett globalt perspektiv? Tvärtom, typ? Att inte alltid ha ett globalt perspektiv i CO2-frågan är ungefär lika meningsfullt som att försöka motverka havens höjningar genom att ta upp vatten ur Kattegatt.

Här finns flera motsägelser och tankeluckor:

Fortsatta investeringar i inhemsk elproduktion, elektrifiering, råvaruanskaffning, batteriutveckling och produktion kommer göra oss mer självförsörjande i framtiden och samtidigt skapa en miljardindustri. Bara under förra året uppgick intäkterna från Sveriges export av el till 35 miljarder kronor. Tänk vilka fler möjligheter elektrifieringen kan medföra.”

Ja vi skapar en miljardindustri för att lösa ett miljöproblem som vi gärna varit utan. Annars hade vi istället med motsvarande resurser kunnat ”skapa en miljardindustri” som förbättrade vår levnadsstandard.
Vi behöver oerhört mycket mer el för en ”grön omställning” på rimligt sätt. Och elektrifieringen av fordonsflottan kommer att äta upp en rejäl bit av det svenska elöverskott som vi inom kort behöver till annat. Det överskottet är redan intecknat flera ggr om.

Till vilket annat behöver vi el till bättre än till transportsektorn tänker du?
Och vilken del av Levnadsstandard behöver vi förbättra.
Vård, skola och omsorg? Ja självklart.
Men det ser jag inte hur det hör ihop med energipolitik eller miljö som tråden handlar om?
Blir verkligen livet bättre med 75" än 55" TV?
Blir livet bättre av att köra 1200km i sträck innan man behöver byta vuxenblöja och på 3min fylla på 60 nya liter än att köra 3timmar och ta en bensträckare, mat och gå på en riktigt WC?

Vi har alla olika mått på Levnadsstandard och livskvalitet

Är ju rätt mycket prat om CO2 fritt stål, batterifabriker och liknande som behöver en massa ström.

Den rena strömmen som vi inte gör av med i Norden kan också exporteras till kontinenten så att de bränner lite mindre kol.

Ja "alla" vill ha grön el och gärna gratis.
Men för stora stationära utsläpp av Koldioxid finns det lösningar som CCS vilket vi idag inte kan applicera på transportsektorn

Betyder det?
Att när dom nu med tänkt storsatsning för att få "Billi" el som industrin skriker efter för att vara konkurrenskraftiga mot EU som har betydligt högre elpris
Gör att automatiskt så blir elen dyrare för alla andra som inte tillhör tillverkande industri?
Dom betalar idag inte skatt på elen och har nog inga planer att börja...

Det är mycket möjligt att den fria turismen kommer vara ett minne blott om ett par generationer och att friheten ersätts av regleringar som liknar dem som gäller på migrationsområdet. Men innan dess lär man försöka göra turismen dyrare, en begränsad turism är trots allt ofta något gott. Kan berörda städer då dessutom ta ut skatter och avgifter för att hålla nere antalet besökare, och locka ”rätt sorts” turister - det vill säga en exklusiv skara precis som i turismens begynnelse - lär de knappast tveka att göra det. För även på detta område kommer penningen som gränssättare vara ett alternativ till verkliga gränser.

Jag tror att det kommer en backlash från dessa turisttunga orter när det verkligen sjunker in (och/eller märks på den lokala ekonomin) hur stor andel av deras inkomster och levnadsstandard som beror/berott på turismen. Det är stora inkomster på marginalen som ger många jobb och kräver relativt låga investeringar jämfört med t ex produktionsindustrier. Vilket ju förklarar varför de flesta kommuner världen runt gärna skulle öka sina turistströmmar, och jobbar hårt för det. Så jag tror inte att turismen kommer att minska, bara omfördelas. Vilket iofs kan vara vettigt i ett stort perspektiv. En del platser är ju onekligen överbelastade, men deras lokalekonomi är samtidigt så "dopad" av lättfångade inkomster från turism att de kommer få svårt att ställa om.

Turistskatter etc kommer knappt att märkas på marginalen som inkomstkälla, mer än som begränsande faktor om de blir höga (vilket snarast riskerar minska inkomsterna...). Och det finns inte hur många rika turister som helst här i världen som kan kompensera för det frånfallet.

Senast ändrad:
Jag tror att det kommer en backlash från dessa turisttunga orter när det verkligen sjunker in (och/eller märks på den lokala ekonomin) hur stor andel av deras inkomster och levnadsstandard som beror/berott på turismen. Det är stora inkomster på marginalen som ger många jobb och kräver relativt låga investeringar jämfört med t ex produktionsindustrier. Vilket ju förklarar varför de flesta kommuner världen runt gärna skulle öka sina turistströmmar, och jobbar hårt för det. Så jag tror inte att turismen kommer att minska, bara omfördelas. Vilket iofs kan vara vettigt i ett stort perspektiv. En del platser är ju onekligen överbelastade, men deras lokalekonomi är samtidigt så "dopad" av lättfångade inkomster från turism att de kommer få svårt att ställa om.

Turistskatter etc kommer knappt att märkas på marginalen som inkomstkälla, mer än som begränsande faktor om de blir höga (vilket snarast riskerar minska inkomsterna...). Och det finns inte hur många rika turister som helst här i världen som kan kompensera för det frånfallet.
Flera bra poänger. Kom osökt att tänka på kryssningsindustrin, där städer byggde stora pirer för båtarna att kunna lägga till. Men man har kommit fram till att förutom ställen där kryssningarna startar och börjar så konsumerar inte kryssningsbesökarna särskilt mycket på platserna de stannar till på.

Det är mycket möjligt att den fria turismen kommer vara ett minne blott om ett par generationer och att friheten ersätts av regleringar som liknar dem som gäller på migrationsområdet. Men innan dess lär man försöka göra turismen dyrare, en begränsad turism är trots allt ofta något gott. Kan berörda städer då dessutom ta ut skatter och avgifter för att hålla nere antalet besökare, och locka ”rätt sorts” turister - det vill säga en exklusiv skara precis som i turismens begynnelse - lär de knappast tveka att göra det. För även på detta område kommer penningen som gränssättare vara ett alternativ till verkliga gränser.
Tror du har rätt och om vi tittar på alpvärlden började det med britterna i St Moritz och Zermatt. Kan det bli så att vi så småningom är tillbaka där, dvs enbart rika människor har möjlighet att njuta av alpin skidåkning. Ett företag som verkar positionera sig för detta är Michel Reybier som nyligen köpt hotell i;

Zermatt - tre hotel, de anrika Mont Cervin samt Monte Rosa och ett till.
Jungfrau region - det anrika Victoria Jungfrau.
Davos - Alpengold hotel.
Crans Montana - Crans Ambassador.

Ser vi någon gemensam nämnare här? (Med litet undantag för Crans...).

Sen är det Saas Fee och några ställen till som säkert är på gång?

Nedan ett mindre hotell med bra utsikt i Jungfrau region.

Bilagor

• 1727339097589.png
    1727339097589.png
    743.6 KB · Besök: 53
Senast ändrad:
Tror du har rätt och om vi tittar på alpvärlden började det med britterna i St Moritz och Zermat. Kan det bli så att vi så småningom är tillbaka där, dvs enbart rika människor har möjlighet att njuta av alpin skidåkning.
Nja, vet inte det…. i så fall får det bli en rejäl ekonomisk tillväxt i världen (och i vårt fall i Europa) så att det skapas många fler ”rika” människor. Ser knappast ut så de kommande åren. Det skulle bli en rejäl krasch för den massutbyggda alpturistindustrin om bara de få rika människorna skulle åka dit.
Den balansen lär ju marknadskrafterna reglera oavsett.

Vad är ”rika” människor förresten?
I Sverige anser vissa partier att det är alla människor som tjänar över brytpunkten för att betala statlig skatt.🥴

Kan det bli så att vi så småningom är tillbaka där, dvs enbart rika människor har möjlighet att njuta av alpin skidåkning.

Så har det iofs alltid varit - många svenskar har aldrig haft råd till en alpresa för familjen med liftkort etc - men visst, så känns det nu alltmer från ett svenskt perspektiv. Vi svenskar har ju genom politiska val prioriterat annat än ekonomisk tillväxt - ekonomisk trygghet, ekonomisk utjämning, jobbtrygghet, miljöhänsyn, socialförsäkringar, invandring, offentlig sektor mm. Att danskarnas krona (även för deras låginkomsttagare) numera räcker 50% längre inom euroområdet än den svenska kronan beror på att de längs resan successivt gjort andra val än vad vi har gjort.

Och som PC skriver, självklart kan skidorterna inte höja priserna mer än att det finns folk som har råd att åka dit. Skillnaden är främst att vi svenskar inte längre har råd med det som jämförbara grupper i andra västländer har råd med. Inte konstigare än att det är så "relativt fattig" som en rumän brukat känna sig i Sverige.

Nja, vet inte det…. i så fall får det bli en rejäl ekonomisk tillväxt i världen (och i vårt fall i Europa) så att det skapas många fler ”rika” människor. Ser knappast ut så de kommande åren. Det skulle bli en rejäl krasch för den massutbyggda alpturistindustrin om bara de få rika människorna skulle åka dit.
Den balansen lär ju marknadskrafterna reglera oavsett.

Vad är ”rika” människor förresten?
I Sverige anser vissa partier att det är alla människor som tjänar över brytpunkten för att betala statlig skatt.🥴
Tänkte, i trådens anda, mer på lång sikt.

Beror inte det på att man har låst den till Euron på något sätt?

Jo det stämmer så Danmark var inget bra exempel egentligen. Men de har klarat att göra det utan förlora intern köpkraft, och utan räntechocker, så deras köpkraft inom eurozonen har ökat betydligt jämf med svenskarna.

Och det är nog inga oljeschejker eller kinesiska solcellsbaroner som i större utsträckning befolkar Lechs hotell etc, mest samma vanliga rika européer som förut. Minus en del ryssar (fast de är ganska många ännu tror jag).

Beror inte det på att man har låst den till Euron på något sätt?
Ja, borde vi också ha gjort efter folkomröstningen. Det gjorde danska regeringen efter att folket röstat ”fel”, och säkerställde att det egentligen blev samma resultat.
Om Sverige idag skulle gå ut och officiellt säga att man tänker låsa kronan mot Euron eller att vi ska införa Euron, så skulle kronan blixtsnabbt stärkas kraftigt.
Om vi fortsätter som idag med flytande växelkurs för vår lilla valuta, med ständiga krav på räntesänkningar för den låne-bostads-knarkande medelklassen, så kommer vår kräftgång mot relativ fattigdom att fortsätta.

Ja, borde vi också ha gjort efter folkomröstningen. Det gjorde danska regeringen efter att folket röstat ”fel”, och säkerställde att det egentligen blev samma resultat.
Om Sverige idag skulle gå ut och officiellt säga att man tänker låsa kronan mot Euron eller att vi ska införa Euron, så skulle kronan blixtsnabbt stärkas kraftigt.
Om vi fortsätter som idag med flytande växelkurs för vår lilla valuta, med ständiga krav på räntesänkningar för den låne-bostads-knarkande medelklassen, så kommer vår kräftgång mot relativ fattigdom att fortsätta.

Du förenklar en del här. Förutom att danska centralbanken försvarar växelkursen så har även ECB förbundit sig att försvara växelkursen. Om jag inte minns fel är det något i stil med ±2,25% respektive ±15%.

Thedéens valda växelkurs skulle sannolikt utmanas vilket medför en kostnad, för jag tvivlar på att Sverige skulle få samma deal med ECB som Danmark fick. Känns ytterst tveksamt om ens Danmark skulle få den idag. Dessutom begränsas centralbankens verktyg för att hålla efterfrågan, och därmed inflationen, på en rimlig nivå när de dessutom har som uppdrag att försvara en växelkurs.

Men nej, jag skulle inte var helt emot att införa Euro även om jag inte helt bildat mig en uppfattning ännu. En ekonomi som Sveriges skulle sannolikt gynnas av det

Du förenklar en del här. Förutom att danska centralbanken försvarar växelkursen så har även ECB förbundit sig att försvara växelkursen. Om jag inte minns fel är det något i stil med ±2,25% respektive ±15%.

Thedéens valda växelkurs skulle sannolikt utmanas vilket medför en kostnad, för jag tvivlar på att Sverige skulle få samma deal med ECB som Danmark fick. Känns ytterst tveksamt om ens Danmark skulle få den idag. Dessutom begränsas centralbankens verktyg för att hålla efterfrågan, och därmed inflationen, på en rimlig nivå när de dessutom har som uppdrag att försvara en växelkurs.

Men nej, jag skulle inte var helt emot att införa Euro även om jag inte helt bildat mig en uppfattning ännu. En ekonomi som Sveriges skulle sannolikt gynnas av det
Ja, du har rätt att jag förenklade.
Det ”enkla” och riktiga för oss vore att gå med i Euron i stället.
Jag röstade för att behålla kronan i folkomröstningen, vilket jag ångrar. Det beslutet fattade jag med anledning av Greklands finanskris med skyldigheter för de övriga Euroländerna att stå för kostnaderna mm. Det var ett felaktigt tänkande, det har verkligheten sedan visat (hittills i alla fall). Kostnaden för att stå ensam med en liten skvalpvaluta med låg likviditet på den internationella penningmarknaden har varit högre. Sedan folkomröstningen då Euron stod i ca 9 kr har vi som folk blivit ca 25-30% fattigare gentemot Euroländerna.
För att försvara växelkursen över tid med en liten skvalpvaluta mot stora valutor så krävs det också att den svenska räntan över tid ligger högre än omgivningens. Så har vi ju inte gjort utan tvärtom, med resultatet allt högre belånade bostäder och svagare valuta. Både de svenska bankerna och LO vill ju fortsätta på den vägen (fattigvägen). Även nu ligger de svenska räntorna lägre än de tyska t ex.
Hur bryta sig ur detta nu?
Det ända smärtfria sättet att komma ur den negativa spiralen är antagligen att gå med i Euron. Att få upp kronan med hjälp av räntan på lång sikt går ju inte längre pga de överbelånade svenska hushållen, det skulle innebära fler arbetslösa och många bostadskonkurser. Och etablissemanget förordar ju motsatt riktning med sänkt ränta hela tiden. Den nuvarande Riksbankschefen försöker hålla emot, den förre körde oss ner i skiten under många år.
Och påståendet att en stabil statsekonomi skulle vara avgörande har visat sig helt fel, titta på Norge med Europas starkaste statsfinanser, de har också en skitvaluta sedan många år.

Nu blev den här miljötråden förvandlad till en ekonomitråd - sorry.🤷‍♂️

Jag röstade för att behålla kronan i folkomröstningen, vilket jag ångrar. Det beslutet fattade jag med anledning av Greklands finanskris med skyldigheter för de övriga Euroländerna att stå för kostnaderna mm.
Folkomröstningen om Euron hölls 2003, dvs flera år innan Greklands finanskris. Så det var väldigt förutseende av dig. 😀

Folkomröstningen om Euron hölls 2003, dvs flera år innan Greklands finanskris. Så det var väldigt förutseende av dig. 😀
Ja, du ser, minnet sviker.🤣
Det var i alla fall som princip anledningen (det kommer jag i alla fall ihåg), de diskussionerna fördes redan då. Fallet Grekland kom som sagt senare….:oops:

Ja, du ser, minnet sviker.🤣
Det var i alla fall som princip anledningen (det kommer jag i alla fall ihåg), de diskussionerna fördes redan då. Fallet Grekland kom som sagt senare….:oops:

Och när Italiens banker går i putten så kommer Grekland kris ha varit småpotatis i jämförelse… Då vet ingen vad som händer. Risken finns. Men annars är jag för.

Elon Musk presenterar deras nya självkörande bil. Strax under 30 000 dollar redo för 2027. Möjlighet att sova i bilen. Bilägaren har möjlighet att hyra ut den medan man själv inte har den, som självkörande robotaxis.

Visionärt hade man på sikt kunnat omvandla ägandeskap till ett abonnemang. Tänk vad fint att städer får vara för människor och inte för plåtskåp :) Det enda som är tråkigt, det är att vi själva inte längre får köra. En behållning för det mesta. Men om det gör att vi kan skapa miljöer för människor och miljön - får det vara värt det.

Det är trevligt med snygga fräcka plåtskåp (bilar). :)😉
Visa bilaga 34103

Är det Skodas senaste elbil? Du som just lurat i mig att leasa en Enyaq... ;)

Skämt åsido så tror jag på självkörande bilar. Och bildelning, definitivt. Men det finns redan nätverk för bildelning enligt olika principer (bilpooler, "prenumeration", privat uthyrning mm) men de verkar liksom inte ta fart. Åtminstone inte utanför Stockholmsområdet.
För övrigt glömmer man lätt att taxi är en utmärkt princip för bildelning som redan finns. Borde kanske uppgraderas en aning miljö/statusmässigt.

Tillbaka
Topp