Tips julskidåkning!

Eastby

Medlem
Tips julskidåkning!
Hej! I år faller julledigheten på på plats, då jag och tjejen har några extra lediga dagar att ta ut och inte gillar själva julfirandet funderar vi på en skidresa under jul- eller nyårshelgen. Inför detta har jag några frågor. Jag är en hyfsat van skidåkare som gillar svart och rött, tjejen är mer bekväm med blått/rött så det får nog tyvärr vara vad som syr. Vi tycker som många andra om piståkning, långa backar, och lugnt i liftköerna, jag vill dock åka mer offpist men detta behöver inte nödvändigtvis vara målet med denna resa.

1. Är julen ett bra alternativ om man vill ha lugn och ro i backen samt bättre priser? Jag har tänkt att trycket bör vara lägre pga julfiranden, mindre dagsljus och elakare väder?

2. När bör man boka, sent eller tidigt? Tänker att sista minuten-priserna bör vara väldigt förmånliga under julledigheterna i vissa områden?

3. Vilken av helgerna är att föredra?

4. Har ni några rekommendationer vilka orter man bör åka till under julen (i Sverige och Europa) för att få ut det mesta av skidåkningen, hålla nere priserna och säkra snötillgången?

5. Sist men inte minst; finns det alternativ för offpist och toppturer denna tid på året eller är det bättre att vänta tills det blir ljusare och vädret bättre?

Senast ändrad:
Tips julskidåkning!
Hej! I år faller julledigheten på på plats, då jag och tjejen har några extra lediga dagar att ta ut och inte gillar själva julfirandet funderar vi på en skidresa under jul- eller nyårshelgen. Inför detta har jag några frågor. Jag är en hyfsat van skidåkare som gillar svart och rött, tjejen är mer bekväm med blått/rött så det får nog tyvärr vara vad som syr. Vi tycker som många andra om piståkning, långa backar, och lugnt i liftköerna, jag vill dock åka mer offpist men detta behöver inte nödvändigtvis vara målet med denna resa.

1. Är julen ett bra alternativ om man vill ha lugn och ro i backen samt bättre priser? Jag har tänkt att trycket bör vara lägre pga julfiranden, mindre dagsljus och elakare väder?
Julen brukar vara relativt lugn, både i alperna och fjällen (till skillnad mot nyår då allt är fullbokat)

2. När bör man boka, sent eller tidigt? Tänker att sista minuten-priserna bör vara väldigt förmånliga under julledigheterna i vissa områden?
Snöläget är alltid osäkert den här tiden. Jag skulle boka så sent som möjligt

3. Vilken av helgerna är att föredra?
se 1

4. Har ni några rekommendationer vilka orter man bör åka till under julen (i Sverige och Europa) för att få ut det mesta av skidåkningen, hålla nere priserna och säkra snötillgången?
omöjligt att säga men utifrån dina förhållanden skulle jag välja Limone: romantisk by, snäll åkning, nära till toppturer. Kombo med Rivieran (om snöläget brister). Limone brukar dock hålla sitt öppningsdatum 8 dec

5. Sist men inte minst; finns det alternativ för offpist och toppturer denna tid på året eller är det bättre att vänta tills det blir ljusare och vädret bättre?
Det är alltid bättre förutsättningar för offpist och topptur senare på vintern

Tips julskidåkning!
Tack för tipsen! Gällande sena bokningar; tenderar priserna att gå upp när det närmar sig jul eller är det snarare utförsäljning och goda chanser att komma undan än billigare, om man kan tänka sig att flexa lite med ort?

Jag brukar ofta kolla paketresor, gissar att de går att få det betydligt mer prisvärt om man kikar på air bnb och egen resa, min upplevelse är dock att det i slutändan brukar bli ungefär samma pris om man nyttjar erbjudanden för paketresor, åtminstone om man vänder sig emot obekväma buss/bilresor (sambon har lite "problem" med detta)? Ser bland annat att det nu finns paket vid mindre kända orter i Frankrike (Superdevolouy) där boende och liftkort 7 dagar går för ca 4000/person vilket låter svåröverträffat. Så frågan är om man vågar vänta

Limone var ett bra tips, om fler av er har erfarenheter av bra och prisvärda orter kring jul får ni gärna komma med fler förslag

Senast ändrad:
Tips julskidåkning!
Ser bland annat att det nu finns paket vid mindre kända orter i Frankrike (Superdevolouy) där boende och liftkort 7 dagar går för ca 4000/person vilket låter svåröverträffat. Så frågan är om man vågar vänta

Limone var ett bra tips, om fler av er har erfarenheter av bra och prisvärda orter kring jul får ni gärna komma med fler förslag
Som @Ivo del Scandi tipsade om, Limone har hög mys- och trivselfaktor:
1726646690775.png

Det finns hyfsat mysiga orter i Frankrike också, men Superdevoluy….?
1726646830033.png

Tips julskidåkning!
Som @Ivo del Scandi tipsade om, Limone har hög mys- och trivselfaktor:
Visa bilaga 33673

Det finns hyfsat mysiga orter i Frankrike också, men Superdevoluy….?
Visa bilaga 33674
Ah nej själva orten ser riktigt ful ut och verkar enormt tråkig, däremot är ju omgivningarna fina, åkningen verkar bra gentemot det mesta i Sverige (inga betyg här på freeride dock) och priset extremt bra. Men ja troligtvis faller det på det första, man skulle nog vara rätt trött på stället efter en vecka

Tips julskidåkning!
Men det spelar ju ingen roll, om de bara säljer bombardinos och caffe corretto billigt där.

Man får nog ha med sig i egen termos iofs. Jag jobbar på att få mängdrabatt på Systemet.
Bra höjdskillnad finns i området med tanke på att Sveriges lägsta punkt (2,3 meter under havet) ligger vid Kristianstad. Billiga tomter lär finnas i närheten...

1726662888045.png

Tillbaka
Topp