Åre vs Trysil

sälaren

Medlem
Åre vs Trysil
Hej Freeride-teamet!

Mina vänner och jag planerar en skidresa i vinter, men vi är lite osäkra på vilket resmål vi ska välja. Vi letar efter ett ställe med ett brett utbud av backar och en detaljerad pistkarta med många alternativ för varierad åkning. Efter lite research har vi fastnat mellan Åre och Trysil.

Jag har besökt Åre flera gånger och det har alltid levererat en fantastisk upplevelse, men nu är jag sugen på att testa något nytt. Därför undrar jag, bör vi återvända till Åre eller utforska Trysil denna gång?

Tack för er hjälp!

Åre vs Trysil
Jag tycker garanterat ni ska testa Trysil om ni ej gjort det. Jag har varit i både Trysil och Åre ett flertal gånger och även om Trysil kanske inte är riktigt lika vasst som Åre tycker jag det är klart värt en visit!

Trysil bygger även om sin park detta år och den verkar bli riktigt fet, är ni parkåkare är det ju alltid kul o jibba i nya parker.

Åre vs Trysil
skulle du/orkar du utveckla, hade uppskattats!
Åre är bäst i Norden på lunch/resturanger och har bästa ”byn”. Tycker skidåkningen är så där, högzon är ju aldrig öppen så den kan man räkna bort.

Tycker Trysil är mer komplett, högegga om man vill åka svarta/branta backar, skihytta om vill åka ”rött”, ”mitten” om man vill åka blått. Trysil är inte lika väderkänsligt heller då man kan åka på olika sidor av berget och generellt bättre väder (eller bara jag som har otur när jag är i Åre kanske).
Tycker variationen på backar är högre i Trysil än i Åre. Blir lite samma samma i Åre.

Åre vs Trysil
En smaksak. Bäst att prova själva, så åk dit. Jag blev positivt överraskad av Trysil. Skidsystemen har helt olika karaktär.
Men Trysil har i princip ingen by och saknar den där alpina känslan som finns i Åre. När vädrets makter bjuder in till högzonen och låter alla liftar gå (det lär hända då och då…) så är Åre nog svårslaget i vår del av världen.

Åre vs Trysil
Jag har varit på bägge ställena hyfsat mycket och gillar dem bägge.
Trysil är lite mini-Åre med ett ganska ordentligt berg man kan vara uppe på hela dagen utan att behöva åka ner till byn förrens man ska hem.
Det negativa är väl förutom som fredw säger att det är en anläggning och inte en by; att den roliga åkningen vid Högegga är ganska begränsad.
Man har gjort den efter några dagar. Framförallt för att liftarna är som slöast där och den delen hamnar i skuggan efter lunch så det blir lite tradigt att göra samma sak en vecka.

I Åre kan man åka bra många fler roliga nedfarter utan att tröttna på samma sätt.

Åre vs Trysil
Jag har varit på bägge ställena hyfsat mycket och gillar dem bägge.
Trysil är lite mini-Åre med ett ganska ordentligt berg man kan vara uppe på hela dagen utan att behöva åka ner till byn förrens man ska hem.
Det negativa är väl förutom som fredw säger att det är en anläggning och inte en by; att den roliga åkningen vid Högegga är ganska begränsad.
Man har gjort den efter några dagar. Framförallt för att liftarna är som slöast där och den delen hamnar i skuggan efter lunch så det blir lite tradigt att göra samma sak en vecka.

I Åre kan man åka bra många fler roliga nedfarter utan att tröttna på samma sätt.
Tycker exakt tvärtom, brukar åka på weekend i Åre för jag tycker det är ”litet” och köra en vecka i Trysil för jag tycker det är större 😅

Tillbaka
Topp