Vart i Norge ska vi åka vecka 9?

FreeHeelBlumen

Aktiv medlem
Hej Freeride,

Vi i familjen freeheel har ett vinnande koncept att åka till Norge på Stockholms sportlov vecka 9. Hittills har vi testat Norefjell och Oppdal som båda var trevliga på olika sätt.

I år har vi en liten hund med som inte kan vara så länge själv, det brukar inte vara något problem att någon i familjen är hemma om det är lätt att bytas av. Nära backen och längdspår är alltså ett krav. Vart ska vi åka?

Shortlist är just nu
Hemsedal - vore kul att testa och vi sparar lite på att vi har två säsongskort på skistar i familjen. Är det för mycket folk v9?
Norefjell - Mysigt ställe där vi bodde vid längdspår mitt i backen men systemet är lite klent för en vecka till
Röldal - Kanske lite långt

Har räknat bort:
Trysil - för mycket folk
Hafjell/Kvittfjell - Har fått för mig att det inte passar oss av någon anledning
Oppdal - Vi gillade åkningen och möjligheten till lättillgänglig off piste men längdåkningen var lite för långt bort.

Vad tycker ni?

känns som du redan svarat på frågan..
Om ni redan har Skistar All kort så är väl Hemsedal en no brainer?

Hemsedal är Skistars bästa anläggning och v9 bör det vara ganska soligt (ligger på skuggsida och är kallt i dec-feb).
v9 är det mycke folk överallt; särskilt till Stockholmarnas favoritorter (dit hör dock inte Hemsedal). Norge har lov v8 & v9 så det kommer knappast vara tomt.

Missa inte de fina toppturerna i området och kanske en dag i lilla fina Solheisen!

Jo, sant men boendet är lite dyrare i snitt vad jag sett så det går kanske jämnt ut. Från de två veckorna vid testat i Norge v9 hittills har det varit väldigt lite folk då alla från Oslo haft lov v8.

Har inte varit där själv men som gammal Göteborgare kan jag bekräfta att Hemsedal är #1 på deras lista över fjällens skidorter, troligen av goda skäl.

Hafjell/Kvitfjell finns det tydligen olika uppfattning om... Vi gillade det, några dagar här och några dagar där.

Hej,
Hemsedal är min favorit i de södra fjällen helt klart. Rekommenderar det absolut! Visst, boende kan bli lite pricy. Förra året (V8) hittade vi en ski in/out stuga på finn.no. Det funkade jättebra, och nu funkar det ju att swisha till Norge också från vissa banker.
Jag var lite orolig för att det skulle vara mycket folk V8 då både södra Sverige och Oslo har vinterferie men systemet svalde mängden folk mycket bra.
Negativt är väl kostnader på mat och dryck i backen. (En stor öl på afterskin 160NOK).
Har ingen direkt input i längdskidåkningen förutom Tottenskogen, den närmsta elljusslingan till skicentret, som funkar som en fin träningsrunda innan eller efter utförsåkningen.
Spårkarta: https://hemsedal.com/uploads/images/Turistkontor/Turistinfo/Brosjyrer-o-kart/Winter-map-nov23.pdf

Gausta såklart!
Ett av Norges större liftsystem och som russinet i kakan Skandinaviens högsta liftburna berg Gaustatoppen med offpist möjligheter.
För den som är intresserad finns det sen massor av spännande WW2 historia i Rjukan: ”Hjältarna från Telemarken” som sprängde Vemorks fabrik för tungt vatten med nazisternas atombombsforskning etc.

Jag var på väg till Gausta den senaste säsongen men ställde in i sista stund pga dåligt väder. Tänker nog göra ett nytt försök den kommande säsongen igen.

Vi var i Hemsedal i mars och det var helt ok. Huruvida det är Skistars bästa låter jag vara osagt, föredrar Åre själv - men absolut inte v.9. Har ni redan liftkort som gäller i Hemsedal så är det ett givet val.

Åker du utanför pisterna så tänk på att till skillnad från andra Skistar-destinationer så tycks det som att man inte lavinsäkrar all terräng som går att nå från liftarna. Ska inte svära på exakt vad som gäller, men värt att kolla upp med någon som vet. Var en dansk förra året som blev topp tunnor upprörd av att sonen drogs med i en lavin där han tyckte att det skulle vara säkert.

Bild från strax ovanför avstigningen på Tottenheisen.

P_20240312_145122.jpg

Vi (två vuxna och två barn) var i Hemsedal v. 9 i år. Visst var det en del folk, men jag blev väldigt positivt överraskad av att det inte var mer folk än det var. Oftast bara någon/några minuter i liftkö, och som mest under 10 min (tidigt på morgonen i Lodge Express). Klart bättre än svenska fjällen motsvarande tidpunkt. Det är längre att köra än Norefjell som vi också testat tidigare, men åkningen är enligt min mening klart bättre, systemet avsevärt större och topptursmöjligheterna klart mer intressanta. Så jag åker gärna tillbaka till Hemsedal igen.

Edit: ett upplägg vi tyckte funkade bra var att inte boka full vecka för boendet, och ta en hotellnatt i Oslo på vägen hem. Boendet i Hemsedal blev något billigare, vilket givetvis åts upp av kostnaden för hotellet i Oslo. Den stora fördelen var att vi kunde åka skidor hela sista dagen samtidigt som vi slapp köra hela vägen tillbaka till Sthlm i ett svep.

Senast ändrad:
Vet inte om jag fick fel bild av hemsedal, men de 4 gånger jag varit där tyckte jag det var mest fullt med party och ölsugba jobbkonpisar från göteborg och Malmö. Inte direkt det jag skulle leta efter för en familjvecka.
Så man ska nog iaf försöka hitta boende långt upp och lite ifrån centrumet nere.
Sen tyckte jag också att det alltid var rätt mycket kö vi 6 stolsliften. Men klart trevligt och nästan inga köer när man kom upp och körde de andra liftar.
Området är fint. Massor med tur och offpiståkning. Dock ska man tänka efter lite. Bergen är branta där, så lavinfaran är lite högre än man oftast är van vid.
Gausta är en favorit. Men mycket, mycket mindre än hemsedal. Gaustatoppen ska inte räknas in som liftburen (dels gäller inte liftkortet där och dels tar det ju evigheter att komma upp), men är såklart en toppen turberg. Finns fina mindre turer också där. Men stor är det inte. Finns utmärkt fina backar dock. Vindkänsligt. Stänger de sittliften rivs hela systemet isär. Men en helt annan känsla i gausta än i hemsedal. Man bor långt upp, det är lungt och fint,utan party osv. Dvs för en semester med familjen hade jag valt gausta före hemsedal.

Senast ändrad:
Är det för långt till Myrkdalen? Kul terräng och det brukar vara rätt mycket mer snö där än på dom andra ställena som diskuteras. Förutom Røldal då, men det känns inte värt att lägga en hel familjevecka där. Gråväder utan skog…

Finns det något område man ska sikta på om man inte vill bli störd av en massa festprissar som krökar hela natten? Någon som vet hur t.ex Skarsnuten är? Ser ut att ligga lite off på pistkartan och ganska högt upp.

Är det för långt till Myrkdalen? Kul terräng och det brukar vara rätt mycket mer snö där än på dom andra ställena som diskuteras.
Shhh…🤫 Närå, Myrkdalen är ju ingen dold pärla längre. Har tyvärr exploaterats rejält sedan min första tur dit 2011. Men fortfarande bra. Där har vi även testat skidskytte, då det finns kanske annat att göra också.

Skarsnuten (Hemsedal) är lite avsides och lugnt, men har man otur har man ett gäng festprissar i lägenheten ovanpå. Om festen är nere vid centret så är det dock få som hinner med liften upp igen innan den stänger.

Bor ni i Skeikampen har ni både alpint och förstklassig längdåkning i finfin fjällmiljö. Där är dock fokuset längd, ett ganska begränsat alpinsystem. Har varit där några gånger och då varvar man gärna ganska mycket längd. Alpint kan man då åka i Hafjell och Kvitfjell som i alla fall tidigare ingick i samma liftkort. Men hit tar man som bäst allmountainskidorna, puderdkiforna kan vara kvar hemma.

Gaustablikk är familjetrevligt uppe på fjällplatån och Gaustatoppen är en enkel topptur med varierande svårighetsgrader nerför. Inte förskräckligt långt bort heller. + för Vemork.

Finns det något område man ska sikta på om man inte vill bli störd av en massa festprissar som krökar hela natten? Någon som vet hur t.ex Skarsnuten är? Ser ut att ligga lite off på pistkartan och ganska högt upp.
Skarsnuten är fint! Härlig utsikt!
Generellt sett inte så mycket party. Men hamnar man jämte, över, under ett festsällskap så gör man...
En anledning till att det är relativt lugnt är att sista liften går väl typ 16:30 och sista skidbussen ett par timmar senare, Hotell Skarsnuten är fint med viss afterski men inte så brötigt som nere vid Hollvin. Ibland hittar man riktigt prisvärt boende där. Framförallt via Finn.no En del lägenheter skulle behöva en liten upfräschning men helt klart okay..

Trysil är trevligt med, men om det går bort så duger Hemskedal. Det är dock mycket folk där med. Har väl åkt 30 resor dit så jag har fått nog men där har ni nog allt ni behöver.

Däremot tycker jag Hallingskarvet ser lite lockande ut. Kanske för litet för en vecka dock..? Nån som varit där?
Jag har funderat på att åka dit, ser fint ut med bra fallhöjd och nordsluttning. Passar nog i mars/april. Ser ut lite som Uvdal tycker jag.
Men har svagheten som många norska skisenter har, bara 2-3 liftar, passar för en dag eller två. Tyvärr är det ofta för lång bilkörning mellan de norska skidorterna för dagsutflykter. Och vissa är knappt en by med service och butiker, bara hytter.

Tillbaka
Topp