Utbyggnad av liftsystemen i Vemdalsfjällen

Var annars skulle de bli anställda?
Ja, de jobbar i alla fall inte i den närande privata företagssektorn som finansierar hela det gemensamma kalaset.
Kommer till att tänka på när Mark- och Miljööverdomstolen nyligen pga formaliteter stoppade Cementas kalkbrytning på Gotland, vilket hotade att lamslå hela den svenska byggsektorn.
Men det verkade inte bekymra dessa dårar.
Ja ja, där kanske också någon hade hittat spår efter någon sällsynt groda…

Kommer till att tänka på när Mark- och Miljööverdomstolen nyligen pga formaliteter stoppade Cementas kalkbrytning på Gotland, vilket hotade att lamslå hela den svenska byggsektorn.
Men det verkade inte bekymra dessa dårar.
Domstol som följer Sveriges och EU:s lagar och regler = dårar.

Senast redigerad av en moderator:
Alla ska givetvis följa de lagar som beslutats om, men domstolarnas särskilda uppgift är sedan att tolka dessa lagar. Alla instämmer dock inte i detta. Så det är helt naturligt att man från olika håll har åsikter om miljödomstolarnas beslut.

"xxxxxpartiet anser att Miljööverdomstolens huvuduppgift är att värna om miljön och inte i huvudsak att skipa rättvisa..."

Trist att det tycks bli broms i projektet.
Jag har säkert läst för dåligt, så jag har säkert fel, men min spontana känsla är iaf att jag sällan hör talas om udda-tåiga hackspettar och ohyggligt ovanliga snabelsalamandrar och dyl när det skall byggas vindkraftsparker. Vilket ju borde ske lika ofta. Märklig känsla att de gynnarna tycks veta precis vart de skall dyka upp och göra fotavtryck och snöänglar.

Ännu ett stop i utbyggnadsplanerna för Björnrike, är detta slutet?

Länsstyrelsen (och Naturvårdsverket) i Jämtland styrs aktivister och ornitologer.

Hade ärendet behandlats av annan valfri länstyrelse hade det varit godkänt sen länge

Jag undrar hur många stackars djur som får lida när Sth byggs ut med den ena leden efter den andra?
Så fort man passerar Tokholma så är det någon ny led på gång.
Stackars grodor 🐸 och andra djur 😩

Där slår jag än en gång på trumman för Happyride, där ni kan läsa om ÅBC och deras kamp emot div. tokstollar på Ls.
Eder @Glisseur vet allt om detta då han har stångat sin panna blodig i frågan.
Vi vs länsstyrelsen eller?
Jag trodde dom var kunniga där, men det vete faen 😲

Det handlar i grunden tyvärr inte om kunnighet utan om politik. Med dagens miljölagar (instiftade av politiker) tolkade av miljödomstolar (ibland besatta av miljöpolitiker) skulle t ex dagens tätorter och industriområden aldrig ha tillåtits byggas. För det är ju uppenbart att dagens välfärdssamhälle och befolkningstillväxt har medfört att en hel del arter fått stryka på foten vilket idag är olagligt.
Det är därför en del tossiga (men möjligen formellt korrekta) miljödomstolsbeslut numera ibland blir överkörda av andra politiska beslut.
Tråkig situation som varken är bra för tilltroendet för rättsväsendet eller miljöpolitiken.

I det aktuella fallet handlade det tydligen i grunden om ett (1) kungsörnspar vs kanske 400 arbetstillfällen. Och som sagt, tydligen trivs örnarna utmärkt precis i närheten av den redan existerande anläggningen.

I det aktuella fallet handlade det tydligen i grunden om ett (1) kungsörnspar vs kanske 400 arbetstillfällen. Och som sagt, tydligen trivs örnarna utmärkt precis i närheten av den redan existerande anläggningen.
ja, det blir löjeväckande när man tittar på kartan över Härjedalen; typ 98% av länet består av vildmark.
Ändå ska ornitologer få stoppa inte bara Björnrike Syd, utan även Lofsdalens fina expansionsplaner på baksidan (de hade hittat någon rovfågel även där..)

Samtidigt i Västerbotten och Norrbotten:
Heliskiing i industriell skala på våra "nationalfjäll".
och vindkraftsparkerna ska vi inte tala om; här massakreras tusentals rovfåglar årligen :devilish:

Där slår jag än en gång på trumman för Happyride, där ni kan läsa om ÅBC och deras kamp emot div. tokstollar på Ls.
Eder @Glisseur vet allt om detta då han har stångat sin panna blodig i frågan.
Vi vs länsstyrelsen eller?
Det finns så mycket att säga i frågan som jag inte vill skriva här...

Björnrike syd överklagar beslutet till Mark & Miljööverdomstolen, de skickade ut ett mail i juli om det.

Någon som vet hur det går med Hovde Syd?
Det är ju ett tag sedan de där hackspettarna syntes och jag har inte hört något mer.

Screenshot_20240803-071631.png
Screenshot_20240803-071709.png
Screenshot_20240803-071726.png

Bumpar tråden. Ingen som har sett något nytt i området? Några fällda träd? Nån ny snökanon?
Arbetet med att skapa avdelad gångbana från stora vägen upp till Björnrike torg fortsätter. Ser ut att kommit ganska långt så gissar att det blir klart till vintern. Gör inget för skidåkningen men bra för alla som bor lite längre bort och går till torget. Även bra för cyklingen då man nu slipper samsas med bilarna i backen från stora vägen.

Bumpar tråden. Ingen som har sett något nytt i området? Några fällda träd? Nån ny snökanon?
Det händer saker uppe vid Centralt i Björnrike, jag har hört rykte om att resturangen kommer öppna till vintern. Samt att det finns nya planer för området runt Centralt, exakt vad vet jag inte.

Det händer saker uppe vid Centralt i Björnrike, jag har hört rykte om att resturangen kommer öppna till vintern. Samt att det finns nya planer för området runt Centralt, exakt vad vet jag inte.
Jag var där för några dagar sedan. Det låg rejält med byggställningar (dock ej uppmonterade) och annat arbetsmaterial vid den gamla uteserveringen, så något verkar helt klart vara på gång. Vore verkligen kul om det öppnade något där igen.

Hovde Syd verkar rulla på och är uppe gör beredning i miljö- och byggnadsnämnden idag. Nästa steg är 10 oktober då byggplanen ska upp i kommunfullmäktige. Jag har bara snabbt läst sammanfattningen av artskyddsförordningen men det är lovande ut och byggplanen har tagit hänsyn till skyddade arter. Se sista stycket på bilden.

Bifogar länk till resten av handlingarna.

Bilagor

• Screenshot_20240815-192037.png
    Screenshot_20240815-192037.png
    91.7 KB · Besök: 107
Björnrikecentrat får nya ägare.
Vemdalsfastigheter sålde igår Björnrikecentrat till Hotellet i Björnrike AB. I försäljningen ingick också de sex intilliggande obebyggda tomterna i den södervända sluttning ner mot dammen som har byggrätter för 118 lägenheter. De nya ägarna är ett gäng entreprenörer med stark anknytning till Björnrike.
Peter Broberg har i ungdomsåren jobbat extra på gamla Ica i Björnrike. Numer är han byggentreprenör i Björnrike och Vemdalen by. Joel och Pernilla Sjelin är krögarparet som sedan flera år tillbaka driver Bräjks Matbar i Björnrike. Peter Nilsson är tidigare ägare av gamla Björnrikegården och Pierre Sandström är idag ägare till gamla Björnrikegården. Daniel Larsson på DL Invest, har lägenhet i Björnterrassen. Johan Bojs var med och utvecklade Lingonkullen i Björnrike och deltog i byggnationen av restaurangen vid dammen, där Bageriet i Björnrike nu driver verksamhet. De har alla siktet inställt på att bli en del av Björnrikes utveckling och skapa en unik samlingsplats för Björnrikes gäster.
I vinter drar de igång med en ut- och invändig renovering, samt en energieffektivisering av lokalerna. Till nästa jul räknar de med att restaurangen slår upp portarna. I lokalerna finns också planer för flera nya verksamheter.
– Det ska bli jättekul att få lyfta det gamla anrika hotellet till sina forna glansdagar. Det har sedan flera år haft en negativ trend, men nu vill vi skapa en naturlig samlingsplats där alla gäster vill umgås och hänga, säger Peter Broberg.
Du kommer kunna läsa mer om projektet i Vemdalens vintermagasin som kommer ut i slutet av november.

Vemdalsfastigheter sålde igår Björnrikecentrat till Hotellet i Björnrike AB. I försäljningen ingick också de sex intilliggande obebyggda tomterna i den södervända sluttning ner mot dammen som har byggrätter för 118 lägenheter. De nya ägarna är ett gäng entreprenörer med stark anknytning till Björnrike.
Peter Broberg har i ungdomsåren jobbat extra på gamla Ica i Björnrike. Numer är han byggentreprenör i Björnrike och Vemdalen by. Joel och Pernilla Sjelin är krögarparet som sedan flera år tillbaka driver Bräjks Matbar i Björnrike. Peter Nilsson är tidigare ägare av gamla Björnrikegården och Pierre Sandström är idag ägare till gamla Björnrikegården. Daniel Larsson på DL Invest, har lägenhet i Björnterrassen. Johan Bojs var med och utvecklade Lingonkullen i Björnrike och deltog i byggnationen av restaurangen vid dammen, där Bageriet i Björnrike nu driver verksamhet. De har alla siktet inställt på att bli en del av Björnrikes utveckling och skapa en unik samlingsplats för Björnrikes gäster.
I vinter drar de igång med en ut- och invändig renovering, samt en energieffektivisering av lokalerna. Till nästa jul räknar de med att restaurangen slår upp portarna. I lokalerna finns också planer för flera nya verksamheter.
– Det ska bli jättekul att få lyfta det gamla anrika hotellet till sina forna glansdagar. Det har sedan flera år haft en negativ trend, men nu vill vi skapa en naturlig samlingsplats där alla gäster vill umgås och hänga, säger Peter Broberg.
Du kommer kunna läsa mer om projektet i Vemdalens vintermagasin som kommer ut i slutet av november.
Ska bli kul att se vad de hittar på och få läsa i vinterns magasin!

Skistar publicerade vinterns nyheter i går med. Inte några stora saker för Vemdalen. Det som är lite intressant men som inte stod med på vinterns nyheter är att båda Björnrike och Klövsjö öppnar 30 november i år.

Någon som känner till tidsplanen för Hovde Syd, kan det bli klart för säsongen 25/26?
Det som står i plan beskrivningen är att det måste vara klart inom fem år från att planen vunnit laga kraft. Berörda parter har 3-4 veckor på sig att överklaga planen.
Jag kunde inte hitta att någon fågeföreningarn protesterat mot denna plan. Samebyn har protesterat och någon privatperson som äger mark där det ska byggas (men där finns ett giltigt servitut med SkiStar). Så borde inte finns så många som är behöriga att överklaga.

Anders på Skistar Vemdalen ska hålla ett föredrag på Lodge och Lya om framtiden i Vemdalen. Hoppas han tar upp lite där annars får man väll ställa lite frågor till han.

Hovde syd har vunnit laga kraft i förra veckan. Ingen överklagade detaljplanen. Nu blir det intressant att se hur snabbt de får till den utbyggnaden.

Jag glömde ju helt bort att skriva lite här om vad sades vid Lodge & Lya.
Utbyggnaden vid Klyftberget kommer få vänta till Hovde syd är i gång men det görs en del förberedande utredningar. De var väldigt noga med att det behövs en dialog med kommunen om hur mycket stugor och lägenheter som byggs så det inte blir kapacitetsproblem vid skalet.

Skistar säsongsavslutning kommer flyttas till Björnrike och slås samman med dammracet. Det ska satsas mer på familjer vid avslutningen. Så får Högfjällshotellet stå för party i skalet.
På längre sikt finns det planer på en ny express lift i Björnrike, från björnvallen och upp till trädgräns.

Bilagor

• Screenshot_20241113-161530.png
    Screenshot_20241113-161530.png
    141.5 KB · Besök: 82
Björnrike syd får inte prövningstillstånd i mark- och miljööverdomstolen. Verkar som de lägger ner projektet i Skorvdalen. Men samtidigt ger de en öppning för att de letar efter ett nytt projekt.

Hovde syd har vunnit laga kraft i förra veckan. Ingen överklagade detaljplanen. Nu blir det intressant att se hur snabbt de får till den utbyggnaden.

Jag glömde ju helt bort att skriva lite här om vad sades vid Lodge & Lya.
Utbyggnaden vid Klyftberget kommer få vänta till Hovde syd är i gång men det görs en del förberedande utredningar. De var väldigt noga med att det behövs en dialog med kommunen om hur mycket stugor och lägenheter som byggs så det inte blir kapacitetsproblem vid skalet.

Skistar säsongsavslutning kommer flyttas till Björnrike och slås samman med dammracet. Det ska satsas mer på familjer vid avslutningen. Så får Högfjällshotellet stå för party i skalet.
På längre sikt finns det planer på en ny express lift i Björnrike, från björnvallen och upp till trädgräns.
Vet du ngt mer om den där framtida expressliften från Björnvallen? Kommer man få till ngn ny åkning?

Typ detta? Är ändå 350 fhm (!)
1744140198016.webp

Vet du ngt mer om den där framtida expressliften från Björnvallen? Kommer man få till ngn ny åkning?

Typ detta? Visa bilaga 38740
Inget nytt. Det var vid diskussioner efter det framkom att SkiStar har planer på det. Men det finns inget officiellt på det.
Så som jag förstod det skulle den gå till ungefär där riket och långsvöngen möts.
Jag hade på sätt och viss också gärna sett den dit du ritar. Men det är en bit över trädgräns och det blåser en del uppe vid övre störtloppet/Snobben. Blåst innebär ökad risk för stängd expresslift.

Just nu satsas det på skalet då det är där det är mest folk kontra åkyta. Så hur lång tid det tar innan de kommer till Björnrike är oklart.

Inget nytt. Det var vid diskussioner efter det framkom att SkiStar har planer på det. Men det finns inget officiellt på det.
Så som jag förstod det skulle den gå till ungefär där riket och långsvöngen möts.
Jag hade på sätt och viss också gärna sett den dit du ritar. Men det är en bit över trädgräns och det blåser en del uppe vid övre störtloppet/Snobben. Blåst innebär ökad risk för stängd expresslift.

Just nu satsas det på skalet då det är där det är mest folk kontra åkyta. Så hur lång tid det tar innan de kommer till Björnrike är oklart.
Tycker det är hyffsat lä vid mötet snobben/långsvängen/störtloppet. Tycker inte Grizzly står stilla så ofta pga vind och den är ju mer utsatt.
Känns galet fel att dra den till riket/långsvängen. Grizzly försörjer redan dessa backar.

Typ detta? Är ändå 350 fhm (!) Visa bilaga 38740
Skulle väl föredra att den isf dras från dammen och upp till toppen på snobben. Då skulle det även gå att nå den finfina Storslalombacken, Snobben, Övre Störtloppet, samt Långsvängen.

Jag skulle gärna se en expresslift från dammen vid björnidet och upp på Gråhogna. Skulle gå att lägga på östsidan och därmed kunna gå att dra något högre än nuvarande bygelliftar och ändå bli väderskyddat. Sen några roliga äventyrsslingor ner mot Helvetesdalen med broar. (Dessvärre skulle den fina offpiståkningen bli mer uppåkt. ;))

Även ersätta mittliften skulle vara uppskattat. Riktigt fina carvingbackar som passar nybörjare till medelgoda åkare. Behöver möjligen väderskyddas för att kunna dra liften ytterligare 25-50 höjdmeter jämfört med idag.

Det var en pool där för länge sedan verkar som. Men antar att det kommer inte byggas igen.

Jodå, det blir pool, varmbad, kallbadtunna och bastu.
Plus lite mer.
Sportbar, bowling, shuffleboard, fik, utbyggd SkiStarshop, lekhörna, flipperspel, altan över ICA mm.

De som driver projektet hade en presentation på vägföreningens årsstämma (tyvärr missade jag den). Presentationen finns tillgänglig via länken nedan. Där finns även lite bilder på tilltänkta färger och mattor.

Tillbaka
Topp