Fallhöjd i Sälen?

Fallhöjd i Sälen?
Jag förstår inte personer som säger att man blir ruinerad ekonomiskt av att åka till alperna? ;)
Självklart kostar det massa pengar men det går att hitta fantastiskt prisvärda alternativ, utan att bli speciellt mkt mer ruinerad än av att åka till Sälen.
Ta Val Cenis som exempel. Boende för 4 pers under påskveckan med ski in/out finns att hitta för 5 papp. Ok, lite tråkig standard på de boendena i Frankrike. Men vad kostar ski in/out under påsk i fjällen? 15 papp? 20 papp?
Liftkortet 6 dagar i Val Cenis, som för övrigt också gäller i 5 andra närbelägna skidorter, kostar 174 EUR. För vuxen!
Vill man "lyxa" till det lite, kan man hitta boende på hotell med helpension för ynka 22 papp. För 4 pers! Undrar vad helpension skulle gå på i Sälen?

Sen kanske man måste ta flyg och hyrbil, så visst, det brallar på lite. Men som sagt - det går absolut att hitta prisvärt till alperna!
Och därtill är jämförelsen Sälen vs. Alperna lika halt som en tvåbent kökspall och egentligen irrelevant. Som att jämföra upplevelsen av en solsemester på Playa Ingles på Grankan med en resa till Tioman Island eller Grand Cayman.

Fallhöjd i Sälen?
Jag förstår inte personer som säger att man blir ruinerad ekonomiskt av att åka till alperna? ;)
Självklart kostar det massa pengar men det går att hitta fantastiskt prisvärda alternativ, utan att bli speciellt mkt mer ruinerad än av att åka till Sälen.
Ta Val Cenis som exempel. Boende för 4 pers under påskveckan med ski in/out finns att hitta för 5 papp. Ok, lite tråkig standard på de boendena i Frankrike. Men vad kostar ski in/out under påsk i fjällen? 15 papp? 20 papp?
Liftkortet 6 dagar i Val Cenis, som för övrigt också gäller i 5 andra närbelägna skidorter, kostar 174 EUR. För vuxen!
Vill man "lyxa" till det lite, kan man hitta boende på hotell med helpension för ynka 22 papp. För 4 pers! Undrar vad helpension skulle gå på i Sälen?

Sen kanske man måste ta flyg och hyrbil, så visst, det brallar på lite. Men som sagt - det går absolut att hitta prisvärt till alperna!

Låter otroligt billigt, men kul om det går att komma undan för liknande peng som Sverige, för det jag kollat på har varit sinnesjukt dyrt. Vilken sida hittar man det på?

Det jag menade med min text var att jag tycker att Sälen får alldeles för mycket kritik av skidnördar som inte förstår sig på att medel Svensson inte är lika road som en själv av att just åka skidor. Det finns ju en anledning till att Sälen är Nordens mest besökta skidanläggning, och jag menar att det är atmosfären och känslan av att göra något tillsammans med familjen som lockar. Ställer du frågan ”vad är carving” i liftkön så tror jag inte många hade kunnat svara på de, för dom är helt enkelt inte insatta.

Fallhöjd i Sälen?
Och därtill är jämförelsen Sälen vs. Alperna lika halt som en tvåbent kökspall och egentligen irrelevant. Som att jämföra upplevelsen av en solsemester på Playa Ingles på Grankan med en resa till Tioman Island eller Grand Cayman.
Du missar helt vad jag jag menar, ditt nickname på freeride är pistecarver och redan där faller du utanför sälens målgrupp.

Fallhöjd i Sälen?
Låter otroligt billigt, men kul om det går att komma undan för liknande peng som Sverige, för det jag kollat på har varit sinnesjukt dyrt. Vilken sida hittar man det på?
Finns många sidor, men man måste ju undvika resebyråerna förstås.
Booking går att hitta mkt intressanta boenden på, liksom Hotels.com och AirBnb. Lägenheter i Frankrike finns på https://www.odalys-vacances.com/location-montagne/ och liknande sidor. Påsk klart billigast.

För att hitta "billiga" liftkort bör man undvika de största och mest kända orterna. Sikta på lite mer okända, ngt mindre system. Ibland har de erbjudanden där man får rabatterade liftkort om man köper online en bra bit i förväg, som Val Cenis tex.

Fallhöjd i Sälen?
Det jag menade med min text var att jag tycker att Sälen får alldeles för mycket kritik av skidnördar…

Det jag menar är att många Sälen-svenskar antagligen aldrig varit på någon av de hundratals mer familjevänliga och prisvärda skidorterna som finns i alperna.
Där de flesta är medelåkare som är ute efter just det som du beskriver. Där chansen till stålblå himmel med sol, fin mjuk snö utan is i breda snälla välpreparerade gröna eller blå backar, mysig bymiljö, mindre liftköer, stort utbud av andra aktiviteter och prisvärd god mat i varje gathörn och i backen ofta är mångdubbelt större jämfört med en vintervecka i fjällen.
Det kallar jag familjevänligt.

Fallhöjd i Sälen?
Mamma mia…. nu blir man analyserad och identitetsinsorterad av någon som varit medlem på forumet i nio timmar….:rolleyes:
Haha har följt forumet länge och blev trött på smutskastningen av Sälen. Don’t get me wrong, jag tycker också att skidåkningen är kass, men stället är super, och de är många fler än mig som tycker likadant. Sen är inte detta ett forum där man får speciellt bra respons så fort man talar gott om Sälen. Hade jag fel när jag identitesinsorterade dig mr PisteCarver?

Fallhöjd i Sälen?
Det jag menar är att många Sälen-svenskar antagligen aldrig varit på någon av de hundratals mer familjevänliga och prisvärda skidorterna som finns i alperna.
Där de flesta är medelåkare som är ute efter just det som du beskriver. Där chansen till stålblå himmel med sol, fin mjuk snö utan is i breda snälla välpreparerade gröna eller blå backar, mysig bymiljö, mindre liftköer, stort utbud av andra aktiviteter och prisvärd god mat i varje gathörn och i backen ofta är mångdubbelt större jämfört med en vintervecka i fjällen.
Det kallar jag familjevänligt.
Enkelheten att ta sig till fjällen tror jag är de stor bidragande faktor till just besöksantalet i Sälen.

Fallhöjd i Sälen?
Var mycket i Sälen som barn. Med längd åkning och backar är det väl ok totalt sätt men självklart inte alperna eller bra om man vill ha långa backar.

Att det är så pass stort beror självklart på att det ligger relativt nära där många bor och är snösäkert. Så mycket bättre är väl inte heller anläggningarna som ligger någon timme längre från Stockholm förutom Trysil.

Fallhöjd i Sälen?
Don’t get me wrong, jag tycker också att skidåkningen är kass, men stället är super, och de är många fler än mig som tycker likadant.
Skidåkningen är väl det bästa som Sälen har?
Vad finns det där som är bättre än det? Trista stugsamlingar utspridda i skogarna?
Vilka orter i Alperna har du besökt som du jämför med?
Det är som att jämföra 🍎 med 🍐, förutom att man kan åka skidor där så har Sälen inte mycket gemensamt med skidorter i Alperna där man får uppleva mäktiga vackra berg, internationell atmosfär, god mat, fin hotellservice, mysig genuin bykänsla och oftast mycket bättre väder. En sportlovsvecka i fjällen är enligt mig en kall, mörk, frostig och trist upplevelse jmf med en alpvecka.
@fredw har 100% rätt i det han skriver, de flesta skidorter i Alperna är mycket mer familjevänliga än fjällen (han har sammanfattat det väldigt bra). Mina föräldrar reste alltid till Alperna med mig, aldrig till fjällen, och likadant har jag gjort med mina barn.
Hade jag fel när jag identitesinsorterade dig mr PisteCarver?
Ja, vilken identitet har jag?
Jag är skåning och därifrån ser horisonten annorlunda ut. För mig är det kontinentaleuropa som är min naturliga hemvist där jag känner mig hemma, inte resten av Sverige norr om Hallandsåsen. Och det gäller inte bara skidåkning utan allt annat också.

By the way…. jag åker regelbundet på skidsemester till fjällen (Norge), men under Påsken och detta året även sommarskidåkning. Omväxling förnöjer och är en kvalitet i sig.

Fallhöjd i Sälen?
Enkelheten att ta sig till fjällen tror jag är de stor bidragande faktor till just besöksantalet i Sälen.

Det förstås, om man inte bor längre söderut i Sverige - jag har nio timmar i bil till Sälen varav 2/3 är trista vintervägar. Inte så enkelt. Och att man talar svenska är ju ett plus för en barnfamilj.

Men dessutom bidrar säkert en hel del missuppfattningar om hur det kan vara för en familj att åka skidor i Alperna. Jag tycker att du uttryckte det mesta av det i ett av dina inlägg... ;) Ett exempel: Fallhöjden är faktiskt dålig i Sälen, medan du talar om långa backar som om det vore något negativt. Men i en lång backe kan man stanna så ofta man vill, fast man slipper ställa sig i en ny liftkö och åka upp igen varje gång man åkt en liten bit. För många nybörjare och barn (och för de flesta av oss...) är liftåkningen och liftköandet det absolut tristaste med skidåkning. Ju mindre desto bättre.

Sedan är det kanske en läggningsfråga. Om man vågar utsätta sina barn för annat än svenska språket, eller till och med (som jag) tänker att det delvis kan vara positivt så blir det ju annorlunda.

Visst är fjällen fina. Själv hade jag dock hellre åkt till en något mindre skidort i fjällen, med minst lika fina backar som Sälen, billigare liftkort och boende och mer genuin miljö. Sådana finns det gott om i fjällen.

Dessutom - barn växer och utvecklas. De flesta barn kan efter några skidveckor (på en skidort utan isiga backar och skitväder) gott och väl hänga med sina föräldrar någorlunda i röda backar - snacka om familjevänlig semester! Medan de barn och barnfamiljer som håller sig till Sälen år efter år aldrig kommer att utvecklas på det sättet.

Senast ändrad:
Fallhöjd i Sälen?
Skidåkningen är väl det bästa som Sälen har?
Vad finns det där som är bättre än det? Trista stugsamlingar utspridda i skogarna?
Vilka orter i Alperna har du besökt som du jämför med?
Det är som att jämföra 🍎 med 🍐, förutom att man kan åka skidor där så har Sälen inte mycket gemensamt med skidorter i Alperna där man får uppleva mäktiga vackra berg, internationell atmosfär, god mat, fin hotellservice, mysig genuin bykänsla och oftast mycket bättre väder. En sportlovsvecka i fjällen är enligt mig en kall, mörk, frostig och trist upplevelse jmf med en alpvecka.
@fredw har 100% rätt i det han skriver, de flesta skidorter i Alperna är mycket mer familjevänliga än fjällen (han har sammanfattat det väldigt bra). Mina föräldrar reste alltid till Alperna med mig, aldrig till fjällen, och likadant har jag gjort med mina barn.

Ja, vilken identitet har jag?
Jag är skåning och därifrån ser horisonten annorlunda ut. För mig är det kontinentaleuropa som är min naturliga hemvist där jag känner mig hemma, inte resten av Sverige norr om Hallandsåsen. Och det gäller inte bara skidåkning utan allt annat också.

By the way…. jag åker regelbundet på skidsemester till fjällen (Norge), men under Påsken och detta året även sommarskidåkning. Omväxling förnöjer och är en kvalitet i sig.
Jag är också skåning, kanske är de det enda som kan ena oss😉

Som sagt hela min poäng är att kundintresset talar sitt tydliga språk, år efter år är det fullsmockat av människor i Sälen, och de hade det inte gjort om gästerna ansåg att stället är värdelöst, det duger bra till målgruppen som söker sig dit, sen får det finnas hur många bättre ställen som helst i Alperna, Japan eller USA men folk åker likförbannat till Sälen. Jag har själv jobbat i skidhyran och det kom ständigt fram folk och tackade för ”en fantastisk vecka” när utrustningen skulle lämnas tillbaka, samt att kund undersökningarna visade också att 90%+ (kommer inte exakt ihåg) var mycket nöjda med helhetsupplevelsen.

Varken du eller jag är målgrupp, jag valde att jobba där flertalet säsonger pga det är ett fantastiskt ställe att bo på.

Fallhöjd i Sälen?
Det förstås, om man inte bor längre söderut i Sverige - jag har nio timmar i bil till Sälen varav 2/3 är trista vintervägar. Inte så enkelt. Och att man talar svenska är ju ett plus för en barnfamilj.

Men dessutom bidrar säkert en hel del missuppfattningar om hur det kan vara för en familj att åka skidor i Alperna. Jag tycker att du uttryckte det mesta av det i ett av dina inlägg... ;) Ett exempel: Fallhöjden är faktiskt dålig i Sälen, medan du talar om långa backar som om det vore något negativt. Men i en lång backe kan man stanna så ofta man vill, fast man slipper ställa sig i en ny liftkö och åka upp igen varje gång man åkt en liten bit. För många nybörjare och barn (och för de flesta av oss...) är liftåkningen och liftköandet det absolut tristaste med skidåkning. Ju mindre desto bättre.

Sedan är det kanske en läggningsfråga. Om man vågar utsätta sina barn för annat än svenska språket, eller till och med (som jag) tänker att det delvis kan vara positivt så blir det ju annorlunda.

Visst är fjällen fina. Själv hade jag dock hellre åkt till en något mindre skidort i fjällen, med minst lika fina backar som Sälen, billigare liftkort och boende och mer genuin miljö. Sådana finns det gott om i fjällen.

Dessutom - barn växer och utvecklas. De flesta barn kan efter några skidveckor (på en skidort utan isiga backar och skitväder) gott och väl hänga med sina föräldrar någorlunda i röda backar - snacka om familjevänlig semester! Medan de barn och barnfamiljer som håller sig till Sälen år efter år aldrig kommer att utvecklas på det sättet.
Vi har helt olika syn och det är okej, jag försöker bara sätta mig in i Anna 43 år som kommer plogande ner för pisten även fast hon åkt skidor i 15 år och som varje år har problem med att fötterna värker av pjäxorna. Hon uppskattar inte 2000m fallhöjd vilket resulterar i 2 timmar ständig värk. Eller hennes unge som helt plötsligt får för sig att ”nej, jag ska inte åka mer skidor” när hon står på toppen i Val Thorens.

Sälen är ett fantastiskt ställe för att lära sig åka skidor, och känna om detta är något för mig, eller ett sätt för Anna som inte egentligen är ett dugg intresserad av skidåkning att kunna skryta på jobbet om att hon åker till fjällen varje år. Sälen finns inte till för att tillfredsställa dina och mina skidbehov.

Fallhöjd i Sälen?
Vi har helt olika syn och det är okej, jag försöker bara sätta mig in i Anna 43 år som kommer plogande ner för pisten även fast hon åkt skidor i 15 år och som varje år har problem med att fötterna värker av pjäxorna. Hon uppskattar inte 2000m fallhöjd vilket resulterar i 2 timmar ständig värk. Eller hennes unge som helt plötsligt får för sig att ”nej, jag ska inte åka mer skidor” när hon står på toppen i Val Thorens.

Sälen är ett fantastiskt ställe för att lära sig åka skidor, och känna om detta är något för mig, eller ett sätt för Anna som inte egentligen är ett dugg intresserad av skidåkning att kunna skryta på jobbet om att hon åker till fjällen varje år. Sälen finns inte till för att tillfredsställa dina och mina skidbehov.
Usch, låter ändå lite jobbigt för Anna. 😔😉

Fallhöjd i Sälen?
1731009965653.jpeg

Fallhöjd i Sälen?

Snowboard för Anna som julklapp! Skidåkning är tråkigt för alla! Jag har redan sålt bort alla mina skidor. Det finns ingen mening att tortyra sig med obekväma betongpjäxor.

Senast ändrad:
Fallhöjd i Sälen?

Jag tänker att det är hög tid för Anna att testa skidåkning på något roligare ställe. Fötterna har en tendens att värka betydligt mindre när solen skiner och det runt hörnet finns ett trevligt café med solstolar utställda i snön.
Om hon dessutom är en ”medföljande” som inte är intresserad av skidåkning är det kanske roligare att promenera runt på en solig gata i en alp-by än i en stugby i Sälen. Tänker jag.

Fallhöjd i Sälen?
Jag tänker att det är hög tid för Anna att testa skidåkning på något roligare ställe. Fötterna har en tendens att värka betydligt mindre när solen skiner och det runt hörnet finns ett trevligt café med solstolar utställda i snön.
Om hon dessutom är en ”medföljande” som inte är intresserad av skidåkning är det kanske roligare att promenera runt på en solig gata i en alp-by än i en stugby i Sälen. Tänker jag.
Eller så köper Anna ett par bättre pjäxor…. :unsure:

Och då smakar Bombardinon och espresson med den fylliga creman 🇮🇹 ännu bättre!😃☝️

Fallhöjd i Sälen?
Du har säkert helt rätt

Fallhöjd i Sälen?
Kunde ha varit värre!! Tänk om det hade varit en fiskmås (=stockholmare) i bilden….!!😉🤣
Ja, det är nog inte så dumt att vara en ”kråka” ändå. Den låter visserligen rätt illa när den öppnar käften, men det är en intelligent fågel som vet hur man tar för sig. ;)

Sälenresenären i bildserien, var det en ”sparv”?:unsure:

Fallhöjd i Sälen?
Världens fjärde största, coolt, och lite ödmjukt! 😎

...och VD:ns löneanspråk blir därefter! Så PC, ta i från tårna, och tredubbla det, så är jobbet ditt, lätt!

Fallhöjd i Sälen?
Med tanke på att Skistars VD drog in över 11mille i fjol, så kan man nog leva på en destinations VD lön, bara gilla läget😁

Fallhöjd i Sälen?
Förstår inte att just freeride drar till sig så många missunsamma människor. Är det känslan av att vara på fel plats? Sälen är king. Liksom alla platser på jorden får skidåkning sker.
Menar du att ingen kritik mellan skidorterna ska finnas. Sälen är vad den är och det här är en tråd som handlar om kritik om dess negativa sidor. Man kan starta en hyllningstråd för Sälen också om man så vill. Jag tror inte att Sälen med dess personal blir speciellt rörda av denna tråd.

Fallhöjd i Sälen?
Sälen är king. Liksom alla platser på jorden får skidåkning sker.
Om Sälen är king, kan diskuteras 🤷

Tänndalens reklam är i alla fall King (apropå att dissa Sälen)😵

Fallhöjd i Sälen?

Intressant tråd om priser och kvalitet fjällen vs alperna!
Jag har ca 45 skiddagar / säsong. Jag kan säga att det är tveklöst billigare i alperna än i svenska fjällen. Prova Österrike eller Italien! Det finns massor med skidorter med fantastiskt fina pensioner från frukost till helpension och dom flesta har någon form av spa-avdelning att ta hand om kroppen i efter en dag på berget. Ett annat alternativ är att hyra lägenhet eller ett chalé.
Man kör ner på vägar som är långt mycket bättre än svenska kostigar och på taket har man alla favoritskidorna i boxen. Ta nattbåten fr Trelleborg till Rostock och vakna utvilad. 100 mil senare är ni mitt i alperna!
Liftkort är mycket billigare än Skistars sanslöst höga priser som inte ger bättre pister än någon annan pistägare.
Möjligheterna i alperna är långt mycket större än i fjällen och skidorterna ligger nära varandra vilket ger möjlighet att hela tiden åka till de bästa förhållandena utifrån sin boendebas.
Med det sagt finns det naturligtvis tillfällen där svenska fjällen är fantastiskt fint, men för åkaren som fokuserar på kvalitativ utförsåkning är valet enkelt.

Tillbaka
Topp