Fallhöjd i Sälen?

Fallhöjd i Sälen?
Intressant tråd om priser och kvalitet fjällen vs alperna!
Jag har ca 45 skiddagar / säsong. Jag kan säga att det är tveklöst billigare i alperna än i svenska fjällen. Prova Österrike eller Italien! Det finns massor med skidorter med fantastiskt fina pensioner från frukost till helpension och dom flesta har någon form av spa-avdelning att ta hand om kroppen i efter en dag på berget. Ett annat alternativ är att hyra lägenhet eller ett chalé.
Korrekt om man ska jämföra 🍎 med 🍎, dvs bo på ett 3-4⭐️ hotel med halvpension, wellnesavd. och fullservice. Det finns knappt i fjällen och finns det så är det mycket dyrare. Och försök beställa in en anständig flaska vin för 30 Euro på en svensk restaurang.
Man kör ner på vägar som är långt mycket bättre än svenska kostigar och på taket har man alla favoritskidorna i boxen. Ta nattbåten fr Trelleborg till Rostock och vakna utvilad. 100 mil senare är ni mitt i alperna!
Korrekt.
Mycket trevligare resa med bättre rast- och måltidsmöjligheter.
Liftkort är mycket billigare än Skistars sanslöst höga priser som inte ger bättre pister än någon annan pistägare.
Njae, kanske dyrare än på små österrikiska skidorter, men faktiskt billigare än St Anton, Ischgl och Sölden. Men är ju inte en jämförbar produkt heller iofs….
Möjligheterna i alperna är långt mycket större än i fjällen och skidorterna ligger nära varandra vilket ger möjlighet att hela tiden åka till de bästa förhållandena utifrån sin boendebas.
Korrekt.
En fantastisk möjlighet i Alperna att ofta kunna nå en 5-10 olika skidorter på mindre än en timme. Omväxling är en kvalitet i sig som gör att skidresan känns större och längre.
Med det sagt finns det naturligtvis tillfällen där svenska fjällen är fantastiskt fint, men för åkaren som fokuserar på kvalitativ utförsåkning är valet enkelt.
Alperna för de som gillar det stora utbudet av trevligheter och bekvämligheter kryddat med internationell atmosfär. Fjällen för de som gillar lugn och avskildhet.
Med allt ovan sagt så går det faktiskt att hyra en semesterappartment i Österrike under en sportlovsvecka billigare i än i fjällen, och en självhushållssemester blir då inte dyrare än i fjällen.
Men det gäller ju oss sydsvenskar, bor man i Stockholm är det ju mycket lättare och billigare att ta sig till Sälen. Men jämför inte och säg att det är billigare, det är 🍎 och 🍐. Folk betalar mer för att köra Merscedes än Fiat.
Och för mig räknas hela upplevelsen, inte bara de timmar man har skidor under fötterna.
Men med en Eurokurs på nästan 12 kr så går en klassisk fullservice alpvecka idag lös på ca 60’ för en familj och det är det många som inte har råd med längre, och då är sälenstugan ett billigare alternativ ELLER en semesterlägenhet på någon mindre känd alport!

Senast ändrad:
Fallhöjd i Sälen?
Märklig diskussion (eller vad det nu är ...). Kan garantera att jag inte hade varit lika mycket på skidor när jag var ung om vi skulle kört eller tagit oss ned till alperna i stället för Sälen. 5+ gånger längre tid i bilen (eller eventuellt flyg med allt det innebär, eller kanske buss tillsammans med alla ungdomarna ) gör en liten skillnad för en familj på ett sportlov.

Klart att alperna på många sätt är bättre än Sälen men det finns ändå fina backar för alla i Sälen (men inte speciellt långa). Tycker de allra flesta överdriver i tråden. Sälen är självklart inte bara för Anna heller (om det var det hon hete).

Fallhöjd i Sälen?
Märklig diskussion (eller vad det nu är ...). Kan garantera att jag inte hade varit lika mycket på skidor när jag var ung om vi skulle kört eller tagit oss ned till alperna i stället för Sälen. 5+ gånger längre tid i bilen (eller eventuellt flyg med allt det innebär, eller kanske buss tillsammans med alla ungdomarna ) gör en liten skillnad för en familj på ett sportlov.

Klart att alperna på många sätt är bättre än Sälen men det finns ändå fina backar för alla i Sälen (men inte speciellt långa). Tycker de allra flesta överdriver i tråden. Sälen är självklart inte bara för Anna heller (om det var det hon hete).
Ja, var och en diskuterar ju utifrån sina preferenser och sin ”horisont”. Jag har inte 5 ggr längre till Alperna.
Jag försökte i mitt förra ganska långa inlägg göra en hyfsat korrekt jämförelse, men om jag nu ska kosta på mig ett personligt och kanske lite provocerande svar till dig, då betalar jag hellre 50’ för en alpvecka än att jag tar emot en gratis sälenvecka om jag är tvungen att välja något av det för min tänkta skidvecka. ;)
Tur att det finns alternativ och att valet är fritt!:)

Senast ändrad:
Fallhöjd i Sälen?
Vet att det finns lite nyanser i tråden men det är väl också så att Sälen inte är så pass populärt som det är för att en massa skåningar väljer Sälen före alperna utan det är väl till stor del på grund av att det ligger relativt nära Mälardalen vilket alperna inte gör.

Fallhöjd i Sälen?
Vet att det finns lite nyanser i tråden men det är väl också så att Sälen inte är så pass populärt som det är för att en massa skåningar väljer Sälen före alperna utan det är väl till stor del på grund av att det ligger relativt nära Mälardalen vilket alperna inte gör.

Ok men det är intressant att det inte ens går att diskutera uppenbara nackdelar (se trådens rubrik) utan att någon blir kränkt och det kommer hitte-på-argument åt andra hållet.

Fallhöjd i Sälen?
Jag tycker att det börjar bli tröttsamt när varje tråd blir alltid samma diskussion och metadiskussion.
Tittade tillbaka till ursprungsfrågan och noterade att de första fyra svaren handlade om ”Fallhöjd i Sälen?” och som faktiskt responderade till trådskaparens frågeställning. Därefter kom detta svar från en person som verkar som konkurrent till Skistar:

”240 meters fallhöjd. Vilket skämt! Varför åker ens folk till sälen??”

Och sedan var det igång, tre sidor senare diskuteras återigen i hur billigt det är på ett ställe och hur långt det är till ett annat. Håller med om att det är lite trökigt, men jag läser trådarna ändå.

Fallhöjd i Sälen?
Tittade tillbaka till ursprungsfrågan och noterade att de första fyra svaren handlade om ”Fallhöjd i Sälen?” och som faktiskt responderade till trådskaparens frågeställning. Därefter kom detta svar från en person som verkar som konkurrent till Skistar:

”240 meters fallhöjd. Vilket skämt! Varför åker ens folk till sälen??”

Och sedan var det igång, tre sidor senare diskuteras återigen i hur billigt det är på ett ställe och hur långt det är till ett annat. Håller med om att det är lite trökigt, men jag läser trådarna ändå.

I en diskussion om en orts fallhöjd i meter räknat kan det vara relevant att ta upp andra aspekter på just ortens fallhöjd. Men själva "pseudo-diskussionen" tog kanske fart när någon undrade varför andra undrade varför man åker till Sälen...

Fallhöjd i Sälen?
kan inte låta bli att fascineras över Sälen:
man hör sällan någon som tycker att stället är fantastiskt, bra eller ens billigt. Likväl är det Skandinaviens största största skidområde.

och hur funkar logistiken; nästan alla åker bil till Sälen - bilköerna på avresedagarna måste vara spektakulära? (här i Jämtland är det enorm trafik till Åre som ändå har färre bäddar och många som reser med tåg/flyg)

Fallhöjd i Sälen?
I en diskussion om en orts fallhöjd i meter räknat kan det vara relevant att ta upp andra aspekter på just ortens fallhöjd. Men själva "pseudo-diskussionen" tog kanske fart när någon undrade varför andra undrade varför man åker till Sälen...
Det kan eventuellt vara relevant. Men sannolikt var det just fallhöjden som efterfrågades.

Jag kan tycka det är ok att diskussioner tar vändningar, är säkert själv bidragande till att förskjuta en diskussion till något annat. Men det verkar gå att få nästan vilken tråd som helst att handla om vad en flaska vin kostar på ett 4-stjärnigt hotell i alperna. Tror delvis det handlar hur mycket trådskaparen själv är aktiv i tråden. Har hen fått fyra relevanta svar drar man sig nog tillbaka. Övriga deltagare tar därefter över tråden och så blir det som det blir.

Fallhöjd i Sälen?
Tittar man på utgångsfrågan kan jag alltid tycker det är lite roligt hur man kan stirrar sig blind på fallhöjden.
Det är väldigt sällan att man kan verkligen åker den fulla fallhöjden i ett svep och på roligt pist. Minns hur Stöten ökade sin fallhöjd när man byggde en skidväg...
Tycker inte det är relevant, om det iaf är hyfsat mycket. Typ det som Trillevallen/ Sälen/ Stöten osv har. Så länge man inte måste stå i kö, såklart.
Trillevallen är ett exemple. Älskar stället. Men fallhöjd har de inte mycket. Dock finns det inte nån kö heller. Så vad spelar det för roll. Jag kör hellre 4 varv i tomma backar i Trillevallen än 1 varv i en backe med massa folk och kö vid liften. Även i orter med mycket fallhöjd åker man ju på kortare pister rätt ofta, för att de är fina. Rent personlig behöver jag inte heller nån längre backe än i Duved eller Gausta. Det räcker gott när man trycker på.
Så tips från Coachen ;): Stirrar inte bara på siffror. De säger inte så mycket. 500 fhm på en tråkigt pist är tråkigt, 250 fhm på en kul pist är kul ;).

@Ivo del Scandi : Sist jag var i Stöten funkade det helt ok. Kö från Fjället ner till byn, men sen rann det på helt ok. Visserligen inte v9 eller 8, utan vecka 10. Till Göteborg finns det ju även lite andra vägar att köra, utan att man ska genom Sälen by. Helt tomt där (och isigt). Men det är dock 5 år sen att jag varit i Stöten.

Senast ändrad:
Fallhöjd i Sälen?
Trillevallen är ett exemple. Älskar stället. Men fallhöjd har de inte mycket. Dock finns det inte nån kö heller.
Just Trillevallen skulle officiellt ha 370 m fallhöjd om de mätte som vissa andra orter (dvs räkna in transportliften från hotellet).

Även i orter med mycket fallhöjd åker man ju på kortare pister rätt ofta, för att de är fina. Rent personlig behöver jag inte heller nån längre backe än i Duved eller Gausta. Det räcker gott när man trycker på.
Så tips från Coachen ;): Stirrar inte bara på siffror. De säger inte så mycket. 500 fhm på en tråkigt pist är tråkigt, 250 fhm på en kul pist är kul ;).
Jag håller helt med dig att fallhöjd inte är den enda parametern som är viktig.
Åkhöjd, terräng, gles skog, snömängd mm är viktiga parametrar för att hitta fin åkning.
Sälen ligger i ett "snösäkert" område. dvs inlandsklimat = Ofta vackert och fin längdåkning. Men sällan rejäla dump.

Viktigast för att hitta fin åkning är dock alltid att planera utifrån snöprognos (om man vill åka puder ;)

Fallhöjd i Sälen?
Det kan eventuellt vara relevant. Men sannolikt var det just fallhöjden som efterfrågades.

Jag kan tycka det är ok att diskussioner tar vändningar, är säkert själv bidragande till att förskjuta en diskussion till något annat. Men det verkar gå att få nästan vilken tråd som helst att handla om vad en flaska vin kostar på ett 4-stjärnigt hotell i alperna. Tror delvis det handlar hur mycket trådskaparen själv är aktiv i tråden. Har hen fått fyra relevanta svar drar man sig nog tillbaka. Övriga deltagare tar därefter över tråden och så blir det som det blir.

Ok ligger mycket i det. Men det är ändå viss skillnad mellan:
1. Att man glider ifrån ämnet och kommer in på angränsande ämnen
2. Ren metadiskussion som handlar om något annat
Och nu är vi ju båda långt inne på punkt 2... ;) Men en del som själva klagar på metadiskussion ägnar sig själv *endast* åt det.

Jag är verkligen genuint intresserad av varför så många åker till Sälen (eller Idre) och uppskattar kloka synpunkter på det. När det gäller fallhöjd ligger det mycket i det Fabian skrev ovan. Men självfallet finns det en anledning till att så många orter överdriver sin fallhöjd. Ungefär som att många lägre alp-orter väldigt gärna vill få en att tro att deras skidåkning når upp till t.ex. 2000 meter...

Fallhöjd i Sälen?
Tillbaka till kärnfrågan då (så att de som inte gillar att kunna beställa prisvärt vin på restaurang slipper att läsa om det ;)):

Och vi håller oss i södra fjällvärlden så att alternativen kan ställas mot varandra.

Tandådalen 230m
Hundfjället 250m
Lindvallen 280m

vs.

Kvitfjell 840m
Hafjell 860m
Norefjell 1010m
Gausta (endast liftsystemet exkl. Gaustatoppen) 550m
Trysil 680m
Hemsedal 810m

Och jag tycker att låg fallhöjd är tråkigt och enahanda och dessutom gör skidåkningen mer påverkad av liftköer.
Jag kommer ihåg påsken (skånskt påsklov) under pandemin när jag var i Funäs, det var kul att åka där så länge det inte var några köer, men mot slutet av veckan dök stockholmarna upp och det blev 10-15 min kö i liftarna, vilket är trist när det tar 1-2 min att åka ner till dalstationen igen.

Men alla sportlovsfirare som gillar Sälen ska självklart fortsätta att åka dit så att jag slipper att trängas med dem på övriga orter i listan ovan.

Fallhöjd i Sälen?
Jag är verkligen genuint intresserad av varför så många åker till Sälen (eller Idre)
Jag kan inte uttala mig för just Sälen, har aldrig varit där (bara Stöten). Men Idre och Stöten erbjuder fantastiskt "Familjeskidåkning". Dvs hela familjen hittar nåt bra där. Man kan åka gröna, blåa, röda eller svara backar, men man är aldrig långt ifrån varandra. Framförallt i Idre kan man faktiskt åka samma lift, fast helt olika backar. Det är rätt kul. Sen erbjuder båda ställen rätt fin skogsåkning! Och riktigt ski in- ski out. Helt ok priser på boende. Mataffär med ski in. Helt ok avstånd, iaf till Stöten. Idre är lite långt, men erbjuder även fina turmöjligheter. Så, i slutet blir det en trevligt och avslappnat familjsemester. Ta bilen dit, parkera den och resten löser du med skidor. Typ alla stugor har bastu. Värmestugor överallt. Fina barnparker och äventyrsbanor. Dvs en fin stugsemester med skidåkning. Bokning/ skipass och check in är mycket enkelt, eftersom allt är på samma ställe (om man nu gillar det eller inte). Vädret är ett plus för min del iaf. Jag älskar ruskigt vinterväder... Och jag älsker fjällnaturen.

Anledningen varför vi inte åker till Stöten/ Idre längre är mängden folk där. Stöten tex var super fint för 12 år sen. Men sista gången vi varit där (för 5 år sen) var det redan på gränsen till för mycket folk (vecka 10). Idre var vi en gång (5 år sen) och bedömde att det var för mycket folk redan då.

Så vad ska man säga, ja, det är faktiskt bra för familjer helt enkelt. Enkelheten, närheten och "kompaktheten".

Vi har testat en massa olika ställen, och det "gamla" Stöten hade fortfarande varit bra för oss... Saknas bara tåg dit.
Favoriten just nu är Gausta (också utan tåg...), Duved och Trillevallen. Vi ska testa lite fler mindre orter i Norge och har fortfarande Riksgränsen/ Björkliden på listan.

Sen ska jag ändå våga mig in i jämförelsen med Alperna. Sist vi var där var 2023. Det var ett fint äventyr med lång resa ner. Men den resan är lång. Till Duved är det Nattåg. Ner ditt är det Dagtåg+ Nattåg + 4 tim Tåg + 3 tim buss. Såklart mer pengar också.
Området såklart mycket mycket större. Men man hängde ändå i sina favoritbackar. Med barn (2.5 och 6 år) kom man ändå inte så långt. Inga värmestugor. Så om det inte var varmt och soligt (som man inte vill ha det för snöns skull, tycker jag) fick man sitta inne. Och det blir snabbt väldigt dyrt då. Kaiserschmarn för 15-20 Euro.... eller hem till stugan då såklart.
Stugan var fint, riktigt bergstuga, nåt mina svärföräldrar hyrde redan för 20 år sen. Men inga bekvämligheter, men dyrare än i Duved, ungefär samma som i Trillevallen. Lite turmöjligheter bakom stugan, fint. Skipass dyrare. Plus att man även fick betala för barnen (även minstingen!).
Edit: Inga äventysrbanor eller parker för kidsen där!
I slutet: Fint äventyr, men mht skidåkningen gav det inget mer än när vi tar oss till Duved eller Norge. Priset var betydligt högre. Mest pga resan och maten. Bättre för gubbgänget, men inte bättre för familjen.

Mycket text, men kanske hjälper att förstå? Jag gillar alperna, häftiga berg. Men jag älskar fjällen. Så häftigt när man står på en topp och blickar ut över en stor, vid fjäll utan nånting...

Edit: Kollade karten från där vi var i alperna. 3 liftar som vi åkte mest: 515 fhm, 260 fhm, 330 fm. Total fallhöjd i skidområdet 1300 m. lite över 1000 m kan man åka i ett svep. Men rätt tråkigt...

Senast ändrad:
Fallhöjd i Sälen?
Gausta (endast liftsystemet exkl. Gaustatoppen) 550m
Gausta är ett exempel där man typ alldrig åker hela fallhöjden. 550 m har man från Fjellheisen top - Ronnyheisen dal. Behövs 3 liftar för att täcka det.... Lite transport emellan också....
Bästa backar finns vid Gaustablikkekspressen. 340 fhm. Fint och fullt tillräckligt.
Tycker att samma gäller för Norefjell. Sällan man åker hela vägen. För att det är lite av ett projekt att komma hela vägen upp.

Fallhöjd i Sälen?
Gausta är ett exempel där man typ alldrig åker hela fallhöjden. 550 m har man från Fjellheisen top - Ronnyheisen dal. Behövs 3 liftar för att täcka det.... Lite transport emellan också....
Bästa backar finns vid Gaustablikkekspressen. 340 fhm. Fint och fullt tillräckligt.
Tycker att samma gäller för Norefjell. Sällan man åker hela vägen. För att det är lite av ett projekt att komma hela vägen upp.
Ja, men det är känslan av att se att man är högt uppe över dalen.🏔️
Och att man kan åka länge utan att ta en lift igen, det blir variation och det känns större. Man gör det oftast inte, men jag har gjort det då och då i Norefjell, Kvitfjell och Hafjell, och uppskattar att kunna göra det.

Fallhöjd i Sälen?
Ja, men det är känslan av att se att man är högt uppe över dalen.🏔️
Och att man kan åka länge utan att ta en lift igen, det blir variation och det känns större. Man gör det oftast inte, men jag har gjort det då och då i Norefjell, Kvitfjell och Hafjell, och uppskattar att kunna göra det.
Tar dig till Stöten och åk Mormors störtlopp. Där "åker" du också länge utan att ta nån lift :ROFLMAO:

Edit: Fast även den har sina fördelar: Super fin backe för småbarn. När jag var där med min 2.5 åring var den utmärkt. Finns gott om fikaplatser också... Spklart inget för "riktiga" skidåkare.

Senast ändrad:
Fallhöjd i Sälen?
Tar dig till Stöten och åk Mormors störtlopp. Där "åker" du också länge utan att ta nån lift :ROFLMAO:
Jag googlade på det och den nedfarten är 3060m lång och har en fallhöjd på 260m.😲
Ska man ta med längdskidor till den?;)

Tillbaka till ämnet:
Jag har samma restid eller kortare till de norska orterna på min lista än till Sälen, så vad ska jag i Sälen och göra?🤷‍♂️
Resvägen genom Dalsland och Värmland är en deprimerande ödebygd, men i Norge blir det vackert landskap redan efter Oslo.
Gastronomin är visserligen bättre i Sverige än i Norge, men det får man ju inte heller diskutera här…;)

Fallhöjd i Sälen?
Jag har samma restid eller kortare till de norska orterna på min lista än till Sälen, så vad ska jag i Sälen och göra?
Ingen säger att du måste åka till Sälen ;). Men du kan gärna försöka förstår varför andra åker dit... Eller att det finns olika önskemål ;) . Jag försökte förklara varför vi åker dit vi åker. Och jag fattar varför du åker dit du åker. Men det är olika önskemål vi har.

Fallhöjd i Sälen?
Och, det finns de som gör ännu konstigare saker. Jag har bekanta som bor i Berlin. De åker till Inzing/ Rngerköpfl ( vis Innsbruck) varenda år. Tänk att du tar dig till alperna men väljer att åka på nån liten kulle istf att tar det liiite längre och vara i Kühtai, Axam etc....

Fallhöjd i Sälen?
Och, det finns de som gör ännu konstigare saker. Jag har bekanta som bor i Berlin. De åker till Inzing/ Rngerköpfl ( vis Innsbruck) varenda år. Tänk att du tar dig till alperna men väljer att åka på nån liten kulle istf att tar det liiite längre och vara i Kühtai, Axam etc....
De kanske är som ”Anna i Sälen”, dvs skidåkare som inte gillar skidåkning?⛷️ ;)

Fallhöjd i Sälen?
Du får gärna komma med fler tips i Gausta, var hittar man lättillgänglig offpist nära pisterna (förutom själva Gaustatoppen)? Vid Fjellheisen?
Jag var på väg dit förra säsongen men bokade av i sista stund pga väderprognosen och åkte till Röldal i stället. Tänker göra ett nytt försök igen.

Fallhöjd i Sälen?
Jag förstår varför folk åker till Sälen, men jag förstår inte varför man återkommer i flera år eller köper ett ställe där.
Vissa av stugorna har ju Årepriser; i Åre kan man åka från barnben till pensionsåldern. Det kan man inte göra i Sälen om man inte tycker skidåkning ska vara trist och enformigt.

Fallhöjd i Sälen?
Du får gärna komma med fler tips i Gausta, var hittar man lättillgänglig offpist nära pisterna (förutom själva Gaustatoppen)? Vid Fjellheisen?
Jag var på väg dit förra säsongen men bokade av i sista stund pga väderprognosen och åkte till Röldal i stället. Tänker göra ett nytt försök igen.
Bruka vara ganska renblåst vid Fjellheisen. Så man får gå en bit för att nå nån av rännorna. De kan vara riktigt fina. Men man får gå en bit tillbacka igen. Minns att du inte gillar att tura...
Vi har aldrig haft bra med snö direkt bredvid Fjellheisen. Ganska platt där också.
Finns en del fina rännor/ öppna ytor i skogen vid Gaustablikkekspressen. Tex där 33 an är ritat i kartan finns det fina ytor. Precis vid toppen finns det fina ströckor, typ ner från toppen, korsa den gröna, mot röd 15.
Även skogen mellan 15 och 14 har fina, öppna partier. Dock rätt många tätta också. Gäller att testa sig fram där. Svårt att beskriva hur man hittar rätt. Men man kan ser det lite från backen, iaf från den gröna i toppen.
Sen finns en mycket kort med roligt brant ränna från toppen av Brendstaulheisen lookers left ner mot älven/ pist 15. Bara några svängar, men brant och oftast mycket snö. Man får vara lite försiktigt där. Såg hur det släppte nån gång. Kort, men brant....
Sen kan man åka en ränna från toppen av Skipsheisen mot pist 5. Men man får gå några meter över toppen. Och vi hamnade i lite tätt skog en gång där.
Det mesta ser man på kartan/flybilder också... typ norgeskart.no
Typ sånt.... I skogen där mellan 18 och 15 får man leta lite. Finns platta och tätta områden. Men några fina platser också. Sen finns det en massa korta fina "rännor" lite överallt. Finns lite fina ställen även mellan 14 och 15.

Men det flesta som är ritat där är nog inte helt safe mot laviner. Så behövs egen bedömning, såklart.
Edit: Såg att de ritar en "offpist" backe mellan 15 och 18 nu...

1731334992511.png

Här ser man skogen mellan 14, 15 och 18. Några fina öppna partier...

1731335594036.png

Den rännan åkte vi nåt år. Väldigt vackert. Vet dock inte om det alltid är snö där. Och då är man utanför skidområdet, såklart. Med lite branter på var sida. Vi bedömde det inte som farligt, så vi tog barnen med oss. Men hade utrustning, såklart.
1731335235790.png

Och jag bara varit där 3 gånger ( 1 gång bara en dag och alltid med småbarn), så jag är ingen local direkt ;)

PS: Inser att det är helt fel tråd för detta. Inte mycket med fallhöjden i Sälen att göra. Och inte alperna heller ;).

Senast ändrad:
Fallhöjd i Sälen?
De kanske är som ”Anna i Sälen”, dvs skidåkare som inte gillar skidåkning?⛷️ ;)
Haha asså jag fattar inte varför Anna i Sälen blev en sån grej? De är ju så det är? Har alla på freeride revolutionrace fruar som spenderar all vaken tid med friluftsaktivitet hela sommaren och kräver 90 skiddagar i alperna per säsong? För mig var det självklart att majoriteten blir väldigt fort ”mätta” på skidåkning för att dom helt enkelt inte tycker det är lika kul som du och jag.

Fallhöjd i Sälen?
Jag kan inte uttala mig för just Sälen, har aldrig varit där (bara Stöten). Men Idre och Stöten erbjuder fantastiskt "Familjeskidåkning". Dvs hela familjen hittar nåt bra där. Man kan åka gröna, blåa, röda eller svara backar, men man är aldrig långt ifrån varandra. Framförallt i Idre kan man faktiskt åka samma lift, fast helt olika backar. Det är rätt kul. Sen erbjuder båda ställen rätt fin skogsåkning! Och riktigt ski in- ski out. Helt ok priser på boende. Mataffär med ski in. Helt ok avstånd, iaf till Stöten. Idre är lite långt, men erbjuder även fina turmöjligheter. Så, i slutet blir det en trevligt och avslappnat familjsemester. Ta bilen dit, parkera den och resten löser du med skidor. Typ alla stugor har bastu. Värmestugor överallt. Fina barnparker och äventyrsbanor. Dvs en fin stugsemester med skidåkning. Bokning/ skipass och check in är mycket enkelt, eftersom allt är på samma ställe (om man nu gillar det eller inte). Vädret är ett plus för min del iaf. Jag älskar ruskigt vinterväder... Och jag älsker fjällnaturen.

Anledningen varför vi inte åker till Stöten/ Idre längre är mängden folk där. Stöten tex var super fint för 12 år sen. Men sista gången vi varit där (för 5 år sen) var det redan på gränsen till för mycket folk (vecka 10). Idre var vi en gång (5 år sen) och bedömde att det var för mycket folk redan då.

Så vad ska man säga, ja, det är faktiskt bra för familjer helt enkelt. Enkelheten, närheten och "kompaktheten".

Vi har testat en massa olika ställen, och det "gamla" Stöten hade fortfarande varit bra för oss... Saknas bara tåg dit.
Favoriten just nu är Gausta (också utan tåg...), Duved och Trillevallen. Vi ska testa lite fler mindre orter i Norge och har fortfarande Riksgränsen/ Björkliden på listan.

Sen ska jag ändå våga mig in i jämförelsen med Alperna. Sist vi var där var 2023. Det var ett fint äventyr med lång resa ner. Men den resan är lång. Till Duved är det Nattåg. Ner ditt är det Dagtåg+ Nattåg + 4 tim Tåg + 3 tim buss. Såklart mer pengar också.
Området såklart mycket mycket större. Men man hängde ändå i sina favoritbackar. Med barn (2.5 och 6 år) kom man ändå inte så långt. Inga värmestugor. Så om det inte var varmt och soligt (som man inte vill ha det för snöns skull, tycker jag) fick man sitta inne. Och det blir snabbt väldigt dyrt då. Kaiserschmarn för 15-20 Euro.... eller hem till stugan då såklart.
Stugan var fint, riktigt bergstuga, nåt mina svärföräldrar hyrde redan för 20 år sen. Men inga bekvämligheter, men dyrare än i Duved, ungefär samma som i Trillevallen. Lite turmöjligheter bakom stugan, fint. Skipass dyrare. Plus att man även fick betala för barnen (även minstingen!).
Edit: Inga äventysrbanor eller parker för kidsen där!
I slutet: Fint äventyr, men mht skidåkningen gav det inget mer än när vi tar oss till Duved eller Norge. Priset var betydligt högre. Mest pga resan och maten. Bättre för gubbgänget, men inte bättre för familjen.

Mycket text, men kanske hjälper att förstå? Jag gillar alperna, häftiga berg. Men jag älskar fjällen. Så häftigt när man står på en topp och blickar ut över en stor, vid fjäll utan nånting...

Edit: Kollade karten från där vi var i alperna. 3 liftar som vi åkte mest: 515 fhm, 260 fhm, 330 fm. Total fallhöjd i skidområdet 1300 m. lite över 1000 m kan man åka i ett svep. Men rätt tråkigt...
Väldigt bra förklarat!👍🏻

Fallhöjd i Sälen?
Haha asså jag fattar inte varför Anna i Sälen blev en sån grej? De är ju så det är? Har alla på freeride revolutionrace fruar som spenderar all vaken tid med friluftsaktivitet hela sommaren och kräver 90 skiddagar i alperna per säsong? För mig var det självklart att majoriteten blir väldigt fort ”mätta” på skidåkning för att dom helt enkelt inte tycker det är lika kul som du och jag.
Jag har en Volcom/ Allian fru som väljer brädan framför spa varje dag i veckan. 😁
Jag gissar att Anna i Sälen kommer vara återkommande som referens i forumet 😂

Fallhöjd i Sälen?
Jag har en Volcom/ Allian fru som väljer brädan framför spa varje dag i veckan. 😁
Jag gissar att Anna i Sälen kommer vara återkommande som referens i forumet 😂
Låter fantastiskt med en partner som delar samma intresse, håll hårt i henne!😄
Haha ja Anna verkar gjort succé, kanske kan de flesta relatera henne till någon person i sin egna omgivning :P

Fallhöjd i Sälen?
Tur ni är många som inte verkar gillar detta…..
Tråd 'vinterlek för gubbar'
https://www.freeride.se/forum/threads/vinterlek-for-gubbar.154333/
Jag var där för nått år sen på utbildning med främjandet. Riktigt bra men det gör inte att jag åker dit med barnen på ett skollov för då ser det inte ut sådär.
Hade Skistar fokuserat mer på att glesa ur och bjuda in för åkning i skogen och mindre på att trycka in stugor och besökare så det blir köer och sönderåkt hade inställningen till Skistar kanske varit annorlunda.
Skistar i sig får ingen cred för att det snöar och skogen bjuder in till åkning, lite samma som att Skistar Åre knappast kan få cred för skutan. Men visst tusan var det riktigt härlig åkning när jag hade samma förhållanden som i filmen, det var även lika bra på Fulufjäll.

Bilagor

• IMG_3421.png
    IMG_3421.png
    868.5 KB · Besök: 54
Fallhöjd i Sälen?
Låter fantastiskt med en partner som delar samma intresse, håll hårt i henne!😄
Haha ja Anna verkar gjort succé, kanske kan de flesta relatera henne till någon person i sin egna omgivning :P

Jag kan absolut relatera till Anna! Och en massa andra Annor (och en del nybörjar-Bosse…) jag känner som helt slutade åka skidor efter en vecka med liftköer och jobbiga släpliftar att attackera efter tre minuters mer eller mindre lyckad åkning i skitväder och isiga backar. Och var hittar man det oftast? Inte är det i alperna… 😉

Snödjup

Tillbaka
Topp