PisteCarver
Aktiv medlem
Fallhöjd i Sälen?
Korrekt om man ska jämföraIntressant tråd om priser och kvalitet fjällen vs alperna!
Jag har ca 45 skiddagar / säsong. Jag kan säga att det är tveklöst billigare i alperna än i svenska fjällen. Prova Österrike eller Italien! Det finns massor med skidorter med fantastiskt fina pensioner från frukost till helpension och dom flesta har någon form av spa-avdelning att ta hand om kroppen i efter en dag på berget. Ett annat alternativ är att hyra lägenhet eller ett chalé.
Korrekt.Man kör ner på vägar som är långt mycket bättre än svenska kostigar och på taket har man alla favoritskidorna i boxen. Ta nattbåten fr Trelleborg till Rostock och vakna utvilad. 100 mil senare är ni mitt i alperna!
Mycket trevligare resa med bättre rast- och måltidsmöjligheter.
Njae, kanske dyrare än på små österrikiska skidorter, men faktiskt billigare än St Anton, Ischgl och Sölden. Men är ju inte en jämförbar produkt heller iofs….Liftkort är mycket billigare än Skistars sanslöst höga priser som inte ger bättre pister än någon annan pistägare.
Korrekt.Möjligheterna i alperna är långt mycket större än i fjällen och skidorterna ligger nära varandra vilket ger möjlighet att hela tiden åka till de bästa förhållandena utifrån sin boendebas.
En fantastisk möjlighet i Alperna att ofta kunna nå en 5-10 olika skidorter på mindre än en timme. Omväxling är en kvalitet i sig som gör att skidresan känns större och längre.
Alperna för de som gillar det stora utbudet av trevligheter och bekvämligheter kryddat med internationell atmosfär. Fjällen för de som gillar lugn och avskildhet.Med det sagt finns det naturligtvis tillfällen där svenska fjällen är fantastiskt fint, men för åkaren som fokuserar på kvalitativ utförsåkning är valet enkelt.
Med allt ovan sagt så går det faktiskt att hyra en semesterappartment i Österrike under en sportlovsvecka billigare i än i fjällen, och en självhushållssemester blir då inte dyrare än i fjällen.
Men det gäller ju oss sydsvenskar, bor man i Stockholm är det ju mycket lättare och billigare att ta sig till Sälen. Men jämför inte och säg att det är billigare, det är
Och för mig räknas hela upplevelsen, inte bara de timmar man har skidor under fötterna.
Men med en Eurokurs på nästan 12 kr så går en klassisk fullservice alpvecka idag lös på ca 60’ för en familj och det är det många som inte har råd med längre, och då är sälenstugan ett billigare alternativ ELLER en semesterlägenhet på någon mindre känd alport!
Senast ändrad: