Nyttan med booster strap

Nyttan med booster strap
Ja, en spoiler tar upp lite volym, men bara baktill. Det gör att underbenen blir väldigt framåtlutade om man skall fylla ut mycket. Det påverkar åkställningen ganska mycket. En del gillar det, men inte jag. Jag har till och med gjort en lite tunnare spoiler än originalspoilern av neopren för att inte få så mycket framåtlutning.
Men det kan ju vara värt att testa.
Nja nu är det väl benet inne i benet som avgör vinkeln och åkställningen…
Om man som jag har kycklingben så hamnar jag rätt mycket mer upprätt än en som har rejäla vader. Därför använder jag spoiler och ibland även padding baktill, har även padding framtill för att spara skenbenen. Brukar använda yogamattor eller liggunderlag till padding.

Nyttan med booster strap
Nja nu är det väl benet inne i benet som avgör vinkeln och åkställningen…
Ja men trycker du in saker endast på baksidan så vinklas även benet inne i benet framåt. Att det råkar vara mer upprätt om man har tunna vader jämfört med tjocka vader påverkar inte det faktumet.
Men som jag skrev så är det individuellt hur mycket framåtlutning man gillar. Det är bara att prova sig fram.

Nyttan med booster strap
Tja! Har suttit och läst lite i detta forum och förstår att booster straps kan vara lösningen på min stora shin bang problem. Vilken "stiffness" bör man ha på dessa? väger runt 83-84 (85 efter julmat)

Nyttan med booster strap
Om du åker lika hårt som de flesta av oss i forumet så köper du de hårdaste.

Det ryktas om att nästa säsong släpps några med hårdhetsgrad 11 av 10! ;)

Skämt åsido, jag har undrat samma sak som Hopstadius. Man får väl gå litet efter var man ligger i pjäxflex tänker jag. Själv gillar jag runt 110-120 så tänker nog inte skaffa några boosterstraps avsedda för dem som åker WC störtlopp.

Jag har ju ingen erfarenhet men är en känd "late adopter" av rang som har läst om och funderat på detta i många år nu (utan att slå till...)

Nyttan med booster strap
Det ryktas om att nästa säsong släpps några med hårdhetsgrad 11 av 10! ;)

Skämt åsido, jag har undrat samma sak som Hopstadius. Man får väl gå litet efter var man ligger i pjäxflex tänker jag. Själv gillar jag runt 110-120 så tänker nog inte skaffa några boosterstraps avsedda för dem som åker WC störtlopp.

Jag har ju ingen erfarenhet men är en känd "late adopter" av rang som har läst om och funderat på detta i många år nu (utan att slå till...)
Jag vet inte heller vilka man ska ha? Jag kör med de som sitter på pjäxorna dock mina är spännbandsvariant istället för kardborreband, så jag kan dra mina ganska hårt utan någon repetition av finska svärord. Skulle jag behöva köpa just Booster, så skulle jag följa ditt råd om hårdhet tills nästa benbrott.

Nyttan med booster strap
Vi fortsätter grundkursen för oss på läktaren... Har jag förstått att en del av principen för booster straps går ut på att styvheten i de flesta pjäxor över medelnivå sitter i bak-kappan och sidorna, och inte i plösen? Och att booster-strappen kan ge en annorlunda, mer graderad och justerbar flexkurva för pjäxan än utan strap? Typ?

Nyttan med booster strap
Vi fortsätter grundkursen för oss på läktaren... Har jag förstått att en del av principen för booster straps går ut på att styvheten i de flesta pjäxor över medelnivå sitter i bak-kappan och sidorna, och inte i plösen? Och att booster-strappen kan ge en annorlunda, mer graderad och justerbar flexkurva för pjäxan än utan strap? Typ?
Typ så ja.

Nyttan med booster strap
Ja, just i detta fallet tror jag faktiskt hårdast är bäst. I alla fall tidigare har Booster haft flera elastiska band ovanpå varandra. De hårdaste har haft tre elastiska band. Om man köper den och tycker det är för hårt är det enkelt att skära av ett band, då blir Boostern mjukare.

Kanske är det så att andra fabrikat nu gör elastiska band eller att banden som sitter på original är elastiska, det vet jag inget om. Har inte sett originalband som är elastiska, men har heller inte haft behov att studera så noga.

Tror att jag tidigare i denna tråd skrivit att jag skurit bort en del av plasten på framsidan av pjäxan så att Boostern ligger an direkt mot plösen på innerskon och inte mot manschetten. Det tycker jag har fungerat allra bäst, väldigt bekväm och skonsam känsla mot smalbenen.

Nyttan med booster strap
Finns även sån här för att minska volymen. Jag beställde såna igår. Har också smala underben. Återstår att se om de har någon nytta.
Nu har jag testat dem. Vilket jävla mög!

Mätte upp omkretsen på mina ben till ca 32 cm vid pjäxkanten, så köpte storlek M i enlighet med hemsidans info som bekräftades via chat med Atomic. Värmde dem i ugn till ca 115-120 grader och formade dem enligt tidigare länkad video. Har sett att foamingugnar brukar hålla 117 grader.
Tyckte de kändes aningen stora trots det.
Mycket riktigt. När jag åker så kasar de upp så bara en mindre del är i pjäxan. Se bild nedan. Jag kan heller inte påstå att jag märker någon som helst skillnad med dem.

Nu håller jag på att bråka med Atomic om reklamation. De vill inte acceptera det och hävdar att de måste formas i butik, trots att det inte står någonstans på hemsidan. De har ännu inte svarat på om de krymper vid ”rätt” formning.

Det är möjligt att de kan funka bra för någon annan, men köp dem isåfall i butik.

20250212_124443_Original.webp

Nyttan med booster strap
Bytte nyss så inte åkt nämnvärd tid på det. Upplever pjäxan som mjukare. Gissar det har det med det progressiva att göra?

Nyttan med booster strap
WC-strapen har tre elastiska band plus ett statiskt nylonband som sitter på mellersta bandet och är ca en tredjedel av elastiska bandets längd.

Nyttan med booster strap

Mätte upp omkretsen på mina ben till ca 32 cm vid pjäxkanten, så köpte storlek M i enlighet med hemsidans info som bekräftades via chat med Atomic. Värmde dem i ugn till ca 115-120 grader och formade dem enligt tidigare länkad video. Har sett att foamingugnar brukar hålla 117 grader.
Mycket riktigt. När jag åker så kasar de upp så bara en mindre del är i pjäxan. Se bild nedan. Jag kan heller inte påstå att jag märker någon som helst skillnad med dem.

Nu håller jag på att bråka med Atomic om reklamation. De vill inte acceptera det och hävdar att de måste formas i butik, trots att det inte står någonstans på hemsidan. De har ännu inte svarat på om de krymper vid ”rätt” formning.

Det är möjligt att de kan funka bra för någon annan, men köp dem isåfall i butik.

Visa bilaga 37586
Ska dessa alltså svälla så att de bygger upp mellanrummet i pjäxan och benet?
Sy fast dem i dina strumpor eller använd kardborreband mellan strumpan och den där tratten så att de sitter på plats.
Jag tror inte att der finns färdig produkt för allt avvikande från massan.

Nyttan med booster strap
Ska dessa alltså svälla så att de bygger upp mellanrummet i pjäxan och benet?
Sy fast dem i dina strumpor eller använd kardborreband mellan strumpan och den där tratten så att de sitter på plats.
Jag tror inte att der finns färdig produkt för allt avvikande från massan.
Jag vet inte vad Atomic har tänkt. De vägrar svara på frågor och hänvisar till auktoriserad butik.
Jag hoppades och trodde att de skulle fylla ut lite volym runt minna tunna skenben och dessutom dämpa smärta i skenbenen som jag brukar få. Men jag märkte ingen förbättring, inte ens i början av åkningen innan de hade kasat upp.

Tyvärr gör man dumma köp ibland och jag tycker att jag har fått till lite förbättringar med andra metoder så jag tänker inte lägga mer tid på den där skitprodukten.

Nyttan med booster strap
Jag vet inte vad Atomic har tänkt. De vägrar svara på frågor och hänvisar till auktoriserad butik.
Jag hoppades och trodde att de skulle fylla ut lite volym runt minna tunna skenben och dessutom dämpa smärta i skenbenen som jag brukar få. Men jag märkte ingen förbättring, inte ens i början av åkningen innan de hade kasat upp.

Tyvärr gör man dumma köp ibland och jag tycker att jag har fått till lite förbättringar med andra metoder så jag tänker inte lägga mer tid på den där skitprodukten.
Trist! Om man inte vill ha dialog med slutkund borde ju deras hemsida (försäljning) endast vara B2B

Nyttan med booster strap

Visa bilaga 37586
Epilog:
Efter lite mailväxling så skulle Atomic diskutera vidare internt. En vecka senare frågade jag om de skulle agera som ett seriöst företag eller fortsätta undvika att ta ansvar för en dålig produkt. 15 minuter senare kom svaret att ”upper department” hade bestämt att göra en återbetalning vilket de nu har gjort. Naturligtvis bra, men synd att man ska behöva bråka om det.

Nyttan med booster strap
Epilog:
Efter lite mailväxling så skulle Atomic diskutera vidare internt. En vecka senare frågade jag om de skulle agera som ett seriöst företag eller fortsätta undvika att ta ansvar för en dålig produkt. 15 minuter senare kom svaret att ”upper department” hade bestämt att göra en återbetalning vilket de nu har gjort. Naturligtvis bra, men synd att man ska behöva bråka om det.
Men kom ni fram vad som var felet med produkten eller de bara inte passade på dina ben?

Nyttan med booster strap
Men kom ni fram vad som var felet med produkten eller de bara inte passade på dina ben?
Nej egentligen inte. Atomic har inte svarat på om omkretsen ändrar sig vid värmebehandling.
Uppenbarligen stämmer inte storleksangivelsen på Atomics hemsida. Åtminstone inte om man inte gör värmebehandling i en Atomic-godkänd butik. Jag är dock skeptisk till att det skulle hjälpa för att omkretsen skulle minska med 2-3 cm låter helt orimligt.
På framsidan är det lite tjockare material på en yta av ca 8x4 cm. Jag är övertygad om att det är det materialet som skall anpassa sig till benet vid en värmning.
Det lilla jag använde dem märkte jag ingen förbättring, men det kan ju delvis bero på att förtjockningen hamnade fel när de kasade upp.
Hursomhelst, köp inte dem direkt från Atomic utan i butik om ni vill testa.

Nyttan med booster strap
Aldrig haft problem med ont i smalbenen/benhinnorna tidigare. Men nu med boosterstrap så.. vad har vi för lösningar? Ytterligare ett par utanpå? Gå tillbaka till powestrap?

Nyttan med booster strap
Hej,
Vad är nyttan med booster strap för en icke tävlingsåkare?
Åker på ett par gamla Salomon Xpro 130. Dess strap känns rätt så stel / utan flex. Förstår inte vad som skulle bli bättre med en booster strap som är mjukare?

Tacksam för input här / J.
På många nya pjäxor har tillverkarna egna versioner av Booster-strap nuförtiden, dessutom smartare sådana som du inte måste dra ur metallspännaren, utan enkelt bara jackar ur. Se bilden! Det är en kanonlösning jämfört med ursprungliga.

Bilagor

• dalbello_2425_cabrio-lv-free-120-if_olive-black_d2407003_4.webp
    dalbello_2425_cabrio-lv-free-120-if_olive-black_d2407003_4.webp
    374.3 KB · Besök: 118
Nyttan med booster strap
På många nya pjäxor har tillverkarna egna versioner av Booster-strap nuförtiden, dessutom smartare sådana som du inte måste dra ur metallspännaren, utan enkelt bara jackar ur. Se bilden! Det är en kanonlösning jämfört med ursprungliga.
Kul med nya idéer, men jag personligen ser ingen fördel med kroken före det gamla spännbandet.
Men allt är bättre än kardborreband för detta jobb. ☝️🧐😅

Tillbaka
Topp