1000 SKIS? Ingen som prövat?

Lorentz21

Medlem
Hej alla!

Jag är på jakt efter ett par första egna skidor. Jag skulle beskriva mig som en hyfsat god åkare och tar mig ned för alla backar med anamma utan problem. Jag har tidigare inte ägt egna skidor utan enbart hyrt, men nu är det dags att ta steget. Jag har kommit fram till att jag söker ett par skidor med ett midjemått på minst 100mm. Jag har gjort en gedigen research och testat ett gäng olika skidor under skidtestarhelgen i Sälen nyss och står mellan 2 val. 1000 AM skis, eller ett par Salomon qst 106 Echo.

Anledningen till ett 100+ midjemått är för att jag inte vill bli begränsad till piståkning endast. Det känns mer smart för mig att söka mig till bredare midja då jag blir mindre begränsad till endast piståkning då jag vill utveckla min åkning markant. Jag är säker på att jag kommer att lära mig skära på kanterna med bredare midja också och därav söker jag nu en mera bred midja.

Är det ingen här som testat 1000? Jag har inte sett något inlägg eller några recensioner om de skidorna här trots att jag tycker att jag har letat. Dom verkar vara grymma på alla sätt.

Jag söker framförallt ett par skidor jag kan ha någorlunda "överallt". Jag är väl medveten om att inga skidor kommer vara bäst på allt men jag vill kunna ta mig runt hyfsat bra på hela berget. Det som gör att jag överväger att beställa ett par 1000 istället för Salomon trots att jag inte kunnat testa 1000 är magkänslan efter alla recensioner och uppbyggnad av materialet och prat med tillverkarna.

Är det någon här som har testat 1000? Jag tänker att jag länkar båda skidorna och ser ifall någon av er kan hjälpa mig med tankarna kring detta.

1000 är ju galet hypade, speciellt bland de små parkråttorna. Jag brukar gå efter teorin att det finns en anledning till att de stora märken säljer bättre och är med i mer tester. Visst har det med marknadsföring att göra men faktum är att de större tillverkarna har mer resurser för utveckling och hög kvalite på tillverkningen. Hade nog satsat på mer etablerade tillverkare och framförallt lite smalare. Du kan utan problem köra offpist med 94-100 i midja och samtidigt går de som tåget i pisten. 100-110 är väl mer om du hade tänkt tillbringa 75-100% utanför och jagar bara puderdagar eller huda upp för varje topp du ser. Kör själv på 100 och det är inte kalas i hårt nypistat. Efter lunch då det är uppkört och lite mjukare kommer de till sin rätta. Med det sagt så blir nästa par 94-96mm då jag är mer än 50% i pist. Du har så många superskidor du kan välja istället för 1000. Enforcer, Mantra, Ranger, Kore mm. Tror utan tvekan att du kommer att få ut mer av en lite smalare skida och för bövelen inte för kort

1000 är ju galet hypade, speciellt bland de små parkråttorna. Jag brukar gå efter teorin att det finns en anledning till att de stora märken säljer bättre och är med i mer tester. Visst har det med marknadsföring att göra men faktum är att de större tillverkarna har mer resurser för utveckling och hög kvalite på tillverkningen.
Skidorna tillverkas av Åre Skidfabrik -> det borde inte finnas några större risker angående skidornas kvalitet.

Gänget i the Bunch är ju knappast några dussinåkare och jag tror ärligt talat att de har lagt ned mer tid på att testa fram åkegenskaperns än många av de större märkena.
Största anledningen att välja skidor från mer etablerade märken är väl att de ofta går att få tag på för väldigt bra pris hos tysken.

Antar att det fortfarande går att teståka 1000skis i Riksgränsen för den som är intresserad och skulle råka ha vägarna förbi där, kanske någon annan stans också. Hör av dig till dom och fråga vetja.

Ingen åsikt om de olika skidorna. Tror runt 106 mm är en bra bredd. När jag åker stökig offpist vill jag gärna ha mer än så (kör på runt 114 mm mest). Kör man bara tyst snö funkar 106 fint.

Jo, men den ska fungera i pist också. Som jag förstod den så är det ett par som ska inköpas för hela berget. Vad är fördelningen pist/offpist under en säsong

Tycker vi kom ifrån en del av ämnet. Vad är åsikterna ang bredden?
Tror du har missuppfattat, trådämnet är väl ändå skidmärket 1000skis och eventuellt av andra liknande skidor? Jag uppfattar det som om trådstartaren redan ganska bra uppfattning om vilken bredd det ska vara på skidorna.

Jag köper det men vill kalla det ett halvt missförstånd. Reagerade bara på att Lorentz tycker att han blir begränsad till pist om han inte ligger på midja 100+. Tycker ju att det absolut inte stämmer och det skulle vara synd om första paret skidor blir på 106mm och han kommer att köra mer än 50%. Tror/tycker att det är en miss att tänka så och att då tappar man mycket av glädjen när det ska piståkas. 96-100 kommer att vara roligare i pisten utan att tappa utanför (om man inte ska till Japan).

Jag köper det men vill kalla det ett halvt missförstånd. Reagerade bara på att Lorentz tycker att han blir begränsad till pist om han inte ligger på midja 100+. Tycker ju att det absolut inte stämmer och det skulle vara synd om första paret skidor blir på 106mm och han kommer att köra mer än 50%. Tror/tycker att det är en miss att tänka så och att då tappar man mycket av glädjen när det ska piståkas. 96-100 kommer att vara roligare i pisten utan att tappa utanför (om man inte ska till Japan).
Håller absolut inte med. Jag har två par skidor av samma modell som jag använder i två bredder,106 och 116. Det ska vara ordentligt isigt innan jag funder på att ta det smalare paret även om jag bara planerar att enbart åka pist. 106an används mest om jag vill ha en något lättare skida när jag turar.
Smalare skidor använder jag aldrig längre.

ofan....det var första gången jag hör den åsikten här ang breda skidor och pist. Det är väl bara för Lorentz att testa sig fram då

För min del så hade jag satsat på något lite billigare så ifall du inser att du vill köra på någon annan bredd eller längd, och därmed indirekt inte behöva känna dåligt över att de sprillans nya skidorna inte blir som man tänkt.
Jag tycker också att det egentligen inte är skidan i de största fallen som är begränsningen, självklart är rätt utrustning till rätt sak viktigt, men vill man så går det oftast!

Jag tror att det finns en rätt bra film om 1000-skidorna och de olika bredderna. Jag tycker konceptet och idén är briljant. Har inte testat skidan själv men har för mig att jag såg att den smala är mer för park och 106 mer allmountain.
Kul video är när Hedvig Wessel ska lära Alex att carva. Man får en rätt bra uppfattning kring hur olika deras skidor är i den videon. 😊

5 min in i den här videon. Mjuuuuuuka skidor:

Senast ändrad:
De är väl baserade på CMDs gamla formar har jag för mig. Jag åkte cmd the it för 10 år sen och den var bra, ser ut att vara den som heter All Mountain nu. Funkade bra i både pist och puder. Priset på den tiden var dock 5000kr, tvek om de är värda det dubbla. Jag tycker nog candides resort hade varit ett roligare val, eller varför inte Norse Enduro.

Har inte åkt echo men har däremot vanliga qst 106. Mer rocker på dem, skulle tro de är mycket roligare i puder men lite fladdrigare när det är hårt.

Kul video är när Hedvig Wessel ska lära Alex att carva. Man får en rätt bra uppfattning kring hur olika deras skidor är i den videon.
Fascinerande att killen kan inte alls göra en skäranda sväng. Jag antar att de medlemmar som claimar att 110+ funkar bra på pist hasar runt på samma sätt.

Jag åkte en gång med Xtravel till Hokkaido och vår guide "bombade ner" precis på samma sätt. Vi kunderna bara skrattade. Snubben visste ingenting om Japan och ställena där vi var. Men åtminstone kunde han köra Hiace (y)

Har inte åkt echo men har däremot vanliga qst 106. Mer rocker på dem, skulle tro de är mycket roligare i puder men lite fladdrigare när det är hårt.
Har inte Echo och "vanliga" QST 106 precis samma shape?

Blister: "If you’re familiar with the standard QST 106, the QST Echo 106 will look very familiar, given that the two skis share the same dimensions and are pressed in the same mold. Its tips and tails feature a notable amount of early tapering, and it has pretty deep tip and tail rocker lines for a ski of its width. By our measurements, the QST Echo 106 has slightly less tip and tail splay, but otherwise looks nearly identical to the standard QST 106."

Har inte Echo och "vanliga" QST 106 precis samma shape?

Blister: "If you’re familiar with the standard QST 106, the QST Echo 106 will look very familiar, given that the two skis share the same dimensions and are pressed in the same mold. Its tips and tails feature a notable amount of early tapering, and it has pretty deep tip and tail rocker lines for a ski of its width. By our measurements, the QST Echo 106 has slightly less tip and tail splay, but otherwise looks nearly identical to the standard QST 106."
Menade mer rocker på echo/qst än 1000 all mountain (om den nu har samma form som the it). Hittar inga rockerbilder på 1000s hemsida dock.

Fascinerande att killen kan inte alls göra en skäranda sväng. Jag antar att de medlemmar som claimar att 110+ funkar bra på pist hasar runt på samma sätt.

Jag åkte en gång med Xtravel till Hokkaido och vår guide "bombade ner" precis på samma sätt. Vi kunderna bara skrattade. Snubben visste ingenting om Japan och ställena där vi var. Men åtminstone kunde han köra Hiace (y)
Jag tror faktiskt att Hedvigs skidor är typ 112 mm. Hon carvar ju på rätt bra. 😉

Finns väl ingen som köper 1000skis för att carva? Det är ju parkskidor gjorda av parkåkare.
Har du däremot problem att carva med hårda dubbeltitanal skidor 110+ så kanske du ska fundera på lektioner? 🤔

Finns väl ingen som köper 1000skis för att carva? Det är ju parkskidor gjorda av parkåkare.
Har du däremot problem att carva med hårda dubbeltitanal skidor 110+ så kanske du ska fundera på lektioner? 🤔
Tack, jag funderar på lektioner relativt ofta och det blir nog några även på denna vinter. Du kände igen dig i beskrivningen?

De är väl baserade på CMDs gamla formar har jag för mig. Jag åkte cmd the it för 10 år sen och den var bra, ser ut att vara den som heter All Mountain nu.
Det stämmer, 1000 övertog CMD:s gamla formar när dom drog igång. Så Powder = Wizard, All Mountain = It, Park = The Reaper. Konstruktioner, rockerprofiler och flex skiljer sig såklart från gamla CMD. Carve är däremot en helt ny shape.

Hahaha....stackars trådskapare. Det skenade iväg på diverse stickspår men det är väl som vanligt här. Det jag skulle vilja veta är hur tänker sig Lorentz realistiskt fördela pist/offpist över säsongen. Sedan är det väl bara att testa lite bredder både utanför och i pist och hitta det par som fungerar överallt.....

Hahaha....stackars trådskapare. Det skenade iväg på diverse stickspår men det är väl som vanligt här. Det jag skulle vilja veta är hur tänker sig Lorentz realistiskt fördela pist/offpist över säsongen. Sedan är det väl bara att testa lite bredder både utanför och i pist och hitta det par som fungerar överallt.....
Haha faktiskt. Jag har typ inte ens sätt att så många har kommenterat och det är ju kul. Jag klickade faktiskt hem ett par all mountain häromdagen. Jag tror på konceptet att jag kommer att kunna avancera mer på ett par skidor med större midjemått. Jag försöker på alla möjliga sätt att inte begränsa mig i utvecklingen och jag tror på att carva även går att lära sig med rätt teknik trots den breda midjan.

Visst är 1000 mycket parkorienterade och även jävligt dyra. Men magkänslan säger något annat. Fischer ranger är asgrymma skidor, gillar dom verkligen, samma med Salomon qst, men det är något med grabbarna från 1000 som gör att magkänslan säger kör. Vi får helt enkelt se hur de bär sig åt både i pisten och utanför när jag väl får de.

Sanningen är att jag större delen av tiden kommer att befinna mig i pisten. Men som tidigare sagt vill jag ändå ha ett bredare mått för att kunna orientera mig bättre och utvecklas på fler områden än endast carvingen. Jag är väl medveten om att dessa skidor inte är optimala för pisten egentligen, men jag gillar mångsidigheten och hoppas på lekfullhet. Vi får helt enkelt se, annars köper jag ett par till! För mig är detta en passion, mina ögon lyser när jag åker ned för backen. Oftast är jag också ensam men det är då jag är i mitt rätta element. Jag har bara åkt sedan 2021 och lärt mig genom YouTube eller att fråga folk om tips i liften o jag känner mig relativt duktig. Vinden har vänt till att det numera är jag som lär ut till dom som från början lärde mig.

Blir det så att dessa skidor inte helt kommer passa mig så är det så. Jag hade aldrig slutat fundera över hur dessa hade känts om jag inte klickat hem dom. Magkänslan säger kör!!!

Jag tror att det finns en rätt bra film om 1000-skidorna och de olika bredderna. Jag tycker konceptet och idén är briljant. Har inte testat skidan själv men har för mig att jag såg att den smala är mer för park och 106 mer allmountain.
Kul video är när Hedvig Wessel ska lära Alex att carva. Man får en rätt bra uppfattning kring hur olika deras skidor är i den videon. 😊

5 min in i den här videon. Mjuuuuuuka skidor:
Jag kan också tycka att det ger en orättvis bild av skidorna när man tittar på denna video. Detta är deras park-modell. Den är ju specifikt skapad för att åka park o hoppa runt och latcha med och utan för mycket kunskap kring park-skidor känns det rätt rimligt att de är mjukare!

Jag kan också tycka att det ger en orättvis bild av skidorna när man tittar på denna video. Detta är deras park-modell. Den är ju specifikt skapad för att åka park o hoppa runt och latcha med och utan för mycket kunskap kring park-skidor känns det rätt rimligt att de är mjukare!
Det är väl det som är min poäng lite också. Det är så mycket snack om bredd men konstruktion, form och vad man ska ha skidan till spelar en stor roll såklart. Hedvig bombar ner för berg och Axel snurrar runt på hopp. Finns ju dock videos när han hänger på Nikolai Schirmer med den skidan du köpte. Verkar funka riktigt bra för honom iaf. Tycker också att 1000 är ett grymt märke så grattis till ett grymt köpt. Snyggaste skidan på berget om inte annat.

Grattis till köpet. Tror du blir nöjd. Det måste vara nära på omöjligt att få till skärande svängar med en mittmonterad parkskida, det går inte att få trycket på rätt ställe om bindningen är så pass mycket framflyttad. Spelar ingen roll hur duktig man är, det går inte att bryta fysikens lagar för det.

Angående bredden så är min uppfattning att skillnaden mellan 65mm och 105mm faktiskt är väldigt liten när det gäller hur kvick den är kant till kant och hur väl den carvar. Mycket större skillnad då mellan 105 och 115.
Det är mer en smaksak om man gillar att skära igenom eftermiddagspucklarna eller surfa ovanpå dem om man vill ha smalare eller bredare skidor i pisten. Jag tycker runt 105 är super i pist, med det sagt så väljer jag ändå oftare mina 115 breda då jag gillar den extra tyngden i de bredare skidorna.

Senast ändrad:
Grattis till köpet. Tror du blir nöjd. Det måste vara nära på omöjligt att få till skärande svängar med en mittmonterad parkskida, det går inte att få trycket på rätt ställe om bindningen är så pass mycket framflyttad. Spelar ingen roll hur duktig man är, det går inte att bryta fysikens lagar för det.

Angående bredden så är min uppfattning att skillnaden mellan 65mm och 105mm faktiskt är väldigt liten när det gäller hur kvick den är kant till kant och hur väl den carvar. Mycket större skillnad då mellan 105 och 115.
Det är mer en smaksak om man gillar att skära igenom eftermiddagspucklarna eller surfa ovanpå dem om man vill ha smalare eller bredare skidor i pisten. Jag tycker runt 105 är super i pist, med det sagt så väljer jag ändå oftare mina 115 breda då jag gillar dem extra tyngden i de bredare skidorna.
Jo. Det var tycker jag också låter rimligt. Min plan är väl att montera bindningarna - 3-4 cc. Ska bli otroligt kul att testa på och växa in i dom! Frågan är vilka bindningar jag bör köra på? Dom jag har tittat på är dessa:

Tillbaka
Topp