Köpråd: nästasteg för en tung nybliven 40 åring

slackie

Medlem
Hej alla och God fortsättning!

Jag är på jakt efter nya skidor. Började åka i vuxen ålder för sex år sedan och spenderar i snitt 2-3 veckor per säsong i svenska/norska fjällen. Jag är 174 cm och åt det tyngre hållet, 95 kg. Äger idag ett par Atomic Redster Ti (163cm) som är de enda skidor jag stått på från första åket. När jag köpte dem kändes de ngt för avancerade och det tog ett par år innan jag kände att jag behärskade dem. Jag åker nästan alla backar obehindrat även om jag trivs bäst i breda röda backar. Nu har jag inte så mkt att jämföra med (och med förbehåll för min teknik) upplever jag att de är för snäva i svängarna (r13, 121,5/71/104) och ngt svåra att åka med när det är uppåkt.

Som småbarnsförälder blir det inte alltid superlätt att komma loss för att prova skidor i backen. Skulle vilja ha lite tips och input på vad för skidor ni rekommenderar; typ, märke, modell och längd - allt mottages tacksamt så jag kan göra en mer riktad insats när jag väl besöker t.ex Kaisers eller Skistar. Prislappen är av mindre betydelse.

Tack på förhand!

Låter som att du är redo för någon av de vanligaste allmountain-skidorna med litet bredare midja, kanske 88-95 mm. Utbudet är enormt. De kommer att hjälpa dig när det är uppåkt eller litet tyngre vårsnö.
Om du inte äger egna pjäxor så är det iofs nog där du ska börja.

Om du gillar Skistars shop så är här ett tänkbart val

Senast ändrad:
Instämmer med föregående skribent om att en allmountain-skida skulle vara ett bra komplement till dina redster, om det är mest pist som gäller så skulle jag försöka hålla mig under 90mm i midjan för att ha kvar en skida som är kvick kant till kant. I och med att du som du skriver är lite åt det tyngre hållet hade jag satsat på en skida med metal i, typ Nordica Enforcer, Blizzard Anomaly/Brahma, Armada Declivity.

Här kan du läsa vad jag skriver om just Nordica Enforcer 88 https://www.freeride.se/prylar/skidor/nordica-enforcer-88.html

/C

Stort tack! Har ett par pjäxor (K2 BFC 100) som inköptes ihop med mina redster och som funkar än. Samma sak där dock, har inget att jämföra med.

Hur ställer ni er till längden på AM skidan, gör jag bort mig om jag tittar på 172cm i längd?

Det låter ok med 172 cm, kanske t om längre skulle vara optimalt med tanke på din vikt.
Instämmer med ovanstående tankar om metall i skidan men då vandrar man in i ett segment där det finns de mest avancerade skidorna.

Stort tack! Har ett par pjäxor (K2 BFC 100) som inköptes ihop med mina redster och som funkar än. Samma sak där dock, har inget att jämföra med.

Hur ställer ni er till längden på AM skidan, gör jag bort mig om jag tittar på 172cm i längd?

AM-skida och med den vikten så bör du gå upp i längd ytterligare. Blir lite ovant någon dag. Tänk på att rocker gör att AM har ganska mycket skida som inte är i kontakt med snön på helt plant underlag.

Här har du en guide:

Hejsan.
Tack för ett sjukt bra forum. Förlåt om jag kapar tråden men skulle vilja hänga på resonemanget (ny på forumet så jag vet inte om kotym är att skapa ny tråd eller hänga på existerande). Jag är i ungefär samma sits som Slackie med skillnaden att jag åkte mycket skidor i min ungdom (15-30) och är nu på jakt efter nya pist/allmountain. Vad tror forumet om Völkl Mantra M7? Jag har för 2 timmar sedan provat Blizzards Anomaly som kändes sjukt stabila men kanske något "enkla".

Om jag tolk

tolkar jag dig rätt med att pengar inte är något hinder, då kanske en lite styvare pjäxa hade gjort susen. Som föregående skribenter så instämmer jag i att är något längre skida kanske vore att föredra.

/C

Hejsan.
Tack för ett sjukt bra forum. Förlåt om jag kapar tråden men skulle vilja hänga på resonemanget (ny på forumet så jag vet inte om kotym är att skapa ny tråd eller hänga på existerande). Jag är i ungefär samma sits som Slackie med skillnaden att jag åkte mycket skidor i min ungdom (15-30) och är nu på jakt efter nya pist/allmountain. Vad tror forumet om Völkl Mantra M7? Jag har för 2 timmar sedan provat Blizzards Anomaly som kändes sjukt stabila men kanske något "enkla".
Testade mantra m7 samt mantra 88 under skidtestarhelgen. Otroliga båda. Vart förvånad hur bra de var i pisten (ej testad utanför)

Tack alla för bra tips. Blir att masa mig bort till Kaiser imorgon för att se vad de har att erbjuda. Följande modeller är noterade:
  • Peregrine 82
  • Arcade 84/88
  • Mantra 88
  • Sender Soul 92

Tack alla för bra tips. Blir att masa mig bort till Kaiser imorgon för att se vad de har att erbjuda. Följande modeller är noterade:
  • Peregrine 82
  • Arcade 84/88
  • Mantra 88
  • Sender Soul 92
Det är ju rätt stor skillnad på Peregrine 82 och Sender Soul 92 (1,5kg/skida) skulle jag tro. Försök testa. Vilken längd du ska ha beror på vilken typ av skida (som nämnts tidigare), men även mycket på åknivå/teknik och hur fort du åker och så klart din vikt.
Och en pjäxa med 100 flex kan vara på gränsen för att driva ett par Perigrine 82 om man vill få ut max av den skidan.

Blev en tur till Kaisers idag. Lustigt nog jobbade samma kille där som sålde mina nuvarande skidor fast i annan butik för 6 år sedan.

Fick provat följande:

Blizzard Anomaly 84 (176cm) - vilken skillnad och man bara dansade ner från backen. Framför allt gillade jag kantgreppet.

Salomon Stance 90 (176cm) - inte lika rapp som ovan och ngt sämre kantgrepp. Kändes lite "plankiga". Älskade svängradien och kändes som man kunde ta sig över vad som helst i pisten.

Rossignol Arcade 84 (176cm) - påminnde om Anomaly men fick bara ett åk på dessa pga trött 5 åring.

Det var avsevärd skillnad och kände spontant att jag aldrig åkt så självsäkert och snyggt redan från första åken på ovan. Jag kom in i en helt annan harmoni. Så sjukt glad för detta. Lite sugen på att testa Anomaly 88.

Fortsättning följer :)

Fick idag provat

• Stöckli Montero AX (173cm) - Trevlig skida men kändes mindre förlåtande i lägre farter. Vad jag förstod skulle denna vara ganska lik Peregrine 80? Lite väl stort hopp i pris också. Snygg skida annars!
  • Blizzard Anomaly 84 (176cm) - fastnade för dessa igen. Go svängradie, inte helt stum så man ändå känner vad som händer under fötterna. Lätt att få upp på kant och framför allt ett fantastiskt bett.
Tyvärr hade de inte 84 i min längd på hyllan. Däremot finns 88 versionen, dock ej som provskida. Ska iväg och åka skidor v4,5 och 13 igen så lite sugen på att chansa på 88 versionen - eller gör jag bort mig?

Senast ändrad:
Jag kör enbart Elan Ripstick.
Jag har 88, 106, 116.

88an använder jag för åkning i Sverige, 106an är med till Alper vanligtvis, och 116 brukar jag ta till Utah.

Jag fixade en damversion av 88an till min dotter som är 13, 170cm, och hon älskar de. Fungerade mycket bättre i uppkörd pist än hennes gamla skidor.

Jag var i samma situation som du och är även åt det tyngre hållet. För några år sedan tog jag upp skidåkning igen och för två år sedan köpte ett par Atomic Redster TI 177 cm. Jag har varit väldigt nöjd med skidorna, men upplevde dem som svåråkta när det blev uppkört med isfläckar och snöhögar.

Åkte upp till Duved/Åre över nyår och backarna var katastrofdåliga... De flesta nedfarterna såg ut som puckelpistar... Åkte till en skidshop som rekommenderade Head Kore 93 177cm. Tyvärr hade de inte rätt modell inne för test och fick istället prova 88 177 cm och 93 191 cm. Jag gillade de bredare skidorna som gick otroligt stabilt över det ojämna underlaget och det var stor skillnad mot mina Redster.

Jag ville helst ha de kortare skidorna i den bredare bredden, men hittade ett par beggade Kote 93 189 cm som jag slog till på. Körde de sista dagarna på dessa och var otroligt nöjd.

Jag slog till på ett par Anomaly 88 i år. Tycker den är fantastisk. Jag är 172cm/75kg och åker 176cm.

Det stog mellan Mantra 88, Mindbender 89ti, Stance 90, Project 91 och Enforcer 89, men för mig kändes Anomalyn som den hade bäst kombination av rätt radie, bra isgrepp, lätt att sladda och även balanserad i sladd. Alla dessa är dock bra skidor så det beror ju på hur man vill att skidan ska kännas (stance har lite längre radie t.ex).

Kore-skidorna brukar gillas av lite tyngre personer. Jag tycker 105an är skön där men de smalare inget speciellt (jag kanske väger för lite/är för klen).

För svenska förhållanden föredrar jag skidor som är 75-85 i midjan om man som du och jag åker med ungar och inte har så många dagar då man som vuxen på egen hand verkligen åker över hela berget och letar offpiståk. I det segmentet får du tillräcklig bredd för att köra igenom uppkörd pist med pucklar och lite flyt när du hänger på kidsen ut i lite lössnö i skogen. Går du bredare tappar du kantgrepp och kvickhet i mitt tycke

Jag slog till på ett par Anomaly 88 i år. Tycker den är fantastisk. Jag är 172cm/75kg och åker 176cm.

Det stog mellan Mantra 88, Mindbender 89ti, Stance 90, Project 91 och Enforcer 89, men för mig kändes Anomalyn som den hade bäst kombination av rätt radie, bra isgrepp, lätt att sladda och även balanserad i sladd. Alla dessa är dock bra skidor så det beror ju på hur man vill att skidan ska kännas (stance har lite längre radie t.ex).

Kore-skidorna brukar gillas av lite tyngre personer. Jag tycker 105an är skön där men de smalare inget speciellt (jag kanske väger för lite/är för klen).
Även jag valde att satsa på Anomaly 88 och jag instämmer med din beskrivning. Dock tog det mig 1-2 att känna mig bekväm med dem. Jag har åkt tex Elan Wingman och Ripstick tidigare och de känns mera svängglada. Anomaly har betydligt mera pondus och kräver mera kraft att komma igång. Men ändå väldigt lätta att slöåka och sladda runt när det behövs.

EDIT: 184/85 182 cm längd

Senast ändrad:
Sådär - nu är det köpt! Det blev att beställa ett par Anomaly 84 från webben med ett par Griffon bindningar. Nya skidor till barnen som tack för hjälpen av butiken.

Nu har jag fått blodad tand på riktigt. Kommer också börja kika på ett bar bredare 90 uppåt.

Stort tack alla! 🤟

Perfekt att kunna teståka… Så ska det ju gå till!

Ja de kan gärna kompletteras med ett par med runt 100 mm midja… 😉

Tillbaka
Topp