Norden eller Alperna?

Norden eller Alperna?
Finns säkert trådar om detta, men orkar inte leta :)

Jag och sambon tänkte åka i feb-mars 2026. Så rekar redan nu :)
Vi har diskuterat Trysil, men även pratat om Hemsedal. Också Alperna har kommit på tal. Som ni hör är vi ganska flexibla.
Vi söker bra skidåkning primärt. Finns lite afterski med lite fest för det inget, men inget krav.
Boende är inte heller nåt jättekrav. Mysig lite stuga nära backen!

Vad säger folk? Norge eller Alperna mht pris osv? Trysil eller Hemsedal?
Tacksam för många svar och tips ;)

Norden eller Alperna?
Stuga nära backen är i princip omöjligt om ni åker till alperna och inte har obegränsad budget, är min erfarenhet iaf. Lägenhet, b&b-pensionat eller hotell är det som gäller på majoriteten av orterna. Så om stuga är avgörande rekommenderar jag Norge. Är ni ute efter bra skidåkning, stor chans till bra väder och god mat i både backe och kvällstid rekommenderar jag alperna. Är det mer vildmarkskänsla och stugmys på kvällarna är fjällen kanske mer passande.

Var i Sverige utgår ni ifrån? Har viss påverkan på restid och kostnad.

Norden eller Alperna?
Stuga nära backen är i princip omöjligt om ni åker till alperna och inte har obegränsad budget, är min erfarenhet iaf. Lägenhet, b&b-pensionat eller hotell är det som gäller på majoriteten av orterna. Så om stuga är avgörande rekommenderar jag Norge. Är ni ute efter bra skidåkning, stor chans till bra väder och god mat i både backe och kvällstid rekommenderar jag alperna. Är det mer vildmarkskänsla och stugmys på kvällarna är fjällen kanske mer passande.

Var i Sverige utgår ni ifrån? Har viss påverkan på restid och kostnad.
Förstår.
Bor i Jönköping.
Men vi är nog inne mer på Norge. Så då är alternativen Trysil eller Hemsedal.

Norden eller Alperna?
Stuga nära backen är i princip omöjligt om ni åker till alperna och inte har obegränsad budget, är min erfarenhet iaf.

Instämmer helt när det gäller ett ensamt par som ska dela på en stuga men det blir nog rätt dyrt även i Sverige. Men en chalet för t ex två barnfamiljer att dela på kan nog gå att få på ungefär samma prisnivå som i fjällen. Men utbudet är ju inte detsamma och på många ställen finns ju sånt inte alls.

Norden eller Alperna?
Instämmer helt när det gäller ett ensamt par som ska dela på en stuga men det blir nog rätt dyrt även i Sverige. Men en chalet för t ex två barnfamiljer att dela på kan nog gå att få på ungefär samma prisnivå som i fjällen. Men utbudet är ju inte detsamma och på många ställen finns ju sånt inte alls.
Ja ja, jag har just nu 10m från skidrummet till pisten.🎿:)
Är min budget obegränsad? Njae….🤷‍♂️

Norden eller Alperna?
Från Jönköping så når du betydligt roligare ställen än Trysil och Hemsedal i Norge och förmodligen snabbare dörr till dörr i Norge än Alperna
Men det beror ju lite på vad du söker för åkning?
Pister eller offpist mm

Norden eller Alperna?
Finns mycket att välja på. Trysil och Hemsedal är väl okej, om man gillar lite hets. Är nog dom enda ställena i Norge där du eventuellt kan hitta rimlig after ski utanför jul/påsk/lov men det kan lika gärna vara stendött, det är ju Norge. Dom är dessutom störst (vilket inte = bäst).

Kan slå ett slag för Myrkdalen annars, lite mindre, men med bra potential speciellt i mars när det gäller mängden snö. Säsongen har startat bra i år ser det ut som. Du fixar lätt 3 dagar där, och har det nyss dumpat vill man inte lämna. När du tröttnat på det så rullar du 30 minuter ned till Voss Resort där du lätt kan spendera ett par dagar.

Sedan finns det andra ställen med så klart :)

Senast ändrad:
Norden eller Alperna?
Äter lunch ute i solen i Alperna på 2150 möh.

Vill du veta mer exakt så får du jobba lite i ”Var är bilden tagen?” tråden. ;)
Förstår :)
Letar lite i Alperna nu. Men har ju INGEN aning om vart vi ska åka isf. Vill ju inte ha för långt ifrån flygplatsen. Annars är vi öppna! Kom med tips :)
Gärna flyg ifrån närheten av Jönköping, Göteborg osv.

Norden eller Alperna?
Litet svårt att tipsa när du liksom är öppen för allt! 😀 Har ni varit Alperna förut? Har ni funderat på att resa med UCPA?

Norden eller Alperna?
Jag tolkar det som att ni först och främst inte jagar puder utan mer trevlig skidåkning och hyfsat bekvämt med nära till backen. För mig låter det som ni borde kika på Italien, Cervinia eller Courmayeur är säkra kort med höjder som gör det snösäkert. Finns inget bättre sätt att uppleva La dolce vita än i italienska Alperna.

Norden eller Alperna?
Jag tolkar det som att ni först och främst inte jagar puder utan mer trevlig skidåkning och hyfsat bekvämt med nära till backen. För mig låter det som ni borde kika på Italien, Cervinia eller Courmayeur är säkra kort med höjder som gör det snösäkert. Finns inget bättre sätt att uppleva La dolce vita än i italienska Alperna.
Korrekt!
Inga jättekrav, puder är inte nödvändigt. Bra och varierande backar, snösäkert såklart.
Försökt reka lite flyg och tåg, men verkar vara en djungel :)

Norden eller Alperna?
Jag kan hålla med @Ivo del Scandi om att Italien är utmärkt för det ni verkar söka. Ett annat alternativ kan vara La Clusaz i Frankrike. Hyfsat stort system, och fina pister. Dock inte så högt och därmed inte snösäkert senare på säsongen, men åker man i februari borde inte vara några problem. Byn i sig är mysig, och det går minibussar direkt från flygplatsen i Genève till byn (se till att boka i tid).

Norden eller Alperna?
Eftersom ni är öppna för allt så kan ett sätt att få en prisvärd resa att hålla ögonen öppna på sista minuten med charter. Brukar gå att få rätt bra paketpriser om man är flexibel med resmål och inte helt låst vid fast datum. Men då är det svårt att planera i förväg såklart och eftersom du är ute över ett år i förväg så tänker jag att ni kanske vill boka något i tid.

Val d’Isere är ett tips! Höga berg, mysig by och stort system men ändå lätt att hitta runt i. Lite längre transfertid (ca 3h) från Genève men är man borta en vecka kanske det går att leva med.

Norden eller Alperna?
Eftersom ni är öppna för allt så kan ett sätt att få en prisvärd resa att hålla ögonen öppna på sista minuten med charter. Brukar gå att få rätt bra paketpriser om man är flexibel med resmål och inte helt låst vid fast datum. Men då är det svårt att planera i förväg såklart och eftersom du är ute över ett år i förväg så tänker jag att ni kanske vill boka något i tid.

Val d’Isere är ett tips! Höga berg, mysig by och stort system men ändå lätt att hitta runt i. Lite längre transfertid (ca 3h) från Genève men är man borta en vecka kanske det går att leva med.
Så är det ju. Sen är vi mer för att planera osv :)

Norden eller Alperna?
Jag kan hålla med @Ivo del Scandi om att Italien är utmärkt för det ni verkar söka. Ett annat alternativ kan vara La Clusaz i Frankrike. Hyfsat stort system, och fina pister. Dock inte så högt och därmed inte snösäkert senare på säsongen, men åker man i februari borde inte vara några problem. Byn i sig är mysig, och det går minibussar direkt från flygplatsen i Genève till byn (se till att boka i tid).
Har vart i Dolomiterna en gång, Ziano Di Fiemme. Magisk skidåkning! Kanske får kika på det.

Norden eller Alperna?
Har vart i Dolomiterna en gång, Ziano Di Fiemme. Magisk skidåkning! Kanske får kika på det.

Eftersom du skriver ”nära backen” och verkar gilla Dolomiterna kan det vara bra att veta att en stor andel av boenden där har gångavstånd till någon lift. Själv ska vi denna vinter till lilla mysiga och vackra byn Colfosco som i princip har skidbacken rakt genom byn och direkt tillgång till hundratals liftar i samma enorma liftsystem. Man kan göra olika skidsafari varje dag eller hitta en favorit och ta det lugnt där.

För Dolomiterna är det antingen svensk charter till Canazei som gäller, eller flyg+hyrbil via Bergamo, Verona, Innsbruck eller München. Vi kör själva dit från Malmö.

Tillbaka
Topp