Hur lång är en bräda?

Kaskar

Aktiv medlem
Hur lång är en bräda?
Stod och fipplade med brädorna och det låg ett måttband till hands. Fick av någon anledning för mig att mäta min Flagship 169. Men vaff… den var 167 från nos till tail?!?
Vände den uppåner och mätte längs belaget, det mätte 169.

Fram med min gamla Barracuda 169. 166 på ovansidan och 169 längs undersidan.
Är det standard att man mäter längd på brädor längs belaget eller har jag två enhörningar i min samling?

Mätte ett par skidor jag har och de var 193 på ovansidan, enligt specat mått.

Hur lång är en bräda?
Olika snowboardtillverkare mäter längden olika. Kolla in just a ride på YouTube om du vill nörda i ämnet brädspecs.

Hur lång är en bräda?
Vet inte hur det är med brädor men för skidor är det vanligaste att längdmåttet avser längd innan press, dvs detsamma som belagslängd efter press. Alla mäter dock inte likadant.
Det jag reagerar på är att på i stort sett alla skisser hos till tillverkare och återförsäljare när de beskriver längd så visar de en bild på brädan ovanifrån med streck från nos till tail med måttet utskrivet.
Nu är jag inte ingenjör men jag tycker ju att det fysiska måttet ska vara samma som på en sån skiss.

Hur lång är en bräda?
Det jag reagerar på är att på i stort sett alla skisser hos till tillverkare och återförsäljare när de beskriver längd så visar de en bild på brädan ovanifrån med streck från nos till tail med måttet utskrivet.
Nu är jag inte ingenjör men jag tycker ju att det fysiska måttet ska vara samma som på en sån skiss.
Framgår det på dessa skisser om det är den färdiga brädan som avses eller om det är en ”platt” bräda? Dvs innan pressning då den får sin camber/rocker profil? För skidor är det som sagt oftast den den ”platta” som avses men det kan knappast benämnas som någon standard, olika tillverkare mäter längden olika som Seb skriver.

Tillbaka
Topp