Offpist Norge

Olleski12

Medlem
Offpist Norge
Hej!

Jag funderar på var årets skidresa ska bli någonstans. Jag är ute efter bra offpist, freeride åkning, bra snö och stora berg max ca 8-9 timmar från Göteborg. Jag har hittills hunnit kolla in Gausta, sogndal, röldal och norefjell i Norge. Jag vet att sogndal ska erbjuda riktigt fin snö och snösäkert. Att Gaustatoppen är ett riktigt stort berg och att norefjell har fina öppna områden för puderåkning. Jag vill gärna veta mer om ställena om någon har vart där och om någon har tips på andra bättre ställen inom den kategori jag nämnde.

Alla synpunkter uppskattas!

Offpist Norge
Jag skulle säga att det inte finns något direkt svar på din fråga. Det handlar alltid om hur vädret har varit i det senaste. Det kan komma kopiösa mängder med snö i de västra områdena, t.ex. Røldal, men där kan det också bli varmt och allt sjunker ihop sätter sig. På samma sätt kan det komma fin snö på Gaustatoppen, men där blåser det ofta vilket gör att om det har blåst så ligger väldigt lite snö kvar på fjället. Jag har haft fantastisk liftburen offpist i Hemsedal (där min bild är tagen) men vi hade "perfect storm" tur och lyckades pricka in en långhelg efter att det hade snöat 40-50 cm och varit 8-10 minusgrader.
Jag har själv aldrig varit uppe i Stranda, men jag har några vänner som alltid brukade tala för Stranda.
Vilken tid på året är det du tänker? Om det är senare (april och maj) så är även Jotunheimen/Hurrungane ett alternativ så snart vägarna har öppnat.

Offpist Norge
Skulle du rekommendera Myrkdalen eller Voss, eller besöker man båda när man ändå är där?
Jag har tyvärr aldrig varit där (på tok för långt från Jämtland där jag bor)
Säkert trevliga ställen men eftersom jag driver Scandinavian Skipass så rekommenderar jag orterna som ingår i kortet: Norefjell - Solheisen - Sogn - Jölster - Stranda. Där har du en bra ski-around-trip :)

Offpist Norge
Vi tog en roadtrip för några år sedan från Göteborg. Värmde upp i Geilo som inte har stor liftburen åkning men en trevlig by och helt ok åkning. Vi hade dessutom sjukt bra väder där. Sedan bockade vi av Voss och Myrkdalen med desto sämre väder...Norefjell på vägen hem. En bra tripp!!

Offpist Norge
Sogndal har två liftsystem som (förvirrande nog) heter "Sogn Skisenter" och "Sogndal Skisenter", så man inte missar det i sin research.
Sogndal har 500 m fallhöjd och dyr parkering.
Sogn är mer rock´roll med 700 m fallhöjd, klippig terräng, fri parkering och drivs på dugnad (typ föreningslivet).

Håll koll på öppettider: norska skidorter har inte alltid öppet under veckodagarna!

Offpist Norge
Jag skulle säga att det inte finns något direkt svar på din fråga. Det handlar alltid om hur vädret har varit i det senaste. Det kan komma kopiösa mängder med snö i de västra områdena, t.ex. Røldal, men där kan det också bli varmt och allt sjunker ihop sätter sig. På samma sätt kan det komma fin snö på Gaustatoppen, men där blåser det ofta vilket gör att om det har blåst så ligger väldigt lite snö kvar på fjället. Jag har haft fantastisk liftburen offpist i Hemsedal (där min bild är tagen) men vi hade "perfect storm" tur och lyckades pricka in en långhelg efter att det hade snöat 40-50 cm och varit 8-10 minusgrader.
Jag har själv aldrig varit uppe i Stranda, men jag har några vänner som alltid brukade tala för Stranda.
Vilken tid på året är det du tänker? Om det är senare (april och maj) så är även Jotunheimen/Hurrungane ett alternativ så snart vägarna har öppnat.
Ja det känns som väldigt mycket har och göra med vädret/snön. Jag va i Hemsedal över nyår, men det var väldigt lite snö så därför blev det inte så bra som vi tänkte det skulle vara. Har du vart i Jotunheimen?

Offpist Norge
Hej!

Jag funderar på var årets skidresa ska bli någonstans. Jag är ute efter bra offpist, freeride åkning, bra snö och stora berg max ca 8-9 timmar från Göteborg. Jag har hittills hunnit kolla in Gausta, sogndal, röldal och norefjell i Norge. Jag vet att sogndal ska erbjuda riktigt fin snö och snösäkert. Att Gaustatoppen är ett riktigt stort berg och att norefjell har fina öppna områden för puderåkning. Jag vill gärna veta mer om ställena om någon har vart där och om någon har tips på andra bättre ställen inom den kategori jag nämnde.

Alla synpunkter uppskattas!
Solheisen nära Hemsedal ska ha bra offpist och toppturer och ganska bra fallhöjd för offpist åk och puder

Offpist Norge
Kolla:
https://fnugg.no/
Där kan du söka dom flesta skidorter i Norge och hitta info om öppna pister, liftar, snödjup och väder.
Dom orter som nämnts har också bra med webkameror.
Dessvärre var det skitväder förra veckan med plusgrader och regn på dom flesta ställen från Stranda och söderut mot Hardanger vad det verkar.
Innan ovädret hade Stranda 250 cm i terrängen men är nu nere på 80 cm enligt fnugg. Men det snöar nu.
Tror att Gausta klarade sig bättre men hade en mindre bas innan.
Rännorna från Gaustatoppen ser lite steniga ut på bilderna...

Offpist Norge
Oppdal är väl 8-9h från Gbg. Stort område med bra liftnära offpist, bra fallhöjd och utspritt mellan lite olika fjälltoppar med varierad åkning. Vet inte hur det är med snön där i år men tror det är okej. Sen är det väl värt att fundera på tidpunkt och kolla när de norska fylkena har sina vinterferier. Stranda och sogn/dal är drömresor för mig men hittills alltid backat pga det är för långt att åka från GBG. Ska du tura eller är det liftburet? Gausta inte så bra offpist i systemet egentligen förutom själva gaustatoppen, men dit får man gå upp eller betala dyrt för den mysko bergshissen.

Offpist Norge
Oppdal är väl 8-9h från Gbg. Stort område med bra liftnära offpist, bra fallhöjd och utspritt mellan lite olika fjälltoppar med varierad åkning. Vet inte hur det är med snön där i år men tror det är okej. Sen är det väl värt att fundera på tidpunkt och kolla när de norska fylkena har sina vinterferier. Stranda och sogn/dal är drömresor för mig men hittills alltid backat pga det är för långt att åka från GBG. Ska du tura eller är det liftburet? Gausta inte så bra offpist i systemet egentligen förutom själva gaustatoppen, men dit får man gå upp eller betala dyrt för den mysko bergshissen.
Har tänkt åka sent. Typ vecka 10 eller påsk. Både liftburen offpist och tura upp för närliggande små toppar

Offpist Norge
Offpist Norge
Har tänkt åka sent. Typ vecka 10 eller påsk. Både liftburen offpist och tura upp för närliggande små toppar
Åker du v.10 kan du ha is i magen och åka dit där det verkar vara bäst. Det är bara Nordnorge som har vinterferie då och de åker väl inte till södra Norge.

EDIT: Verkar som Trøndelag har vinterferie v.10 i år p.g.a VM i längdskidåkning i Trondheim. Oklart om alla stannar hemma och kollar på det, annars kan det vara en del folk i Oppdal då (dock ej Skistar-mycket folk).

Här har man bra info om snödjup, nysnö, skidföre etc:

Offpist Norge
Stranda är mycket fint. Man kan åka nästan vilken väg man vill ned för fjället efter snöfall så det finns mycket area att åka på. Och när Roalden är avåkt så finns det hundratals skiturer att göra på rimligt bilavstånd därifrån. Där man kan få orörda linjer flera dagar, upp till en vecka efter snöfall, eftersom man på snitt möter 2-8 pers på en hel dag ute på fjället.
Det var så bra att vi åkte dit en andra gång förra säsongen, 13h enkel väg från stockholm :).

Tillbaka
Topp